Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 530
La oss si at jeg vil øke verdien til et felt i databasen min uten å vite den gamle verdien, hvordan skal jeg gå frem?
La oss si at jeg vil øke en pengesum som står på 100 med to, er det noen lur måte å gjøre dette på?

HTML-kode

mysql_query("UPDATE penger SET penger="+2" WHERE brukernavn='$brukernavn'");
Gjør jeg sånn blir verdien byttet fra 100 til +2, selv om resultatet jeg ønsker er 102. Det hadde vært greit om jeg hadde hatt antallet penger i en variabel, men det skal jeg altså ikke ha.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
penger = penger + 2 om eg ikkje husker heilt feil.
X for ukjent.
X + 2.
Så det stemmer med at det er penger = penger + 2
Fungerer det å gjøre dette rett i SQL spørringen eller må man først hente ut verdien, lagre som en variabel også lage en ny variabel der man bruker forrige variabel +2 også legger det inn på nytt?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Gisse Vis innlegg
Fungerer det å gjøre dette rett i SQL spørringen eller må man først hente ut verdien, lagre som en variabel også lage en ny variabel der man bruker forrige variabel +2 også legger det inn på nytt?
Vis hele sitatet...
Slike operasjoner gjør man typisk sett rett i spørringen, ja.

Følgende vil plusse 1 til enKolonne i alle rader

Kode

UPDATE tabell SET enKolonne = enKolonne + 1
Sist endret av nso; 25. november 2008 kl. 00:37.