Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3932
Jeg må bare spørre for den jeg har nå har flatt batteri etter under et døgn i dvalemodus uten andre programmer oppe enn Word, mens den forrige laptopen jeg hadde kunne være i dvalemodus i nærmere en uke eller mer (opplevde ikke én gang at den gikk tom selvom jeg hadde vært borte på ferie) med haug av faner oppe uten at det tappet batteriet noe særlig.
Sist endret av Harek; 2. oktober 2021 kl. 20:46.
Sitat av Harek Vis innlegg
Jeg må bare spørre for den jeg har nå har flatt batteri etter under et døgn i dvalemodus uten andre programmer oppe enn Word, mens den forrige laptopen jeg hadde kunne være i dvalemodus i nærmere en uke eller mer (opplevde ikke én gang at den gikk tom selvom jeg hadde vært borte på ferie) med haug av faner oppe uten at det tappet batteriet noe særlig.
Vis hele sitatet...
Det som skjer i dvalemodus er at datamaskinen lagrer sin nåværende tilstand på harddisken, og dumper i hovedsak innholdet i ram-en til en fil på harddisken. Når du starter datamaskinen, lastes den forrige tilstanden fra harddisken inn i ram-en for å komme tilbake hvor du var raskt. Laptopen skal ikke bruke mer strøm i dvalemodus en når den er vanlig avslått. Har du sjekket loggene? kanskje noe starter maskinen?
Sist endret av Moneyking; 3. oktober 2021 kl. 00:25.
Det kan også være at den bare gått til S1, der den nesten er helt igang, isteden for S3, der den nesten er helt av. På min nåværende PC har jeg fått slå av S3 pga noe feil med hovedkortet. Usikker hvordan du sjekker det, men loggene er uansett et bra sted å begynne på.
Sitat av GalFisk Vis innlegg
Det kan også være at den bare gått til S1, der den nesten er helt igang, isteden for S3, der den nesten er helt av. På min nåværende PC har jeg fått slå av S3 pga noe feil med hovedkortet. Usikker hvordan du sjekker det, men loggene er uansett et bra sted å begynne på.
Vis hele sitatet...
Av nysgjerrighet.
Hva betyr S1 og S3? Og S2 som jeg antar finnes imellom.

Jeg jobber som ingeniør innenfor IT og har drevet med faget i 15 år, men S1 og S3 tror jeg faktisk jeg aldri har hørt om, så da ble jeg nysgjerrig
Jeg vil jo anta at vi snakker om hvilemodus vs dvalemodus her, men det forklarer ikke S1, S2 OG S3, altså 3 ledd.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Alec Vis innlegg
Av nysgjerrighet.
Hva betyr S1 og S3? Og S2 som jeg antar finnes imellom.
Vis hele sitatet...
Det er definerte standard-tilstander i ACPI-standarden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Advanc...e#Power_states