Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 8021
Som endel kanskje har fått meg seg så har Nav igjen fått litt pes for måten Nav møter mennesker som søker økonomisk hjelp når ting er blitt vanskelig.

Den siste saken fikk søker beskjed om å låne seg en grill for det var jo sommer og varmt og han trengte ikke strøm......

Nå er både den ene og den andre forundret og sier høyt at "slik skal ikke Nav møte sine brukere". Javel?

Hvor lenge har Nav kommunale tjenester i mange kommuner bedt feks bostedsløse om å kjøpe seg telt? Det må være minst 10 år siden jeg leste om denne praksisen første gangen. Eller at Nav ber søkere om å låne penger fra familie, venner etc. Denne praksisen startet vel rett etter at Nav ble etablert og sosialkontoret forsvant. Nå er det på tide at noen tar et krafttak og får ryddet opp. Vi har både sosialloven og nødhjelp, og ymse rundskriv og direktiver. Det er på tide at Nav faktisk gjør jobben sin på en skikkelig måte, og at ikke Nav fortsetter med å legge sten til byrden for folk som sliter.

Er Nav blitt et sånt monster at huet ikke vet hva rævva gjør eller? Nav har forsømt sine plikter, og mange må ha vist om dette men har valgt å se en annen vei. Det har vært liknende avisartikler som dette på trykk i mange år og ingenting har skjedd.

https://www.faktisk.no/artikler/Dzg/...rill-og-penger

https://www.nrk.no/norge/vedtaksbrev...ger-1.15536012
Nav gir totalt faen i deg og grillen din, så bedre å prøve å utvikle noen evner som kan generere penger eller bare være en fet fyr som folk liker og har lyst å hjelpe. Nav og alle de som jobber der gir mest sannsynligvis totalt faen i deg, grillen din og om du syntes de er blitt et monster.
Har man brukt opp uføretrygden sin før neste utbetaling, så må man ta konsekvensene av det.
Dreams : I denne saken var det ett stort hopp i strømregninger i vinter som ga denne karen trøbbel. Folk som mottar ufør og slikt har vanskeligere for å bygge en buffer for slike hendelser.
BRAND ∞ STRONG
Det står sikkert ikke i NAV sine offisielle retningslinjer at man skal møte folk som
ikke har strøm i leiligheten sin med svar av typen "du trenger ikke strøm nå som det er sommer".

Men det sitter alt for mange småkonger rundt om på NAV kontorene, både saksbehandlere og avdelingsledere
som gjør ting helt etter eget forgodtbefinnende. To personer kan få helt vidt forskjellig vedtak på samme sak
avhengig av hvem de møter.

Og det er bare noen få saker som når media. Folk flest orker ikke ta kampen.
Sist endret av vindaloo; 14. juni 2021 kl. 18:18.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Noe mange ikke er klar over, og som er en grunn til at mange havner bakpå selv om de har ganske god kontroll på egen økonomi som uføre er at du mister rettigheten til uføretrygd (og andre mer midlertidige ordninger) når du er innlagt på en institusjon eller på et sykehus. For mange har det ført til at de mister leiligheten sin, faller bak på regninger osv.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Noe mange ikke er klar over, og som er en grunn til at mange havner bakpå selv om de har ganske god kontroll på egen økonomi som uføre er at du mister rettigheten til uføretrygd (og andre mer midlertidige ordninger) når du er innlagt på en institusjon eller på et sykehus. For mange har det ført til at de mister leiligheten sin, faller bak på regninger osv.
Vis hele sitatet...
"Innleggelse på somatiske sykehus medfører ingen reduksjon i uføretrygden. Somatiske sykehus er “vanlige” sykehus som behandler kroppslige symptomer, i motsetning til psykiatriske sykehus."

"Hvis man er innlagt på behandlingsinstitusjon i over fire måneder, vil man få mindre utbetalt fra trygden. Man vil da få redusert utbetaling fra femte måned og resten av oppholdet. Full betaling gjenoppstår når man er utskrevet."

"Ved opphold i fengsel vil man motta uføretrygd i den måneden man blir innsatt og måneden etter. Deretter stanses utbetalingen, frem til man løslates igjen. Unntaket fra dette utgangspunktet er hvis man har barn man forsørger. Man vil da få utbetalt 50 % av uføretrygden.

Hvis man bor hjemme mens straffen gjennomføres, reduseres ikke uføretrygden noe. Dette gjelder for eksempel samfunnsstraff, betinget dom og prøveløslatelse."

Kilde: https://www.advokatsmart.no/guide/uforetrygd
Sist endret av NokErNok; 14. juni 2021 kl. 18:33.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Jeg var ikke klar over at det var først etter fire måneder. Du mister mye av støtten din hvis du er på en institusjon eller innlagt ved et sykehus for f.eks. rehabilitering. En kreftpasient kan fort bli innlagt på mange institusjoner etter endt behandling på sykehus for f.eks. rehabilitering. Dette går spesielt ut over folk med tunge psykiske lidelser, da mange må avveie videre behandling eller å beholde leiligheten sin. Risikoen er at behandlingen ikke gir ønsket effekt og man nå står på helt bar bakke igjen.

Poenget er uansett at ikke alle som er uføretrygdet og havner i en økonomisk skvis er det fordi de har gjort økonomisk dårlige valg. Snarere tvert i mot, mitt inntrykk er at de fleste har bedre kontroll på egen økonomi enn den gjennomsnittlige arbeidstakeren - av rent behov.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Dreams Vis innlegg
Har man brukt opp uføretrygden sin før neste utbetaling,
så må man ta konsekvensene av det.
Vis hele sitatet...
Jeg håper ikke du får lungekreft.
Å jeg kan til dels være enig med deg i at man ikke kan kreve å få mer hvis man har brukt opp pengene sine.
Men verden er ikke bare svart/hvit. Mange grunner til at man kan gå konk en mnd. på trygd. Folk har små marginer.
Sist endret av vindaloo; 14. juni 2021 kl. 19:02.
Sitat av varmtarm Vis innlegg
Nav gir totalt faen i deg og grillen din, så bedre å prøve å utvikle noen evner som kan generere penger eller bare være en fet fyr som folk liker og har lyst å hjelpe. Nav og alle de som jobber der gir mest sannsynligvis totalt faen i deg, grillen din og om du syntes de er blitt et monster.
Vis hele sitatet...
Her bommer du fullstendig. Dette handler ikke om meg, strømmen min virker den. Denne tråden er et hjertesukk over måten Nav møter sine brukere. Nav utviser ikke hverken folkeskikk eller respekt i møte med noen brukere.

Fyren dette gjaldt har forøvrig hatt kreft, fått fjernet en lunge, har hatt noe hjertegreier og egentlig er faktisk Nav delvis ansvarlig for at fyren på etterskudd økonomisk fordi Nav har drøyd med vedtak på ufør og avslått tidligere søknader om hjelp. Den gamle mannen saken handler e rjo nesten bare et skrog, innmaten virker ikke skikkelig. En hel lunge er vekk og hjertepumpa synger på siste verset. Fyren har forøvrig jobbet og betalt skatt i hele sitt voksne liv i over 40 år, og når han blir dødssyk og trenger hjelp så håner Nav han heller enn å hjelpe?

Hvordan skal en mann som ham som har en kropp som ikke virker generere inntekter? Han jobbet sålenge kroppen hans orket og klarte. Han valgte ikke selv å havne der han er.

Sitat av Dreams Vis innlegg
Har man brukt opp uføretrygden sin før neste utbetaling, så må man ta konsekvensene av det.
Vis hele sitatet...

Det var nok mer komplisert enn som så. Fyren er alvorlig syk og nav er medskyldig i at han mistet strømmen fordi nav nektet å hjelpe ham tidligere når han ikke klarte å dekke opp strømregningene når strømmen ble så dyr i vinter.

Når denne saken ble hot shit på sosiale medier i helgen så klarte vist Nav å dekke den strømregningen likevel. Så det stemmer nok ikke at mannen var blakk pga dumskap eller at det var selvforskyldt.

Dessuten så handler vel tråden mest om hvordan Nav møter sine brukere på en respektløs måte. For denne mannen er jo ikke den eneste som blir møtt med vedtak som ikke er i henhold til lover og regler.
Sist endret av _abc_; 14. juni 2021 kl. 20:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er så merkelig dette med NAV.

For min egen del har jeg bare gode opplevelser med NAV og de har virkelig strukket seg mange ekstra mil for meg og hjulpet meg.

Kanskje jeg bare var ekstremt heldig med saksbehandleren min, eller er det fordi jeg bor i "riktig bydel" ?

Og så leser man slike historier som dette.. Hadde følt meg så uverdig som menneske om jeg fikk et slikt svar.

Bra det ordnet seg, men dumt at han måtte i media for at de hjalp han.
Nav har ikke bare blitt et monster, men selve Godzilla (eller Gojira om du er mad nørd). De har i årevis nektet/bevisst ikke behandlet forespørsler fra meg om økonomisk hjelp, kun svart med ordsalater av noen møkka svar når jeg kun har stilt helt legitime, enkle og lett forståelige spørsmål. Hadde jeg ikke hatt besteforeldre hadde jeg blittt kasta ut herfra fordi de somla sånn med å gi meg sosialhjelp, som når den først kom ikke dekka husleia en gang. 0 interesse av å forstå folk med funksjonsnedsettelser eller andre utfordringer og det er faktisk ikke kødd at trynefaktor sørgelig nok også er en av komponentene i dette. Altså den lista over hvor mye dritt de har utsatt meg for av andre ting også er milelang så den tar jeg ikke akkurat nå men jeg måtte ta kontakt med advokat, heldigvis en rett på kar som visste hvordan han skulle ta dem juridisk, for det er mange inkompetente og samtidig kyniske veiledere som jobber der. Alt jeg vil er jo egentlig å ha en fast inntekt, en jobb, 50% ufør (når du er blind som jeg er har du svekket arbeidsevne fordi du tar til deg info på en helt annen måte), synd men det er lite jeg får gjort noe med. Sikker inntekt og egen leilighet er jo også noe jeg vil ha, men at ting tar tid der i gården er en større underdrivelse enn å si at Josef Fritzl tross alt handlet ut av kjærlighet.

Men, du kan faktisk være heldig og møte noen forståelsesfulle og hyggelige veiledere også, de er bare like sjeldne å støte på i disse dager som det er å få tak på meskalin i Norge. Hvis du dog finner en av dem bør du prise deg lykkelig, for da kan du faktisk spare et par år med hodebry!

Men ja, etter den blåblå regjeringa er Nav verre en noen gang, og dette er så klart bare anekdotisk, men jeg har vært borti flere tidligere saksbehandlere som slutta nettopp fordi systemet var så gjennomført kynisk blitt med åra.

Jeg gleder meg som en unge, en hel skoleklasse egentlig til jeg ikke trenger å forholde meg til dem i like stor grad lengre. Det er som sagt mange ting jeg ikke har skrevet de også har gjort og jeg og Nav er langtfra ferdigkrangla men det går sakte men sikkert riktig vei. Heldigvis har jeg Blindeforbundet i ryggen og de fikser lett Dagbladet-sak om de skulle prøve seg på noe kødd igjen, som absolutt kan være en mulighet.

Og er som Vindaloo sier, alle vedtak kan være helt forskjellig, avhengig av hvem du har som veileder eller hvilken kommune du bor i og deres forståelse av hva du ønsker.
Sist endret av equimanthorn; 14. juni 2021 kl. 23:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er så glad jeg slipper Nav,heller blakk 24/7 en å bli herjet med.De ødelegger folk bevist.
Nav anno 2021 er et resultat av borgerlig regjering med FrP.
Sitat av Dough Vis innlegg
Nav anno 2021 er et resultat av borgerlig regjering med FrP.
Vis hele sitatet...
Selvsagt har en mer restriktiv velferdspolitikk påvirket denne begredelige institusjonen.
Med det sagt så var utgangspunktet i NAV ikke spesielt gunstig for noen parter heller - etter sammenslåingen av aetat, trygdeetaten og sosialtjenesten, som man i stor grad har ansett som en feilslått velferdsreform med AP i førersetet.
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
men at ting tar tid der i gården er en større underdrivelse enn å si at Josef Fritzl tross alt handlet ut av kjærlighet.
Vis hele sitatet...
Saftiiig. Det er så sant. Så du har en liten ekstremist i deg du og.

Dette er vel ikke så mye mindre anekdotisk men da jeg skulle inn i det jævlig tragiske arbeidslivet rett etter at høyre nylig hadde fucka over basically hele arbeiderklassen og arbeidsmiljøloven med de nye reglene som åpner for midlertidig ansettelse så fikk jeg virkelig smake på slavearbeid i noen år. At jeg ikke snudde meg tilbake tilbake til salg av plater som jeg begynte med en periode er egentlig ganske utrolig.

Problemet med 9 måneder her og 9 måneder der på grunn av "sviktende ordremengde" som er rutine for enkelte firmaer er jo nettopp NAV. Du må over en viss sum for å få rett til dagpenger som går over minimums satsen og når du er i grenseland setter de deg automatisk på det som på kalkulatoren skal gi deg mest. Når det er minimums livsopphold i stede for dagpenger krever de kontoutskrifter 3 med tilbake. Og oversikt over all formue. Hvis du da hadde litt sparepenger på et tidspunkt der fordi du var så dum at du trodde du skulle få et liv eller spare til bil, bolig og gjøre akkurat det du får beskjed om som ungdom... Da får du ingen ting i lange tider. Fordi etter deres estimat som tar utgangspunkt i det som var minimums livsopphold, 5500 kroner per måned. Og du hadde en lønning på 20 000 siste måned f.eks så har du jo i følge dem, penger til å leve i nesten 3 måneder til. Det er jo helt utrolig flott! Når du da får jobb igjen sånn ca rett etter de 3 månedene, og krysser av at du har jobba i 2 uker, og utbetalingen egentlig skulle vært midt i måneden så har man jobber 50% og har visst ikke krav på noen ting. Enda bedre blir det da, når arbeidsgiver utbetaler lønn i slutten av måneden + en måned forskyvelse i utbetalinger som heller ikke er uvanlig. Da går du plutselig 5 måneder på 1 månedslønning.

Til slutt vil jeg spørre dere; har dere sitti i telefonen og irritert dere over den damestemnen som sier velkommen til NAAav på en måte som føles ut som hun forsøker å understreker at de veit de er rasshøl og det er bare å gi opp?
Sitat av knert1 Vis innlegg
Saftiiig. Det er så sant. Så du har en liten ekstremist i deg du og.

Dette er vel ikke så mye mindre anekdotisk men da jeg skulle inn i det jævlig tragiske arbeidslivet rett etter at høyre nylig hadde fucka over basically hele arbeiderklassen og arbeidsmiljøloven med de nye reglene som åpner for midlertidig ansettelse så fikk jeg virkelig smake på slavearbeid i noen år. At jeg ikke snudde meg tilbake tilbake til salg av plater som jeg begynte med en periode er egentlig ganske utrolig.

Problemet med 9 måneder her og 9 måneder der på grunn av "sviktende ordremengde" som er rutine for enkelte firmaer er jo nettopp NAV. Du må over en viss sum for å få rett til dagpenger som går over minimums satsen og når du er i grenseland setter de deg automatisk på det som på kalkulatoren skal gi deg mest. Når det er minimums livsopphold i stede for dagpenger krever de kontoutskrifter 3 med tilbake. Og oversikt over all formue. Hvis du da hadde litt sparepenger på et tidspunkt der fordi du var så dum at du trodde du skulle få et liv eller spare til bil, bolig og gjøre akkurat det du får beskjed om som ungdom... Da får du ingen ting i lange tider. Fordi etter deres estimat som tar utgangspunkt i det som var minimums livsopphold, 5500 kroner per måned. Og du hadde en lønning på 20 000 siste måned f.eks så har du jo i følge dem, penger til å leve i nesten 3 måneder til. Det er jo helt utrolig flott! Når du da får jobb igjen sånn ca rett etter de 3 månedene, og krysser av at du har jobba i 2 uker, og utbetalingen egentlig skulle vært midt i måneden så har man jobber 50% og har visst ikke krav på noen ting. Enda bedre blir det da, når arbeidsgiver utbetaler lønn i slutten av måneden + en måned forskyvelse i utbetalinger som heller ikke er uvanlig. Da går du plutselig 5 måneder på 1 månedslønning.

Til slutt vil jeg spørre dere; har dere sitti i telefonen og irritert dere over den damestemnen som sier velkommen til NAAav på en måte som føles ut som hun forsøker å understreker at de veit de er rasshøl og det er bare å gi opp?
Vis hele sitatet...


Ja er'u gæern, blitt litt husvarm her og har opplevd en del ting i det siste så nå skal jeg utelukkende bruke de positive østfoldske trekk, direktehet i sammenhenger hvor det trengs så klart, dårlig fordel å være så husvarm at hele driten brenner ned.

Det er en mann på Nav nå, men callsenter og ikke minst ventemusikk er den verste oppfinnelsen jeg kan komme på nå, trøtt som jeg er. Nav har i det minste bytta noen ganger, men har du/dere hørt DNB sin? Han fyren der, tross i at jeg vanligvis er ganske rund i kantene når det kommer til folk, så vil jeg gjøre et gedigent generaliserende unntak for han fyren der, jeg håper jeg aldri møter han og han er min nemesis for Life! Det verste er at de bruker han år ut og år inn, han spiller inn nye ting hele tiden så de bruker bevisst samme kar. Jeg vet ikke hva det er med stemmen hans ass, men jeg blir genuint rasende av den og sørger alltid for å gjøre noe annet mens jeg venter for ikke å høre for mye på han. Og ventemusikk, hva faen er det? Hvorfor skal man få noe som helst ut av og høre på ting som stort sett alltid er crap gjennom ei sprakete telefonlinje, ondskapp satt i system!
Knert1: har samme opplevelse. Jeg hadde arva en femtedel av ett hus ett annet sted i landet. Nav mente at denne formuen gjorde at jeg ikke kvalifiserte til diverse ytelser der. Det er synd at de møter folk slik og det er synd at folk som virkelig vil jobbe og bidra ender i kverna.

Det er dyrt for samfunnet og enda dyrere for individet å gå i lang tid på nav uten å komme videre.

En fullstendig nav reform der man forenkler regelverk og søkeprosedyrer der målet er en utstrakt hånd til folket istedenfor en lukket knyttneve hadde vært fremskritt.

Med det sagt, har møtt folk i nav som virkelig ønsker å hjelpe folk men som blir begrenset av systemet.
Det er mye av hovedproblemet det siste du skrev der, mange vil hjelpe mye mer men får rett og slett ikke lov.
De får i hvert fall masse PR. Kanskje tenke de at at dette er forebygging. Litt som som å skremme ungdom fra narkotikabruk.

Tror du er inne på noe der..Lars Monsen modellen?
BRAND ∞ STRONG
Når systemet ydmyker
Shazia Majid, kommentator og journalist i VG
Skriver om NAV generelt, hendelsen @_abc_ belyser i OP og egen erfaring i møte med NAV.
Heldigvis så er ikke slike saker hverdagen for de fleste som må ta turen innom nav. Mange får bra hjelp og blir møtt på en ok måte. Likevel er det viktig at det blir fokus på slike saker, sånn at vi kan ha et minimum av medmenneskelighet i omgang med medborgere som sliter tungt.

En som er langt ned på alle måter trenger ikke å bli møtt med ulovligheter, ugyldige vedtak og latterlige formuleringer som vel egentlig må være et forsøk på spre kommunekassen for noen kroner. Jeg håper denne saken har fått nok oppmerksomhet til at noen faktisk tar skikkelig tak og at det blir røsket litt opp i grumset hos Nav. Noen ganger så kan en jo nesten tro at det er skikkelige psykopater som er saksbehandlere hos nav, som får et kick av å herje med mennesker som er ute av stand til å forsvare seg eller ivareta sine interesser når de møter gærninger hos nav som gjør sitt beste for ydmyke og fornedre klienter fremfor å hjelpe.

Det er jo noen skrekkelige historier som er nevnt i flere tråder her. Blant annet om flere som beskjed fra nav om at det var sommer så de kunne få støtte til telt.
Sist endret av _abc_; 17. juni 2021 kl. 03:09.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Nav og holdningene til altfor mange heldige i samfunnet må legges om med politisk makt fra en rød-grønn sosialistisk regjering som forhåpentligvis kommer på plass til høsten!

Det er tankegangen og det nedlatende menneskesynet til privilegerte folk på høyresida som er skyld i sånne holdninger. Partier som Høyre, Liberalistene og Alliansen som mener at uføre bare skal holde kjeft og ta til takke med at de får noe, eller får jobbe om det ikke er nok (lurer på hvor arbeidsevnen skal trylles frem fra og hvem av sjefene fra høyresida som er interessert i å ansette syke i 5-10% stillinger) - eller som de også ser på som en enkel universell løsning: Få penger av familien sin til å klare seg. Sier så mye om hvor blinde de er for klasseskillet og det faktum at bare en liten andel av norske borgere har rik familie de kan leve på.
Jeg har begrenset innsikt i dette, men mitt inntrykk er at det er for sentralisert. Mulig det er bedre når du er mer etablert i kontakt med dem, men jeg har aldri klart å få tak i noen lokalt som kan svare på noe som helst, alt må inn sentralt. Det er da det blir Kafkastemning. Bare en enkel ting som å søke foreldrepenger er omtrent umulig hvis du er bittelitt utenfor A4. Jeg måtte bare gi opp å få permisjon fra den ene jobben min, det var rett og slett ingen som kunne svare på hva som skjer hvis du har inntekten din fra to steder.
Sist endret av *pi; 13. september 2021 kl. 16:45.
Behandlere og nærkontakter i NAV som ikke vet hva de driver med eller vet hva de driver med å systematisk prøver å skjule informasjon for å unngå at man søker på ting som vil gi mer penger selv om man har krav på det er gjengangere for meg. Det virker som hele etaten har en slagplan hvor de aktivt arbeider for å gjøre ting så tungvindt som mulig for å gjøre folk så slitne at man vegrer seg for å ha noe som helst med de å gjøre.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
skjule informasjon for å unngå at man søker på ting som vil gi mer penger selv om man har krav på det
Vis hele sitatet...
Detta her har jeg merket mye til selv. Du må selv vite hva du har krav på for det ramser de ikke opp for deg hvis du spør , noe de strengt tatt burde gjør