Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 5698
Hei jeg er 15, sliter med angst, depresjon. Brukt mye benzo og opiater og speed i det siste, men jeg klarer ikke slutte er ikke avhengig får ikke abstinenser (tror jeg) Har ruset meg siden jeg var 12 (røykte hasj) og når jeg var 13 ble det litt andre rusmidler og litt problemer med barnevern osv , har opplevd nær psykotiske opplevelser (edru) (hørt stemmer) som sier jeg skal ta livet mitt, legen og psykologen sa *ikke farlig* så aner ikke får ikke noen medisiner eller noe går i angst behandling men funker ikke har og selvmordstanker (bilder i hodet av meg som kutter pulsåren og en del andre måter) har en del traumer, dårlig oppvekst, mye rus i familien og psykiske lidelser, har vert rusfri et par uker.


Har lest mye på freak i tiden men aldri hatt bruker, og det virket som at noen av dere kanskje har erfaring. Bare å stille spørsmål om det er noe jeg har glemt å legge til eller noe. håper på skikkelige svar! takk!
Sitat av matwoo Vis innlegg
Hei jeg er 15, sliter med angst, depresjon. Brukt mye benzo og opiater og speed i det siste, men jeg klarer ikke slutte er ikke avhengig får ikke abstinenser (tror jeg) Har ruset meg siden jeg var 12 (røykte hasj) og når jeg var 13 ble det litt andre rusmidler og litt problemer med barnevern osv , har opplevd nær psykotiske opplevelser (edru) (hørt stemmer) som sier jeg skal ta livet mitt, legen og psykologen sa *ikke farlig* så aner ikke får ikke noen medisiner eller noe går i angst behandling men funker ikke har og selvmordstanker (bilder i hodet av meg som kutter pulsåren og en del andre måter) har en del traumer, dårlig oppvekst, mye rus i familien og psykiske lidelser, har vert rusfri et par uker.


Har lest mye på freak i tiden men aldri hatt bruker, og det virket som at noen av dere kanskje har erfaring. Bare å stille spørsmål om det er noe jeg har glemt å legge til eller noe. håper på skikkelige svar! takk!
Vis hele sitatet...
Du er tøff som sier i fra her! Men har du forklart lege om rusproblemer? Kan hende de hadde tatt det andre mer alvorlig om de visste alt?

Håper du får bedre svar enn mitt og at det ordner seg!
Trådstarter
Glemte jo selvfølgelig å skrive årsaken til spørsmålet, det er å bli kvitt alt dette før jeg tar livet mitt (som jeg er livredd skal skje!) og med alt dette mener jeg rusproblematikken og.

Har fortalt lege ja, men det blir jo bare værre mellom oss da. Fordi at da blir hun mistenksom, så tørr ikke skrive ut resepter. (vil ikke ha benzo liksom ,men noe som hjelper, antipsykotika, SSRI, osv)

Glemte å nevne mine diagnoser, det er angst og ADHD, eneste psykologer osv har gjort er strattera, ritalin, elvanse og kastet meg på dør! Lykke til i livet, vi snakkes.
Sist endret av matwoo; 28. januar 2021 kl. 09:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det høres ut som en vanskelig og vond situasjon å være i! Flott at du spør og tar imot hjelp. Forsøk å minne deg selv på at livet vil kan bli veldig annerledes i fremtiden, selv om det ikke føles sånn nå. Selvmord er en veldig endelig og permanent lukking av fremtidens muligheter. Forsøk også å være så ærlig og åpen som du klarer med psykolog, lege eller andre ansvarlige voksne som er rundt deg. Da har de bedre muligheter for å gi deg riktig hjelp og støtte, som du virkelig fortjener. Hvis man har opplevd mye vondt kan det være vanskelig å ha tillit til andre, det er noe som utvikles over tid. Du burde prøve så hardt du klarer å holde deg uten rus, jeg skjønner godt at du vil lindre og dempe smertene, men det er stor risiko for at den kortsiktige effekten gjør vondt verre over tid.

Det er vanskelig å si utenfra om du bør eller ikke bør få medisinene som du nevner, men det er ihvertfall rimelig at det vurderes med såpass tøffe plager som du står i. Det kan også være viktig at du ikke gir opp den angstbehandlingen du er i, noen ganger tar det litt tid og det kan være bedre muligheter for å ha effekt når du er rusfri. Med den type behandling er det nok viktig at man føler seg trygg på personen, er enige om målene og føler man har et samarbeid for å oppnå dem. Det finnes en del former for behandling for traumer som har god effekt for mange, for eksempel noe som heter EMDR. Kanskje du og psykologen kan snakke om hvilke former for behandling, annet enn ADHD-medisin, som kan passe for deg?
Trådstarter
Sitat av Brell Vis innlegg
Det høres ut som en vanskelig og vond situasjon å være i! Flott at du spør og tar imot hjelp. Forsøk å minne deg selv på at livet vil kan bli veldig annerledes i fremtiden, selv om det ikke føles sånn nå. Selvmord er en veldig endelig og permanent lukking av fremtidens muligheter. Forsøk også å være så ærlig og åpen som du klarer med psykolog, lege eller andre ansvarlige voksne som er rundt deg. Da har de bedre muligheter for å gi deg riktig hjelp og støtte, som du virkelig fortjener. Hvis man har opplevd mye vondt kan det være vanskelig å ha tillit til andre, det er noe som utvikles over tid. Du burde prøve så hardt du klarer å holde deg uten rus, jeg skjønner godt at du vil lindre og dempe smertene, men det er stor risiko for at den kortsiktige effekten gjør vondt verre over tid.

Det er vanskelig å si utenfra om du bør eller ikke bør få medisinene som du nevner, men det er ihvertfall rimelig at det vurderes med såpass tøffe plager som du står i. Det kan også være viktig at du ikke gir opp den angstbehandlingen du er i, noen ganger tar det litt tid og det kan være bedre muligheter for å ha effekt når du er rusfri. Med den type behandling er det nok viktig at man føler seg trygg på personen, er enige om målene og føler man har et samarbeid for å oppnå dem. Det finnes en del former for behandling for traumer som har god effekt for mange, for eksempel noe som heter EMDR. Kanskje du og psykologen kan snakke om hvilke former for behandling, annet enn ADHD-medisin, som kan passe for deg?
Vis hele sitatet...
Har holdt på med samme opplegg 2år! Har blitt værre!!!!!
Godeste menneske. Jeg synest det er helt nyyydelig at du er åpen om dine utfordringer. Jeg har ingenting fasit svar annet en at jeg vet at alt du har lidd av har potensiale til å bli en styrke du kan bruke til å hjelpe mange andre mennsker som kan trenge en som deg i fremtiden. Og du kan komme deg gjennom dettte, men ting tar tid når hjernen blir edru og må møte demonene man ikke kar konfrontert. Men fortsetter du å ruse deg undergraves problemene bare mer.

Jeg bare synser her, men jeg antar det finnes psykologer med forskjellige innfalsvinkler. Selv ruset jeg meg og ganske mye når jeg var ung, selv om jeg ikke ble narkoman. Jeg gikk litt alternative veier, og det var det som hjalp meg. Jeg startet med meditasjon, begynte å spise sundt osv.

Jeg sier ikke dette er noe fasitsvar for deg, men kansje. Noen mener disse motiavasjonsvideoene er klisjeakitige, men likevel tror jeg det kan være nyttig å ernære hjernen din med frø som kan vokse seg til de blomstene(i metaforisk form) du selv ønsker å se inn i i fremtiden.Finne frem krigeren i deg å bli den du er født for å bli. Uansett masse lykke til <3


https://www.youtube.com/watch?v=R_fqcruPL30
Snakker av erfaring. Du har oppegåend leger og så har du leger som rett og slett bare er fitte idioter, jeg skal ikke spekulere i hvor DIN lege er i topografien her, men han alene sitter ikke med all makt. Om du går til ham og sier du trenger hjelp og ikke føler du blir tatt seriøst... Så bytt lege til en som faktisk hører på deg og tar det du trenger seriøst.
Så det er mitt forslag. Bytt fastlege. Fo noen er mer opptatt av å ha rett enn å gjøre det rette. Jeg har fastleger som har oppsøkt meg privat og skrevet lange unnskyldninger for oppførselen sin i etterkant av hva noen av dem har sagt og gjort.
Sist endret av Mokkasinen; 28. januar 2021 kl. 11:13.
Fortell helsesøster på skolen akuratt det du skriver her og si at du forteller henne fordi du vil ha hjelp og er bekymret for deg selv. Hun vil ordne deg plass hos psykolog ved BUP eller DPS. Jeg gikk den veien når jeg var 16 siden jeg ikke hadde så bra kontakt med legen min og fikk plass på rusavdeling Dps gikk der hos en veldig kul og grei psykolog et år også ble jeg overført vanlig Dps siden rusproblemene ikke var så store mere.

Veldig rart og uforsvarlig at fastlegen din ikke hører på deg når du sier du hører stemmer edru og har selvmordsvisjoner, bytt fastlege! Den du har nå er udugelig! Du kan enkelt bytte lege på helsenorge.no
Gikk til helsestasjon da jeg var tenåring og fikk all hjelp videre derfra, henvisning til psykolog osv. Kanskje det er en mulighet fro deg også?
Sist endret av algernon; 28. januar 2021 kl. 16:29.
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
du sier du ikke tror du er avhengig, bare å gå 2 uker uten så finner du fort ut om du er avhengi eller ikke. ville selv tatt en turn til helsestasjonen om jeg var på din alder
Sitat av celtseus Vis innlegg
Fortell helsesøster på skolen akuratt det du skriver her og si at du forteller henne fordi du vil ha hjelp og er bekymret for deg selv. Hun vil ordne deg plass hos psykolog ved BUP eller DPS. Jeg gikk den veien når jeg var 16 siden jeg ikke hadde så bra kontakt med legen min og fikk plass på rusavdeling Dps gikk der hos en veldig kul og grei psykolog et år også ble jeg overført vanlig Dps siden rusproblemene ikke var så store mere.

Veldig rart og uforsvarlig at fastlegen din ikke hører på deg når du sier du hører stemmer edru og har selvmordsvisjoner, bytt fastlege! Den du har nå er udugelig! Du kan enkelt bytte lege på helsenorge.no
Vis hele sitatet...
Helt enig med Celtseus her. Hadde jeg fortalt til fastlegen at jeg hører stemmer, eller andre alvorlige symptomer som dette hadde han kastet seg rundt for å ordne meg behandling ASAP. Dette er faktisk ganske hårreisende. Stå på kravene dine!
Trådstarter
Sitat av celtseus Vis innlegg
Fortell helsesøster på skolen akuratt det du skriver her og si at du forteller henne fordi du vil ha hjelp og er bekymret for deg selv. Hun vil ordne deg plass hos psykolog ved BUP eller DPS. Jeg gikk den veien når jeg var 16 siden jeg ikke hadde så bra kontakt med legen min og fikk plass på rusavdeling Dps gikk der hos en veldig kul og grei psykolog et år også ble jeg overført vanlig Dps siden rusproblemene ikke var så store mere.

Veldig rart og uforsvarlig at fastlegen din ikke hører på deg når du sier du hører stemmer edru og har selvmordsvisjoner, bytt fastlege! Den du har nå er udugelig! Du kan enkelt bytte lege på helsenorge.no
Vis hele sitatet...
Går/har gått de plassene du skriver, ingen hjelp og få. Og går uansett ikke på skole får heller ikke lov å gå på skole, bor på lukket instutisjon får ikke gå ut, eneste medisiner jeg får er (melatonin og vitaminer) har vert på kartlegging mot stemmene de fant ut at jeg ikke var psykotisk eller hadde psykose-lidelse.




Har alltid hatt angst siden liten (5-6) på barneskolen når folk sto eller gikk i/på veien sto jeg å gjemte meg oppi skogen å ventet til de var vekke og for å så gå til skolen, som jeg kom for sent til. Sosial-fobi, dødsangst, panikkangst, tvangstanker, ADHD, traumer. Eneste legen(e) gjør er å gi meg ADHD-piller som om det er en magisk pille man blir helt frisk av. Psykogen(e) tenker sånn «nå skal jeg hjelpe med angsten (muntelig) mens du bruker (strattera/elvanse/Ritalin)» og har problemer med å bli hørt, de tror ikke på meg, skriver ikke en gang ut seroquel eller noe lignende.



Hvordan går det å få en falsk diagnose på noe? Som psykose? Tror dere det kan hjelpe min situasjon eller forverre det? Gjør hva som helst for hjelp! Hva som helst! Orker ikke dette drittet lenger er lei alt liker ikke rus lenger, hater det! Verste jeg vet om! Men har ikke noe annet å ty til når mine tanker er som de er og behandlingen er som den er.
Sist endret av matwoo; 28. januar 2021 kl. 18:38.
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kan ikke få falsk diagnose på psykose eller schizofreni. En sånn utredning er ikke mulig å fake og de vil også høre med familie og de rundt deg så du kan ikke fake det.
Psykoser er som regel forbigående og ville ikke gitt deg noen fordeler fra systemet , men de ville nok bare tenkt du hadde skyld i det selv siden du fortsetter å ruse deg.

Er du den samme brukeren i samme alder som var på institusjon på tvang og som bare ville ruse deg og hadde gitt opp alt og utsatt en annen jente på institusjonen for overgrep? Det du skriver høres veldig ut som det samme som han skrev men du får unnskylde meg om jeg blander.
Uansett er du på lukka institusjon og fastslått så syk at du ikke engang kan gå på skole så sier det oss andre at du er alvorlig syk fra før men sannsynligvis ikke forstår det selv. Du har nok større problemer enn rusen men for å si det sånn så gjør ikke rusen det noe bedre for deg, tvert i mot bare værre både psykisk og med tanke på hvordan du blir behandlet av hjelpesystemet.
Trådstarter
Nei er ikke den personen ,lagde bruker her nå i dag . Ville aldri voldtatt en jente!

Men noen hjelpesystemer som funket for dere HVOR! Og jeg vil ikke ruse meg hater rus etter jeg så hva det gjorde med mine venner, men kommer meg ikke ut av det!


Plis få et svar som hjelper!!!!!!!!!

Plis!!!! (Det jeg mener med traumer er dårlig oppvekst, og overgrep)

Har ikke fortalt noen om det pga jeg ikke klarer å snakke om det.
Sist endret av matwoo; 28. januar 2021 kl. 19:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvor lenge har du bodd der og hva slags opplegg er du i der? Du nå bli med på alt av timer og kurs og holde avtaler, vise at du ikke ruser deg men er motivert for å høre på dem og få det bedre. Etterhvert som du bygger tillitt så blir de litt snillere mot deg også så lenge du ikke misbruker hjelpen.. Om du opplever at du ikke får den hjelpen du trenger så be om et tverrfaglig møte der med lege, psykolog osv via din kontaktperson, de plikter å gi deg et talerør på et sånt møte men det hjelper ikke gå rundt å hate de og tenkte fuck dem og smugle inn rusmidler.
Du er 15 år gammel.
Første steg for din del er å dra til fastlegen din. Jeg skulle ønske jeg kunne komme med noen andre forslag, men det har jeg ikke. Ta med deg en voksen hvis du er skeptisk til å prate med fastlegen din.
Trådstarter
Først og fremst jeg har kontaktperson kommer opp på alle avtaler, tar i mot alt av hjelp. Men funker neppe, kanskje psykiatri er bra for meg?

Noen som har erfaring med psykiatri, det er vell ikke samme opplegg som på institusjonen? Låst inne 24/7 får ikke barbere eller røre kniver, de må se på deg klippe negler. Er det så strengt på psykiatri?
Sist endret av matwoo; 28. januar 2021 kl. 19:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skjønner at du har det vondt og at det er lett å ruse seg når man har sånne traumer og opplevelser bak seg. Sliter også med traumer og fortrengte det og rusa meg i mange år, nå går jeg i traumeterapi og snakker gjennom både følgende traumene har fått og hva traumene har kommet fra og lærer hvordan leve med det på en bedre måte enn jeg har gjort. Det er helt jævlig noen ganger å blusse opp i det vonde men det er det eneste som fungerer for å på lengre sikt få det bedre også
Jo før du åpner deg og snakker om traumene jo før vil du få utbytte av behandling. Det er viktig at du snakker med en du stoler på og føler deg trygg med og som har god utdanning i forhold til traume pasienter.
Du behøver ikke snakke om selve overgrepet med en gang om det er for vanskelig for deg men om hva det har gjort med deg og fått deg til å føle om deg selv og andre, hvordan det knyttes til angsten din osv.

Når du er klar for å snakke om selve overgrepet etterhvert så anbefaler jeg deg å søke plass på Modum Bad sin traume avdeling for de somhar opplevd barndomstraumer. Søk via fastlege eller psykolog, ca et år ventetid så søk gjerne nå og jobb med lokal psykolog i mellomtiden. De er eksperter på traume behandling og har en høy prosentrate som blir friske eller bedre av å være der så behandlingen der funker og er eneste sted i landet med så bra traumebehandling. Intenst men effektivt og noe jeg tror kunne hjulpet deg utrolig mye!
Trådstarter
Faen! Der kom angsten og, når jeg leste innlegget ditt. Fikk sånn ut av kroppen følelse mens jeg les (tankeblokk/black out) eller noe. Hadde glemt alt. Hva er dette for noe?
Sist endret av matwoo; 28. januar 2021 kl. 19:12. Grunn: endret ord pga at dere skal forstå det bedre.
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av matwoo Vis innlegg
Først og fremst jeg har kontaktperson kommer opp på alle avtaler, tar i mot alt av hjelp. Men funker neppe, kanskje psykiatri er bra for meg?

Noen som har erfaring med psykiatri, det er vell ikke samme opplegg som på institusjonen? Låst inne 24/7 får ikke barbere eller røre kniver, de må se på deg klippe negler. Er det så strengt på psykiatri?
Vis hele sitatet...
Mener du psykiatrisk avdeling? Det fins åpen og lukket avdeling, den lukkede er som du beskriver at man ikke får ha kniver osv men du er ikke låst inne hele tiden. Du får gå tur med personalet f eks og det er mye bra behandlingstilbud som man får der mens man er innlagt. Åpen avdeling kan man komme og gå tur når man vil men må være med på felles måltider og alle timer på timeplanen gruppeterapi, solo terapi, traumekurs osv.
Du kan søke deg inn til psykiatrisk avdeling selvom du bor på institusjon og normalt sett får man 4 uker innlagt og kan søke om 4 uker igjen og igjen.
Trådstarter
Kanskje jeg tester 4 uker da! Skal prøve det.
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av matwoo Vis innlegg
Faen! Der kom angsten og, når jeg leste innlegget ditt. Fikk sånn ut av kroppen følelse mens jeg les (tankeblokk/black out) eller noe. Hadde glemt alt. Hva er dette for noe?
Vis hele sitatet...
Det kalles dissosiasjon og er et vanlig symptom på PTSD når man sliter med traumer. Det skjer fordi det å forholde deg til traumene er for vondt for hjernen at da kobler hjernen helt ut, man kan lære teknikker i traumebehandling på å forhindre det. Har full forståelse for at dette er vanskelig for deg å lese og å forholde deg til siden det krever at du også erkjenner traumene og det du har opplevd. Det er enklest å fortrenge og ruse bort men det gjør deg ikke bedre, du trenger profesjonell traumebehandling og for å få det må du være mer åpen om det du har opplevd. Det du kan gjøre er å skrive om det når du føler at du klarer, og leverere hjelpepersonalet og legen senere. Da får de vite det selvom du dissosierer når du skal fortelle det for da har du skrevet det ned fra før på et tidspunkt du var mer i kontakt med deg selv. Hugs
Sitat av matwoo Vis innlegg
Først og fremst jeg har kontaktperson kommer opp på alle avtaler, tar i mot alt av hjelp. Men funker neppe, kanskje psykiatri er bra for meg?

Noen som har erfaring med psykiatri, det er vell ikke samme opplegg som på institusjonen? Låst inne 24/7 får ikke barbere eller røre kniver, de må se på deg klippe negler. Er det så strengt på psykiatri?
Vis hele sitatet...
Det kan være så strengt, men det er hvis de anser det som et behov. Hvis du prøver å skade deg selv eller andre, så blir det en konsekvens av den handlingen. Prøv å bygg tillit til de rundt deg.

Du må komme i ordentlig behandling. For å vise at du har et behov for behandling, vil du ikke komme noe vei med sinne eller trygling. Du må legge fram problemene dine på en ryddig og rolig måte. Folk har mye mer lyst til å hjelpe når man oppfører seg bra.

Prøv å skrive ned det du sliter med, symptomer osv, da har du en liste du kan se på når du skal prate med en lege.
Behandling er ikke ment å være lett, da må du faktisk ta opp vanskelige ting også. De kan ikke hjelpe deg, hvis du ikke har lyst til å være med for å hjelpe deg selv!

Det er ingen på nettet som kommer til å ha et magisk svar som løser alle dine problemer.

Er det noe konkret du lurer på? Jeg har en del erfaring, og det er det mange andre brukere som også har.
Trådstarter
Har ingen korrekte spørsmål aner ikke meningen med noe av dette, det er derfor jeg skrev innlegg. Kanskje hele jævla spørsmålet/innlegget er et jævla rop om hjelp, vet ikke selv lenger husker ikke en gang hva jeg tenkte når jeg skrev dette.

Mitt korrekte spørsmål er deres erfaringer. Ikke noe annet........
Min erfaring er at det alltid hjelper å kontakte en voksen eller en fastlege.
Send en SMS til fastlegen din! "Hei, jeg har et rusproblem og trenger hjelp. Kan jeg få time til en samtale snart?"
Det er alt du trenger å gjøre, resten vil fastlegen ordne.
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av matwoo Vis innlegg
Har ingen korrekte spørsmål aner ikke meningen med noe av dette, det er derfor jeg skrev innlegg. Kanskje hele jævla spørsmålet/innlegget er et jævla rop om hjelp, vet ikke selv lenger husker ikke en gang hva jeg tenkte når jeg skrev dette.

Mitt korrekte spørsmål er deres erfaringer. Ikke noe annet........
Vis hele sitatet...
Det går bra, ta deg en pause fra å lese her og kom tilbake om noen dager når hjernen din er mer tilstede med følelsene og livssituasjonen din igjen. Det jeg må gjøre når jeg dissosierer fra traumer er å gjøre noe helt annet enn å forholde meg til de, som å spille kort, snakke noe piss om en tv serie eller noe som ikke handler om meg og mitt liv. Når hjernen ikke er i samme dissosiasjon modus kan du lese her igjen og virkelig ta innover deg svarene her. Ting skal bli bedre. Hugs
Trådstarter
Skal til psykologen i morgen, kan prøve å nevne noe da! Takk for svar flotte mennesker! Og dere andre som sliter lykke til! Husk livet hadde vert kjedelig om det hadde vert lett. Og hold motivasjonen oppe!!!

Er drit trøtt bør jeg holde meg våken til senere eller bare sove har ikke sovet på 24+timer?
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av matwoo Vis innlegg
Skal til psykologen i morgen, kan prøve å nevne noe da! Takk for svar flotte mennesker! Og dere andre som sliter lykke til! Husk livet hadde vert kjedelig om det hadde vert lett. Og hold motivasjonen oppe!!!

Er drit trøtt bør jeg holde meg våken til senere eller bare sove har ikke sovet på 24+timer?
Vis hele sitatet...
Legg deg å sov du lytt på kroppen din men husk å sett klokka på ring til frokost og legetime i morgen
Sitat av matwoo Vis innlegg
Har ingen korrekte spørsmål aner ikke meningen med noe av dette, det er derfor jeg skrev innlegg. Kanskje hele jævla spørsmålet/innlegget er et jævla rop om hjelp, vet ikke selv lenger husker ikke en gang hva jeg tenkte når jeg skrev dette.

Mitt korrekte spørsmål er deres erfaringer. Ikke noe annet........
Vis hele sitatet...
Har du en voksen person du stoler på?
Det hjelper å ha noen å støtte seg på, da kan den personen kanskje hjelpe deg med å skaffe hjelp. Det kan være vanskelig nok alene, så litt hjelp er bare positivt

Min anbefaling er at du spør de ansatte i institusjonen du bor i om en legetime på grunn av psykiske problemer. Når du kommer til den legetimen så legger du fram problemene dine, hvilke symptomer du har og at du mener at du trenger psykisk helsehjelp og kartlegging av din psykiske helsetilstand. Da kan legen henvise deg til rett instans, DPS, psykisk avdeling på et sykehus eller BUP er noen eksempler.

Prøv å skrive ned en liste over hva du sliter med av symptomer, problemer også videre. Det kan være lurt å ta med hva du har opplevd som vanskelig gjennom livet også, som for eksempel ting som har skjedd i barndommen. Prøv så godt du kan å få med så mye informasjon som mulig!

Med den lista er du mer forberedt på hva du skal si når du skal legge fram alt sammen for en lege eller psykolog, jeg sliter også med at hjernen blir "blank" når jeg prater med helsepersonell. En liste jeg har laget tar jeg med til alle timer, så det er lettere for både meg og den jeg prater med. Lista vil hjelpe deg til å komme igang. Det er også lettere å sette ord på ting for min del når jeg sitter alene og får den tiden jeg trenger til å tenke over ting, da kan jeg forberede meg på forhånd.

Prøv å finn måter å jobbe med problemene dine, er mye lettere enn å kjempe imot problemene dine, kampen imot problemene kan du heller ta sammen med en kvalifisert behandler/psykolog.

Det er bedre for deg selv om du får hjelpen du trenger nå, imens du er såpass ung enda. Ting har blitt vanskeligere å ta tak i etterhvert som jeg har blitt eldre, da har de "satt" seg mer på en måte.

Synes du er tøff når du tar initiativ til dette selv på et forum, jeg mener det viser at du har lyst på hjelp. Du vet bare ikke helt hvordan man skal spørre om det enda, men som med alle andre ting her i livet så er det bare en øvingssak heldigvis!

*Edit* prøv å sove, du trenger hvile. Bra du har fått time hos psykolog!
Søvn er viktig, det gjør bare alt vanskeligere for min del hvis jeg ikke får sovet.
Sist endret av Vasken; 28. januar 2021 kl. 20:13.
New generation
colakork's Avatar
Yo king Begynte med hasj tidlig jeg og. Det er ikke noe for en gutt å holde på med ass..

Enkelt å skrive, vanskeligere å få til i praksis.. Men du må legge rus på hyllene, hvertfall speeden.. Det går fort til helvete når hverdagen består av å ruse seg og skaffe mer.

Dette høres sikkert på jordet ut - spar pengene som skulle gått til rus og bruk dem på lappen.

Når du får lappen, moped eller bil, så har du roen i noen år som gutt. Og "alle" trenger deg. Det er en kjempe god investering for en ung gutt.
Sitat av colakork Vis innlegg
Yo king Begynte med hasj tidlig jeg og. Det er ikke noe for en gutt å holde på med ass..

Enkelt å skrive, vanskeligere å få til i praksis.. Men du må legge rus på hyllene, hvertfall speeden.. Det går fort til helvete når hverdagen består av å ruse seg og skaffe mer.

Dette høres sikkert på jordet ut - spar pengene som skulle gått til rus og bruk dem på lappen.

Når du får lappen, moped eller bil, så har du roen i noen år som gutt. Og "alle" trenger deg. Det er en kjempe god investering for en ung gutt.
Vis hele sitatet...
Var dette jeg gjorde. Å kjøre en tur er noe av det mest beroligende jeg kan gjøre, da er jeg virkelig "zen". En lang kjøretur med musikk er helt fantastisk!
Trådstarter
Fyfaen det kan hende jeg har psykose-lidelse løy på 25% av symptomene de spurte meg om på kartlegging, (De var, rare tanker om verden og paranoia og en del andre ting jeg løy på)

Aner ikke hvorfor men stoler ikke på folk, spesielt på sånne som jobber med psykose de er så rare!
Sist endret av matwoo; 28. januar 2021 kl. 22:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av matwoo Vis innlegg
Fyfaen det kan hende jeg har psykose-lidelse løy på 25% av symptomene de spurte meg om på kartlegging, (De var, rare tanker om verden og paranoia og en del andre ting jeg løy på)

Aner ikke hvorfor men stoler ikke på folk, spesielt på sånne som jobber med psykose de er så rare!
Vis hele sitatet...
Du løy å sa nei på symptomene eller ja på symptomene?
Uansett, psykose er mye mer enn det. Helt vanlige folk kan slite med tillitt, og for deg som har vært utsatt for overgrep som barn er det naturlig at du ikke stoler på hjelpepersoner som gir deg omsorg siden denne tilliten har blitt misbrukt av voksne rundt deg før
Sitat av matwoo Vis innlegg
Fyfaen det kan hende jeg har psykose-lidelse løy på 25% av symptomene de spurte meg om på kartlegging, (De var, rare tanker om verden og paranoia og en del andre ting jeg løy på)
Vis hele sitatet...
Var litt dumt at du ikke sa det som det var. De vil bare gi deg den beste behandlingen de kan, det blir vanskelig å gjøre det hvis man ikke deler ting.
Spesielt hvis du mistenker at du sliter med psykose eller noe sånt. Da går du glipp av eventuelle medisiner som kunne gjort livet ditt en god del lettere.

Husk på at du fortsatt er DEG selv om du får en diagnose. En diagnose er bare et hjelpemiddel behandlere har så de kan hjelpe deg best mulig

Jeg er fullstendig klar over at det er ubehagelig å måtte svare på sånne spørsmål ærlig, men så fort du tør å ta spranget så finner du ut at det ikke var så ille som du fryktet. Har kjent på de følelsene selv mange ganger.

Håper du tar valget om å dele dette med psykologen din. Det er bare du som kan gjøre det, og det er ditt valg å ta om du vil eller ikke.

Skal snart i behandling selv, igjen. Har vært i behandling mange ganger, men har ikke delt så mye tidligere. Jeg har bestemt meg for å prøve så godt jeg kan med å dele ting. Det kommer til å virke skummelt, og kjenner selv på masse angst knytta til det allerede nå, selv om det er flere uker til første time. Men før eller siden må man gjøre det som trengs for å prøve å ta livet tilbake ifra problemene man har fått, jeg har ikke lyst til å ha det sånn resten av livet liksom. Har hatt det sånn som nå siden jeg var barn, og nå begynner jeg å bli gammel. Jeg har prøvd å løpe ifra problemene mine, og fant ut på den vanskelige måten at det ikke fungerer.

Igjen, håper for din del at du velger å dele alt som plager deg, hva du tenker, hvordan du tenker og svarer på spørsmålene du får så ærlig du kan.
Det kommer til å bli bedre etterhvert, hvis du tar de riktige valgene nå som du har mulighet. De første skrittene er de vanskeligste.
Sitat av matwoo Vis innlegg
Fyfaen det kan hende jeg har psykose-lidelse løy på 25% av symptomene de spurte meg om på kartlegging, (De var, rare tanker om verden og paranoia og en del andre ting jeg løy på)
Vis hele sitatet...
Om du har en psykoselidelse, så finnes det behandling for det også. Ikke stress så mye med diagnoser. En psykiatrisk diagnose er ikke annet enn en beskrivelse av en samling symptomer som skal hjelpe deg å få riktig behandling.

Legg deg og få en god natts søvn til psykologtimen i morgen. Du har vært igjennom mye, og det er forståelig at du har problemer med tillit. Du trenger ikke si alt du har opplevd første time. Du trenger ikke si noenting i morgen egentlig, bare ta det i ditt eget tempo og bli kjent med behandleren. Du skal ikke prestere noe. Du har god tid. Traumebehandling tar tid.

Sov godt og lykke til i morgen
Du er sterk, og virker som en reflektert gutt. Trist at du har gått den stien der.

For og ta meg selv som ett eksempel så har jeg hørt stemmer før, som har både rakket meg ned å ville drepe meg, jeg var 19 på denne tiden. For min del har jeg hovedsakelig bare blitt diagnostisert med depresjon og angst. De største faktorene for at jeg hørte stemmer var at jeg rusa meg sykt mye på syntetisk hasj i denne perioden, noe som påvirket meg skikkelig, jeg hadde også en kjæreste, på denne tiden og jeg fikk aldri til å sove når vi skulle legge oss, noe som gjorde at jeg generelt ikke fikk noe søvn.
Tror også det har jævlig mye og si at du er tenåring, husker selv når jeg var på din alder hvor jævlig jeg slet med selvmordstanker, og dette startet i 9-10 års alderen. Når jeg bikka 21-22 årsalderen, så begynte det å ro seg heldigvis, og følelsene kom mere på plass (var superemosjonell).
Vet det høres umulig å kanskje litt teit, men ha tålmodighet, ta en dag av gangen, og vær ærlig med deg selv å de rundt deg? Har du noen hobbier, det og ha noe å gjøre som du liker er terapi i seg selv, iallefall når du får kjenne på mestringsfølelsen.
Jeg må føye meg i rekken av andre her inne å legge til at jeg og har hørt stemmer. Ikke at de komanderte at skulle ta livet av meg, men jeg ble så redd stemmene at jeg ble redd de ville føre til at jeg ville komme til å tenke på og ta livet mitt. Det var og når jeg var edru på reisejobb, men tett opp mot heftig bruk av divserse stimulanter. Alt dette gikk bort når jeg ble edruelig, og kuttet alt som hadde med rusmidler å gjøre for en lengre periode. Som kimmy9gga over her nevner så var det for meg og knyttet opp mot mangel på søvn. Jeg husker jeg kunne stille spørsmål til en stemme i hodet og stemmen gav meg svar. Regelmessig så ble stemmen mer og mer levende og manifisterte seg som en slags demon som jeg mistet kontrollen over. Alt ble normalt igjenn, men det tok tid og en kraftig livstils endring.
Sist endret av pipestilk; 30. januar 2021 kl. 10:07.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Trådstarter
Litt rusfri, mye angst, likegyldig, men går bedre.


Takk for svar og tips!
Bra du føler deg litt bedre. Hva har skjedd siden sist? Hva gjør at det er litt bedre?

Kjempe bra at du er litt rusfri
Trådstarter
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Bra du føler deg litt bedre. Hva har skjedd siden sist? Hva gjør at det er litt bedre?

Kjempe bra at du er litt rusfri
Vis hele sitatet...
Nei, aner ikke. Har ikke tenkt så mye på det, lite kontakt med miljø, er jo rusfri, ikke 100% (=alkohol).


Hva er alle de knappene ved siden av svar? Man har kp, den man svarer på et svar/spørsmål, og man har rapporter, og en til som jeg ikke aner hva er? (Den med text boble ish)
Sist endret av matwoo; 6. mars 2021 kl. 02:40.
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av matwoo Vis innlegg
Litt rusfri, mye angst, likegyldig, men går bedre.

Takk for svar og tips!
Vis hele sitatet...
Fint å høre det går bedre! Litt rusfri er bedre enn absolutt ikke noe rusfri Sikt på helt rusfri innen de neste 3 mnd davel Jo lenger du er rusfri jo mer stabil vil hjernen og nervene dine bli også så da blir du kvitt mye angst og kjipe følelser. Er også lettere for en psykolog å hjelpe deg når hjernen ikke er skadet av rus

Sitat av matwoo Vis innlegg
Nei, aner ikke. Har ikke tenkt så mye på det, lite kontakt med miljø, er jo rusfri, ikke 100% (=alkohol).

Hva er alle de knappene ved siden av svar? Man har kp, den man svarer på et svar/spørsmål, og man har rapporter, og en til som jeg ikke aner hva er? (Den med text boble ish)
Vis hele sitatet...
Tekst boble ikonet gir deg mulighet til å sitere flere tekstbobler sånn som jeg har gjort i denne posten her med to tekstboble sitater fra andre kommentarer. Gåsetegnet under hver post betyr siter post, og tekstboble tegnet gir deg mulighet til å sitere flere poster av gangen. Når du har valgt de postene du vil sitere trykker du på gåsetegnet i den siste kommentaren du velger å sitere så kommer de på rekke og rad i feltet hvor man selv kan skrive.
Så positiv oppdatering Står respekt av at du klarer å ikke ruse deg.

Hvordan er det der du bor nå da? Og fortsatte du hos psykologen?
Sitat av matwoo Vis innlegg
Hei jeg er 15, sliter med angst, depresjon. Brukt mye benzo og opiater og speed i det siste, men jeg klarer ikke slutte er ikke avhengig får ikke abstinenser (tror jeg) Har ruset meg siden jeg var 12 (røykte hasj) og når jeg var 13 ble det litt andre rusmidler og litt problemer med barnevern osv , har opplevd nær psykotiske opplevelser (edru) (hørt stemmer) som sier jeg skal ta livet mitt, legen og psykologen sa *ikke farlig* så aner ikke får ikke noen medisiner eller noe går i angst behandling men funker ikke har og selvmordstanker (bilder i hodet av meg som kutter pulsåren og en del andre måter) har en del traumer, dårlig oppvekst, mye rus i familien og psykiske lidelser, har vert rusfri et par uker.


Har lest mye på freak i tiden men aldri hatt bruker, og det virket som at noen av dere kanskje har erfaring. Bare å stille spørsmål om det er noe jeg har glemt å legge til eller noe. håper på skikkelige svar! takk!
Vis hele sitatet...
Først vil jeg bare si at dette var leit å høre, at du er så ung og allerede har fått en så vond start på livet. Jeg var selv preget med sosial angst, deprisjon og selvmordstanker, allerede som (13år). Og etterhvert kom behandling, innleggelse og psykolog inn i bildet. Det ble nok redningen min da jeg hadde bestemt meg for å avslutte livet og forsøkte på det, da ble jeg lagt inn på tvang. Det er jeg takknemlig for den dag idag, at noen så meg å fikk nøstet meg opp fra alt det tunge. Nå vet ikke jeg hvilket forhold du har til foresatte, men føler du at du kan være åpen med de så er det en start. Å gå å ha det slik, holde det inni deg er ekstremt tungt og det kan få konsekvenser senere i livet. Dagbehandling/poliklinisk behandling: Behandling/oppfølging uten at pasienten er innlagt. Dvs. at pasienten drar hjem etter behandlingen og kommer tilbake hvis flere behandlinger er nødvendig. Ofte vil det dreie seg om ulike former for samtaleterapi. For ungdom finnes ofte egne tilbud innen DPS-ene.
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Så positiv oppdatering Står respekt av at du klarer å ikke ruse deg.

Hvordan er det der du bor nå da? Og fortsatte du hos psykologen?
Vis hele sitatet...
Ja er fortsatt hos psykologen.

Sitat av makkamysen Vis innlegg
Først vil jeg bare si at dette var leit å høre, at du er så ung og allerede har fått en så vond start på livet. Jeg var selv preget med sosial angst, deprisjon og selvmordstanker, allerede som (13år). Og etterhvert kom behandling, innleggelse og psykolog inn i bildet. Det ble nok redningen min da jeg hadde bestemt meg for å avslutte livet og forsøkte på det, da ble jeg lagt inn på tvang. Det er jeg takknemlig for den dag idag, at noen så meg å fikk nøstet meg opp fra alt det tunge. Nå vet ikke jeg hvilket forhold du har til foresatte, men føler du at du kan være åpen med de så er det en start. Å gå å ha det slik, holde det inni deg er ekstremt tungt og det kan få konsekvenser senere i livet. Dagbehandling/poliklinisk behandling: Behandling/oppfølging uten at pasienten er innlagt. Dvs. at pasienten drar hjem etter behandlingen og kommer tilbake hvis flere behandlinger er nødvendig. Ofte vil det dreie seg om ulike former for samtaleterapi. For ungdom finnes ofte egne tilbud innen DPS-ene.
Vis hele sitatet...
Konsekvenser senere i livet? Leste en plass angst kan gi nevrose-lidelse eller psykose-lidelse om man går med den for lenge uten å eliminere årsaken.
Sitat av matwoo Vis innlegg
Konsekvenser senere i livet? Leste en plass angst kan gi nevrose-lidelse eller psykose-lidelse om man går med den for lenge uten å eliminere årsaken.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke så enkelt som at angst forårsaker psykoselidelser. Det du har fortalt her tyder på at du er traumatisert. Når man lever med store belastninger over tid, så gjør hjernen mange tilpasninger for å overleve best mulig. Det er i og for seg nyttige tilpasninger der og da, men å gå med sånne forsvarsmekanismer i sving over mange år, har en høy pris. Ikke bare er det direkte skadelig for kroppen, men det gjør også at du mister tilgang til mye av det inni deg som gjør livet fint. Ved å stenge av det vonde, så stenger du av mye godt også, hvis du skjønner. Du mister kontakt med deg selv, og det kan være vanskelig å få den kontakten tilbake. Når du mangler kontakt med deg selv, blir det også vanskelig å ha meningsfulle relasjoner med andre.

Hvis du har vokst opp i utrygge og vonde forhold, så tar det tid å tilpasse hjernen til å leve i den normale og (relativt) trygge verden etterpå. Dette er mye arbeid, men det er veldig, veldig mye mer arbeid hvis du venter ti, femten, tjue år med å begynne på det. Da mister du også mange potensielt fine år i mellomtiden, og du risikerer å ta livsvalg som ikke er så heldige for deg på sikt. Det er hovedsaklig det som er konsekvensen av å ikke ta tak i det nå. Det er også sånn at tilbudet om psykisk helsehjelp er varierende, for å si det forsiktig. Du har nok tilgang på en del mer gratis helsehjelp nå når du er mindreårig, så det er også et argument for å ikke bare ignorere eller ruse vekk problemene.
Sist endret av *pi; 6. mars 2021 kl. 15:32.
Sitat av matwoo Vis innlegg
Ja er fortsatt hos psykologen.



Konsekvenser senere i livet? Leste en plass angst kan gi nevrose-lidelse eller psykose-lidelse om man går med den for lenge uten å eliminere årsaken.
Vis hele sitatet...
En god måte å starte på, er ved å identifisere de mest hyppige og store følelsene. Enten de er positive eller negative, kan innestengte følelser ha skadelige konsekvenser. Det jeg mener med dette er at jo lengre man holder slike mørke følelser/tanker for seg selv kan det bli desto vanskeligere å åpne deg opp senere og prate om det. Problemet blir også mer sammensatt med tiden. Det kan føre til at man kan føle seg ensom deprimert og man kan utvikle sosial angst. Ved å ikke prate om de og lære seg å kjenne på de, så kan man miste kontakt med sitt indre kompass. Dette er dumt, fordi følelsene våre på sitt beste informerer oss om hva vi trenger. Jeg sier ikke at du nødvendigvis er «dømt» til det. Er bare kjekt å ha i bakhodet. Det siste spørsmålet ditt har jeg ikke noe svar på. Og husk at dette forumet er ikke noen form for helsepersonell. Selv om folk kan komme med gode råd og slik så vil jeg anbefale deg å prate med fastlege for videre oppfølgning og at du får den hjelpen og veiledningen du har behov for. Så vil jeg legge til at du kan alltids sende en PM om det skulle være noe krise.
Sitat av makkamysen Vis innlegg
En god måte å starte på, er ved å identifisere de mest hyppige og store følelsene. Enten de er positive eller negative, kan innestengte følelser ha skadelige konsekvenser. Det jeg mener med dette er at jo lengre man holder slike mørke følelser/tanker for seg selv kan det bli desto vanskeligere å åpne deg opp senere og prate om det. Problemet blir også mer sammensatt med tiden. Det kan føre til at man kan føle seg ensom deprimert og man kan utvikle sosial angst. Ved å ikke prate om de og lære seg å kjenne på de, så kan man miste kontakt med sitt indre kompass. Dette er dumt, fordi følelsene våre på sitt beste informerer oss om hva vi trenger. Jeg sier ikke at du nødvendigvis er «dømt» til det. Er bare kjekt å ha i bakhodet. Det siste spørsmålet ditt har jeg ikke noe svar på. Og husk at dette forumet er ikke noen form for helsepersonell. Selv om folk kan komme med gode råd og slik så vil jeg anbefale deg å prate med fastlege for videre oppfølgning og at du får den hjelpen og veiledningen du har behov for. Så vil jeg legge til at du kan alltids sende en PM om det skulle være noe krise.
Vis hele sitatet...
Hvordan går det med deg?
Du, orker ikke lese alt dere har skrevet, men seriøst. Drit i alt du har lest og hørt av skrekkhistorier og alt du tror/forventer vil skje om du gjør det ene eller det andre.

Ikke tull med kartleggingen av deg, at du i det hele tatt evner å formulere utfordringene dine slik du gjør her, forteller meg at du ikke er noen lost case. Tvert imot.

Har du noen stabile mennesker i livet ditt som du kan involvere i prosessen? Hvem som helst. Bare at du ikke står alene i dine innledende møter med hjelpeapparatet, kan hjelpe deg stort. Helvete heller, er du på Vestlandet kan jeg være med deg på en time for den saks skyld.

Det som er viktig, er at du klarer å vise behandler hvem du faktisk er - når du skriver disse innleggene, feks. Du fremstår som en oppegående ung mann, med noen seriøse problemer, men likefullt ingenting beyond repair.

Men om de, eller strengt tatt når de oppdager at du holder tilbake, kommer de til å gjøre alt annet enn å hjelpe deg. De vil tvert imot tro du er langt sykere enn du er, og de vil drite langt i hva du faktisk mener er best for deg. Og tro meg, tvang er det siste du vil.

Begynn på nytt med behandler, vis h*n denne tråden og gi dem i det minste én sjanse til å hjelpe deg som du er. Så skal jeg heller hjelpe deg med å minimalisere skaden om de ikke tar deg seriøst. Har møtt mange behandlere i hjelpeapparatet, de som driver med psykiatri er stort sett jævlig flinke.

Alle vil deg vel.
Sist endret av Tøffetom; 8. mars 2021 kl. 03:41.
Trådstarter
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Du, orker ikke lese alt dere har skrevet, men seriøst. Drit i alt du har lest og hørt av skrekkhistorier og alt du tror/forventer vil skje om du gjør det ene eller det andre.

Ikke tull med kartleggingen av deg, at du i det hele tatt evner å formulere utfordringene dine slik du gjør her, forteller meg at du ikke er noen lost case. Tvert imot.

Har du noen stabile mennesker i livet ditt som du kan involvere i prosessen? Hvem som helst. Bare at du ikke står alene i dine innledende møter med hjelpeapparatet, kan hjelpe deg stort. Helvete heller, er du på Vestlandet kan jeg være med deg på en time for den saks skyld.

Det som er viktig, er at du klarer å vise behandler hvem du faktisk er - når du skriver disse innleggene, feks. Du fremstår som en oppegående ung mann, med noen seriøse problemer, men likefullt ingenting beyond repair.

Men om de, eller strengt tatt når de oppdager at du holder tilbake, kommer de til å gjøre alt annet enn å hjelpe deg. De vil tvert imot tro du er langt sykere enn du er, og de vil drite langt i hva du faktisk mener er best for deg. Og tro meg, tvang er det siste du vil.

Begynn på nytt med behandler, vis h*n denne tråden og gi dem i det minste én sjanse til å hjelpe deg som du er. Så skal jeg heller hjelpe deg med å minimalisere skaden om de ikke tar deg seriøst. Har møtt mange behandlere i hjelpeapparatet, de som driver med psykiatri er stort sett jævlig flinke.

Alle vil deg vel.
Vis hele sitatet...
Leste hele, kan påstå mye er feil, men mye ee riktig.


Kan si det sånn at legen ikke er flink. "Kan ikke skrive ut truxal, det vil øke angsten når du slutter, og det hjelper deg ikke" men alt av ADHD-meds øker angsten så HJELPER det meg?

Vil ikke si det er medisiner jeg leter etter, men jeg ser på det som en sjapp hjelp kanskje 1 mnd, 2mnd Max.

Jeg tok psykopat test på internett, for morro skyld, men svaret jeg fikk var uventet. Sto jeg var en sosiopat, gjorde litt reaserch: Sosiopater er uberegnelige og impulsive og har lett for å bli sinte. Sosiopaten klarer ikke å opprettholde en fasade av normalt liv. De havner ofte i fengsel. Psykopater er gjerne mer manipulerende, sjarmerende og kan fremstå med en fasade av et vellykket liv og lykkes bedre med å skjule kriminell aktivitet.

Passet godt med meg sosiopat. Kan man bli kartlagt for sånt i Norge? Hva skjer om jeg får en sånn diagnose?
Sist endret av matwoo; 8. mars 2021 kl. 23:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av matwoo Vis innlegg
Leste hele, kan påstå mye er feil, men mye ee riktig.


Kan si det sånn at legen ikke er flink. "Kan ikke skrive ut truxal, det vil øke angsten når du slutter, og det hjelper deg ikke" men alt av ADHD-meds øker angsten så HJELPER det meg?

Vil ikke si det er medisiner jeg leter etter, men jeg ser på det som en sjapp hjelp kanskje 1 mnd, 2mnd Max.

Jeg tok psykopat test på internett, for morro skyld, men svaret jeg fikk var uventet. Sto jeg var en sosiopat, gjorde litt reaserch: Sosiopater er uberegnelige og impulsive og har lett for å bli sinte. Sosiopaten klarer ikke å opprettholde en fasade av normalt liv. De havner ofte i fengsel. Psykopater er gjerne mer manipulerende, sjarmerende og kan fremstå med en fasade av et vellykket liv og lykkes bedre med å skjule kriminell aktivitet.

Passet godt med meg sosiopat. Kan man bli kartlagt for sånt i Norge? Hva skjer om jeg får en sånn diagnose?
Vis hele sitatet...
Tviler på at du er en sosiopat, de testene på nett er bare søppel. Du kan kanskje få en indikasjon på hvilke problemer man har, men ikke noe mer.

Jeg har møtt et par sosiopater, og du virker ikke som det i det hele tatt.

Noen av de trekkene du nevner stemmer overens med adhd også, husk på at det er mange ting som er til felles for forskjellige diagnoser. Det er en av de 1000 grunnene til å faktisk la helsepersonell ta seg av den vurderinga.

Ser at det går bedre med deg litt lengre opp i tråden, det er gode nyheter Keep it up, you can do it!