Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 970
Så jeg har vært bruker av windows i over 10 år nå, synes operativsystemet er bra men den har sine svakheter. Tenker spesielt på svakheter som andre kan utnytte. Jeg har brukt Mac OS X mange ganger før, og synes den virker helt ok med tanke på brukervennlighet.

Etter alle disse årene tenkte jeg å prøve noe nytt, en MacBook Pro. Har hørt disse har vifter til innsug på siden, og ikke under slik de fleste laptoper har. Jeg er rett og slett lei av laptoper som blir fort varme(vet det finnes cooling pads).

Så var det jo selve operativsystemet da. Hvordan blir det å gå over til Mac OS X? Jeg har jo prøvd systemet, men det eneste jeg har prøvd er websurfing så vet ikke mye mer enn det. Vil enkelte ting bli vanskeligere/lettere? Er Mac OS X virkelig et sikrere operativsystem mtp sikkerhetshull?
Sist endret av KingJay; 31. august 2011 kl. 20:16.
Alle systemer har sine feil og smutthull, også OS X, men personlig så foretrekker jeg OS X ovenfor Windows.
Ganske god huskeregel: Windows er sikrere, men OSX er tryggere. OSX har mange svakheter den også, men har ikke mange nok brukere til at det blir verdt å lage et virus på en Mac sammenlignet med Windows.
Sist endret av Xernox; 31. august 2011 kl. 20:43.
Det er virkelig ikke noe hokus pokus. Den første uka kommer du til å irritere deg over enkelte ting, men etter litt tilvenning tenker du ikke lenger over det. Så lenge du ikke har noen helt spesielle behov for programvare som ikke virker i osx native hadde jeg ikke nølt.

OSX er ikke noe magisk shit som kommer til å slå deg i bakken (selv om det kan virke slik når man leser faceoppdateringer til nyfrelste bloggveninner). Det fungerer fint til det aller meste hverken mer eller mindre...
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Du skriver lite om bruksområder, men etter å ha sett over trådene dine virker det hvertfall som om du ikke spiller så altfor mye.

Du ser jo ut til ha noen produkter fra Apple Inc. allerede, og da du skaffet deg en ny iPhone høres det ut som om du er fornøyd. Lion ser ut til å ha lånt mye fra iOS.

Jeg tror en hel del vil bli lettere om du går over til fra Microsoft Windows til Mac OS X, selv om det er en stund siden jeg har brukt noen av dem.

Angående sikkerhet stiller du imo feil spørsmål. Det du egentlig har lyst til å vite er hvordan sjansene dine er. Ikke om det er en teoretisk mulighet for at kanskje det kan la seg gjøre.
Jeg var selv en Windows-bruker i mange år, og angrer ikke på at jeg nå har gått helt og holdent over til Mac. I tillegg har hele bedriften jeg jobber på også Mac. Overgangen kan selvsagt være litt hard, men når du har blitt vant til det, er det mange ting du vil savne hvis du så går over til en Windows-maskin igjen! Men husk, skulle du ikke like Mac OS X, er det bare å installere Windows 7 på den. Kjører helt glimrende med Boot Camp!

Når det gjelder MacBook Pro-en, så har den luft-uttak oppå maskinen mellom tastaturet og skjermen. Dersom maskinen er lukket igjen, går luften ut bak skjermen. Hvis den derimot skulle bli for varm, er det bare å skru opp viften littegrann. Er uansett veldig stillegående!
Det eneste som irriterer meg med os x er at man ikke
kan klippe ut filer. Seriøst, wtf apple?
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Det eneste som irriterer meg med os x er at man ikke
kan klippe ut filer. Seriøst, wtf apple?
Vis hele sitatet...
Det er derfor man installerer en annen file manager før noe annet. Path FInder er et godt erstatningsprodukt. Lurer på om ikke det har kommet en løsning på dette i Lion dog...
Trådstarter
Sitat av Jonta Vis innlegg
Angående sikkerhet stiller du imo feil spørsmål. Det du egentlig har lyst til å vite er hvordan sjansene dine er. Ikke om det er en teoretisk mulighet for at kanskje det kan la seg gjøre.
Vis hele sitatet...
Hva mener du her egentlig med sjansene mine?
Viftene er bak, og de varmer låra dine om du vil det. I tillegg så er ihvertfall MBP lagd i no-cheap aluminium, som blir varm som fy. Just sayin

Du kommer nok til å irritere deg endel første uka, du styrer maskina på en annen måte med alle multi-touch bevegelsene som du har (to fingre for å bla ned/opp osv.)

imo så ville jeg prøvd å skaffet meg OS X Snow Leopard, Lion er litt for iOS-lignende og i tillegg har den endel unødvendige barnesykdommer enda.

Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Det eneste som irriterer meg med os x er at man ikke
kan klippe ut filer. Seriøst, wtf apple?
Vis hele sitatet...
Ikke for å virke rar nå, men det er nok bare Apple som prøver å redde ræva si hvis du er uheldig og sletter ei fil når du skulle klippe den ut. Samme greia som at du hele tia må mate ut disker, det plager meg.
Trådstarter
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Viftene er bak, og de varmer låra dine om du vil det. I tillegg så er ihvertfall MBP lagd i no-cheap aluminium, som blir varm som fy. Just sayin

Du kommer nok til å irritere deg endel første uka, du styrer maskina på en annen måte med alle multi-touch bevegelsene som du har (to fingre for å bla ned/opp osv.)

imo så ville jeg prøvd å skaffet meg OS X Snow Leopard, Lion er litt for iOS-lignende og i tillegg har den endel unødvendige barnesykdommer enda.
Vis hele sitatet...
Så macbook pro blir fort varm den og? Isåfall er jeg veldig skuffet
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Ikke for å virke rar nå, men det er nok bare Apple som prøver å redde ræva si hvis du er uheldig og sletter ei fil når du skulle klippe den ut. Samme greia som at du hele tia må mate ut disker, det plager meg.
Vis hele sitatet...
Hvis man trykker klipp ut og aldri limer inn forblir jo fila der den var?
Sitat av KingJay Vis innlegg
Så macbook pro blir fort varm den og? Isåfall er jeg veldig skuffet
Vis hele sitatet...
Sorry for crushing your expectations, men alle laptoper som ikke har 50 vifter blir varm en eller annen gang. Når chassiset er av metall så gjør jo ikke det det mye bedre.

Se på det på den lyse siden, komponentene forblir kjøligere og lever lengre (forhåpentligvis?)

Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Hvis man trykker klipp ut og aldri limer inn forblir jo fila der den var?
Vis hele sitatet...
Nei, men hvis du derimot glemmer deg og klipper ut enda ei fil mens du driver på med den forrige så sliter du.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av KingJay Vis innlegg
Hva mener du her egentlig med sjansene mine?
Vis hele sitatet...
Den reelle sannsynligheten for at du får virus.