Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 835
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Statistisk sentralbyrå (SSB) publiserte idag statistikk over cannabisbruk i Norge 2023. Jeg skrev et innlegg om dette tidligere idag, men det ble ubegrunnet slettet av en Freak-moderator. Jeg antar jo at dette er relevant i et forum om rusmidler, så jeg prøver igjen – kanskje det var en feilsletting.

Tallene viser at 28 % av Norges befolkning 16–64 år har brukt cannabis noen gang; 33 % av menn og 22 % av kvinner har brukt.

Dette tilsvarer én av tre norske menn. For dere som er interessert i mer detaljert statistikk, sjekk lenken under for full oversikt:

https://www.ssb.no/statbank/table/12392/
Fuck Mr. Plod!
"antall som har brukt cannabis noen gang"

Hva tror dere er grunnen til at antallet som har prøvd det går ned noen år?
Det gir egentlig ikke mening.

Ikke nok deltakere? Eller er det noen andre variabler folk kommer på i farta.
Det nye kullet som flytter opp en kategori kan jo ha en betydelig, men de yngre har større % brukere, så gir ikke helt mening det heller.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Nøddy Vis innlegg
"antall som har brukt cannabis noen gang"

Hva tror dere er grunnen til at antallet som har prøvd det går ned noen år?
Det gir egentlig ikke mening.

Ikke nok deltakere? Eller er det noen andre variabler folk kommer på i farta.
Det nye kullet som flytter opp en kategori kan jo ha en betydelig, men de yngre har større % brukere, så gir ikke helt mening det heller.
Vis hele sitatet...
Antallet går jo bare oppover?

2018: 23 prosent
2019: 23 prosent
2020: 25 prosent
2021: 25 prosent
2022: 27 prosent
2023: 28 prosent
Fuck Mr. Plod!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Antallet går jo bare oppover?

2018: 23 prosent
2019: 23 prosent
2020: 25 prosent
2021: 25 prosent
2022: 27 prosent
2023: 28 prosent
Vis hele sitatet...
Se på forskjellige aldersgrupper.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Statistisk sentralbyrå (SSB) publiserte idag statistikk over cannabisbruk i Norge 2023. Jeg skrev et innlegg om dette tidligere idag, men det ble ubegrunnet slettet av en Freak-moderator. Jeg antar jo at dette er relevant i et forum om rusmidler, så jeg prøver igjen – kanskje det var en feilsletting.

Tallene viser at 28 % av Norges befolkning 16–64 år har brukt cannabis noen gang; 33 % av menn og 22 % av kvinner har brukt.

Dette tilsvarer én av tre norske menn. For dere som er interessert i mer detaljert statistikk, sjekk lenken under for full oversikt:

https://www.ssb.no/statbank/table/12392/
Vis hele sitatet...
Tråden ble slettet fordi dette er laber kvalitet. Du poster jo bare statistikken uten noe vettugt å komme med. Denne gangen har du i det minste et lite sammendrag. Dette er et diskusjonsforum, ikke post-noe-statistikkforum. Du må komme med en problemstilling.
Sist endret av Dodecha; 17. november 2023 kl. 15:05.
Fuck Mr. Plod!
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Tråden ble slettet fordi dette er laber kvalitet. Du poster jo bare statistikken uten noe vettugt å komme med. Denne gangen har du i det minste et lite sammendrag. Dette er et diskusjonsforum, ikke post-noe-ststistikkforum. Du må komme med en problemstilling.
Vis hele sitatet...
Jeg satt pris på denne tråden. Men ja, fint med litt fyll rundt ofc.
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg synes det er litt synd at de deler opp den yngste aldersgruppa på den måten de gjør. Jeg tenker det ville vært interessant å kunne skille mellom ungdommer (16-20), og unge voksne (20+).
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Antall som har prøvd det har ikke økt sånn kjempemye. Grunnen til at lavere aldersgruppe øker tenker jeg er pga økt tilgang på nett, så man ikke trenger å kjenne noen for å få tak i lenger, typ folk man gjerne blir kjent med på fest og over 18 år. Så de under lett får tak i på nett. Og at legaliseringen i USA har påvirket populærmusikken enda mer enn bare hiphopmusikken, slik at røyking av cannabis har blir mer ufarliggjort og normalisert i musikk og tv-serier, som viser at ikke bare ghettofolk og rappere røyker hasj ergo mindre stigma rundt å røyke som igjen fører til at flere vanlige ungdommer prøver.