Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2018
Hei, jeg har begynt på ritalin. Jeg startet på 20 mg en gang på dagen, følte at jeg fikk en "krasj" når det gikk ut, så legen min byttet meg over til x2 20 om dagen. følte ikke at det funket særlig eller. Nå er jeg må 30x2 daglig og jeg føler det fortsatt ikke varer hele dagen og jeg får fortsatt krasjer.

En jeg kjenner som har brukt ADHD medisin over lengre tid anbefalder at jeg burde prøve og skaffe meg aduvanz. Hvordan er det i forhold til ritalin? Er det mye kræsjer?
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Min erfaring er at ritalin (korttidsvirkende) varer i 3-4t og om man er våken rundt 15t i døgnet bør det jo doseres oftere enn 2. jeg doserte 2 ganger iløpet av en arbeidsdag. Ofte 25x2 og da fikk jeg en krasj i 2-3 tida på dagen.
Prøv det litt før du konkluderer, og trapp gradvis opp. Det er ganske vanlig å få en nedtur ja, men det varierer litt hvordan det arter seg. Kan kanskje etterdosere med en lavere dose for å få den mer gradvis.

Men hvis det ikke funker så er vanligvis aduvanz neste på lista. Det er typisk jevnere enn ritalin, da en del av molekylet må brytes ned i kroppen før virkestoffet kan passere til hjernen. Noen liker det bedre, noen synes det går for treigt.

Etter det er Attentin et alternativ, det er samne virkestoff som Aduvanz, men uten den ekstra biten som må brytes ned. Det har lengre halveringstid enn ritalin, men effekten er kjappere enn aduvanz. Kombinasjoner av medikamentene er også et alternativ.

Det går egentlig ikke an å si hva som vil funke best for deg. Anbefaler å prøve hvert av dem systematisk, skriv gjerne notater underveis. Generelt fungerer stimulanter sånn at ADHD-symptomene avtar med økt dose helt til de forverres ved for høy dose. Det er altså ikke så godt å si om medisinen ikke funker eller om det bare er doseringen som er feil for deg - og om den i såfall er for lav eller for høy. Bivirkningene trenger også litt tid på å roe seg. Det er derfor ikke så hensiktsmessig å hoppe fra det ene til det andre ut fra andres personlige anbefalinger.

Hvordan du vet om det funker...vel, ideelt sett skal du ikke kjenne noe særlig til.at du er medisinert, ting skal bare flyte litt lettere. Man har jo gode og dårlige dager uansett, så man må teste litt og se på trenden. Prøv å teste hvordan det funker på vanlige dager. Ikke test ett medikament mens du er på ferie og ett mens du er på jobb, f eks. Det er ikke en mirakelkur, min erfaring er at medisin ikke funker noe særlig om ikke strukturene i hverdagen også er på plass. Men hvis du tester grundig og ikke merker at du har det lettere i hverdagen så er jo ikke virkningen bra nok til å forsvare det imo. Og selv om du merker litt virkning, så er det verdt å sjekke om noe annet virker bedre. Det er en prosess som kan ta litt tid.
Sist endret av *pi; 7. august 2023 kl. 22:03.
Ritalinen må pensjoneres snart ass som obligatorisk førstevalg.

Jeg slet uansett i starten med aduvanze selv på bare 50mg. Noia og nedtur, milde da, men allikevel. Tok meg 3 forsøk før jeg kom gjennom det.

Nå er det 70mg Aduvanze på morran og thats it. Hadde en periode resept på attentin 5mg som lunsjbooster men seponerte det da jeg begynte å komme i jobb igjen.

Ellers så vil du kanskje få en litt euforisk følelse i starten og du merker at appetitten dempes. Og du skal vel og føle du kan holde på konsentrasjonen og ikke bli så mentalt sliten.

Hjalp veldig for meg da jeg først fant riktig dose og kom over de første par ukene med bivirkninger
Amf funker best, synes jeg.
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hører mange med adhd si akkurat det. Tror det skal finnes en medisin som er lab amfetamin mer eller mindre. Har du forsøkt det? Dritten med gateamfetamin er jo at du aldri vet hva du drar i deg. Så det er sikkert mer skadelig over tid. Pluss at det koster spenn.
Åh kjære deg, begynn på Aduvanz i stedenfor! Tåler ikke Ritalin, hater det kræsjet og følte meg helt tom for ord så var stress å snakke med folk. Myee bedre med Aduvanz!!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hører mange med adhd si akkurat det. Tror det skal finnes en medisin som er lab amfetamin mer eller mindre. Har du forsøkt det? Dritten med gateamfetamin er jo at du aldri vet hva du drar i deg. Så det er sikkert mer skadelig over tid. Pluss at det koster spenn.
Vis hele sitatet...
Både Aduvanz og Attentin er amfetamin.
Concerta (depot tabletter)er vel et alternativ om du får symptomatisk lindring av Ritalin og ikke lider av bivirkninger. Evnt med en booster dose med umiddelbar frisetting senere på ettermiddagen.

Som de andre sier så er Aduvanz mer stabilt og langvarende utover dagen. Det er også mulig å ta en booster senere på dagenom du krasjer, eller starte med en Attentin 5/10mg før du tar Aduvanz, om du synes det tar lang tid før de virker.

Snakk med legen din, men vær forsiktig å foreslå for mye spesifikt, da de kan tro at du er på medisin shopping, spesielt om du har historikk med rusbruk i journalen din.