Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  135 24793
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Kudos til TS for å oppføre seg som et ansvarlig medlem av samfunnet, som gjorde det eneste rette i en vanskelig situasjon. Jeg synes du fortjener en påskjønnelse fra selskapet hvor du har hjulpet å luke ut en uærlig ansatt som kunne kostet mange penger i fremtiden, men det får bli opp til dem å avgjøre. De er tross alt en fornærmet part de også.

Ellers er det godt å se at det ikke lønner seg med svindel og bedrag, nå er det bare å håpe at han får straff som fortjent i rettsvesenet, noe jeg betviler på det sterkeste.
Øh har det noe med dette å gjøre?
touch.sb.no/nyheter/lerer-skal-ha-misbrukt-konto-1.7633602

Sorry for mobil-link :P
Sitat av Vittigper Vis innlegg
Øh har det noe med dette å gjøre?
touch.sb.no/nyheter/lerer-skal-ha-misbrukt-konto-1.7633602

Sorry for mobil-link :P
Vis hele sitatet...
Tviler på det siden TS sa at dette er et forsikringsselskap og betaling var "utbetaling av forsikringspenger"
Ingen som helst sammenheng, eller likheter såvidt jeg kan se.
Hypotetisk sett: Hva ville sjansene vært for at ts ville blitt funnet igjen, om h*n hadde sletta alt av informasjon på finn og ellers? Jeg er enig i måten du handlet på og syns du gjorde det rette, men du hadde nå 25000 på konto. Du kunne satsa alt på en hånd i nettblackjack. Hadde du tapt så kunne ingen gjort deg noe...
Sist endret av Taurean; 8. november 2012 kl. 14:11.
har du hørt noe mer fra forsikringsselskapet?
Et par meget rabbaterte forsikringsavtaler i kompensasjon burde vel være mulig å forhandle seg til?
Hehe kanskje det. Forsikringer trenger man jo alltid. Jeg har ikke hørt noe fra dem enda.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hypotetisk sett: Hva ville sjansene vært for at ts ville blitt funnet igjen, om h*n hadde sletta alt av informasjon på finn og ellers? Jeg er enig i måten du handlet på og syns du gjorde det rette, men du hadde nå 25000 på konto. Du kunne satsa alt på en hånd i nettblackjack. Hadde du tapt så kunne ingen gjort deg noe...
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig at det annonsen på finn som han hadde blitt spora opp til om han hadde blitt tatt? Det hadde selvfølgelig vært overføringa. Dreier det seg om falske forsikringsutbetalinger tenker jeg forsikringselskapet ville granske alle utbetalingene til den mistenkte over en ganske så lang periode. Og hvordan vet du at "ingen kunne gjort han noe" om han tapte alt på nettet? Greit nok at det er noe som heter å handle i god tro, men det å bruke 25 000 for en vare som man selger for en brøkdel av det, er ikke å handle i god tro, og TS ville antagligvis måtte stått ansvarlig for en god del av den summen.

Vil dog gi TS kudos for å bruke huet i denne situasjonen. Håper du får en liten belønning!
Sitat av bo1e Vis innlegg
Hehe kanskje det. Forsikringer trenger man jo alltid. Jeg har ikke hørt noe fra dem enda.
Vis hele sitatet...
Det skulle nok ikke være umulig å få til en ansatt-avtale for dette funnet her. Det betyr som regel 40% avslag ekstra utover samlerabatter. Flere selskaper har også slik at de ansatte får fri kjørelengde, men betaler kun for 6000/8000km.
Nei ærlig talt - rabatt er da jommen ikke noe til belønning. Håper virkelig noen fra det aktuelle selskapet kommer over denne tråden å leser den. For ts fortjener klingende mynt for innsatsen. Han har lagt ned tid og energi for å hjelpe selskapet og han har allerede spart dem for 25K, mest sannsynlig mye mer for om tyven hadde fortsatt i jobben hadde han sikkert svindlet dem for mere penger.

Mener ts minimum bør få 10% "finnerlønn" i cash.
Hvordan kan du kalle dette en klassisk svindel? Dette skjer nok ikke ofte, ikke denne metoden. Men den er meget alvorlig, da du faktisk både underslår penger fra firma, samt blander inn uskyldig 3. part.
"Klassisk svindel" ble vel sagt mens man fortsatt spekulerte i hva hensikten/metoden her var.
Nei det ble ikke det, det ble sagt etter at man skjønte det var underslag.
Men om ideen om underslag kanskje er ny er jo grunntanken til tyven fortsatt en velprøvd metode. Kjøp noe bruk og send for mye penger. Tidligere har kanskje dette vært mest brukt med falske sjekker etter hva man leser på nettet, så tyven som forsøkte å svindle arbeidsgiver og ts har jo bare pakket gamle metoder i nytt papir. Same shit new wrapping. Men nå ble han jo tatt.

Og bra er jo det, for metoden han bruket vil jo kunne være vanskelig for arbeidsgiver å oppdage avhengig selvfølgelig av hvor god han var til å skjule sine spor internt. Ser ikke bort fra at slike metoder vil kultiveres og dukke opp i ennå smartere svindler. Svindleren er jo helt avhengig av en litt korttenkt og ærlig selger for å kunne gjennomføre svindelen. Så sånnsett er ikke dette en veldig raffinert metode. Men svindlere er jo alltid på hugget. Akkurat som svina bak trojanere og malware dritten. De også resirkulerer gamle kjente ormer og virus med litt ny kode for å gjøre masse skade. Så forresten at klassiske nigeria-svindlere har gått lei av epost og har kjørt en back-to-basic versjon i Norge nå, med lovnad om stor arv i brevs form.

Er jo litt morsomt at spamfilter og generell skapsis mot møkkamail gjør at metoden ikke virker særlig bra langer. Og da forsøker de seg altså å snail-mail
Morsomt at dette underslaget hadde fungert hvis den ansatte i forsikringsselskapet hadde vært litt smartere. Hvorfor ikke bare kjøpe noe ti 25000, overføre penger fra firmaets konto, hente varen for så å selge den igjen.

Fint at det løste seg for deg TS!
Den gamle Grisen
slarti's Avatar
Håper TS holder oss oppdatert på hva han får fra selskapet siden han har vært ærlig.
Sitat av totaltkaos Vis innlegg
Morsomt at dette underslaget hadde fungert hvis den ansatte i forsikringsselskapet hadde vært litt smartere. Hvorfor ikke bare kjøpe noe ti 25000, overføre penger fra firmaets konto, hente varen for så å selge den igjen.

Fint at det løste seg for deg TS!
Vis hele sitatet...
Personlig tror jeg at det var fordi han måtte velge en selger som allerede hadde vært kunde hos selskapet. Da kunne han sikkert bare knytte utbetalingen til en som allerede lå i registeret, noe TS gjorde. Om ikke måtte det sikkert mer papirarbeid til, underskrift og loggføring og diverse, som ville gjøre hele transaksjonen mer utsatt og gitt den mer oppmerksomhet.
bo1e's Avatar
Trådstarter
Sto en blomst ved døren da jeg kom hjem fra jobb idag, så jeg regner med det var enden på visen (for mitt vedkommende)
Fy flate de er smålige ts.


Du fikk stoppet en langfingra ansatt som drev med underslag og alt du fikk var en blomst. En ussel blomst!
Etter at selskapet har spart seg gud vet hvor mange tusen kroner. Åssen var den gamle regla igjen, ærlighet lønner seg??
I dette tilfellet hadde det helt klart lønt seg å stjele pengene i stedet.
Den gamle Grisen
slarti's Avatar
Er enig i at det er alt for dårlig med bare en blomsterkvast.
Gratis forsikring i 2-3 år eller penger hadde vert det rette.

Ta kontakt med personen du snakket med svindelen med hos firmaet å se om du ikke klarer å forhandle deg til en ekstremt god forsikringsavtale i det minste.
Si rett ut at du syns en blomsterkvast var litt for ille siden du har spart firmaet for minimum 25.000,- + framtidige tap og fortjener mer en som så for å være ærlig.

edit: Du har tross alt brukt energi på denne saken
Sist endret av slarti; 13. november 2012 kl. 14:02.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Når ble det bestemt at man skal få så utrolig med belønning for å oppføre seg som en ærlig og redelig samfunnsborger?
Litt søkt, men hvis du finner ut at noen unnlater å skatte på mange millioner og anmelder dette, så skal ikke du få en premie av staten.

Det at ærlighet alltid lønner seg er en løgn, ihvertfall hvis man tenker økonomisk. Men det betyr ikke at man skal være uærlige av den grunn.
Sitat av Olympic Vis innlegg
Når ble det bestemt at man skal få så utrolig med belønning for å oppføre seg som en ærlig og redelig samfunnsborger?
Litt søkt, men hvis du finner ut at noen unnlater å skatte på mange millioner og anmelder dette, så skal ikke du få en premie av staten.

Det at ærlighet alltid lønner seg er en løgn, ihvertfall hvis man tenker økonomisk. Men det betyr ikke at man skal være uærlige av den grunn.
Vis hele sitatet...


Jo faktisk det burde man få. Det ville gjort det svært vanskelig å drive svart om det var premie fra staten.

Mener også at jeg leste en plass at noen land ga en fast prosentsats til varslere.
Det gir helt sikkert gode resultater.
bo1e's Avatar
Trådstarter
Det var en veldig fin blomsterkvast Og alle vet at ærlighet ikke varer lengst.

Jeg så nok for meg noe litt kjekkere, men det var vel ønsketenkning. Greit å slippe å tenke noe mer på det uansett.
Sist endret av bo1e; 18. november 2012 kl. 15:13.
Tror ikke det er særlig lurt å oppgi kontonummeret sitt til sånne.
▼ ... over et år senere ... ▼
bo1e's Avatar
Trådstarter
Damn.. http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Gjen...g-3148930.html

Det var litt ubehagelig å lese..
Sist endret av bo1e; 30. juni 2014 kl. 14:54.
Og dette verdsatte altså Gjensidige til en blomsterkvast?
Tror du kanskje bør ta kontakt med de og spørre om du iallefall kan få dekt dine ekstrautgifter til telefon samt betaling for arbeidstiden du brukte for å hjelpe dem til å bli kvitt en storsvindler! Smålig av Gjensidige å ikke premiere deg adskillig bedre for en fornuftig og tydeligvis uvanlig ærlig gjerning.
Men uansett har du gjort en meget bra jobb!
så tråden først nå, og interessant lesning. Ble du aldri innkalt til rettssaken?
bo1e's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ruh Vis innlegg
så tråden først nå, og interessant lesning. Ble du aldri innkalt til rettssaken?
Vis hele sitatet...
Nix ble aldri kontaktet igjen etter at jeg mottok blomsterkvasten. Jeg husker ikke alle detaljene lenger, men jeg sendte vel kopi av all korrespondansen jeg hadde med den nå dømte. Med de summene så var jo min involvering en dråpe i havet. De har vel nøstet opp i alle saker vedkommende hadde vært involvert i, og klart seg med det. Han innrømmet vel det hele ganske raskt også ser det ut som. Jeg tror de fortalte meg det den gangen også at han hadde innrømmet det og at saken skulle være over for min del, men jeg fikk ingen detaljer utover det.

Litt overraskende at det faktisk var snakk om så store summer. For meg se det ut som han holdt på med ekstremt høy risiko, ihvertfall med tanke på metoden han brukte i min sak. Eller er folk så fjerne at sånt fungerer i 49 av 50 tilfeller?
Sist endret av bo1e; 30. juni 2014 kl. 17:36.
Er redd for at mange glatt hadde gått på denne ja. Spesielt hvis de hadde solgt en gjenstand med bra egenfortjeneste. Er imponert over at du var den som avslørte personen og som sagt veldig forundret over at Gjensidige ikke har belønnet deg skikkelig i etterkant!
Nå har jeg prøvd å belønne deg TS, med den eneste "valutaen" jeg har råderett over her, nemlig KP.
Det virker som en kan kun gi X-antall KP pr. dag. Ellers hadde du fått KP i alle dine poster i denne saken.

Dette synes jeg var flott levert TS!!
...egentlig litt enig at det var litt tamt med en blomsterkvast. minimum burde vært finnerlønn på de 25 000.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Sitat av BT
Den tidligere skadebehandleren tilsto da han i avhør ble presentert med bevisene i saken. Han påberopte seg nødrett da saken mot ham kom opp for retten tidligere denne måneden.

Der forklarte han at han skyldte penger til kriminelle, og at han fryktet for sitt eget liv dersom han ikke klarte å skaffe penger. Dommerne mener at denne forklaringen ikke har rot i virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan en selger på finn.no som han selv oppsøker være en kriminell som vil ta livet av ham?
Sitat av datagutten Vis innlegg
Hvordan kan en selger på finn.no som han selv oppsøker være en kriminell som vil ta livet av ham?
Vis hele sitatet...
tror han mente at han kjøpte ting på firmaets regning, for å selge videre - slik at han satt igjen med penger som han skulle betale disse kriminelle med. Slik jeg forstod det ihvertfall.
bo1e's Avatar
Trådstarter
Takker for støtte.

En annen artikkel om saken: http://www.ba.no/nyheter/article7450168.ece

De fikk med seg en grei beskrivelse av opplevelsen min, men nevner ikke at utbetalingen jeg fikk hadde som betalingsinformasjon at det var utbetaling for skade på noe bilinventar eller stjålet bilstereo eller hva det var for noe. Husker ikke i farten. Det var mange varsellamper.. Men avisen har ihvertfall skaffet seg en detaljert oversikt over hendelsesforløpet.
Sist endret av bo1e; 30. juni 2014 kl. 22:54.
Sitat av bo1e Vis innlegg
Litt overraskende at det faktisk var snakk om så store summer. For meg se det ut som han holdt på med ekstremt høy risiko, ihvertfall med tanke på metoden han brukte i min sak. Eller er folk så fjerne at sånt fungerer i 49 av 50 tilfeller?
Vis hele sitatet...
Det virker som at han rett og slett forandret metode på slutten. Kanskje han ble lat, eller at han så for seg å raskere få penger på konto ved å forsøke metoden han som til slutt felte han.

I artiklene står det at han kjøpte en del dyre ting - bil, båt, dyr klokke og lignende. Deretter videresolgte han disse. Dette er jo produkter som normalt selges ved at varen fysisk inspireres også løser man ut en bankremisse eller overfører penger på konto til selger før man tar over eierskapet til varen. Det er nok derfor han ikke ble tatt før. La oss si du skal selge båten din, kjøper titter på båten og overfører betaling for båten. Når pengene er inne på din konto skriver dere salgsmelding og alt det der. Er vel ikke normalt at selger sjekker opp eier av kontonummer i disse tilfellene.