Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2792
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei alle sammen,
Jeg lurer på om det er noen her som har aktivt har gått inn for og prøve og få bukt med depresjon med hjelp av psychedelica?
Hvis noen har prøvd og kanskje fått det til håper jeg at dere kan dele litt?

Hvordan stoff har hjulpet mest?
Må det høye doser til?

Av det jeg har lest så virker det som en "mystical experience" er den som det er mest heeling i. Vil det si ego død?

Personlig har jeg vært litt forsiktig med doseringer, og sliter veldig med og gi slipp. Slik at medisinen får gjort jobben sin. Men har virkelig kjent med ayahuasca at det kan være en fantastisk medisin. Men med sopp har jeg ikke hatt noen veldig givenes tripper på, men det er nok for jeg sliter med og gi slipp. Så har dere tips til hvordan gi slipp så setter jeg stor pris på det også
Du du spørr etter er vel egentlig terapautisk bruk. Da skal man i utgangspunktet ha profesjonelle fagfolk rundt seg, og det blir enn sålenge et undergrunns-eksperiment. Selvmord er nok ikke utenkelig på tripp når man i utgangspunktet ikke var frisk mellom ørene.

Å ja, psykedelika kan hjelpe deg ut av depresjon, men legg merke til at jeg skriver kan. Både sopp (psilocybin) og LSD kan hjelpe, men du vet jo aldri sikkert hvilken retning det går, forberedelser er ingen helgardering mot et det går skjevt.

Du har allerede prøvd sopp uten å få det store ut av det, da vet jeg ikke om du skal prøve mer av dette. En kan alltids gå dypere, men du må huske på at fallhøyden øker.

Er det slik at du personlig lider av alvorlig depresjon ? Du fortalte for lite her.
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du absolutt skal ta et psykadelika mot depresjon ville jeg gått for mikrodosering med Ketamin.
Egeneksperimentering med psykedelika for å komme ut av depresjon er nok bingo og kan tippe begge veier.

Mikrodoser LSD tror jeg er det sikreste som egenterapi. LSD i seg selv er noe upbeat og gir en stimulerende energi (i motsetning til f.eks tiltaksløshet under depresjon) og mikrodoser kan hjelpe en til å være mer mindful og tilstede i hverdagen - samtidig er det ikke den store risken for å tråkke helt feil.

Ellers er nok ayahuascha mer helbredende enn sopp, men etter min erfaring vil Aya hjelpe deg et par ukers tid, deretter er det opp til deg..

Gammel LSD behandling besto ofte av å guide pasienter til egodød. Deretter gjaldt det å avslutte behandling før den ble kontraproduktiv. Ofte ble målestokk for suksessfull behandling av terapeuter som f.eks Stanislav Grof at man startet en egen åndelig praksis (meditasjon/yoga eller.l).

Ellers er ibogabark svært lovende og en høydose kan etterlate antidepressive metabolitter i opptil 3 måneder. Jeg har sett svært gode effekter hos en venn som tok høydose behandling. Mikrodoser er en noe mer sikker fremgangsmåte her også, da metabolitter bygger seg opp i kroppen over tid.

Psykedelika kan altså hjelpe, men er ingen mirakelkur og med mindre psykedelika kombineres med terapi eller andre ting har det i beste fall en forbigående effekt (dager til uker til måneder), i verste fall en forverrende effekt med økt depresjon/angst.
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
TS her :
Personlig har jeg depresjon ja, hatt det noen år nå etter jeg ble utbrent etter mye stress og jobb. For et år siden var jeg på ayahuasca retreat for første gang var jeg veldig langt nede. Ayahuasca har vært veldig «snill» med meg og har gitt meg håp og på mange måter vist meg hva jeg må forandre. Men føler jeg har langt igjen.
Men alt i alt varte ingen av ayahuasca reisene mine spesielt lenge. Første sermoni kom jeg ingenplass selv med 3 glass, men den brøt meg «ned» slik at jeg dagen etter ikke hadde mere «kamp» i meg og da «klarte» jeg og gi slipp og reisen startet men ganske seint i seremonien. Så reisen ble ikke veldig lang. 1 time kanskje, men den timen jeg fikk ga meg håp og «hjemmelekse».

Ayahuasca er det eneste som har hjulpet meg på en «ekte», som fikser problemet med roten og ikke med et plaster.

Så jeg vet hvor helende det kan være, og har derfor vært over gjennomsnittet interessert i denne typen medisinen. Har lest veldig mye og sett på youtube osv. For så og prøve og bruke det som verktøy personlig. På tryggest mulig måte.
Så jeg har vært forsiktig med doseringer, og er nok det i kombinasjon med frykt at jeg ikke har fått resultater hjemme.
Gi slipp høres veldig lett ut, men som sikkert mange her vet så er det ikke så lett som det høres ut som Så hvis noen har tips til hvordan gi slipp setter jeg pris på det!

Sist gang jeg prøve sopp for noen uker siden tok jeg største dose til nå, som var 2,8 g flein. Hadde trip sitter, og la meg ned med spillelister til formålet. Men jeg ble liggende og bare prøve og gi slipp uten og komme noen plass. Men etter en time eller to når jeg røyste meg opp begynte ting og skje og virkeligheten forandret seg. Så jeg prøvde kanskje for hardt? Skulle kanskje vært litt mer «fri» og bare latt den ta meg, for så å legge seg ned og starte reisen med øynene igjen?

Jeg tror pga av jeg har gjort så mye Research på godt og vondt så har stor respekt og frykt, spesielt for den «bad» trippen som alle sier kommer en eller annen gang. Men som ofte mest helende?

Jeg mediterer stort sett vær dag og er veldig interessert i personlig utvikling. Ønsket er jo og komme seg ut av depresjonen og klare og fungere normalt. Det siste året har jeg lært mer om meg selv, og hva problemene mine er. Som foreksempel har jeg veldig liten kontakt med meg selv, samtidig som jeg er streng med meg selv. Dette er noe jeg håper og tror plante medisinene kan hjelpe meg med og finne ut av. Bli min egen venn.

Kan det være en terapeutisk opplevelse og gå seg en tur i naturen på lavere doser?

Hvis noen har vært i lignende situasjon som meg eller har erfaringer de tror kan hjelpe så setter jeg pris på at dere skriver litt her!
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har opplevd at moderate doser psilocybin inntatt 3 dager på rad har hatt god effekt på depresjon og at effekten har vart i 2-3 uker. Jeg vet om andre som har opplevd det samme. Jeg opplever egentlig ikke noen slik effekt med en typisk tripp.
Har mer tro på meditasjon. For meg gikk det lang tid med mye innsats. Mediterte regelmessig og var veldig disiplinert mens det sto på. Jeg sluttet ikke å være deprimert men ble veldig mye bedre og fikk et helt annet utgangspunkt. Vær obs på at depresjon setter seg veldig i kroppen. Kanskje må du spise annen mat over en lang periode og trene allsidig?
Inspirerende å høre at du har hatt nytte av ayahuasca. Jeg står ved et veivalg i livet og har veldig lyst til å prøve ayahuasca for å se om det kan hjelpe meg videre.
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
TS
Moderat dose som i microdosering? Eller 1 gram ca?
Ja meditasjon har hjulpet, skal prøve og fokusere mer på trening fremover.

Jeg har stor tro på at ayahuasca kan hjelpe deg. Var veldig tydelig «innsikter». Så man sitter igjen med klare beskjeder. Men det var min opplevelse, og ingen er lik. Men av alt jeg har lest og sett så tror jeg stemmer for de fleste.
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvor mange gram vet jeg ikke. Jeg har brukt 15 til 20 sopper på dag 1 og nærmere 30 de 2 siste. Det har vært sopp som vokser litt nord i Norge og har god effekt. For å gi en målestokk. Dosen for dag 1 har vært slik at jeg godt kunne gått ut og danset noen timer. Jeg synes jeg får mer ut av psilocybin hvis jeg starter forsiktig og venner meg til effekten. For dag 2 har det vært slik at det er mest praktisk å sitte foran stereoen noen timer, men helt ok med en sykkeltur etterhvert. Samme dose dag 3 gir liten effekt. Har følt meg emosjonelt mørbanket når jeg våkner den 4 dagen og det er som jeg er i en ganske heftig prosess i en ukes tid.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Mikrodoseringer av LSD og sopp har vaert fantastisk for min egen del.
Da mener jag så lav dosering att ingen psykedeliske elementer viser seg.
Hvis vegger og teppene puster, hvis blomsten på bakken virker snakke sammen med deg - da er dosen for stor.

Hadde 3 stk Shiva lapper på 200ug (enligt kranen) for ett par år siden.
Jeg la 2 av dem i vodka over natten med 10ml per 100ug, slik att jeg med pipett kunne dosere 10ug per 1ml.
Viktigt att her linda in flaska i aluminiumfolie slik att lys ikke får LSDn att brytes ned.

Brukte det i to uker, tok siden pause i to uker, og siden en tripp med den siste lappen.

Det viktige er som vanlig set/setting, att ha ett mål og arbeide med seg selv. Ikke bara sitte på raeva og håpe att the magic acid fairy skal komme og redde dagen.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis man har suksess med ctb, kan lsd øke gainsa dine da? Eller er lsd bare for å finne ut hva man skal forandre på
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har hatt svært god effekt av psilocybin (fleinsopp) mikrodosert. 10 sopp om gangen med noen måneders mellomrom har rodd meg gjennom flere år med en veldig kompleks kreftdiagnose og alle helseproblemer i kjølvannet av dette. Har opplevd dette som en magisk medisin som krever lite egeninnsats utover den refleksjonen og selvinnsikten som kommer med soppopplevelsen, selv på så lave doser. Har forøvrig lagt merke til at jeg har best effekt av soppen hvis jeg er ute i naturen de timene jeg kjenner effekten. Og at det er vår/sommer/tidlig høst. Vinter blir bare stress og feil fokus for meg. Innendørs eller i urbane strøk funker dårlig, blir bare fremmedgjøring, derealisering og distraksjoner. Set and setting igjen.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har slitt med depresjon hele livet etter en tøff barndom. For min del har aldri tripping hatt noe langvarig positiv effekt, men det kan definitivt hjelpe deg å få et nytt perspektiv.

Personlig har syre hjulpet meg å sette mer pris på mine nærmeste. Hadde en syretripp som muligens reddet parforholdet mitt. Jeg var veldig misfornøyd og ville gå fra henne. Men denne opplevelsen viste meg hvordan vi var koblet sammen (vi har et barn.) Trippen gå meg innsikt i hvordan jeg kunne være bedre ovenfor henne og hvorfor vi hadde problemer. Alt ble plutselig så tydelig, og jeg nærmest forelsket meg i henne på nytt etter 7 år sammen. Denne trippen var pure kjærlighet. Får gåsehud bare av å tenke på det.
Jeg har best erfaring med lystgass på den måten andre beskriver de får med seg det gode ut av trippen, noe jeg ikke får til i like stor grad med sopp og syre. Det er mer som en opplevelse. 5-meo-DMT derimot ga meg et nytt liv i lang tid, og jeg trengte ikke prøve å gi slipp(det er jo egentlig det motsatte av å gi slipp å prøve noe som helst), 5-meo er så sterkt at du detter ut av all form for kontroll og faller dypt inn i egoløs tilværelse. Får desverre ikke tak i den slags mer. Ketamin og gir fullstendig slipp på alt for meg også, men må tas IM/IV for max effekt, som ikke alle liker. Har neppe ledd så hysterisk på noe annet som jeg gjorde på ketamin IV.

Lystgass hos tannlegen i en time er for meg som en uke i syden, jeg tenker positivt og kan ta med meg tankene videre om at det går jo faktisk veldig bra i livet liksom. Selv om min hund har kreft var lystgassen snill og god mot meg, ingen fare for bad trip. Beste jeg har prøvd på lenge, slår den valiumen de ga meg før ja! Jeg skulle ønske alle med rusbehov kunne få en time eller to i uka med lystgass, hadde gitt oss alle en ny tilværelse tror jeg.

Men jeg sliter nå rundt og rundt i livet ofte likevel. Men gleder meg til hver time med lystgass, lenge til neste nå desverre. Har for gode tenner=D Og gleder meg til å prøve ketamin eller 5-meo-DMT igjen for en totalt egoløs tripp. Lystgass lar deg beholde egoet og samtidig hjelper som en tripp på sterke psykedelia, så kanskje du skal få litt angst hos tannlegen? Jeg fikk selv tilbud om det for jeg pustet nesten ikke under timen før med bare valium og lå der stiv som en stokk.

s
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Velger å poste denne anonymt til TS.

For det første vil jeg si det står stor respekt av at du er såpass voksen og ansvarlig at du selv innser at du sliter med noe, og gjør det du kan for å adressere det.

Jeg ser du skriver: "Ønsket er jo og komme seg ut av depresjonen og klare og fungere normalt". Det kan være greit å huske på dette til senere, hvorfor du i utgangspunktet startet på denne utforskningen av psykadelika / medisinene.

Jeg får lyst til å spørre deg, hvis du er ærlig med deg selv. Hvorfor er du deprimert? Er det noe du kan ta tak i her? Hvis du skal forklare hvordan depresjonen er, hvordan er den? Er det noe du ikke gjør som du burde gjøre? Er det noe du gjør du vet du ikke burde gjøre? Hvordan er forhold til familie, venner? Er det noe du drømmer om? Hva har du virkelig du har lyst til å gjøre? Hvem vil du være?

Jeg tenker at psykadelika kan være til hjelp. Det kommer an på omstendighetene. Tror det er lurt å ha folk tilgjengelig å snakke med som vet hva de driver med, og hjelpe til å integrere opplevelsen i etterkant. Det kan være krevende å ha en psykadelisk opplevelse uten å ha folk rundt som som forstår hva det dreier seg om. Mulig du har det.

Forresten, hørt om holotropic breathwork? Utviklet av Stan og Christina Grof etter at LSD forskningen ble forbudt. En metode for å frembringe en "holotropic" tilstand ved bruk av pust. Kan være en tryggere tilnærming til arbeid med endrede bevissthetstilstander.

Lykke til.