Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 5494
Hei! Hvor trygt er egentlig snapchat? Hvis en person blir tatt av politet for en ulovlig handling som er blitt planlagt gjennom snapchat, kan politiet da få opp gamle snapper?
Så vidt jeg veit så lagrer ikke snapchat bildene som blir sendt. Det som er verdt å nevne er at alle bilder sendt over snapchat er kryptert med samme nøkkel, og alle som laster ned snapchat får den nøkkelen, så det er som å sende bilder ukryptert.

Kommer litt an på hva du faktisk er mistenkt/siktet for også, siden enkelte forbrytelser har ikke stor nok strafferamme til å tillate enkelte typer overvåkning hvis jeg ikke husker feil.
Sist endret av Ekvivokk; 8. mars 2018 kl. 17:07.
Blir vldig overrasket om ikke snapchat har bildene liggende hos seg..
Trådstarter
22 7
Hadde en diskusjon med en kompis nå nylig dær han ble tatt for salg av hasj, han sa at politiet tok avhør og beslagla telefonen men fikk tilbake telefonen etter en times tid å vistnok skulla onkel blå da ha fått taki alt av bilder osv på snapchat, dette mener jeg er høyst usansynlig, og tenker han har snitchet på noen for så å bruke dette som dekkhistorie
Der er meget stor sannsynlighet for at Snapchat lagrer alt av bilder som blir sendt. Jeg har ikkje Snapchat selv, men har sett hos venner av meg, at dem kan få oppsummering av året o.l. der gamle snap blir vist.

For å spørre dere, hvis dere var eier av snapchat, hvorfor ville ikke dere ha ønsket å lagre alt? Det ler jo en potensiell inntekskilde.
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bruker du amerikanske produkter må du regne med at mye av det du gjør loggføres og at alle bilder du deler lagres og deles med CIA.
NB: Kunnskapen jeg har om Snapchat er basert på det første APIet de hadde, og fra flere år tilbake. Mye kan ha endret seg siden den gang, men prinsippmessig så er nok mye av metodikken den samme. Kjenner ikke til de nyeste funksjonene de har.

Når du mottar og sender snaps, så caches disse til telefonminnet. Hvilken policy appen har for å slette/rotere ut cachet data (dato-basert, FIFO, etc.) vet jeg ikke, men de kan fort ligge der en stund. Disse er trivielle å hente ut, og er ferdig dekryptert. Krypteringsnøkkelen er, som allerede nevnt, statisk, så det har ikke så mye å si i hvilket format man finner de. I tillegg så er det en cache for sendte/mottatte meldinger (ikke bilder). Man kan også spørre snapchat-APIet om å få lese ut de siste sendte meldingene, men jeg mistenker at disse bare er tilgjengelig en begrenset periode, eller så lenge du har valgt å lagre samtalen.

Kontakt med Snapchat-APIet er begrenset til én aktiv klient om gangen. Dvs. om du logger inn på Snapchat på en annen telefon, så vil alle andre klienter bli frakoblet inntil de taster passord på nytt. Hvis du umiddelbart skifter passord og logger inn et annet sted, så får de derfor ikke tak i like mye.

Hvorvidt Snapchat lagrer bilder på sine servere, så tviler jeg sterkt på det. I så fall er det kun for bruk i straffesaker, og ikke noe de selv har så mye glede av, gitt den private naturen til mange av bildene der. I tillegg er trafikkmengden _massiv_, og det ville vært et pengesluk uten like å lagre alt for alltid. Jeg tipper de lagrer bildene så lenge som er maksimalt nødvendig for å få bildene overført til en annen person, noe som er rundt 30 dager. Om noen ikke ser snappen du har sendt de på så lang tid, så mister de muligheten. Men i stedet for å slette fortløpende, så antar jeg at de bevarer alle bilder i disse 30 dagene, og i mellomtiden kjører automatisert, anonymisert bildegjenkjenning på bildene for bruk i analyser e.l. Tekstdata blir nok lagret i mye lengre perioder.
Trådstarter
22 7
Hmm, jeg tenker uansett at politiet ikke har ressurser til å begynne med dette.. det er vell ikke mulig for snutn å åpne telefonen uten passord uansett? Iphone skal jo være knallvanskelig å åpne som jeg har forstått det?
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Der er meget stor sannsynlighet for at Snapchat lagrer alt av bilder som blir sendt. Jeg har ikkje Snapchat selv, men har sett hos venner av meg, at dem kan få oppsummering av året o.l. der gamle snap blir vist.

For å spørre dere, hvis dere var eier av snapchat, hvorfor ville ikke dere ha ønsket å lagre alt? Det ler jo en potensiell inntekskilde.
Vis hele sitatet...
Denne oppsummeringen av året og liknende viser bare bilder du selv har lagret i Snapchat-arkivet ved å trykke på ‘lagre’ knappen nederst på skjermen etter du har tatt et bilde.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Der er meget stor sannsynlighet for at Snapchat lagrer alt av bilder som blir sendt. Jeg har ikkje Snapchat selv, men har sett hos venner av meg, at dem kan få oppsummering av året o.l. der gamle snap blir vist.

For å spørre dere, hvis dere var eier av snapchat, hvorfor ville ikke dere ha ønsket å lagre alt? Det ler jo en potensiell inntekskilde.
Vis hele sitatet...
Den oppsummeringen av året hentes fra bildene lagret på telefonen, altså bilder man har tatt via snapchat og lagret hos snapchat. De er ikke av tilfeldige snaps du har sendt gjennom året. Minner heter funksjonen, man kan også la snapchat hente fra kamerarullen.

Grunnen til å ikke lagre det vil jo være det at det ville brutt med hele synet alle brukerne har av snapchat. Forsåvidt så hevder også snapchat at de sletter det fra serverene sine https://support.snapchat.com/nb-NO/a...-chats-deleted , derimot skal det vist være mulig å hente de lokalt fra telefonen.
Sist endret av Ekvivokk; 8. mars 2018 kl. 21:40.
Sitat av olsenjane Vis innlegg
Hmm, jeg tenker uansett at politiet ikke har ressurser til å begynne med dette.. det er vell ikke mulig for snutn å åpne telefonen uten passord uansett? Iphone skal jo være knallvanskelig å åpne som jeg har forstått det?
Vis hele sitatet...
Har du fingerscan(?) på så kan politiet tvinge deg til å åpne tlf. Har du kode og fingerscan deaktivert så gjør du jobben dems mye vanskeligere.
Det er ikke spesielt vanskelig, husker jeg fant igjen noen nylig mottatte snaps på android-tlf min for en stund siden. Man kan enten bruke en filutforsker eller "diskdigger". Litt vanskeligere på iPhone vil jeg tro, men sikkert ikke umulig.
Snapchat står oppført med over 1GB brukt lagringsplass på min telefon og jeg har ikke lagret noe særlig med minner så noe blir lagret lokalt hvert fall.