Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3283
Hei, jeg har nettopp startet første året som IKT lærling i butikk.

I kontrakten min står det 37.5 timer per uke.

Mine timer nå er:

Jobbe annahver lørdag.

Første uke(uten lørdag): 35.0
Andre uke(med lørdag) 43.0

Ser det riktig ut? Jeg jobber fullt ut 8 timer på lørdag.. Jeg føler meg veldig overslitt til tider, er ikke sikker på om det er riktig? Men jeg leser på noen sider at alt utover 37.5 time er overtid og må samtykkes med lærling? Ingen har spurt meg, jeg har bare blitt satt på en sånn skiftplan?
Kommer litt an på. 37,5er jo en vanlig arbeidsuke, men hvis man jobber skift/turnus så kan man jobbe mer en uke og mindre neste, så snittet blir 37,5.

Hvis det du har postet er din arbeidsplan så jobber du tre timer overtid og skal kompenseres for det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Kommer litt an på. 37,5er jo en vanlig arbeidsuke, men hvis man jobber skift/turnus så kan man jobbe mer en uke og mindre neste, så snittet blir 37,5.

Hvis det du har postet er din arbeidsplan så jobber du tre timer overtid og skal kompenseres for det.
Vis hele sitatet...
Det vert 39 timer i snitt. Lova seier at ei arbeidsuke er 40 timer, tariffavtalane seier stortsett 37.5. 39 timers uke medfører på ingen måte krav om overtidsbetaling etter AML, og om tariffen tilseier ein slik turnus er det på ingen måte gitt at det skal betalast overtid.
Oversliten av 43 timers uke som IKT-lærling? Får prøve deg i anleggsbransjen med 100 timer i flere uker i strekk da Vær takknemelig for at du har jobb, stå på, jobb så mye du kan! Jobber man hardt, så kommer man noen vei
37,5 er vanlig 100% uke. Jobber du mer enn det skal du ha overtidsbetalt pga det er faststemt i kontrakten din at du din vanlige arbeidsuke er 37,5. Men jeg bruker ikke å få utbetalt overtid før mnd etterpå, så du kan sannsynligvis slappe av. (Skader ikke spørre lederen din da
Ikke hør på de andre her som snakker tull, det er jo veldig dumt om du evnt skal bli sliten og syk og få fravær på jobb fordi du er sliten..
Sist endret av mollypolly; 12. november 2016 kl. 15:25.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mollypolly Vis innlegg
37,5 er vanlig 100% uke. Jobber du mer enn det skal du ha overtidsbetalt pga det er faststemt i kontrakten din at du din vanlige arbeidsuke er 37,5. Ikke hør på de andre her som snakker tull, det er jo veldig dumt om du evnt skal bli sliten og syk og få fravær på jobb fordi du er sliten..
Vis hele sitatet...
Nei, beklager.

Etter arbeidsmiljølova er ei arbeidsuke 40 timer. Tariff stortsett 37.5 timer, men det er ikkje ukjent med andre tariffer ifm. turnus e.l.

Sjølv har eg t.d. 38.5 timers arbeidsuke.

Om du ikkje er bunden av tariff er altså 40 timer ei vanleg arbeidsuke, og du har etter lova ikkje krav på overtidsbetaling før etter førti timer, og det kan snittbereknast ved turnus. 39 timers uke i snitt over to uker er på ingen måte på kant med lovverket, og det er totalt avhengig av tariffavtale og kontrakt.

Så når vi ikkje veit noko om arbeidsavtale og turnus så er svaret i utgangspunktet følgjer det ikkje av lov at det utløyser rett på overtidsbetaling.
Sitat av proisty Vis innlegg
jeg har bare blitt satt på en sånn skiftplan?
Vis hele sitatet...
Så du er skiftarbeider? Det betyr at du skal ha en fast turnus på f.eks. 5-15 uker og timeantallet variere fra uke til uke.
Du må beregne gjennomsnittlig timeantall over en hel turnus.

Du kan derimot jobbe opptil 50 timer på en individuell uke.

Anbefaler at du leser § 10-4 og § 10-5 i arbeidsmiljøloven.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2...62#KAPITTEL_10

Det er forresten sinnsvakt mye gale svar i denne tråden. En skiftarbeider jobber ikke "vanlige" arbeidsuker og har helt egne regler å følge.

Sitat av Frazzy Vis innlegg
Får prøve deg i anleggsbransjen med 100 timer i flere uker i strekk da
Vis hele sitatet...
Dette er ikke lovlig selv om halvparten kommer fra "frivillig" overtid.
Regner med at du skrøner her.
Sist endret av ZaiRoX; 12. november 2016 kl. 16:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
5 0
Sitat av ZaiRoX Vis innlegg
Så du er skiftarbeider? Det betyr at du skal ha en fast turnus på f.eks. 5-15 uker og timeantallet variere fra uke til uke.
Vis hele sitatet...
Jeg vil helst ikke si hvor jeg jobber, men kan jobbe alt fra 9-20. I dette tilfellet:

10.00-17.00 (Mandag-fredag) + 10.00-18.00(Lørdag)

= 43 timer.

Og neste uke jobber jeg bare mandag-fredag(1300-2000) uten lørdagen.

= 35 timer

Sitat av tearz83 Vis innlegg
Hvis det du har postet er din arbeidsplan så jobber du tre timer overtid og skal kompenseres for det.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg tenkte at det var de 3 timene som jeg må kompenseres for.. Jeg er bare lærling, hva er det beste jeg kan gjøre for å få de 3 timene kompensert? Hvem burde jeg snakke med?
Sist endret av proisty; 12. november 2016 kl. 16:43.
Er du lærling gjennom et opplæringskontor?

Da jeg var lærling innen automasjon var det et opplæringskontor som hadde ansvar for mange lærlinger i forskjellige bedrifter. Her hadde jeg en kontaktperson jeg kunne spør om hva som helst uten at arbeidsgiver fikk vite det.
I kontrakten din skal det stå hvor lang arbeidsuke de er... Så må du se om snittet stemmer overens med det.

Tok min egen som eksempel, der er timeavtale satt til 37,5 i uka jobber jeg mer enn det utløses overtid.

Så vis du har maks antall timer i kontrakten 40 så jobber du faktisk 2timer mindre enn det du skal...... Hehe

Så sjekk kontrakten din, har du ikke kontrakt skaff det asap
Trådstarter
5 0
Sitat av SJefen Vis innlegg
Er du lærling gjennom et opplæringskontor?

Da jeg var lærling innen automasjon var det et opplæringskontor som hadde ansvar for mange lærlinger i forskjellige bedrifter. Her hadde jeg en kontaktperson jeg kunne spør om hva som helst uten at arbeidsgiver fikk vite det.
Vis hele sitatet...

Jepp, jeg er lærling gjennom et opplæringskontor.. tror jeg tar kontakt med min ansvarlig person der borte hører om ting før jeg snakker til sjefen. :P
Kjapt regnet så er det ikke mer enn 6t overtid på måned og det er ikke SÅ mye det... Til sammenligning så hadde jeg denne UKEN 10,5t overtid
snakk meg sjefen din.
Trådstarter
5 0
Sitat av tearz83 Vis innlegg
I kontrakten din skal det stå hvor lang arbeidsuke de er... Så må du se om snittet stemmer overens med det.

Tok min egen som eksempel, der er timeavtale satt til 37,5 i uka jobber jeg mer enn det utløses overtid.

Så vis du har maks antall timer i kontrakten 40 så jobber du faktisk 2timer mindre enn det du skal...... Hehe

Så sjekk kontrakten din, har du ikke kontrakt skaff det asap
Vis hele sitatet...

Det står i kontrakten min at jeg min arbeidsmåned skal være på 162,5 t.

jeg regnet nettopp ut hvordan denne måneden blir for meg, og jeg kom fram til 170 t? er det riktig?
Sitat av proisty Vis innlegg
Det står i kontrakten min at jeg min arbeidsmåned skal være på 162,5 t.

jeg regnet nettopp ut hvordan denne måneden blir for meg, og jeg kom fram til 170 t? er det riktig?
Vis hele sitatet...
Nå kan det være jeg bommer helt på skiva her men, hvis dine uker er:
35x2=70
43x2=86
Så blir jo totalen 156?
Jeg skal egentlig ikke uttale meg om dette teamet da jeg har ca 0 kunnskap om det. Satt bare spørsmål til utregningen.
Skivebom, på flere.

162.5 timer pr mnd er basert på 7.5 timers *52 uker /12 mnd.

Når ts skriver at han jobber 10-17 og kommer frem til 7 timer er det mest sannsynlig ikke korrekt ettersom lunsj skal trekkes fra. Arbeidsdag 8-16 gir altså 7.5 timer, ikke 8, i regnestykket med 162.5 timer pr mnd.

TS jobber neppe overtid.
Trådstarter
5 0
Sitat av Saerdna Vis innlegg
Skivebom, på flere.

162.5 timer pr mnd er basert på 7.5 timers *52 uker /12 mnd.

Når ts skriver at han jobber 10-17 og kommer frem til 7 timer er det mest sannsynlig ikke korrekt ettersom lunsj skal trekkes fra. Arbeidsdag 8-16 gir altså 7.5 timer, ikke 8, i regnestykket med 162.5 timer pr mnd.

TS jobber neppe overtid.
Vis hele sitatet...
En ting jeg glemte å skrive var at jeg har betalt lunsj, så når jeg har lunsj så telles det som om jeg er på jobb og gjør arbeid.