Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 10044
Hvordan kan vi måle hvem som er verdens beste vokalist? Dette syns jeg er et interessant tema, for musikk er jo som kjent så mangt. Hvilke faktorer spiller inn? Innlevelse? Nyskapning? Bredt spekter? Er evnen til formidling viktig, eller er det rett og slett stemmen i seg selv som er det essensielle?
I denne tråden ønsker jeg at brukere deler andre artister de mener fortjener en plass på lista, men jeg vil helst ha en god begrunnelse på hvorfor akkurat din artist er så flink.

Selv har jeg fundert lenge på hvilke faktorer som skal og burde spille inn i en slik bedømmelse. Musikk er en stor del av livet mitt, og derfor er det naturligvis så og si umulig å favorisere èn artist, så derfor vil jeg nevne flere som burde fortjene en plass i denne tråden. Når jeg spør meg selv hvem som er den beste vokalisten faller deg meg naturlig, som en ihugget fan, å nevne Cornelis Vreeswijk. Finner du han interessant, så kan du også titte på denne tråden. Han oppfyller så og si alle "kravene" jeg tidligere satt opp. Han har en unik stemme, nyskapende var han, en røst få kan drømme om, og han formidlet ikke minst noe viktig til resten av Skandinavia. Mange vil nok svare at Cornelis kanskje er den personen som er mest svensk hvis man skulle nevne noen, og aldri har jeg hørt om noen andre personer som kommer fra utlandet og og får tittelen "mest (nasjon)". Dette er fordi mannen klarte å fornye hele landet med en fortryllende stemme, som både var øm, røff, ydmyk og bastant, og et budskap som seinere endret hele den svenske visemusikken. Grav deg ned i ham, la deg imponere og bli fortryllet!

Det er mange artister jeg gjerne skulle skrevet om, Bob Dylan, Odd Børretzen, B.B King, Buddy Guy, Laleh, Christian Aguilera (ja, vokalen i seg selv er bra), John Hiatt, Lyle Lovett, Percy Sledge, Erik Bye, Eva Cassidy mm, men jeg ønsker helst å formidle Norges jazzdronning, Radka Toneff.

Selv om jeg skrev litt om Cornelis, ønsker jeg egentlig å formidle Radka, siden hun er for mange litt mindre kjent.

Radka Toneff ble født i Oslo, og var norsk statsborger, men hadde navnet Radka Toneff siden faren hennes var fra Bulgaria. Hun viste i tidlig alder sitt engasjement til musikk, og det viste seg fort at den lille jenta hadde et enormt talent. Allerede som fireåring fremførte hun ofte små stykker for familien, og imponerte til de grader. Faren, som var bulgarsk jazzmusiker, skjønte fort hvilket talent den lille jenta hadde. Som den musikeren han var tok han opptak fra opptredene lille-Radka gjorde (noen av opptakene ble seinere publisert og vist på NRK etter at hun døde). Ettersom Radka vokste opp lærte hun grunnleggende Jazz av faren. Hun prøvde seg på piano, men det viste seg at det var stemmen hennes som var unik. Etterhvert som hun vokste opp tok det ikke lange tiden før hun steg inn i jazzmiljøet, og fikk kontakter.
I løpet av livet sitt spilte hun inn tre plater. For Winter Poem fikk hun spellemannsprisen, og det legendariske albumet Fairytales er fortsatt Norges bestselgende jazzplate, og også en lydorgasme for HI-FI-nørder. Etterhvert fikk Norge øynene opp for det unge talentet, som resulterte i innspillinger med en rekke profilerte jazzmusikere og andre kjente musikere i Norge. Som mange andre artister i Norge holdt hun både store og små konserter rundt om i Norge, og har spilt med både Ole Paus, Arild Andersen (som hun var gift med over en lengre periode), Steve Dobrogosz mm. I 1982 tok Radka Toneff selvmord. Mange spekulerer fortsatt i hvorfor hun tok selvmord, men familien, som var hennes nærmeste, tror at hun levde, til tross for at hun var gift og tjente gode penger, et noe ensomt liv, og følte at hun ikke var flink nok.

Grunnen til at jeg syns Radka fortjener en plass i tråden er på grunn av stemmen hennes, rett og slett. Det er vanskelig å sette ord på hva som skiller henne fra andre store jazz og soul-vokalister, men jeg tror det er den lille nerven i stemmen hennes. Stemmen hennes er smellvakker, øm, og ren som en fløyte. Artister som spilte med henne sa også at hun hadde en evne til å samarbeide godt. Det er ikke alltid Jazz blir improvisert så mye i forhold til f.eks blues, men Steve Dobrogosz sa når de spilte inn live Fairytales: "Det bare ... klaffer." Hun forstod musikkens mønster. Forstod når hun skulle steppe inn, og når alt passet.

Låter som er verdt å få med seg:
The Moon's a Harsh Mistress
Mr. Bojangles
Nature Boy

Hvis dere liker dette kan jeg også informere dere om at det fins en biografi som er gitt ut i 2008 som visstnok skal være veldig bra. Det er også en dokumentar fra NRK som er den mest etterspurte dokumentaren som NRK har lagd, som er gitt ut på CD og lydbok. Hvis den er problematisk å få tak tror jeg også du kan få lastet denne ned fra fy-fy-sider.

Håper dere kan komme med noen gode utfyldende svar der dere kan portrettere en artist! Verden fylles opp med søppel hele tiden, så det er viktig å få satt de som fortjener det i et godt lys!
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Robert Plant er jo kjempeflink. Treffer tonene og klarer og holde de lenge. Kan synge både høye og lave toner bra, og synger svakt like godt som han synger sterkt. Det er også noe ved stemmen som jeg ikke helt klarer å beskrive som fenger meg noe sjukt når jeg hører på Zeppelin
Hør på Antony & the johnsons! En mann/dame (han er transe, tror jeg) med en sær, ydmyk, skjør, fortryllende, og magisk stemme! Det meste er av høy kvalitet, men liker ikke det nye albumet så mye som de to første. Sangene Hope theres someone, og Twillight er godbiter av en annen dimensjon.

16 Horsepower er også fantastisk, dette er mer litt mer i folk-pop gaten, men makan til kul stemme. Hva som får stemmen til Eugene (tror jeg han heter) til å skille seg ut kan være mye, men liker selv det at han "sprekker" ganske ofte, noe som gjør også han "skjør" i stemmen, men dog på en HELT annen måte enn Antony.

Vi har også vår norske venn Susanne Sundfør, tror spessielt trådstarter vil like stemmen hennes. Albumet The Brothel er fantastisk.. Masse følelser, og musikk for total avslappelse. Tittellåta skiller seg litt ut, og du kan starte med den.

Kan også reklamere litt for Sivert Høyem, når jeg først er i farta. Jeg var kanskje en av de få, men jeg kunne altså ikke fordra hans nye album "Moonlanding", dårlig lydkvalitet og det bikket over i mainstream elven, men nå har han altså kommet med en ny singel, og den kan høres på Spotify allerede nå. Om jeg ikke tar helt feil. Sangen minner mer om Madrugada enn hans nye solokarriære. Noe som jeg foretrekker.

Uten å skrive noe om hver artist, kan jeg også nevne noen som rører meg på vokalfronten:

- Tom Mcrae
- Tom Waits
- Bandet Elbow (har kanskje ikke så veldig sær stemme, men det er noe som fanger meg der også, give it a shot)
- The Veils - sangen Not Yet er nydelig
- Josh Rouse
- Bandet Japan, start med den anerkjente sangen Ghost først du. Sylvian kan synge mer stemningsfullt enn høna i skauen
- DAMIEN RICE
- Bon Iver
- (sikkert fler, men det er de jeg kom på i farten)
-- hvis dette falt i smak, kan du spørre om mer, og lignende stoff

Beklager evt. skrivefeil, sitter i en tysktime og hører på tyske sanger som dessverre ikke fikk plassen på denne listen. dvs under gjennomsnittet bra Pinlig hvis jeg har skrevet navn og titler feil, men det får bare være, trenger ikke nevne det! Auf Wiedersehen(?)
Sist endret av stehal; 14. oktober 2010 kl. 14:31.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Freddie Mercury - Simpelt hen den største vokalisten/entertaineren gjennom tidene om du spørr meg. Om man diskuterer det han gjorde solo eller sammen med Queen, han er helt fantastisk. Han var helt utrolig stødig live, noe som ikke kan sies om mange av dagens mest populære artister. Sjekk ut alt av Queen og spesielt Live in Montreal, så skjønner dere hva jeg snakker om. Han hadde en stemme som kunne strekke seg over fire oktaver!
Umulig å "måle" ville nå jeg si, alle har sin egen smak, dermed sine egene meninger om hva som er "bra".

Jeg henger på på hva daimeno sa i hvertfall; Freddie Mercury.
Sist endret av OlavGal; 14. oktober 2010 kl. 14:40.
Chris Cornell fortjener en plass her, syns jeg. selv om den siste plata han var sellout til 1000. men hvem bryr seg, alle trenger raske penger en gng i blandt.
Corey Taylor! Vokalist i både Slipknot & Stone Sour. Man hører med en gang hvor praktfull stemme han har i sanger som f.eks "Trough Glass".
Corey Taylor (Slipknot)
Mark Knopfler (Dire Straits)
Serj Tankian (system of a down/Serj Tankian)
Jonathan Davis (KoRn)
Anders Fridén (In Flames)
Angela Gossow (Arch Enemy) Dette er jo bare scream da, men sykt fet og ond screaming
Adam Gontier (Three Days Grace)
Bruce Dickinson (Iron maiden)
Mark Hunter (Chimaira)
Randy Blythe (Lamb Of God) Tidenes growler!1
Jack Black er rett igjennom awesomeness og stemmen hans er enda mere awesome!
Jack White Sykt fet emosjonell synging
Bono (U2)
George Pettit (Alexisonfire)
Amy Lee (Evanescence)
Tarja Turunen (Nightwish)
Sharon den Adel (Within Temptation)
Roland Johansson (Forrige Sonic Syndicate Vokal)
Marylin Manson (ofc.)

En samling av de jeg synes er best til å synge/har fetest stemme
Sist endret av RydEN; 14. oktober 2010 kl. 15:04.
Sitat av RydEN Vis innlegg
Jack Black er rett igjennom awesomeness og stemmen hans er enda mere awesome!
Vis hele sitatet...
Glemte Jack Black... Utrolig irriterende at han aldri har laget noe annet enn Tenacious D...
Jeg må si at Geoff Tate(Queensrÿche)er en utrolig flink vokalist i mine øyne. Han kan få en dyp og rolig stemme til en høylytt og heavy.
James LaBrie!

Men som nevnt over er det i mine øyne ikke mulig å målen noen "best/e" da de har forskjelliger kvaliteter, sjangre og stil. Blir uansett en veldig subjektiv oppfattning.
Henger meg på Chris Cornell jeg og, likte vokalen så ekstremt i Soundgarden og Audioslave.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Glemte Jack Black... Utrolig irriterende at han aldri har laget noe annet enn Tenacious D...
Vis hele sitatet...
Ja, skulle gjerne hatt noe mer "seriøst" fra Jack Black egentlig, er på tide han slutter med teite filmer egentlig... (Jeg liker fortsatt Tenacious D og School of Rock selvsagt!)

Edit: RIP Dio
Sist endret av OlavGal; 14. oktober 2010 kl. 15:35.
Sitat av OlavGal Vis innlegg
Ja, skulle gjerne hatt noe mer "seriøst" fra Jack Black egentlig, er på tide han slutter med teite filmer egentlig... (Jeg liker fortsatt Tenacious D og School of Rock selvsagt!)

Edit: RIP Dio
Vis hele sitatet...
Jeg synes han skal begynne med flere "teite filmer jeg" hvis tenacious D og school of rock er det

Helst ikke flere som Nacho libre :P

I Tenacious D og School of rock får han liksom fram den fete musikk personligheten D:
Sitat av RydEN Vis innlegg
Jeg synes han skal begynne med flere "teite filmer jeg" hvis tenacious D og school of rock er det

Helst ikke flere som Nacho libre :P

I Tenacious D og School of rock får han liksom fram den fete musikk personligheten D:
Vis hele sitatet...
Det jeg mente var; det funker drit bra i School of Rock og Tenacious D, men ikke i Tropic Thunder
Mye bra her. Likte godt innlegget til Stehal. Det gjør at jeg får lyst til å høre på det, fordi han begrunner og ikke bare nevner en artist. Kunne ikke folk laget et lite innlegg om hvorfor, hvordan artisten vokste opp osv? Litt mer spennende lesing!
Det spørs helt hvilken musikkstil det gjelder. Selv om en opera sanger har enorme skills med stemmen betyr ikke dette at han/hun passer til all musikk.
Keith Flint har en helråtten stemme, eier ikke talent, men jeg kan ikke tenke meg at noen andre hadde vært bedre i The Prodigy.
Sitat av Beis Vis innlegg
Det spørs helt hvilken musikkstil det gjelder. Selv om en opera sanger har enorme skills med stemmen betyr ikke dette at han/hun passer til all musikk.
Keith Flint har en helråtten stemme, eier ikke talent, men jeg kan ikke tenke meg at noen andre hadde vært bedre i The Prodigy.
Vis hele sitatet...
Jess, der har du det! Det er det jeg mener, det er mange faktorer som spiller inn på hva som er en god vokalist. Jeg mener bestemt at Bob Dylan er en dritflink vokalist, men det er ikke på grunn av stemmen i seg selv, men stemningen, flyten, timingen osv. Hvis du veit om en god opera-sanger(inne) så nevn det da vel. Det er ingenting som tilsier at det ikke hører hjemme i denne tråden :P (selvom det ikke er riktig min type musikk)
Så rart ingen har nevnt Mikael Åkerfeldt fra Opeth. Beste vokalisten jeg har hørt på lenge. Utroligt vidt spekter, med alt fra dødsmetall-vokal, til pusekatt-vokal.

Andre vokalister som bør nevnes:
Vincent Cavanagh (Anathema)
James LaBrie (Dream Theater)
Bruce Dickinson (Iron Maiden)
Christian Älvestam (Scar Symmetry)
Steven Wilson (Porcupine Tree)
James LaBrie er som sagt ovenfor, en sinnsykt god vokalist. Eneste problemet er at han ikke er veldig flink til å synge mørkt.
Kan forøvrig også anbefale M. Shadows. Stemmen er knall, det samme er i grunn stilen. Må innrømme at jeg foretrekker vokalen på Nightmare framfor alt annet han har sunget.
Personlig så er jeg veldig opptatt av vokalister som kan nå lave og høye oktaver!

Det er veldig mange vokalister jeg kan nevne, men vet ikke om alt blir like relevant ettersom TS kanskje mente kun vokalister som synger clean (nada growls og screams)? Anyway, kommer til å putte de som kan mestre den type av vokaler også:

George "Corpsegrinder" Fischer- Kjent fra bandet Cannibal Corpse, utrolig rask på vokalene, går gjennom avanserte ord i en sinnsykt tempo, og screamer brutalt og lyst, samtidig kan han nå veldig dype growls.
Eksempel- "They Deserve to Die" fra The Wretched Spawn plata.

Eric Adams- Kjent fra bandet Manowar, HELT SINNSYKE oktaver han kan nå, samtidig som han har en "tiger-brølende" essens når han skriker de høye skrikene! Og han har i tilegg klart å opprettholde vocal rangen like godt som han var som ung! Han bruker en slags mix av chest og head voice når han skriker.
Eksempel- "Dark Avenger" fra Battle Hymns plata.

Robert Halford- Kjent fra bandet Judas Priest, Utrolig høye og lyse oktaver kan han nå, og er i topp eliten blant Heavy Metal sjangeren som Vokalist (Samme med Eric Adams tidligere nevnt!)!
Eksempel- "Victim of Changes" eller "Dreamer Deciever" fra Sad Wings of Destiny plata.

King Diamond- Kjent fra bandet King Diamond, kanskje en litt spesiell vokal, men når veldig høye nivåer med sin falsetto vokal!
Eksempel- "Welcome Home" fra plata Them.

Chuck Schulinder- Kjent fra bandet Death, mest kjent for lyse death metal growls, men kan nå en helt vanvittig oktav nivå anyhow! ET UTROLIG GODT EKSEMPEL: "Painkiller(Judas Priest cover)" på plata Sound of Perseverance.

OG SIST MEN IKKE MINST!!!

Ian Gillan- Kjent fra bandet Deep Purple, min personlige favoritt, trenger ikke å beskrive han en gang, hør gjennom hele "Live in Japan" plata, say no more.

og noen andre jeg kan nevne i farta som jeg ikke orker å skrive beskrivelse på nå:

Geoff Tate
Tony Harnell
Bobby Blitz
Ronny James Dio
Abbath(Immortal)
Janis Joplin
Neil Turbin
Joey Belladonna
Ralf Scheepers
Tim "Ripper" Owens
Dee Snider
Hank von Helvete (Ja, jeg synes vokalen hans er jævla kul!)
Mikael Åkerfeldt
Glen Benton
Frank Zappa
Dave Mustaine
Lemmy
Santana
Tom Araya


Det var de jeg husket akkurat i farta!
Rart ingen har nevnt Mike Patton.(Faith no more,Fantomas,Tomahawk,Mr.bungle,Peeping tom++)
Og bare for å quote wikipedia :
Patton could very well be one of the most versatile and talented singers in rock music.
A complete and utter musical visionary and a mind-blowing and standard-warping genius.
Nå er jo wikipedia fritt fram til å editere for alle, bare nevner det...

Kan dra fram min liste over flinke vokalister og da:
-Bruce Dickinson, shit i helve*e han kan synge. Husker ikke hvor stort spekter han hadde men mener det var ganske vidt.
-Rob Halford, så denne karen på Roskilde '08, trodde ikke menn i 50-åra kunne synge på den måten, mind blowing
-Ian Gillan, det er en kraftig tenor. Det kan man ikke krangle på.
-Janis Joplin, nuff said.
-Joan Baez....


Kan slenge med noen andre også, vokalister som nødvendigvis ikke er de mest teknisk flinke men, allikevel har noe spesielt med stemmen eller seg selv som person.
-Nick Drake
-David Gilmour
-Joshua Todd
-Sam Beam/Iron & Wine


De jeg kommer på atm.
Jan Werner Danielsen
Jeff Buckley
Antony Hegarty
Anthony Kiedis
Mike Patton
Aretha Franklin
Stevie Wonder
Roy Orbison
Patti Smith

Fantastiske stemmer på hver sin måte...
Sist endret av httpwhat; 14. oktober 2010 kl. 22:08.
Det er ingen som har nevnt Justin Hayward...

http://www.youtube.com/watch?v=CO9Qx7Kp_I8

http://www.youtube.com/watch?v=80-rN...eature=related

Var sammen med omtrent 20.000 og hørte han i O2 i London i fjord... Har også fått med meg et par konserter med Moody Blues i Royal Albert Hall i London...
Sist endret av woff; 14. oktober 2010 kl. 22:52.
Kan også nevne Joe Duplantier fra Gojira. Han har kul vokal.
Han i Madrugada, han har en av de deiligste stemmene jeg vet om. Husker ikke hva han heter, men sangen "Sister" er bare fantastisk sunget.


Er også overrasket over at ingen har nevnt selveste James Hetfield. Han har en fantastisk stemme, spesielt på Ride The Lightning, Master of Puppets, Justice, Black og Load.
Sist endret av Husemann; 15. oktober 2010 kl. 00:04.
Hvorfor faen har ingen nevnt Linni Meister?
http://www.youtube.com/watch?v=TXToYkkSg9M

Rob Halford er definisjonen på ein god Heavy metal-vokalist. Her er han 54 år, og har framleis ei utruleg stor stemme. Høyr dei siste skrika i sangen.
Jeg liker synginga til Freddie Mercury veldig godt når det kommer til rock og slikt, men ingenting, ingenting kan måle seg med growling- og clear-syngingen til Christian Älvestam.
Eksempel nr. 1
Eksempel nr. 2, noe mer Power Ballad enn Melodeath.

PS. Jeg er enig med alle som sier at "beste sanger" er smak og behag, men jeg synes Älvestam er noe av det beste noen gang.
Paul stanley (kiss)
ronnie james dio (black sabbath, dio)
james hetfield (metallica)
tom araya (slayer)
bruce dickinson (iron maiden)

synes ozzy er litt tøff også jeg, hehe. zakk wylde er litt konge og
Tim Ripper Owens! Han klarer C2-G5(!), uten falsett. Dat iz mæd.
http://www.youtube.com/watch?v=-ZcvbtusRk0

Freddie Mercury. F2-D6, falsett. Tidenes showman i tillegg da!
http://www.youtube.com/watch?v=MfYcK...eature=related
Lord J. Renkse som synger på albumet Dance of December Souls av Katatonia skaper en skikkelig dyster stemning. Absolutt perfekt til albumet! Ross Dolan har en ganske spesiell stil som passer godt til den litt besynderlige stilen til Immolation. Ellers er Mikael Åkerfeldt en fantastisk vokalist i alt jeg har hørt av han. Fra den rene syngingen i Opeth til superbe growls i Bloodbath. Men akk, det er jo klin umulig å velge en favoritt vokalist . Det er så mange talenter! Skulle jeg velge èn favoritt vokalist som har levert konsekvent kvalitet burde jeg valgt mr. Åkerfeldt. Han treffer treffer toner og har bevist seg verdig som death metal vokalist, doom metal og ganske herlige clean vokaler. Men siden det er så mange talenter forandrer jeg sikkert mening en eller flere ganger i uken. Akkurat nå f.eks er jeg helt blown away av Jon Nödtveidt sin innsats som vokalist i Dissection.

Det er mange andre worthy mentions, men det er lite vits i å ramse opp en liste bare for å gjøre det

Katatonia - Without God http://www.youtube.com/watch?v=Umbko1vFy6Y
Immolation - Majesty and Decay http://www.youtube.com/watch?v=uNd3lqoNp5I
Bloodbath - Iesous http://www.youtube.com/watch?v=iFlZPcORp2I
Freddy Mercury
Michael Jackson
Celine Dion
John Fogerty
Robert Plant
Paul Rodgers
Eva Cassidy
Sarah McLachlan
Øøøøøøøøøøøøh, Maynard James Keenan (Tool/A perfect circle/Puscifer)
Mikael Åkerfeldt!! <3
Han duden i Riverside, så jævla elsk progmetal <3
Dio og Eric Adams er vel blant de bedre vokalistene innenfor det jeg hører på.

Ellers vil jeg nevne følgende personer:
Glenn Hughes
John Lawton (Tidligere Uriah Heep-vokalist. Hør Ken Hensleys "It Won't Last" for et eksempel.)
Tony Martin
Jørn Lande
Sitat av jarinalus Vis innlegg
http://www.youtube.com/watch?v=TXToYkkSg9M

Rob Halford er definisjonen på ein god Heavy metal-vokalist. Her er han 54 år, og har framleis ei utruleg stor stemme. Høyr dei siste skrika i sangen.
Vis hele sitatet...
+KP til deg for god smak!
Sitat av -Robin- Vis innlegg
Paul stanley (kiss)
ronnie james dio (black sabbath, dio)
james hetfield (metallica)
tom araya (slayer)
bruce dickinson (iron maiden)

synes ozzy er litt tøff også jeg, hehe. zakk wylde er litt konge og
Vis hele sitatet...
Syns ikke Araya kan defineres som en god sanger. Han synger veldig monotont.
Sitat av Husemann Vis innlegg
Syns ikke Araya kan defineres som en god sanger. Han synger veldig monotont.
Vis hele sitatet...
Kan jo hende at folk (bla meg..) synes han har en ganske så heftig Vokal..og han nådde veldig høye oktaver bla debut albumet til slayer "Show no Mercy", og intron til "Angel of Death" bla, just saying.
Synes Daniel Gildenlöw er en utrolig god vokalist. Han har et enormt omfang på registeret og behersker mange forskjellige sangteknikker. Fra hard mørk synging til skjør og følsom falcetto.

Uten han hadde Pain of Salvation vært et helt annet band, og mistet mye av feelingen som gir bandet særegenheten sin.
Sivert Høyem (Madrugada)

Brian Johnson (AC/DC)

Axl Rose (Guns N' Roses)

Hank von Helvete (Turboneger)

Johnny Cash

Chris Martin (Coldplay)

Michael Stipe (R.E.M)

Marvin Gaye

Roger Daltrey (The Who)

Sting (The Police)

Kurt Cobain (Nirvana)

Dave Grohl (Foo Fighters)

Caleb Followill (Kings of Leon)
Sitat av RydEN Vis innlegg
George Pettit (Alexisonfire)
(LANG LISTE)
Vis hele sitatet...
Er enig med hele lista di, men syntes du burde ha nevnt Dallas Green også.
For dere som lurer på hva jeg mener hør: Rough Hands og The Death of Me.

Anbefaler alle å sjekke dette ut, dere vil ikke angre på det.
James LaBrie på Images and Words (1992), blir ikke stort bedre
Ellers er Bruce Dickinson svært solid. Selv om han begynner å dra på åra, er han fortsatt veldig god.
Vokalister som virkelig rører meg:

Bob Dylan
Tom Waits
Nick Cave
Janove Ottesen
Johnny Cash
Sitat av MCIRON Vis innlegg
Kan jo hende at folk (bla meg..) synes han har en ganske så heftig Vokal..og han nådde veldig høye oktaver bla debut albumet til slayer "Show no Mercy", og intron til "Angel of Death" bla, just saying.
Vis hele sitatet...
Ja, det var de to-tre første skivene han hørtes kul ut. Nå går alle sangene i omtrent samme toneleie. Det er kjedelig å høre på.
Bobby McFerrin
http://www.youtube.com/watch?v=PgvJg7D6Qck
http://www.youtube.com/watch?v=iehsc...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=kV1SV...eature=related

Rachel Ferrell
http://www.youtube.com/watch?v=w2uD_MUu55U

Tom Waits
http://www.youtube.com/watch?v=rF3YQ5WajJk

Jeg tror den vanskeligste sjangeren å synge er klassisk (f.eks. Opera), selv om jeg personlig ikke er så glad i for mye vokal innen denne sjangeren.
Sitat av RydEN Vis innlegg
Corey Taylor (Slipknot)
Mark Knopfler (Dire Straits)
Serj Tankian (system of a down/Serj Tankian)
Jonathan Davis (KoRn)
Anders Fridén (In Flames)
Angela Gossow (Arch Enemy) Dette er jo bare scream da, men sykt fet og ond screaming
Adam Gontier (Three Days Grace)
Bruce Dickinson (Iron maiden)
Mark Hunter (Chimaira)
Randy Blythe (Lamb Of God) Tidenes growler!1
Jack Black er rett igjennom awesomeness og stemmen hans er enda mere awesome!
Jack White Sykt fet emosjonell synging
Bono (U2)
George Pettit (Alexisonfire)
Amy Lee (Evanescence)
Tarja Turunen (Nightwish)
Sharon den Adel (Within Temptation)
Roland Johansson (Forrige Sonic Syndicate Vokal)
Marylin Manson (ofc.)

En samling av de jeg synes er best til å synge/har fetest stemme
Vis hele sitatet...
Wow, wow, wow. Angela Gossow growler, ikke screamer. Arch enemy er ikke et hvilken som helst gay screamo band.
Sist endret av Ardluh; 16. oktober 2010 kl. 02:38.
James Maynard Keenan fra TOOL har en helt utrolig stemme.
For dere som ikke har hørt om TOOL, så sjekk det ut! er nok mitt yndlings band innenfor prog-metal ;P

Edit: ser at noen allerede har nevnt han.
Sist endret av CheGabba; 16. oktober 2010 kl. 04:47.
Orker ikke lese gjennom for å se om han er nevnt, men Freddie Mercury er for meg den største vokalisten noensinne.