Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2086
Hei.
Jeg trenger tips til hvilke programmering språk jeg bør lære meg, til å hente OID verdier via SNMP.

Jeg har allerede et dashboard hvor jeg overvåker datamaskiner, servere og slikt. Og det har tøtte for å laste opp custum scripts. SÅ jeg ønsker å unngå å bruke flere dashboards, for SNMP overvåkning av rutere og switsjer.

Da må jeg lære meg å skrive korte og enkle scripts som gjør denne jobben, men hvilke språk anbefaler dere?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Revnande likegyldig. Bruk det språket du liker. Om du ikkje kan programmering frå før er neppe Powershell eller Python dårlege val, litt avhengig av plattform.

Det finst nok snmp-bibliotek for så godt som alle høgnivå-språk som har vore i bruk dei siste tjue åra. Eit av dei meir kjente biblioteka, net-snmp, støtter perl og python.

Det sagt så ville eg heller sett på f.eks. Zabbix for å overvåke. Det har ferdig templates for mykje, slik at du slepp å finne opp hjulet på nytt.
Sist endret av vidarlo; 12. mars 2018 kl. 22:00.
Trådstarter
Takk. Har erfaring med VisualBasic Og VBScript . Får stadig høre at det er et døende språk og at jeg må gå over til C (+,++,#) Ett eller annet. Uansett finner jeg ikke en step by stepp opplæring, for å hente ut OID verdier med de språkene jeg har erfaring med.

Ved et raskt Google søk, finner jeg perl og Phyton. Jeg regner med at jeg velger det språket som har mest dokumentasjon for dummies
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ertsaas Vis innlegg
Takk. Har erfaring med VisualBasic Og VBScript . Får stadig høre at det er et døende språk og at jeg må gå over til C (+,++,#) Ett eller annet. Uansett finner jeg ikke en step by stepp opplæring, for å hente ut OID verdier med de språkene jeg har erfaring med.

Ved et raskt Google søk, finner jeg perl og Phyton. Jeg regner med at jeg velger det språket som har mest dokumentasjon for dummies
Vis hele sitatet...
VB og vbscript er utdøande ja, men VisualBasic .net er levande nok. Eg kan relativt lite om .net-plattforma, men registrerer at svært mange har positive ting å sei om den.

Python er nok det språket som er mest relevant av dei to. Perl har eg inntrykk av at er utdøande.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dilla såvidt med SNMP her om dagen, og kom over SNMPSharp.

Dei har eksempel for visualbasic .net også.

http://www.snmpsharpnet.com/?page_id=105