Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1764
Jeg vet ikke om jeg plasserte dette riktig, så det er bare å flytte tråden til det riktige forumet i så fall.

Jeg er innlagt inn på psykiatrisk avdeling for øyeblikket, og har fått mine endelige diagnoser. Har gått på Litium i 2 måneder nå for bipolar lidelse, og vi har nå begynt å tenke på medisinering for ADHD da terapi og tilrettelegging ikke er nok for meg.

Det som er greia, er at jeg vet at medisiner mot ADHD kan ha ganske store bivirkninger fra person til person. Er det da noen som har litt erfaringer med hva slags medisiner som fungerte best for dere? Hva slags bivirkninger de forskjellige typene ga dere? Jeg sliter med hyperaktivitet, tankekjør, angst, konsentrasjonsvansker og mye dagdrømming. Kan også bli veldig fort sur og aggressiv. Hvilken medisin hjalp dere mot hvilken felt, og hvilken sliter dere enda med?

Og til dere som også går på litium, kan noen medisiner mot ADHD krysse med litium?

Spørr bare om deres personlige erfaring altså!
Sist endret av green-icetea; 27. februar 2018 kl. 15:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Learning by doing
Undef's Avatar
Jeg har ADHD men går ikke på noe medisin foreløpig.

har lest masse om forskjellige måter å behandle denne tilstanden, vært litt inne på forskjellige metoder og sånt.

i utgangspunktet er ritalin (Metylfenidathydroklorid) noe av det vanligste man får, den har haugevis med bivirkninger som kan komme i starten og som forsvinner etter tilvendingsperioden.
noen vil kanskje være uansett.

sjekk ut:
https://www.felleskatalogen.no/medis...ovartis-563557
Her blir du nok testet ut med Metylfenidat først - viser det seg å ikke være tilstrekkelig godt nok for deg, kan være alt fra virkningen til bivirkninger. Så ønsker dem da mest sansynlig å utprøve Elvanse eller Attentin. Elvanse som er Lisdexamf (form for depot av dex) og Attentin er Dexamf.

Selv bruker jeg Elvanse, og kjempe fornøyd med preparatet. Prøvde først Ritalin - men alt for mye bivirkninger. Attentin gav meg en ekstremt tretthetsfølese. Elvanse synes jeg å gi en behagelig ‘flyt’ gjennom doseringen i løpet av dagen.
Har adhd og er hypersensitiv mot mange medisiner inkludert de vanligste adhd medisinene. Enkelt sagt kan en si at bivirkningene er som jeg fikk adhd X 2 i tillegg til alvorlig hukommelsestap, hårtap og eksem. Hvis du generelt ikke reagerer på smertestillende og div. medisiner brukt mot angst og depresjon etter en ukes bruk er det mest sannsynlig at du ikke vil oppleve sterke bivirkninger med adhd medisiner.
Sist endret av KnutAnkhAton; 27. februar 2018 kl. 18:55.
Jeg har ADHD, og har mange av de samme symptomene du har. Med årene har den ytre H'en blitt litt mindre synlig, men jeg er fortsatt veldig ADHD inni huet mitt.
Jeg bruker ikke medisiner for det nå, fordi jeg ikke gjør noe i hverdagen som gjør at jeg føler jeg trenger det, + jeg bruker Venlazid mot angst og depresjon og for generell stabilisering (og jeg bruker andre rusmidler).
Men da jeg gikk på medisiner, brukte jeg concerta, noe jeg følte funka veldig bra for både det følelsesmessige og konsentrasjonen, dog jeg fikk en god del bivirkninger i startfasen. F.eks. "rastløst" mellomgulv, litt skjelving og hetetokter og at jeg ble veldig veldig utslitt når medisinene begynte å gå ut av systemet.
I bunn og grunn var det vel derfor jeg valgte å slutte på det, fordi det alt i alt gjorde meg sykt sliten, i og med at det gjorde at jeg klarte å gi alt gjennom skoledagen, som i og for seg er positivt, men da jeg kom hjem var jeg som regel såpass utbrent at jeg bare måtte gå rett for å legge meg fordi jeg hadde brukt megselv opp.