Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 8068
Når jeg skal sove blir jeg liggende og tanke på hva jeg skal i morgen etc. Lurer derfor på om noen som har noen bra innsovningsteknikker for og få tanken vekk på noe annet?
Meditering og les "The Power of Now"
Anime FTW
29 4
Sett på Two and a half men på PC`en bakgrunnen = søvn
Du kan øve deg på å ikke tenke noe. Det lærte jeg meg, og det fikset ganske mye av søvnproblemene mine
Sist endret av nattenssønner; 19. mars 2014 kl. 16:09.
Lydbøker på youtube funker for meg.
http://www.youtube.com/watch?v=yBlWOJgiyGg denne lavt i bakgrunnen med øretelefoner/propper. sovner alltid etter maks 10 min
Sist endret av En deling; 19. mars 2014 kl. 16:18.
Konsentrer deg om pusten din. Ta dype trekk og lag litt ekstra lyd. Hør på deg selv puste. Det funker for meg
Ligg i behagelig stilling som du kan ligge i i svært lang tid. Å ligge på ryggen med armene foldet på magen fungerer fint for meg. Stirr i taket, hør på din egen pust (som Morgul skriver), også går det 15 min og du er gone.
par omganger med mister høyre gjør bestandig susen
Det som fungerer for meg er å ha en fast leggetid (hver eneste dag, med mindre det er fest). 2300 legger jeg fra meg hva enn jeg driver med, går på badet for å pusse tenner og legger meg i sengen for å lese i en bok. Jeg leser helt til jeg blir trøtt (så trøtt at jeg ikke husker forrige avsnitt jeg leste). Sovner i løpet av 30 sekunder hver eneste kveld. Så er det opp 0630 hver morgen. Dette gir meg 6-7 timer søvn hver kveld og jeg våkner som regel før alarmen går.

Det hele er en vansesak egentlig, tok meg 2-3 uker å bli vandt til denne rytmen, men det er verdt det om du klarer å disiplinere deg selv.
The lucky one
PairADice's Avatar
Sitat av En deling Vis innlegg
http://www.youtube.com/watch?v=yBlWOJgiyGg denne lavt i bakgrunnen med øretelefoner/propper. sovner alltid etter maks 10 min
Vis hele sitatet...
Nå er jeg bittelitt stresset fra før, men om den overfløyelsaktige stemmen hadde vært en gjennomgangstone i videoen hadde jeg blitt direkte mannevond.

TIL TS: Min erfaring er at alt som kan distrahere deg gjør det lettere. Ofte sliter jeg med å sove fordi, som sikkert mange andre, jeg er pisse trøtt til det øyeblikket hodet treffer puta, og tusen og en tanker begynner å spinne. En tanke leder til en annen og så har man det gående. Min metode er distrkasjon. Musikk, film, serier, hva som helst banalt og tanketomt som er i stand til å holde de mer dagligdagse tankene på en armslengde. Mental bakgrunnsstøy, rett og slett.
gå til legen - få "sovepiller"
Setter på radioresepsjonens podcast hvis jeg er nødt til å sove men ikke er så trøtt.
Døgnrytme, mørkt rom, ikke full mage, rent sengetøy, mobil og elektronikk avslått og en bok. Der har du en perfekt oppskrift.
Rainymood.com + "Fireplace 3 hours" på youtube = ZzzZZzzzZZzz
Jeg lasta ned appen "sleep cycle" til iphone og den synes jeg er veldig grei, den vekker deg på en grei måte og du får opp en graf på hvordan du har sovet. Den har en funksjon som heter "sleep aid". Den funker sånn at når du setter på alarm kommer det på en lyd du kan velge, for eks lyd av sjø og bølger, regn, vind osv. Du legger mobilen i senga så den merker når du sovner ca og da går lyden av. Jeg prøvde denne funksjonen for 3 dager siden og låg bare og fokuserte på lyden. Dette førte til at jeg fikk søvnparalyse og det var både spennende og skummelt. Har prøvd de neste 2 dagene å gjøre det samme, men jeg sovner bare vanlig med den lyden. Vanligvis ligger jeg og tenker på alt random greier og jeg ligger aldri i ro, mens med den lyden klarer jeg ligge ro behagelig og jeg tenker bare på lyden og det fører til at jeg sover raskere. Derfor anbefaler jeg deg å prøve det.
Frankrikes Solkonge
Ligg helt stille i 15 minutter. Det skal visstnok fungere 90% av tilfellene
Ofte når jeg sovner hender det at jeg gradvis flyter over i drømmeland. Det kan være alt fra å se personer som er veldig blurry, hører samtaler, ser stedet drømmen finner sted osv. Dette er mens jeg ligger i sengen med øynene lukket.

Den siste tiden har jeg eksperimentert litt med å "tvinge" disse elementene frem for å falle i søvn fortere. Det som har fungert for min del er å ligge stille med øynene lukket og lete etter ett sted å starte drømmen. Dette tar for min del alt fra 1-15 minutter og har fungert hver eneste gang jeg har testet det.

Kan sikkert utdype litt mer hvis det er interesse for det enten her eller på PM.
Om du sliter med innsovning så er det å anbefale å se over hva du gjør i løpet av en dag. Fysisk aktivitet er alfa og omega. Blir du sliten og bruker energi så gir du kroppen en god grunn til å ''lade'' opp igjen. Sitter du mye med tv eller data rett før du legger deg? Lyset fra tv og dataskjermen forstyrrer den indre klokken og holder deg våken. Om dette er tilfellet så er det anbefalt å skru av tv/data 30 til 60 minutt før du legger deg. Ikke fokuser for mye på å merke at du sovner.Det virker mot sin hensikt og holder deg våken.

Det er mine tips. Selv så sliter jeg sjeldent med å sove. Bare legger meg ned , lukker øynene og finner en god posisjon å ligge i. Da tar det med 2-15 minutter før jeg er i drømmeland.
Sitat av Anonym41264 Vis innlegg
Når jeg skal sove blir jeg liggende og tanke på hva jeg skal i morgen etc. Lurer derfor på om noen som har noen bra innsovningsteknikker for og få tanken vekk på noe annet?
Vis hele sitatet...
Jeg har en liten bok liggende på nattbordet. Når jeg begynner å tenke på alt jeg skal gjøre og huske, noterer jeg det ned og kan dermed mentalt legge det fra meg.
Sist endret av meitemark; 2. november 2023 kl. 11:20.
Selv så har jeg lært meg å tømme hodet om natta. Dette gjorde jeg ved å begynne å tenke på noe tomt flere minutter pr dag og noen minutter når jeg skal sove. Etter en stund så gikk alt automatisk at når jeg la meg så var det ingen tanker igjen i hodet. Det jeg tenkte på var en sort hull. Helt tomt, ikke noe lys, ingenting. Eller du har mange andre ting du kan ta. Du kan ta naturlige tabletter som gjør at kroppen slapper litt av, men her kan du ikke se på tv, telefon, data eller lignende mellom tablettene og da du skal legge deg ( minimum 30 min) sånn at kroppen slapper mest av. Finnes også 10000000 andre metoder der ute.
+1 på "The Power of Now" fra Eckhart Tolle.
Har selv lydboken og spiller den fra mobilen som skrur den av automatisk etter 1 time. Har lett sovna før det. Blir trøtt og samtidig litt klokere Han har en god del visom som blir en slags meditasjon av å bare høre på.
Ta deg en øl før du legger deg, funker for meg isåfall.
Den beste måten er å "nappe løken" rett før du legger deg. Da er du utslitt og har fine tanker (Spørs litt på hva du tenker/ser på). Sovner med engang etterpå!
Beste innsovningsteknikken er vel å stå opp tidlig og gjøre noe i løpet av dagen. Gjerne gå en tur eller finne på noe utenfor huset.

Ikke drikke kaffe eller andre drikker som har en oppkvikkende virkning.

Sørg for at det er riktig temperatur og lysforhold på soverommet. Gjerne helt mørkt og passe temperatur. Ikke for varmt og ikke for kaldt.

Ikke spis eller drikk like før du skal legge deg. Ikke drikk for mye for da må du på do i løpet av natta.

Kjøp deg en kvalitetsseng med en god madrass som er myk og behagelig å ligge på.

Kjøp deg nytt sengetrekk og skift sengetrekk regelmessig. Kanskje til og med hver uke.

Prøv å unngå at du blir liggende i senga og leke med mobilen eller nettbrett. Soverommet bør bare brukes til soving og ikke andre ting
Jeg har også hatt problemer med å sovne de siste ukene. Har ikke vært en dag på to uker (bortsett fra helgen hvor jeg er så sent oppe at jeg blir skikkelig trøtt) hvor jeg ikke har ligget våken i minimum to timer først. Regner med at dette er fordi jeg har mye å tenke på for tiden.
Noen tips til hvordan man tømmer hodet for tanker?
Sist endret av zaph; 20. mars 2014 kl. 16:59.
Som en del av mine tvangslidelser, så gjør jeg følgende når jeg skal sove: Først telle veldig sakte til 50 5 ganger, så en gang til 8, så en gang til 11, så en gang til 50, så en gang til 8 og så en gang til 11. Har jeg fortsatt ikke sovnet nå. så tillater jeg meg å stå opp igjen, og finne på noe gøy på pc'en, eller/og se på film. Etter 15, 30, 45 eller 60 min legger jeg meg igjen, og gjør det samme igjen.

Har funket veldig bra til nå!

Også har jeg alltid på musikk da!
Sist endret av supernatural; 20. mars 2014 kl. 17:06.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av BaDomTss Vis innlegg
Ligg helt stille i 15 minutter. Det skal visstnok fungere 90% av tilfellene
Vis hele sitatet...
Merkelig, de siste 8 årene har jeg ikke klart det en eneste gang med mindre jeg har vært møkkfull eller vært våken i et par døgn.

Jeg støtter andre her i tråden som sier bakgrunnsstøy. Jeg har alltid på en TV-serie på laptopen, skrur ned skjermbelysningen og lyden rimelig lavt. Så lukker jeg det ene øyet helt igjen, og det andre halvveis. Sovner som regel innen 1-2 timer, og slipper å bruke et eneste sekund på å ligge å tenke. Konser på TV-serien, og plutselig våkner jeg opp neste dag.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg har en liten bok liggende på nattbordet. Når jeg begynner å tenke på alt jeg skal gjøre og huske, noterer jeg det ned og kan dermed mentalt legge det fra meg.
Vis hele sitatet...
Gjorde sånn jeg også for et par år tilbake, de første årene jeg var student. Da fikk jeg virkelig ryddet unna ting som gjensto il.a en dag og jeg fikk "mental space" til å bare tenke på søvn og ting gikk veldig på skinner neste dag. Nå så sliter jeg kronisk med døgnrytmen (mye pga arbidstider), og kjemper en hard kamp for å den normal igjen.

Er jo nesten som å gå i jetlag mange dager for meg. Men klart, har jeg sovet uavbrutt 5-8 timer går det veldig greit og da er jeg glad og er i storform. Forresten jeg tror jeg ligger på en sånn 5,5t gjennomsnittlig daglig, - synes folk det er for lite / evt OK for en mannsperson midt i tjueåra?
Sist endret av aeon_illuminate; 20. mars 2014 kl. 20:37.
Sitat av Nayroun Vis innlegg
Ta deg en øl før du legger deg, funker for meg isåfall.
Vis hele sitatet...
Var helt sikker på det var Wozzie som skrev det, men var visst en annen :P
En liten kommentar til de som sier at de bruker musikk og TV-serier for å sove. Det er forskjell på om man er ekstrovert eller introvert. Ekstroverte vil kanskje ofte føle seg rastløs når det er helt stille og ingenting skjer, mens introverte vil tappe seg for energi av like mye stimuli. For dere som er ekstroverte kan det kanskje være fint med stimuli før man legger seg. For introverte, derimot, vil for mye stimuli ødelegge for søvnen. Dere vet den følelsen av en lang dag med masse hendelser, være på noe sosialt, gå rett og legge seg og ikke få til å sove i det hele tatt. Derfor kan det være lurt for introverte å ta det skikkelig med ro i en del timer før man skal legge seg, og redusere stimuli. Det er altså forskjell fra person til person her hva som hjelper.

Ideelt sett har man en fast døgnrytme, tar det med ro en del timer før man legger seg, skru av elektroniske skjermer, og alle de andre tingene som er nevnt i tråden. En teknikk jeg bruker er å ligge på rygg og slappe av i alle muskler fra topp til nå. Take a deep breath. Start å tell rolig til feks 100 på inn og utpust, og ikke tillat deg å tenke på andre ting enn tellingen. Klarer du å ta bort alle tankene som surrer er du på vei inn i drømmeland.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Chronic420: Det trenger jeg en kilde på. Bruken av ekstrovert og introvert er generelt utrolig tåpelig og for mye brukt, da de fleste er et sted i mellom. Det virker som om mange liker å klassifisere seg som introverte bare fordi de ikke er så flinke sosialt, og dermed blir introvert"diagnosen" en selvoppfyllende profeti hvor de føler de blir slitne av å være sosiale.

On topic: Jeg har sjelden søvnproblemer – som regel oppstår det dagene før eksamen. Da pleier jeg å ta et shot vodka, men det er absolutt ikke noe man bør gjøre ofte. Det å telle nedover fra 100 og lignende har aldri fungert for meg.
begynte med en greie her en kveld jeg ikke fikk sove. prinsippet er å ikke følge tankerekker; jeg lukket øynene og så for meg et punkt av lys, lik en levende flamme elns. "så" kun på dette lyset, og med en gang jeg ble bevisst en tanke (som f.eks. "dette er ganske håpløst") konsentrerte jeg meg bare om denne indre visualiseringen. stress i starten, men gikk bra å kutte tanker og tømme hodet på den måten med litt øving.
blir en slags form for meditering, etter det lille jeg har lest om mediteringsteknikker, og metoden funker bra for min del nå de gangene jeg ikke får sove.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Nayroun Vis innlegg
Ta deg en øl før du legger deg, funker for meg isåfall.
Vis hele sitatet...
En liten øl her, en liten øl der, en liten halvliter på alle ukedager OG masse i helga.. Gjenta dette flere uker på rad og så *vips* så har vi en ny alkis, er ikke mer som skal til.

Btw, en god halvliter hjelper nok på søvnen, det gjør det sikkert for de fleste. Men bare ikke gjenta det for ofte, da blir det ikke lenge til du trenger en liten boks for å starte neste dag.
Sist endret av aeon_illuminate; 21. mars 2014 kl. 00:34.
Hijacker denne ettersom en eller annen tulling sletta tråden min.

Har slitt med å få sove i lang tid og leter etter et medikament som gjør meg trøtt, da jeg er lys våken når jeg skal legge meg.Har prøvd sobril og stilnoct fra før.Stilnocten fungerte i starten, men ikke nå lenger og kan ikke si jeg blir trøtt overhode av noe av dem. Imovane er utelukket grunnet smaken.
Jeg står dessuten opp 06:30 og trener hver eneste dag, så det er ikke der problemet ligger.

Har hørt om Serquel, men er litt skeptisk mtp. det brukes mot schitzofreni og psykoser, det tror jeg fastlegen er også.

Noen anbefalinger om hva jeg kan spørre om?

Ja, freak.no er ikke helsepersonell, men her spør jeg om råd til hva jeg kan spørre fastlegen om, ikke selvmedisinering!
Sist endret av pkk1990; 27. mars 2014 kl. 02:14.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Viktig viktig viktig er å faktisk holde JEVN døgnrytme. Gitt noenlunde lik form (edru) så må man faktisk gi kroppen en sjangs til å forstå at man faktisk ønsker å sove til det og det tidspunktet. Brødskive A-menneskene er faktisk trøtte når klokka nærmer seg halv elleve.

Noen ganger når man trenger en reset må man også skippe en natt og IKKE sove på dagen, men vente til rimelig tidspunkt på kvelden.. ellers starter jo hele karusellen på nytt, i den andre enden.

Quetapin eller hva det heter får jeg av legen hvis jeg spør. Det er et antipsykotikum som hjelper innsovning. Høres skummelt ut, men de gir stoffer i forskjellige mengder basert på forskjellige indikasjoner.. eneste jeg mislikte var å være "bakfjern" dagen etterpå.
Sist endret av meaculpaUIO; 27. mars 2014 kl. 02:23.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
En liten øl her, en liten øl der, en liten halvliter på alle ukedager OG masse i helga.. Gjenta dette flere uker på rad og så *vips* så har vi en ny alkis, er ikke mer som skal til.

Btw, en god halvliter hjelper nok på søvnen, det gjør det sikkert for de fleste. Men bare ikke gjenta det for ofte, da blir det ikke lenge til du trenger en liten boks for å starte neste dag.
Vis hele sitatet...
Man blir ikke alkis av en pils om kvelden, om det så er hver dag. Det er når det blir fler pils før leggetid det begynner bli skmmelt.

Jeg for min del blir bare våken av å drikke før leggetid.

Å en ting til, man trenger ikke nødvendigvis en ny pils når man våkner om man tar en pils eller drink før man legger seg.
Sist endret av KjellFresh; 27. mars 2014 kl. 02:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Free Yourself
Chakra's Avatar
7 11
Min gode mann, TS.

Her kommer ett tips som jeg kan garantere deg vil funke. (Du må selvfølgelig ha tro på det, og ikke ligge å tenke "Dette er bare latterlig, dette funker ikke" etc.)

Legg deg i den mest komfortable stillingen du vet om, det har ingenting å si om det er på ryggen, magen eller oppned med laksen dinglende i panna. Legg deg i "Din" stilling.

Lukk øynene, og fokuser på det punktet mellom øyenbryna dine. Nei, du trenger ikke å sjele, lukk øyna og prøv så skjønner du hva jeg mener.

Mens du ligger i din favorittstilling, med øynene lukka, og du fokuserer på dette punktet; Begynn å tell baklengs fra 500 inni deg.

Hvis du klarer å holde en positiv innstilling til at dette kommer til å funke, så gjør det også det. Da vil du sovne før du kommer ned til 0.

Værsegod.
Sist endret av Chakra; 27. mars 2014 kl. 03:41.
Jeg hadde en liten periode hvor jeg også slet litt med å få sove, hadde ujevn rytme og sov på alle tider av dagen. Det som hjalp for meg var en fast tid å legge seg, pluss at jeg flyttet pcen fra rommet mitt til kjellern.
Grunnen til det var at jeg ikke lå i senga å så på serier eller annet, og sengen blir kun til soving.
Jeg var hos legen og det var han som tipset meg om dette, å gjøre sengen om til kun et søvnsted. Han sa også at jeg burde legge meg, og om ikke jeg fikk sove på 20min skulle jeg gå opp av sengen å gjøre noe som ikke krever at hjernen jobber så mye, får å så legge meg igjen senere. Og om jeg da ikke skulle få sove på 20min, skulle jeg opp igjen.
Mange gode svar her, takker!

Sitat av Chakra Vis innlegg
Min gode mann, TS.

Her kommer ett tips som jeg kan garantere deg vil funke. (Du må selvfølgelig ha tro på det, og ikke ligge å tenke "Dette er bare latterlig, dette funker ikke" etc.)

Legg deg i den mest komfortable stillingen du vet om, det har ingenting å si om det er på ryggen, magen eller oppned med laksen dinglende i panna. Legg deg i "Din" stilling.

Lukk øynene, og fokuser på det punktet mellom øyenbryna dine. Nei, du trenger ikke å sjele, lukk øyna og prøv så skjønner du hva jeg mener.

Mens du ligger i din favorittstilling, med øynene lukka, og du fokuserer på dette punktet; Begynn å tell baklengs fra 500 inni deg.

Hvis du klarer å holde en positiv innstilling til at dette kommer til å funke, så gjør det også det. Da vil du sovne før du kommer ned til 0.

Værsegod.
Vis hele sitatet...
Noe slikt jeg er ute etter, skal teste dette i kveld.

Problemet er ikke døgnrytmen, er enkelt og greit ute etter måter og tømme hodet for tanker når jeg skal sove.
Tell sauer, det funker hele tiden.