Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10796 2604521
Fra http://www.freakforum.nu/forum/showt...e+Semilanceata

Du trenger:
Psilocybin-holdig sopp
To kopper
Sil
Kjele
Vann


Fremgangsmåte:

Mål opp en halv kopp med vann, og kok denne opp i kjelen (dette går veldig fort), Samtidig legger du ønsket mengde sopp i den ene koppen. Når vannet koker heller du dette i koppen med soppen i. Ha deretter oppi en ny halv kopp med vann i kjelen, men ikke kok det riktig enda. Når soppen har ligget i vann i ca. fem minutter (det er strengt tatt ikke nødvendig å la det ligge så lenge) siler du det over i den andre koppen, og legger soppen tilbake i den samme koppen som den var i. Kok opp resten av vannet og hell dette over soppen igjen, la det ligge i fem minutter og sil det over til resten av vannet.

Dette nytes til god musikk en dag hvor du ikke har noen gjøremål, eller kan bli forstyrret. Happy trippin'
Vis hele sitatet...
Sist endret av Slaktern; 11. september 2008 kl. 14:01.
Noen som har litt mer peil enn meg?
så det bare å syntes det ligna,
har lest så mye skummelt på nette så jeg satset ikke på noe enda
men de har spiss form
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
lapd: Gratulerer, du har funnet flein

Ja allesammen, ellers hadde jeg nevnt at noen ikke var flein.
Sist endret av Dodecha; 11. september 2008 kl. 15:11.
:O:O:O alle sammen?

fett hehe er i hagen til bestemor haha





Disse har jeg sett på forumet, men er det flein?
Sist endret av elodin; 11. september 2008 kl. 16:30.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
De to øverste er flein

Og de jeg har ringa rundt er flein.



Resten av soppen tror jeg er flekkskivesopp etc, mange av de er i hvert fall råtne nok til å ikke kunne identifiseres.
Den du har mellom fingra ser ut som flein.
Nr. 2 og 3 fra venstre på bilde nr 3(fra toppen) ser også lovende ut.
Samme med Nr 4 og kanskje nr5 fra høyre på det siste bilde.

Legg alle de jeg har nevnt på et ark, og ta gode bilder fra flere vinkler så kan jeg si det mer sikkert.

OG: ikke spis en dritt før du har fått bedre bekreftelse enn dette, for jeg kan ikke garantere noe..

Og de forrige som Miraculix mente var flein, og at man ikke måtte høre på meg.. Det holder å se på stilken der for å se at det ikke er flein..

edit: er med andre ord helt enig med Dodecha. Jeg bare trår litt varsomt når det gjelder positiv identifikasjon, da det oftest innebærer at soppen blir spist.
Sist endret av Sindre; 11. september 2008 kl. 16:39.
[IMG][/IMG]
[IMG][/IMG]
[IMG][/IMG]

Flein?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det der kan ikke være flein, hattene stemmer bare ikke, fargen er for mørk til at de skulle vært matte som det der. Stilkene gir meg også grunn til å si at det ikke er flein.

Flein kan ha delvis rette stilker, men de har alltid en del som er kronglete/vridd jo nærmere bakken/rotsystemet du kommer.
hvor skal man få bedre bekreftelse? mitt bilde er lengre opp, need to know
ok takk da kaster jeg de og tar vare på de 4 som jeg vet er flein nå, pga bildene her på forum som du sa jeg skulle ta med.. Tusen takk, skal finne bedre habitat i morra, hadde vært folk der så vi fant bare 4 flein.
Sist endret av Norts; 11. september 2008 kl. 17:15.
Jeg har sett masser av nesten helt like sopp som den på de tre siste bildene der når jeg har plukka flein, men de har aldri vært mørke under. Lys "grå-beige" farget. Kanskje de der har stått lenge?
Sist endret av Sindre; 11. september 2008 kl. 17:37.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av Norts
Flein?
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg forstår godt at du har forvekslet dem. Hattene ser ut som om det er flein. Men jeg kan ikke med hånden på hjertet si at det er flein. Du ser at stilken er rødlig. Stilken på fleinsoppen er ikke rødlig. Samtidig er det noe med fargen på hattene som gjør at jeg absolutt ikke ville tatt dem for god fisk.

Det er merkelig hvor uflaks du skal ha da? Jeg mener, de fleste andre som prøver å få identifisert soppen sin her på forumet er det enten et klart : JA eller NEI.
Du har mange difinitive nei og et par tvilsomme. Men jeg er 99% sikker på at det du har funnet der ikke er flein sopp. I hvertfall ikke Spiss flein soppen.
Sitat av speq
Hehe, jeg forstår godt at du har forvekslet dem. Hattene ser ut som om det er flein. Men jeg kan ikke med hånden på hjertet si at det er flein. Du ser at stilken er rødlig. Stilken på fleinsoppen er ikke rødlig. Samtidig er det noe med fargen på hattene som gjør at jeg absolutt ikke ville tatt dem for god fisk.

Det er merkelig hvor uflaks du skal ha da? Jeg mener, de fleste andre som prøver å få identifisert soppen sin her på forumet er det enten et klart : JA eller NEI.
Du har mange difinitive nei og et par tvilsomme. Men jeg er 99% sikker på at det du har funnet der ikke er flein sopp. I hvertfall ikke Spiss flein soppen.
Vis hele sitatet...
hehehe jeg veit, nå har vi funnet 4 stk som er flein vet hva jeg skal se etter, som du sa mye lettere etter du har tatt på, og studert alt nøyere. Dessuten så vi spor etter andre fleinplukkere, så da må vi ut på landet tenker jeg Sikkert derfor dem vi fant ikke er tatt, nettopp fordi dem ikke er flein hehehe...

Tusen takk til allesammen, vet jeg har lagt mye bilder og spurt mye. Håper det ikke har gjort for mye..
Sitat av Sindre
OG: ikke spis en dritt før du har fått bedre bekreftelse enn dette, for jeg kan ikke garantere noe..

Og de forrige som Miraculix mente var flein, og at man ikke måtte høre på meg.. Det holder å se på stilken der for å se at det ikke er flein..
Vis hele sitatet...
Jeg legger meg flat nå når jeg ser på bildene igjen i dag, stilkene ser litt mørke ut, skal aldri mer blande meg inn i denne tråden når jeg har drukket alkohol... Så beklager Sindre, du følte deg sikkert litt overkjørt, var ikke meningen det, men var jo ganske sikker der og da... Moralen er vel at man bør få bekreftelse fra flere hold før man skal føle seg passe sikker...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
azoo: Ta et nytt bilde, lyset er jo så dårlig at alle soppene ser svarte ut.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Det ser ikke sånn ut nei, men soppene er jo så mørke på bildet at de ser ut som silhuetter..

Ville uansett ikke spist noen av dem.
kan ikek ta nytt bilde.. det er 1 uke siden eller noe. å jeg spiste alle. å men det sjedde ikke noe
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Smart.. Husk at det kan ta flere dager før man plutselig får nyresvikt og voldsomme smerter, avhengig av hva slags sopp man har fått i seg. Er du heldig så slipper du billig unna denne gangen, men ikke gjør noe sånt igjen.
hehe jeg vet jo det.. men det var jo ikke så mange sopp heller da.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Det skal ikke så mange til for å kverke deg uansett, og ihvertfal ikke for å skade deg alvorlig.
Sist endret av mentalmelt; 11. september 2008 kl. 23:07.
ok men da vet jeg det til nesten gang hvertfall. skal poste bilde FØRE jeg spiser dem nesten gang..
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
God idé. Pussig at du ikke tenkte på det før..
Litt off topic, men det er jo en oppvekker til andre.. Da jeg tok mine etter at jeg plukket dem.. Så så jeg først godt på dem før jeg la dem i "kurven", også dobbel sjekket jeg soppene ved å sjekke et bilde her på forumet, og i tillegg, så la jeg alle soppene som lignet hverandre på en egen avis, å sjekket alle de som liknet på nytt igjen. Første turen min gikk veldig fint.. Der funket som bare det, å det tok ikke mer enn en halvtime før jeg var 100% sikker på at det var flein jeg spiste ^^

Ikke spørr for å slippe å lete, sjekk soppen din etter gamle bilder selv
Fint tips dette, mange kan sikkert sjekke opp eldre bilder i denne tråden nøyere for å sammenligne med soppen en har plukket selv.
MEN, jeg synes nå da at det er bedre å spørre en gang for mye, en en gang for lite...
Gransker man soppen sin selv, og i tillegg spør for sikkerhets skyld bør man være relativt sikker på om man har plukket riktig sopp eller ei.

I grunnen er dette en av de virkelig verdifulle trådene vi har her på nff. Terskelen for å legge ut bilder bør være lav, og det er godt å se at det er bra med liv her. Må rette en stor takk til dere som tar dere tid til å svare! Dere gjør sopp-høsten her i norge tryggere
Impetus: Litt skeptisk til den store oppe til venstre, på første bildet. Den som ligger opp ned der. Ellers såg det rimelig bra ut! Få et bedre bilde av den på første bildet, så er det lettere å identifisere den. Gjerne den store midt på andre bildet også. Var skikkelig stor den
Med det samme du er i gang, ta med den som ligger opp ned på siste bildet, og den som ligger under (Ikke den lille).
Sist endret av Trespasser; 12. september 2008 kl. 17:39.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Disse to er garantert ikke fleinsopp:

litt dårlig bilde kasnje...? tatt med webcamera.. men hadde ikke noe anet.. akuratt nå..
http://img512.imageshack.us/img512/3163/soppgk3.th.jpg
Sist endret av azoo; 13. september 2008 kl. 08:33.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Det kan ser ut som om du har funnet noe interessant på bildet til høyre, men det er helt umulig å gi deg ordentlig hjelp basert på de frimerkene der..
jeg spiste dem jeg
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Jesus fucking christ.. Ikke spis sopp som ikke er positivt identifisert! Det er sånt som det her som gjør det aktuelt å revurdere denne trådens egentlige verdi her på forumet..
men det var ingen som svarte på mange timer... å jeg sjekka andre bilder på tråden også.. dem ligna.. di 6 siste soppene.. dere har nok forsått.. at jeg er Veldig utolmodig ;/ var så vidt jeg orka å gå å lete etter soppen..
Sist endret av azoo; 13. september 2008 kl. 13:30.
De timene kan/kunne ha reddet livet ditt azoo. Det er heller på tide at du revurderer prioriteringene dine enn at trådens nytteverdi vurderes.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Men spørsmålet er: Fikk du noe funk?
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Ingen som svarte på mange timer nei. Nei da så, da må det jo være trygt.. Men greit nok, hvis du stoler såpass på din egen vurderingsevne så er det jo din sak uansett.
God tur, eller lykke til..

Eplefisk: Han får nok uansett ingen nevneverdig effekt av seks sopp, med mindre de er giftige da naturligvis..
Sist endret av mentalmelt; 13. september 2008 kl. 13:36.
ja tror jeg kjente det LITT... men så har jeg ikke sovet i natt heller så jegvet ikke om jeg bare et trøtt =D
hepphepp!
var ute å plukka litt sopp til meg og en kompis. Vi er rookies og kunne gjerne tenkt oss litt tips om inntak og litt hjelp i indefisering av soppen vi fant og skal finne mer av.

http://img143.imageshack.us/img143/3827/dsc01819ao4.th.jpghttp://img124.imageshack.us/img124/9607/dsc01820xg2.th.jpghttp://img124.imageshack.us/img124/2771/dsc01821yd3.th.jpg

litt bilder av skivene:

http://img48.imageshack.us/img48/9594/dsc01824rg8.th.jpghttp://img382.imageshack.us/img382/6446/dsc01824cp1.th.jpghttp://img205.imageshack.us/img205/6442/dsc01826qt8.th.jpghttp://img379.imageshack.us/img379/6430/dsc01827dd7.th.jpg

Noen som har peil på mange sopp vi trenger per pers?
Vi har det ikke travelt og takker for alle svar og tips!
Det ser ut som flein for meg.

Jeg ville satt på en kjele med vann (5 dl ca).
Kokt opp vannet, og slengt alle soppene oppi ( minst 20 (max 100) pr pers som skal være med)
Viktig at det ikke fosskoker, men at det simrer (dvs at det kommer noen få små bobler opp fra bunnen... virkestoffene blir borte ved for høy tempratur)

Latt det stå i en femten minutter, og deretter hvile i 10 min uten plate.

Deretter sile av sopplegmene med en sil og dele den deilige soppteen i to like store kopper.

Tilsett sukker/honning etter smak.

Drikk dette og smak på den deilige jord/sopp smaken.

god tur.
Takker for svar, utidetfri! Da blir det en teaften i nær fremtid!
[IMG][/IMG]
[IMG][/IMG]

Er dette flein?
Hei igjen. Har endelig fått kommet meg ut på tokt igjen. Var denne gangen på et lite sauejordet. Fant mange sopp, men det som forundret meg var at de jeg håpte var flein grodde på råtne stubber.

Er klar over at de skal vokse på gress sletter, men de lignet noe veldig så håper på å få en forklaring på hva dette kan være.

ps: Regnet godt i går, og mye sol i dag.


Bilde1

bilde2

på forhånd takk
omg3k: Ser ikke ut som flein synes jeg desverre. Har forresten aldri sett flein på trestubber.
Sist endret av jahglory; 13. september 2008 kl. 19:03.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
gitzo: fine fleinsopper =)

Norts: Ikke flein =(

omg3k: Ikke flein =(
Sist endret av mentalmelt; 13. september 2008 kl. 21:20.
Bekrefter mentalmelts post.

omg3k: IKKE flein.

Norts: IKKE flein.

Den eneste sikre måte å lære seg dette på er ved førstehåndserfaring. Få med deg en ellr annen gammel stoner og la ham vise deg. Soppidentifikasjon er ikke bare visuell, man må kjenne på den litt klebrige hatten. Rester av mørkt sporepulver på stilken + hvordan den slanger seg. Stilken trevler seg i langsgående fiber. Hatten skifter farge med luftfuktigheten.
Den vokser sammen med gress.
Ser du en stor frodig gresstue, begyn å let der. Gresset og fleinen lever i symbiose.

Lykke til med jakta og husk at det finnes KUN to typer sopp plukkere. De som har rett, og de som er døde.
Ok, syntes det var rart sjøl
Takker for bekreftelse
jeg også, derfor stussa jeg. Men er i riktig habitat ihvertfall, funnet noen.
er denne flein ? .....
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Den var ganske tørr, men jeg vil påstå at det er flein: Den typiske fleinstilken som blåner litt og vrir seg med langsgående fiber.
har hatt den i noen dager nå. Den fant jeg med de forje jeg la ut.
Oppsummering av regler som gjelder for denne tråden:
  • Les post#1 før du spør om hjelp.
  • Soppen må være fersk (ikke tørr).
  • Bildene må være nærbilder, og må vise soppen fra siden og skivene under hatten.
  • Ved mer enn 3 sopp i hvert bilde må soppen nummereres.
  • Spre individene utover på et ensfarget, nøytralt underlag.
  • Ta flere bilder med riktig fokus, godt lys og i god oppløsning.
  • Bildet skal ha oppløsning på minst 5MP, og filstørrelse over 1MB.