Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4069
Jeg lurer da på om bussjåfører har rettighet til å gi bot når jeg for eksempel kommer med gammelt månedskort? Idag ble jeg tatt av bussjåføren for det, men han bare tok det og gjorde ikke mer med det, har de egentlig rettighet til å gi bot?
Når vi allerede er på temaet; Har en bussjåfør rett å kaste deg ut av bussen når du HAR betalt for bilett, bare pga du hadde leggen på på setet ved siden av deg? :s
Nei de har ikke rett til å gi bot. Ikke her jeg er ihvertfall.
Bot kan de ikke gi. Å kaste deg ut av bussen kan de. Bussen er deres arbeidsplass, så om du gjør noe som "strider" mot reglene så kan de kaste deg ut uansett om du har betalt eller ei. Det skal sies at bussjåføren som kastet deg ut av bussen pga foten på setet, har sikkert ikke fått seg noe hos kjerringa på morgenen, så han var sur.
Jeg mener at han ikke negang kan ta busskortet ditt fordi det var utgått vis det var månedskort kanskje du hadde mistet kviteringen p når den hadde gått ut så prøvde du om den funket:S
kanskje ikke det er samme system i vær by men jag prater om Kr.sand
Samme som at du kan bli kastet ut av en butikk eller offentlig sted om man bryter regler. Om det oppstår en tviste-sak må du kontakte busselskapet å klage. Både når det gjelder inndragelse av månedskort og utkasting av bussen.

De har også full rett til å gi deg en bot. Skulle bare mangle, men det er ingen ting som sier at du må ta i mot den eller betale den!
Sist endret av dico; 7. november 2007 kl. 21:27.
Sitat av dico
Samme som at du kan bli kastet ut av en butikk eller offentlig sted om man bryter regler. Om det oppstår en tviste-sak må du kontakte busselskapet å klage. Både når det gjelder inndragelse av månedskort og utkasting av bussen.

De har også full rett til å gi deg en bot. Skulle bare mangle, men det er ingen ting som sier at du må ta i mot den eller betale den!
Vis hele sitatet...
Hva? Jeg må jo betale bot hvis jeg får den?
Jeg kan jo skrive ut en giro til deg. Så si at det er en bot for at du skriver på freakforum? Har du seriøst ville betalt den?

De kan evt. anmelde deg for herverk, så få deg til å betale for skadene. Men det kan ikke bussjåføren alene gjøre.
Det er jo noe helt annet? Han er jo representant for en bedrift. Og det jeg spør om er om han har rettigheter.
Han alene har ikke rettigheter. Da må det gå igjennom busselskapet. Etter min mening vil jeg tro at de kan anmelde deg for skade på deres eiendom som nevnt. Det kan hvem som helst gjøre. Men en gretten bussjåfør kan ikke komme ut av det blå å gi deg bot for at du har et gammelt mnd kort eller et forfalsket et.

Om det er et gammelt et stiller han jævlig dårlig i en sak pga. det er utrolig lett å ta feil!
Om de da merker dette i ettertid er det deres egen feil at de gjorde denne glippen til å begynne med.

Om det er et falskt et må de anmelde deg til politiet for forfalskning.
Buss-sjåfører er bare gretne, får intrykk at det er en del av utdanninga.

En gang vi skulle hjem fra skolen så reiste jeg meg for å ta opp luka..
Mitt i en sving, ingen biler kom mot og ingen bak, bårbremsa han!
Jeg flagra seff noen seter framm og landa på ryggen, da jeg spurte hva i fandens navn han gjorde på sa han: "Ikke stå i bussen."
For en verden..
Sitat av PolkagrisLaila
Buss-sjåfører er bare gretne, får intrykk at det er en del av utdanninga.

En gang vi skulle hjem fra skolen så reiste jeg meg for å ta opp luka..
Mitt i en sving, ingen biler kom mot og ingen bak, bårbremsa han!
Jeg flagra seff noen seter framm og landa på ryggen, da jeg spurte hva i fandens navn han gjorde på sa han: "Ikke stå i bussen."
For en verden..
Vis hele sitatet...
Det er akkurat samme greia her, såklart finnes de unge muntre bussjåfører her som alltid hilser og spiller musikk som vi ungdommen ønsker(dette gjelder skolebussen). De aller fleste er gretne menn i 40-års alderen, de unge ser man som regel aldri igjen, desverre

Angående saken din så holder jeg med at bussjåføren selv ikke kan skrive ut bot til deg, det må gå igjennom busselskapet eller politi.
Hahahaha, genialt. Menmen, bare å skaffe seg et gammelt månedskort å fortsette det da Er bare 4 stopp hjem, så liten sjanse for sjekk.
Men husk; er du stor i munnen til de er de fort frekke tilbake. Nok til at de kanskje ikke kjører en meter før du har gått av bussen. Så uansett hva som skjer, om det er med meningen eller ikke, så vær snill og høflig mot stakkarene
Hvis du går på bussen med et utgått kort, kan du gjøre følgende:

1. Fornye månedskortet
2. Kjøpe vanlig billett eller annet busskort
3. Gå av bussen
4. Håpe bussjåføren ikke merker det, og kjøre gratis

Hvis du velger alternativ 4, har bussjåføren all grunn til å gi deg bot, da det er forbudt å kjøre buss uten gyldig billett eller busskort.

Edit: Jeg tror 99% sikkert at bussjåføren har lov å gi bot, til noen gir dokumentasjon på noe annet.
Sist endret av cavey; 7. november 2007 kl. 22:18.
Enkelte bussjåfører er meget morgengretne også..

For litt siden var det en fyr på skolen min som skulle bytte buss på Lillehammer skysstasjon.
Da han hadde kommet av den ene bussen skulle han krysse en vei for å komme til den andre bussen. I det han gikk kom det da en tredje buss som holdt på å kjøre på han. Bussjåføren tuta og fikk heldigvis bremsa i tide.

Det gikk bra, men da fyren hadde kommet inn på den bussen han skulle bytte til kom bussjåføren som hadde bråbremset etter han. Han begynte å skjelle fyren ut forran alle de andre passasjerene. Det endte med at bussjåføren slo han i hodet (eller bare slo av capsen hans, så ikke så godt fra der jeg satt) og sa at han aldri kom til å slippe han inn på "sin" buss.

Makan til gretten sjåfør ska du lete lenge etter.
Men kan han virkelig nekte fyren "adgang" på bussen?
Sitat av lolatmeg
Enkelte bussjåfører er meget morgengretne også..

For litt siden var det en fyr på skolen min som skulle bytte buss på Lillehammer skysstasjon.
Da han hadde kommet av den ene bussen skulle han krysse en vei for å komme til den andre bussen. I det han gikk kom det da en tredje buss som holdt på å kjøre på han. Bussjåføren tuta og fikk heldigvis bremsa i tide.

Det gikk bra, men da fyren hadde kommet inn på den bussen han skulle bytte til kom bussjåføren som hadde bråbremset etter han. Han begynte å skjelle fyren ut forran alle de andre passasjerene. Det endte med at bussjåføren slo han i hodet (eller bare slo av capsen hans, så ikke så godt fra der jeg satt) og sa at han aldri kom til å slippe han inn på "sin" buss.

Makan til gretten sjåfør ska du lete lenge etter.
Men kan han virkelig nekte fyren "adgang" på bussen?
Vis hele sitatet...
Som nevnt over:
Sitat av margido
Å kaste deg ut av bussen kan de. Bussen er deres arbeidsplass, så om du gjør noe som "strider" mot reglene så kan de kaste deg ut uansett om du har betalt eller ei.
Vis hele sitatet...
Så de kan sikkert nekte deg adgang på bussen, men vennen din kan sikkert annmelde han pga vold, hvis han faktisk da slo til han. Det gir ekstra effekt hvis vennen din var under 18
Men nå gjorde jo ikke han noe som strider mot "reglene" akkurat da, han var bare litt uoppmerksom.
Selvfølgelig skjønner jeg at sjåføren ble redd, men det får da være grenser. Skal han nekte han bussturer i all framtid bare fordi han var litt uoppmerksom akkurat denne ene gangen?
Edit: han var/er under 18, ja
Sist endret av lolatmeg; 7. november 2007 kl. 22:16.
Jeg mener også bestemt at en bussjåfør kan gi deg bot for å reise med ugyldig billett.

Vi har hatt endel tråder om dette på forumet anngående billetkontroller i Oslo og hvis du søker litt så tror jeg du vil finne masse info om dette på forumet....
De kan gi deg "bot" (eller gebyr som det egentlig heter). Men om du ikke godtar den må de eventuelt anmelde deg for forholdet.
Når jeg tenker over hvor mange frekke drittunger en bussjåfør må komme over i løpet av en arbeidsdag, så kan jeg egentlig forstå hvorfor de kan ha en tendens til å være gretne.

Sitat av lolatmeg
Men nå gjorde jo ikke han noe som strider mot "reglene" akkurat da, han var bare litt uoppmerksom.
Selvfølgelig skjønner jeg at sjåføren ble redd, men det får da være grenser. Skal han nekte han bussturer i all framtid bare fordi han var litt uoppmerksom akkurat denne ene gangen?
Edit: han var/er under 18, ja
Vis hele sitatet...
Han er jo ikke bare litt uoppmerksom når han ikke legger merke til ett 12 meters dieseldyr i full gallopp mot han heller da.
Selv jeg som har hørselsskade klarer å høre bussen på en rimelig god avstand.
Buss sjåfører kan ikke gi deg bot. Når vi utfører kontroller som vektere er det spesielle kontrollører som skriver ut bot fra sporveiene. De skal også legitimere seg om de blir bedt om dette. Dog kun med at nummer som gjør at de kan spores senere.
Det er KUN disse som har rett fra sporveien til å gi bot. Om en vanlig buss sjåfør hadde gitt meg en bot hadde jeg sagt lykke til med å finne navnet mitt og insistert på at han slapp meg av bussen. Loven om å holde igjen folk gjelder kun SPORVEIS drift dvs trikk og tog. Buss selskap er noe helt annet. Nekter han å åpne døra for deg ville jeg annmeldt han for frihetsberøvelse.