Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 4973
Jeg har bodd til mamma og pappa disse 10 mnd og de spiser usunt og godt. Har nå blitt tjukk og feit.
Tilbake igjen i byen nå å har begynt treninga. Går et stykke hver dag. Trenger tips til sunn mat som holder deg mett. Jeg har til nå bomma på all sunn mat som i følge google skal holde deg mett en stund. Det holder meg faen ikke mett. Så tips mottas.
Havregryn er eksempel på mat som er tull for meg. Blir sulten med engang.
Da jeg la speeden på hylla fikk jeg en voldsom kjærlighet for (ristet) brød med hardkokt egg. Masse proteiner. Er langt fra noen ernæringsfysiolog, men magefølelsen forteller meg at det ikke behøver å være så voldsomt usunt, litt avhengig av hvor mye smør man bruker og hvor mye salt man eventuelt har oppå. Tre sånne skiver, så er jeg mett i 4-5 timer.
Havregryn er ikke tull, dette metter bra, men er nok mer at du syns dette er kjedelig. prøv å spice den opp med bær og slikt som er sunt. Ellers så vet ville jeg gått for rene proteinkilder som kjøtt og fisk som er magert. Grønnsaker bør også dekke middagsfatet ditt 50-60%.
Clue ditt er å mette bra som er kalorifattig. mindre kalorier inn enn ut, ja du har hørt dette før, men er sant også.
Trådstarter
15 2
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Havregryn er ikke tull, dette metter bra, men er nok mer at du syns dette er kjedelig. prøv å spice den opp med bær og slikt som er sunt. Ellers så vet ville jeg gått for rene proteinkilder som kjøtt og fisk som er magert. Grønnsaker bør også dekke middagsfatet ditt 50-60%.
Clue ditt er å mette bra som er kalorifattig. mindre kalorier inn enn ut, ja du har hørt dette før, men er sant også.
Vis hele sitatet...
Det er tull for meg jo når jeg blir sulten irritabel og ender opp med å heller ete noe kalorofullt og få enda mer struttende gravidmage. Havregryn ekke for meg
Hvis man er vant til å spise store måltider og mye tar det en god stund før magesekken krymper og man føler seg fortere mett. Mange går å sulter i månedsvis før redusering av matinntak blir overkommelig så du må bare holde ut sulten. Et kjent triks er å drikke mye vann når du er sulten siden det fyller magen og er 0 kalorier, istedet for å lage deg noe å spise. Og når du spiser så lag mindre mat. Lager du mye spiser du mye. Lager du mindre så spiser du det og gidder ikke styre med å lage enda mer mat fra scratch for en porsjon nr to.

Fiberrik og grov brun mat metter bedre enn hvit mat. Så gå for grovbrød, gjerne rugbrød som slankespesialister sverger til, brun pasta, brun ris etc fremfor loff, nudler og hvit pasta. Istedet for ost og unødvendige kalorier som pålegg, gå for leverpostei for eksempel og egg som også metter godt. Noen sverger til egg-diett og lever på noen egg om dagen en periode for å gå ned i vekt. Kjøttet bør være hvitt som kylling filet og hel fisk, og med veldig begrenset inntak av prosessert kjøtt som pølser, kjøttdeig, lunsjkaker osv.

Bruk krydder på maten istedet for sauser for sauser har gjerne både fløte og olje med mye kalorier. Og kutt helt ut potetgull, fastfood, godteri og brus.

Vektnedgang kan være demotiverende i starten men opprettholder du dietten i noen måneder så viser resultatene seg på vekta etterhvert og i takt med at du blir sunnere får kroppen mere lyst til å være i mere aktivitet også!
Trådstarter
15 2
Sitat av celtseus Vis innlegg
Hvis man er vant til å spise store måltider og mye tar det en god stund før magesekken krymper og man føler seg fortere mett. Mange går å sulter i månedsvis før redusering av matinntak blir overkommelig så du må bare holde ut sulten. Et kjent triks er å drikke mye vann når du er sulten siden det fyller magen og er 0 kalorier, istedet for å lage deg noe å spise. Og når du spiser så lag mindre mat. Lager du mye spiser du mye. Lager du mindre så spiser du det og gidder ikke styre med å lage enda mer mat fra scratch for en porsjon nr to.

Fiberrik og grov brun mat metter bedre enn hvit mat. Så gå for grovbrød, gjerne rugbrød som slankespesialister sverger til, brun pasta, brun ris etc fremfor loff, nudler og hvit pasta. Istedet for ost og unødvendige kalorier som pålegg, gå for leverpostei for eksempel og egg som også metter godt. Noen sverger til egg-diett og lever på noen egg om dagen en periode for å gå ned i vekt. Kjøttet bør være hvitt som kylling filet og hel fisk, og med veldig begrenset inntak av prosessert kjøtt som pølser, kjøttdeig, lunsjkaker osv.

Bruk krydder på maten istedet for sauser for sauser har gjerne både fløte og olje med mye kalorier. Og kutt helt ut potetgull, fastfood, godteri og brus.

Vektnedgang kan være demotiverende i starten men opprettholder du dietten i noen måneder så viser resultatene seg på vekta etterhvert og i takt med at du blir sunnere får kroppen mere lyst til å være i mere aktivitet også!
Vis hele sitatet...
Du onkel. Var jo nettopp det de sa var nøkkelen til å sprekke og bli tjukkas igjen. Nemlig det å gå sulte seg og bli demotivert. Jeg må gå å sulte meg i flere mnd?det skjønner jeg 0 % av
Sitat av legoleif Vis innlegg
Du onkel. Var jo nettopp det de sa var nøkkelen til å sprekke og bli tjukkas igjen. Nemlig det å gå sulte seg og bli demotivert. Jeg må gå å sulte meg i flere mnd?det skjønner jeg 0 % av
Vis hele sitatet...
Okey, du må nok endre tankegang her. Om vi ser på det motsatte da, gir det mer mening for deg å spise hele tida og store kaloririke måltider bare fordi man er sulten, og forvente å gå ned i vekt av det? Det gir jo hvertfall ikke mening.

Slanking handler om selvdisiplin. Alle blir demotivert i prosessen men man trenger ikke miste selvdisiplinen fordet.
Sitat av legoleif Vis innlegg
Jeg må gå å sulte meg i flere mnd?det skjønner jeg 0 % av
Vis hele sitatet...
Du virker oppriktig sjokkert over at man vil kunne oppleve sultfølelse i varierende grad når man slanker seg du.
Hvis man drastisk minker mengden mat over et kort tidsintervall så vil du kjapt merke sultfølelsen. Står du sultfølelsen av, og fortsetter regimet med et lavere inntak så vil du etter kort tid oppleve at du ikke lengre blir veldig sulten. For mer informasjon rundt dette kan du lese om eksempelvis ketose og fasting. Med litt selvkontroll i starten, er det rett og slett ikke veldig vanskelig. Man kan erkjenne sulten, og man kan velge å ignorere den. Utfordringen for mange er å gi sultfølelsen mer kontroll enn du selv har over den. Hvor sunt ketose og fasting er skal jeg ikke si så mye om, men det fungerer veldig bra for en hel gruppe mennesker.

Man MÅ ikke ete seg stappmett, og man MÅ ikke alltid ete seg mett heller. Det eksisterer mellomting, som naturligvis kan være vanskelig å oppnå fordi det er jævla digg å ete. Har du over tid økt i vekt så er det åpenbart at den livsstilen du holder på med fører til økt vekt. Du må endre hele livsstilen din, og med det mener jeg en endring av din mengde med brukt energi kontra inntaket av den. Hvis endringen din i livsstil kun er temporær, vil også vektdifferansen din være temporær.
Sist endret av Hilbert; 15. oktober 2023 kl. 02:09.
Spis hva du vil, vei og tell alle kaloriene.
Eneste Som holder i lengden etter min mening. Slankementalitet funker ikke.
Sitat av Palumboism Vis innlegg
Spis hva du vil, vei og tell alle kaloriene.
Eneste Som holder i lengden etter min mening. Slankementalitet funker ikke.
Vis hele sitatet...
For å holde vekta ja, men skal man ned 1-15kg må man vel, i tillegg til å være bevist hva man spiser, også
kjøre et lavere kalori inntak enn ellers i en periode.
Sist endret av vindaloo; 15. oktober 2023 kl. 05:57.
Trådstarter
15 2
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Du virker oppriktig sjokkert over at man vil kunne oppleve sultfølelse i varierende grad når man slanker seg du.
Vis hele sitatet...

Koko,..?? koko??? Er ikke blåst hellr men han skrev det som at nå ventet mange mnd med hælvette hvor man skal slås mot sulten. Og der er jeg uenig. Man skal trives med slankinga og under slankinga. Dette veit jeg. Spm var hva slags mat
Periodisk faste har hjulpet meg mange ganger. Er flere måter å gjøre det på, jeg gjorde mest 18/6 og 16/8.

https://fedon.no/temaartikler/period...vekt-og-helse/
Sitat av legoleif Vis innlegg
Koko,..?? koko??? Er ikke blåst hellr men han skrev det som at nå ventet mange mnd med hælvette hvor man skal slås mot sulten. Og der er jeg uenig. Man skal trives med slankinga og under slankinga. Dette veit jeg. Spm var hva slags mat
Vis hele sitatet...
Spis hva du mest ønsker. Du kan gå på matprat eks for å finne oppskrifter.
Mål alt du spiser og drikker loggfør det I eks Myfitnespal appen.
Hvis problemet ditt er følelse av sult(ja det er bare en følelse, du holder ikke på å sulte ihjel), så er protein- og fiberrik mat din venn! Disse gir metthetsfølelse og fyller godt opp nedi der. Å foreslå eksakte matvarer blir litt vanskelig da jeg ikke vet hva du liker. Men får du til å spise mye grønnsaker, og magert kjøtt eller fisk så er du godt på vei
Trådstarter
15 2
Sitat av Greenthumb Vis innlegg
Hvis problemet ditt er følelse av sult(ja det er bare en følelse, du holder ikke på å sulte ihjel), så er protein- og fiberrik mat din venn! Disse gir metthetsfølelse og fyller godt opp nedi der. Å foreslå eksakte matvarer blir litt vanskelig da jeg ikke vet hva du liker. Men får du til å spise mye grønnsaker, og magert kjøtt eller fisk så er du godt på vei
Vis hele sitatet...
Er ikke dum. Men problemet mitt er at jeg har begynt å spise ting som et sunt å skal holde på mettheten en stund. Også gjør den ikke de6 også ender det heller opp med at jeg blir så jævlig sulten at jeg nesten svimer av til tross for masse vann, blir irritert og forferdelig sur og så gir jeg etter å kjøper ekstra stor kebab og brus.
Er det ingen her med hjernekapasitet nok til å svare på det jeg faktisk spørr etter om her da
Du har jo fått masse svar da. Senest om proteinrik og fiberrik mat.
Det du spiser og drikker påvirker helsen din. Å spise sunt og variert, kombinert med fysisk aktivitet er bra både for helse og trivsel.
Vis hele sitatet...
Helsedirektoratets kostråd

Legg spesielt merke til "kombinert med fysisk aktivitet".
Ok da, vi fått avklart at du ikke er dum. Men du må bruke hjernekapasiteten din og selvkontrollen din til å ikke kjøpe stor kebab og brus selv om du blir så sur og irritert at du tramper i gulvet! Å svime av er jo win win, du kan ikke spise når du er bevistløs. Gjør dette ei uke så er kroppen ikke lengre vant til like mye mat, kommer ikke til å skrike etter det og forhåpentligvis er du ikke så sur lengre. Spis hva som helst du tåler, bare mindre mengder. Lykke til!
Sist endret av Bothrops; 15. oktober 2023 kl. 13:13.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av legoleif Vis innlegg
Koko,..?? koko??? Er ikke blåst hellr men han skrev det som at nå ventet mange mnd med hælvette hvor man skal slås mot sulten. Og der er jeg uenig. Man skal trives med slankinga og under slankinga. Dette veit jeg. Spm var hva slags mat
Vis hele sitatet...
Sitat av legoleif Vis innlegg
Er ikke dum. Men problemet mitt er at jeg har begynt å spise ting som et sunt å skal holde på mettheten en stund. Også gjør den ikke de6 også ender det heller opp med at jeg blir så jævlig sulten at jeg nesten svimer av til tross for masse vann, blir irritert og forferdelig sur og så gir jeg etter å kjøper ekstra stor kebab og brus.
Er det ingen her med hjernekapasitet nok til å svare på det jeg faktisk spørr etter om her da
Vis hele sitatet...
Jeg har stor sympati med litt irritabilitet, men man kan jo prøve å være mindre dass når man ber om hjelp. Jeg ville ikke satset på å være uenig med folk om noe du spesifikt ikke kan og vil ha råd til, heller.

Du får ikke spist noe som magisk holder deg mett mye lengre enn andre ting: noe mat metter mer enn annen, men ikke såpass at hele problemet bare forsvinner og slanking blir lekende lett og totalt uten ubehag. Du er stuck med å "gjøre bedre valg" og "stå i det" - klisjéene er dessverre sanne, riktignok ikke 100% av sannheten.

Du kommer deg ikke unna å være sulten og muligens "fysen", i hvert fall forbigående: du er vant til et høyt og usunt matinntak, avvenning kommer til å ha noe ubehag ved seg. Når det er sagt vil riktigere matvalg i verste fall unngå å gjøre problemet verre.

Forresten: står ingenting jeg kan se om selve kostholdet. Hvis du ikke teller kalorier allerede, begynn. Før opp alt unntatt helt innlysende kalorifrie ting. Det finnes apps som gjør dette tålelig lettvint, jeg brukte LoseIt.

(Hvis du fremdeles ikke takler det etter å gi det noen dager, er det kanskje på tide med legetime, men du er helt pokka nødt til å la magesekken prøve å være tommere. Først.)
Sist endret av robhol; 15. oktober 2023 kl. 13:20.
Fuck Mr. Plod!
Sitat av legoleif Vis innlegg
Man skal trives med slankinga og under slankinga. Dette veit jeg.
Vis hele sitatet...
Du fjerner noe som gir deg belønning. Hvordan skal man trives med mindre belønning i starten?

Er på motsatt side som deg, jeg får ikke gode følelser av å tvinge i meg mat. Hadde jeg bulka meg veldig overvektig over lang tid ville jeg nok fått masse godfølelse av maten jeg å.

Spise når man er sulten er digg.
Ta snus når man vil ha det er digg.
Legge seg når man er trøtt er digg.
Spise, ta en snus eller legge seg er ikke digg om man ikke vil ha det.


Du har abstinenser mannen, folk føler ubehag når de kutter ut noe kroppen er vant med, selv om det er en bra ting uten.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Hvis man er vant til å spise store måltider og mye tar det en god stund før magesekken krymper og man føler seg fortere mett. Mange går å sulter i månedsvis før redusering av matinntak blir overkommelig så du må bare holde ut sulten. Et kjent triks er å drikke mye vann når du er sulten siden det fyller magen og er 0 kalorier, istedet for å lage deg noe å spise. Og når du spiser så lag mindre mat. Lager du mye spiser du mye. Lager du mindre så spiser du det og gidder ikke styre med å lage enda mer mat fra scratch for en porsjon nr to.

Fiberrik og grov brun mat metter bedre enn hvit mat. Så gå for grovbrød, gjerne rugbrød som slankespesialister sverger til, brun pasta, brun ris etc fremfor loff, nudler og hvit pasta. Istedet for ost og unødvendige kalorier som pålegg, gå for leverpostei for eksempel og egg som også metter godt. Noen sverger til egg-diett og lever på noen egg om dagen en periode for å gå ned i vekt. Kjøttet bør være hvitt som kylling filet og hel fisk, og med veldig begrenset inntak av prosessert kjøtt som pølser, kjøttdeig, lunsjkaker osv.

Bruk krydder på maten istedet for sauser for sauser har gjerne både fløte og olje med mye kalorier. Og kutt helt ut potetgull, fastfood, godteri og brus.

Vektnedgang kan være demotiverende i starten men opprettholder du dietten i noen måneder så viser resultatene seg på vekta etterhvert og i takt med at du blir sunnere får kroppen mere lyst til å være i mere aktivitet også!
Vis hele sitatet...
Du må ikke sulte deg men kanskje venne deg til å kjenne på litt sultfølelse gjennom dagen. Spise greie og sunne måltid, men ikke nødvendigvis spise noe med en gang du kjenner sult. Bli vant til å gå noen timer om dagen med sult følelse, så lenge du vet du har fått i deg nok mat til å dekke daglig behov av energi osv. Mange har også gode erfaringer med intermittent fasting, kanskje noe du kan sjekke ut? Bare husk at det å gå ned i vekt uten hjelp av speed vil gi deg en god mestringsfølelse og selvtillit!
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Havregryn er ikke tull, dette metter bra, men er nok mer at du syns dette er kjedelig. prøv å spice den opp med bær og slikt som er sunt. Ellers så vet ville jeg gått for rene proteinkilder som kjøtt og fisk som er magert. Grønnsaker bør også dekke middagsfatet ditt 50-60%.
Clue ditt er å mette bra som er kalorifattig. mindre kalorier inn enn ut, ja du har hørt dette før, men er sant også.
Vis hele sitatet...
Jeg spiser 100g havregryn til frokost med havremelk og proteinpulver. 2t så er jeg sulten igjen.
Proteiner er det som metter best synes jeg (og det er vell allmenkjent også eller?)
Sitat av legoleif Vis innlegg
Koko,..?? koko??? Er ikke blåst hellr men han skrev det som at nå ventet mange mnd med hælvette hvor man skal slås mot sulten. Og der er jeg uenig. Man skal trives med slankinga og under slankinga. Dette veit jeg. Spm var hva slags mat
Vis hele sitatet...
Trives med slankingen? Enhver endring i livet til det bedre, vil medføre en form for ubehag. At du skal trives med kostholdet ditt ETTER endringen, er jeg helt enig i.

Jeg er så lei av sånn sutring som primært går på at man få til ting her i livet, uten å ofre noe eller gjøre en viss innsats
Hva med lavkarbo? Unngår du karbohydrater og får energien fra fett og proteiner så får du dønn stabilt blodsukker som gjør humøret stabilt bra hele dagen. Både fett og proteiner tar lengre tid for kroppen å forbrenne slik at du blir mett, og mettheten varer lenge.

Søk opp tråder med lavkarbo tips evt. se noen youtube videoer. Det virker som rakkeren. Du kan merke at du savner sukker og karbohydrater den første og kanskje andre uken men så er det glemt og lavkarbo bare virker og fettet renner av deg.
Spis vanlig mat, kutt ut sukker, eller erstatt med mørk sjokolade, prøv og lag mat med hele ingredienser, fokuser mer på protein og fett, ikke karbohydrat, som noen sier over er lavkarbo bra, ost og ting som kjøttdeig.. kan lage mye mettende og digg mat.. fylte paprika med krydret kjottdeig og ost på i ovnen osv..
Sitat av legoleif Vis innlegg
Er ikke dum. Men problemet mitt er at jeg har begynt å spise ting som et sunt å skal holde på mettheten en stund. Også gjør den ikke de6 også ender det heller opp med at jeg blir så jævlig sulten at jeg nesten svimer av til tross for masse vann, blir irritert og forferdelig sur og så gir jeg etter å kjøper ekstra stor kebab og brus.
Er det ingen her med hjernekapasitet nok til å svare på det jeg faktisk spørr etter om her da
Vis hele sitatet...

Sier det igjen. Start lavkarbo. Du går ikke rundt sulten, du kan spise deg stappmett ved hvert måltid og fettet renner av kroppen. Du trenger ikke engang trene og likevel går du ned i vekt. Dersom du beveger kroppen og trener går det naturligvis raskere.

Blir du sulten på kebab kan du fint inhalere kebab på lavkarbo. Dropp maisen og gå for kjøtt og salat også bruker du pitabrødet kun som tallerken og kaster den når kjøttet og grønnsakene er spist opp. Og drikker du feks Cola Zero til så går det også helt fint.
Lykke til. Du er ikke akkurat den første latingen som vil ha enkle veier til et lettere liv.

Måten du besvarer svarene du har fått, gir meg inntrykk at du ikke har sjangs til å slanke deg.

Kos deg som tjukkas (også kan du bruke ragen du får av innlegget mitt til å løpe 10 km).
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Sier det igjen. Start lavkarbo. Du går ikke rundt sulten, du kan spise deg stappmett ved hvert måltid og fettet renner av kroppen. Du trenger ikke engang trene og likevel går du ned i vekt. Dersom du beveger kroppen og trener går det naturligvis raskere.

Blir du sulten på kebab kan du fint inhalere kebab på lavkarbo. Dropp maisen og gå for kjøtt og salat også bruker du pitabrødet kun som tallerken og kaster den når kjøttet og grønnsakene er spist opp. Og drikker du feks Cola Zero til så går det også helt fint.
Vis hele sitatet...
Elsker å kaste mat.
Du kan selvsagt spise pitabrødet, men da går du ut av ketose og må starte om at igjen. Spiser du bare kebabkjøttet, dressingen og grønnsakene fortsetter du i ketose og blir slank selv om du koser deg med kebab. Så får du velge selv, fortsatt være tjukkas eller droppe karbohydrater og spise kebabkjøtt og feit dressing/kebabsaus og likevel gå ned i vekt.
Sist endret av _abc_; 16. oktober 2023 kl. 21:05.
Noen sier det er vanskelig å bli tjukk av å spise bare kjøtt og grønnsaker. Altså slik som abc sier her, dropp karbohydrater.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Noen sier det er vanskelig å bli tjukk av å spise bare kjøtt og grønnsaker. Altså slik som abc sier her, dropp karbohydrater.
Vis hele sitatet...
Karbohydrater er kjempeviktig å få i seg, det er jo bensin for kroppen. Spesielt om man trener.

Prøv å finne dagsbehovet i kcal, legg deg litt i underskudd, treff micro og macro hver dag, eller så godt du kan. Blir du sulten så spis epler, så og si ingen kalorier og metter magen.

Husk at det å spise 80-90% ren mat er bedre enn å spise bare usunt. Ikke bli deppa om du faller av en dag, for om du spiser 10K kalorier en dag, men f.eks 2800 til daglig, så gjør ikke den ene dagen du skeier ut så veldig mye med deg. Totalbildet teller her, ikke en dag alene.
Trådstarter
15 2
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Du kan selvsagt spise pitabrødet, men da går du ut av ketose og må starte om at igjen. Spiser du bare kebabkjøttet, dressingen og grønnsakene fortsetter du i ketose og blir slank selv om du koser deg med kebab. Så får du velge selv, fortsatt være tjukkas eller droppe karbohydrater og spise kebabkjøtt og feit dressing/kebabsaus og likevel gå ned i vekt.
Vis hele sitatet...
Takk for bra svar.

Gjør styrke og bamse -øvelser samt går 2 km hver dag nå

Periodisk faste er uaktuelt er ikke kjerring

Lavkarbo er uaktuelt er ikke kjerring
Tror bare du skal ta til takke med tilværelsen angående dine ekstra kilo, Legoleif. 2km er jo ingenting om du skal ned i vekt. Lag all mat selv med rene råvarer, minst 25g protein i hvert måltid og så går resten av seg selv
Sitat av legoleif Vis innlegg
Takk for bra svar.

Gjør styrke og bamse -øvelser samt går 2 km hver dag nå

Periodisk faste er uaktuelt er ikke kjerring

Lavkarbo er uaktuelt er ikke kjerring
Vis hele sitatet...
Lavkarbo er ikke periodisk faste. Tror du lavkarbo kun er for kjerringer anbefaler jeg deg å forsøke lavkarbo før du er så bastant.

2 km gange om dagen er jo ikke akkurat veldig til trim, bamseøvelser aner jeg ikke hva er men det kan høres ut som en kvinnfolkøvelse. Styrkeøvelser er et så vidt begrep at det kan være alt fra lett morgengym med litt bøy og tøy, til strikk-trening eller god gammal styrkeløft eller strongman.

Lavkarbo er sunt og relativt enkelt å gjennomføre fordi du spiser deg mett akkurat når du vil og du trenger ikke gå sulten. Vil du spise hver tredje time gjøre du det. Dog mistenker jeg nok at når energikilden hovedsaklig er fett og proteiner så varer nok mettheten så lenge at du neppe orker mer enn 3-4 måltider om dagen.

Etter en lengre sykdomsperiode der jeg ble lite mobil og ikke fikk rørt særlig på meg samtidig som jeg fikk medisiner som ga vektoppgang så la jeg på ca 35 kilo på under ett år. Jeg gikk fra å være normal til å bli en feit slask som slet med å gå i trapper eller bære mer enn to handleposer.

Kom over lavkarbo i løpet av 10 måneder var jeg kvitt overvekten. De første 12-14 ukene trente jeg ikke fordi jeg fortsatt var tung i kroppen og det var veldig slitsomt å bevege seg. Men så kom våren, solen skinte og jeg ble motivert til å sykle, gå lange turer og starte vekttrening og da ble det fart på vektnedgangen.

Jeg kjører ikke keto lengre fordi jeg er mer bevist på aktivitet og kosthold, men sist jul ble det mye god mat, julekaker, juleøl og julefeiringa varte jo ca 2 uker. Da gikk jeg opp så mye at jeg kjente buksene var blitt trange i livet. Etter juleferien tok jeg et par måneder lavkarbo og alt var greit igjen.

Om du vil disse lavkarbo må du gjerne gjøre det, men samtidig så sier du jo at du ikke greier å kontrollere matinntaket og du er feit. Da tenker jeg du kanskje burde gå en runde med deg selv og dine fordommer og tenke på hva som er best for deg. Stå knallhardt på rare meninger om at lavkarbo kun er for kvinnfolk eller faktisk forsøke keto selv for å se om dette er noe du klarer gjennomføre slik at du får en kropp som er lettere å flytte rundt på og som gjør at hjerte jobber lettere.
Sitat av legoleif Vis innlegg
Takk for bra svar.

Gjør styrke og bamse -øvelser samt går 2 km hver dag nå

Periodisk faste er uaktuelt er ikke kjerring

Lavkarbo er uaktuelt er ikke kjerring
Vis hele sitatet...
Du er en kjerring om du ikke har disiplin til å slanke deg, mr alpha
For å gå ned i vekt og slippe å gå sulten hele tiden må man må spise mat med høyt proteininnhold og lite karbohydrater og fett da proteiner gir metthetsfølelse uten at overskuddet gjøres om til fett.

Fiskegrateng fungerer, melk og yoghurter fra Yt, Kylling osv
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av legoleif Vis innlegg
Takk for bra svar.

Gjør styrke og bamse -øvelser samt går 2 km hver dag nå

Periodisk faste er uaktuelt er ikke kjerring

Lavkarbo er uaktuelt er ikke kjerring
Vis hele sitatet...
Da får du manne deg opp 150 hakk, da.
Sitat av legoleif Vis innlegg
Jeg har bodd til mamma og pappa disse 10 mnd og de spiser usunt og godt.
Vis hele sitatet...
Han ryker nesten gang moren hans ringer og forteller at hun lager fløtegratinerte poteter, plutselig bor han der igjen.
Tykk suppe holder deg lenger mett enn fast føde med samme antall kalorier, jf. en studie utført av det britiske forsvaret. Men regner med at suppe til middag også er kjerring.
Sist endret av Kimchi; 17. oktober 2023 kl. 19:13.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
For å gå ned i vekt og slippe å gå sulten hele tiden må man må spise mat med høyt proteininnhold og lite karbohydrater og fett da proteiner gir metthetsfølelse uten at overskuddet gjøres om til fett.

Fiskegrateng fungerer, melk og yoghurter fra Yt, Kylling osv
Vis hele sitatet...
Nei man må ikke, det er nok flere veier til Rom.

Man kan spise både proteiner og fett og fortsatt gå ned i raskt temp. Det er bare å kutte ut alt av karbohydrater så renner fettet av kroppen.
Begynner å lure på om denne sjelen bare troller. Lite mottagelig for gode råd og utakknemlig er han i hvert fall.

Lykke til tjukken og lykke til videre dere som vil hjelpe, jeg legger på røret.
Sitat av legoleif Vis innlegg
Er det ingen her med hjernekapasitet nok til å svare på det jeg faktisk spørr etter om her da
Vis hele sitatet...
Holdt på å skrive slankeplanen som hjalp meg men mista lysten når jeg ser hvordan du svarer andre

Sitat av legoleif Vis innlegg
Periodisk faste er uaktuelt
er ikke kjerring
Lavkarbo er uaktuelt
er ikke kjerring
Vis hele sitatet...
Er det noe bedre å være en feit middelaldrende mann som bor hjemme hos mor og far a?
Sist endret av Mk1; 17. oktober 2023 kl. 23:09.
"Er det noe bedre å være en feit middelaldrende mann som bor hjemme hos mor og far a?"

feit og sinna
Prioriter protein, og få i deg en del fiber
Trådstarter
15 2
Sitat av Mk1 Vis innlegg
Holdt på å skrive slankeplanen som hjalp meg men mista lysten når jeg ser hvordan du svarer andre



Er det noe bedre å være en feit middelaldrende mann som bor hjemme hos mor og far a?
Vis hele sitatet...
Beklager. Kan du skrive slankeplanen som hjalp deg?

BODDE hos mamma og fattern som jeg skreiv din rasstapp. Lære seg å lese kanskje
Virker som du har blitt både feit og sur.
Sitat av Opponent Vis innlegg
Virker som du har blitt både feit og sur.
Vis hele sitatet...

I det minste så gruser jo ts stereotypen på tjukkas som feit og glad. Han viser jo at det er fullt mulig å være feit og sur. Så det er jo noe.
Sist endret av _abc_; 18. oktober 2023 kl. 19:52.
Trøttjævel
Sitat av legoleif Vis innlegg
Beklager. Kan du skrive slankeplanen som hjalp deg?

BODDE hos mamma og fattern som jeg skreiv din rasstapp. Lære seg å lese kanskje
Vis hele sitatet...
Liker godt at du først beklager, før du slenger ut rasstapp. Burde kanskje bytta plass på dem?

Et tips om du synes periodisk fasting og lavkarbo er kjerring; bare gjør det motsatte! Ha på vekking hver tredje/fjerde time på natta, og spis bare karbo. Du får fitte slengt etter deg på nullkommaniks
Kjørt mye taco-kjøttdeig, ris og løk/mais (bruker bbq-saus istedenfor vann med krydderet).

Steker gjerne opp to-tre pakker med kjøttdeig mens jeg samtidig koker ris. Blir ferdig rundt samtidig også har jeg mange måltider for en stund. Hvis du kaster ned på med kjøttdeig og ris så er det ganske mettende. Kan også legge til mer dressing/saus etc for smak, bare ikke velg en kalorijævel som defeater hele poenget med måltidet.

Når det er sagt så synes jeg du begynner på helt feil ende av spørsmålet. Om du klarer å finne den "magiske" retten som hjelper deg slanke deg kjapt så er jo det fint. Hva skal du gjøre når du blir lei av den retten og begynner med kebaben og brusen din igjen? Sprette opp i vekt også finne ny mat som funker igjen?

Prøv å endre grunnen til å at du går opp i vekt. Du har usunne matvaner som kommer alltid til å ta deg igjen uansett diett. Voksne menn sitter ofte med kaloriforbrenning på 2 000 - 2 500 kcal om dagen. Spiser du god mat (generelt hjemmelaget, utemat fokuserer på ren smak, ikke sunnhet som regel), så kommer du jævlig langt med metthet på 2,5k kcal. Men det hjelper cirka null om hver gang du møter et personlig tap med mat så løper du rett til kebab sjappa di.

Og vær så snill sjekk attituden litt da, fleste folk prøvde å hjelpe deg her, men så snur jo alle kjapt rundt når du namecaller alle fordi egoet ditt var såret. Jeez.