Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2063
Hva tenker dere om dette? Har diskutert en del med det liberalistiske folkeparti på facebook i håp om å få se saken fra begge sider, men sitter vel egentlig igjen med å være enda mer sikker på at jeg er 100% imot det.

Fant faktisk ingen tråder når jeg lette som handlet om dette temaet, og ble ganske overrasket over det. Så dersom det bare er meg som ikke har funnet det, er det bare til å stenge dette inlegget..
førstemann på månen
Det skader jo ingen, verken direkte eller konsekvensene av det, så hvorfor skal staten steppe inn å bestemme så lenge det ikke er skadelig for enkeltpersoner eller samfunnet.

Jeg forstår at det er noen som ser noe moralsk galt i det, og jeg forstår også tankegangen bak akkurat det. Men skal staten styre få styre så mye at den presser sin felles moral på oss, enda det egentlig ikke ganger systemet? Jeg synes ikke det.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Jeg ser ikke noe grunn til at surrogati skal være ulovlig, så lenge det er skikkelig utført på lovlig vis. Dvs at det er minst en lege innvolvert, surrogatmoren er sjekket for sykdommer og at det blir satt opp en avtale mellom surrogatmor og de som ønsker barn.

Det er fantastisk at det faktisk går ann, og jeg ser virkelig ikke hva som er galt i å tjene penger på å bære noen andre sitt barn.
Dette er selvsagt noe som kommer til å bli misbrukt av kjendiser og sånne folk som er utrolig opptatt av utseendet sitt, så det det burde være en privilegie for de som virkelig trenger det.
Jeg syns ikke det skal være mulig, for det er uetisk og egentlig ikke sånn naturen er lagd. Hvorfor vil ikke en mor lage barn på vanlig vis?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg syns ikke det skal være mulig, for det er uetisk og egentlig ikke sånn naturen er lagd. Hvorfor vil ikke en mor lage barn på vanlig vis?
Vis hele sitatet...
Kanskje fordi hun ikke kan?
Hvorfor må det nødvendigvis være en mor? Kjenner et homofilt par som har fått tre barn via surrogatmor i statene, og det tilfellet har ikke skadet noen. Uetisk er det da ikke? Partene bestemmer selv om de vil gjøre det ikke. Ser ingen grunn til at surrogati skal være ulovlig.
Mange i denne tråden vil si at det ikke er naturlig at folk ska få bruke surrogati, siden det ikke er "naturlig" . Men nesten ingenting er jo naturlig lenger. Mennesket har utviklet oss til å bli herre over naturen, så hvorfor ikke bruke det?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvorfor vil ikke en mor lage barn på vanlig vis?
Vis hele sitatet...
Dersom du mente dette på et dypere plan, dvs: "Dama er en karrieredame som ikke har tid til å spise en gang. Men vil bli mor. Så hun betaler en dame som skal bære fram et barn for henne, siden hun ikke har tid/gidd selv." så ser jeg at dette kan være problematisk.

Men dersom du mente det, slik det står, nemlig at "øøøh, alle kvinner har jo jentetiss. De kan jo lage barn liksom". Så er dette svært lite gjennomtenkt og barnslig av deg. Du er klar over at det finnes sykdommer/medfødte feil som fører til at en ikke kan bli gravid?

3 av min 20ish venninner, har noe som heter endometriose. Dette er en sykdom som gjør at det er vanskelig/umulig å få barn.
En sykdom som rammer mange, og som få vet noe om.

1 har en annen ting jeg ikke kan navnet på, som fører til at det er svært risikabelt for morens helse å bli gravid/føde barn.

1 har måttet fjerne livmoren pga kreft i en alder av 23.

Alle disse har et ønske om å ha en familie. En mann og barn de kan mate og vaske klær for. Har ikke de like mye rett til et slikt liv, som hvilkensomhelst annen frisk dame? Jeg er sunn og frisk, og jeg gir gjerne vekk min "kvote" til en kvinne som virkelig brenner for å bli husmor.

For min del er jeg for surrogati, dersom dette er av medisinske årsaker.

Jeg er også veldig for at folk skal bli mer "mottagelige" for adopsjon. Men dette er en annen diskusjon.
Sist endret av Lily Bowen; 7. mai 2012 kl. 01:34.
jeg er i mot!, hvorfor ? synes det er forkastelig å tenke på at dem med penger lurer fattige jenter til å bære frem et barn og utsettes for påkjenninpen av å straks levere barnet fra seg, kunn for noen never med tusenlapper!

kan du ikke få barn så er det heller ikke meningen er ikke våres jobb å leke Gud
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
jeg er i mot!, hvorfor ? synes det er forkastelig å tenke på at dem med penger lurer fattige jenter til å bære frem et barn og utsettes for påkjenninpen av å straks levere barnet fra seg, kunn for noen never med tusenlapper!

kan du ikke få barn så er det heller ikke meningen er ikke våres jobb å leke Gud
Vis hele sitatet...
....

Dersom surrogati skulle blitt lov i Norge, hadde det foregått under regulerte omstendigheter, i samarbeid med både sykehus/helsestasjon/jordmor/whatnot. Og kvinnen som ville gi et barn i gave til en som ikke kunne få det selv, ville blitt rikelig belønnet. Kjenner jeg Norge rett, ville dette blitt en streng ordning, som ikke ville blitt misbrukt. Bare se på kunstig befruktning. Det koster jo FLESK! Og det skal være sabla godt dokumentert hvorfor du må ha det.

Det som skjer i dag, med et forbud, er nettopp det du beskriver: folk søker til andre land. Hvor de betaler ingenting, og jenta som gjør det, MÅ for å overleve.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
jeg er i mot!, hvorfor ? synes det er forkastelig å tenke på at dem med penger lurer fattige jenter til å bære frem et barn og utsettes for påkjenninpen av å straks levere barnet fra seg, kunn for noen never med tusenlapper!

kan du ikke få barn så er det heller ikke meningen er ikke våres jobb å leke Gud
Vis hele sitatet...
vi bør slutte med vaksiner også,siden de er så unaturlige
Pålitelig kilde
Bredesen's Avatar
Sitat av Fritenker Vis innlegg
vi bør slutte med vaksiner også,siden de er så unaturlige
Vis hele sitatet...
Det stemmer. Om noen får polio, hepatitt B eller stivkrampe, så er det meningen. Det er ikke vår jobb å leke gud.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
jeg er i mot!, hvorfor ? synes det er forkastelig å tenke på at dem med penger lurer fattige jenter til å bære frem et barn og utsettes for påkjenninpen av å straks levere barnet fra seg, kunn for noen never med tusenlapper!

kan du ikke få barn så er det heller ikke meningen er ikke våres jobb å leke Gud
Vis hele sitatet...
Lurer? det er ingen som blir lurt, de får jo pengene de vill ha. og vi lever i norge, hvis det blir lovlig her kommer det ikke til og bli noen utnytting. kun de som ikke har mulighet til og få barn kommer til og få lov til og gjøre dette.
I like turtles
Alfonzor's Avatar
14åringer, narkomane, alkoholikere, psykopater, folk som ikke har tid til barn, folk som hater barn, osv. Alle disse kan fullt lovlig få barn helt lovlig.

Ektepar som ønsker å ha sitt eget barn, men ikke kan pga. diverse problemer, kan ikke, selv om disse foreldrene kunne vært noen av de beste foreldrene noensinne. Det er jo selvfølgelig ikke sikkert, men er jo mye lettere å ha restriksjoner og krav til disse om de skal få lov til å få barn, enn de første jeg har nevnt, på de er det jo umulig.

Just sayin
Jeg er personlig imot surrogati, men jeg mener ikke dermed at det skal være ulovelig. Staten skal ikke trenge å ha et lovverk mot alt mulig selv om det kanskje virker og er uetisk for noen. Det gjør meg ingenting at noen velger å få barn på denne måten, men jeg ville aldri vært med på å bryte med naturen og evolusjonen på en slik måte.
Jeg er for surrogati.
Det er en fin måte å hjelpe folk som ellers ikke (av naturlige årsaker) ikke kan lage barn selv.
Så lenge alt er gjort lovlig og ordentlig i samråd med lege/sykehus og god oppfølging så er det flott!
Og hatten av til surrogatmødre som stiller kroppen sin til disposisjon på den måten for å hjelpe andre.
En legalisering av surragati burde i såfall vært noe regulert, slik at kun de som ikke har mulighet til å få barn selv kan få det, og ikke hvem som helst som ikke "orker" å være gravid legger byrden over på noen andre.
Kan de som bruker "uetisk", "unaturlig" og "ikke leke gud" argumentene vennligst begrunne standpunktene sine?
Etikk er relativt og må begrunnes. Briller er unaturlig. Gud finnes ikke (mest sannsynllig).
Sist endret av fetter; 7. mai 2012 kl. 10:35.
Overflødig
Fossen's Avatar
Jeg ser heller ingen grunn til at det skulle være ulovlig, forutsagt at det skjer mellom samtykkende voksne/myndige.
''Moralsk forkastelig'' er ikke noe argument for noe som helst, da din oppfatning av moral er 100% subjektiv og gjerne er arvet fra andre som også hadde 100% subjektiv moral. Det at du ikke liker noe gjør det ikke gitt at andre ikke skal kunne gjøre det.
Jeg her helt for surrogati i de rette formene..
Altså at det er regulert av staten på den måte at man må søke om å få være "vært" og paret som ønsker barn må søke om å kunne få det.. (Nå er jeg i øyeblikket jeg skriver litt uenig om akkurat dette, for alle andre som er fruktbar selv kan jo få barn når de vil uten å søke til noen så...) Men mener iallefall du skal være kvalifisert for å være surrogatmor (i den form at du ikke bærer sykdommer og er fysisk istand til å tåle fødselen)..

Det juridiske må virkelig også være på plass. Jeg mener at når du har sagt ja til å være surrogatmor blir du lovlig pålagt å være det, være sunn i 9 måneder, ingen alkohol, sunn mat osv osv.. I tillegg mener jeg at surrogatmoren må forplikte seg til å gi fra seg barnet når hun først har sagt ja til å være det.. Noe av det jeg kan se som vanskelig er faktisk for en førstegangs surogatmor å gi fra seg barnet..

Som sagt, jeg er for dette.. Men alle forhold må være gjennomtenkt...

Edit: Nå har jeg tenkt litt å lest noen innlegg igjen.. Og jo jeg mener definitivt paret som skal ha barn må søke. Dette for å få konstantert at kvinnen må være påvist "ufruktbar", dette må vær et kriterium for å få bruke surrogatmor. Fordi jeg synes ikke surrogati skal brukes, til "up-and-coming" karriære kvinner, som ikke har "tid" til å være gravid. Jeg mener at å få barn er en menneskerett, men det skal også være et privilegium!.. Itillegg mener jeg at de som kan være surrogatmødre skal være i et eller annet form for register, og har rettningslinjer. Men jeg mener også at paret kan søke om noen andre (foreksempel venn de har), kan være deres surrogatmor. Denne personen som skal være det, må da ta et kurs som er pålagt alle som skal være surrogat... om dere skjønner..