Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 5450
Var og kjørte motorsykkel for litt siden (Min egen...har ikke fått lappen enda)
Lå en bil å kjørte jævlig seint i 80sona så drar jeg sykkelen på bakhjulet forbi en bil.
Bilen la seg på hjul....
Jeg trodde kansje det var noen kompisser som ville se om sykkelen gikk noe godt. Så jeg peiste forbi to biler til men bilen hang etter som en klegg...
Plutselig kom det på blåe blitser på bilen...
Tengte meg om to sekunder før jeg peiste avgårde.... Gikk ikke mer enn 3-4 minutter til snuten var bortevekk...
Det som er saken var at de fikk tatt skiltnummeret, og den er regget på meg.
Jeg kjørte å gjemte sykkelen, og dro hjem. en stund etter sto politiet på døra.
De ville vite ang motorsykkelen min. Jeg sa jeg hadde lånt den bort til en kompiss, men ville ikke si hvem det var før jeg har konfrontert han.
De ba meg ringe han umiddelbart å gi beskjed om at han skulle melde seg, og at det ville bli opprettet sak.
Siden jeg har kjørt og ingen andre, kommer jeg selfølgelig til å nekte å si hvem som har "lånt" sykkelen min.
I norge er vel man uskyldig til det motsatte er bevist....?
Selv om de har sterke mistanker mot meg kan de vel ikke bevise noe?
I dag lå det ett brev om innkallelse til avhør, går å gruer meg litt... men jeg kommer til å stå på mitt om at jeg ikke har kjørt.
Kan det skje noe med meg? miste lappen? bot for å ikke sammarbeide med politiet?
Noen som har vert borti lignende situasjoner?
Historien din var veldig lik historien fra denne karen i en annen tråd:

http://www.freakforum.nu/forum/showp...&postcount=215
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
De endra reglene på det der, hvis du ikke sier hvem du lånte bort sykkelen til så er det deg det går på
Om du er så uheldig at de klarer å bevise noe, så kommer du til å få en fin bot og utsatt på billappen
Trådstarter
Til informasjon så har jeg allerede mistet billappen i 2år for andre grunner.... Hva skjer da? :P
Vil jeg da få enda lengre utsettelse?
Sitat av capidog Vis innlegg
Historien din var veldig lik historien fra denne karen i en annen tråd:

http://www.freakforum.nu/forum/showp...&postcount=215
Vis hele sitatet...
Hmm, å si den er lik er vel en underdrivelse. Bortsett fra få unntak er det vel mer eller mindre samme teksten... hmmm?
En enda større bot, og/eller pallespikring på Hof fordi de har noe på deg fra før
Vis du ikke har lappen så regner jeg med at du er 15?
Trådstarter
Sitat av AndaRockaz Vis innlegg
Vis du ikke har lappen så regner jeg med at du er 15?
Vis hele sitatet...
Som nevnt lengre oppe her så har jeg mistet billappen min av andre grunner.... tidligere....
åssen gikk det med deg i det avhøret?
En jeg kjenner gjorde nesten det samme, politiet kunne ikke bevise at det var han.
3 mnd på ilseng ble resultatet.
Sitat av afen Vis innlegg
De endra reglene på det der, hvis du ikke sier hvem du lånte bort sykkelen til så er det deg det går på
Vis hele sitatet...
Det stemmer. Om du ikke har meldt sykkelen stjålet så antar politiet at det er du som kjørte, med mindre du utpeker noen som har fått låne den i tidsrommet.

Jeg tror dem bare plusser på straffen din, ettersom du alt har en lignende sak på deg.
Sist endret av Grimdoc; 17. august 2009 kl. 21:09. Grunn: typo
Du skulle vel bare sagt at sykkelen var stjålet?
Sitat av ZyPreXa Vis innlegg
Du skulle vel bare sagt at sykkelen var stjålet?
Vis hele sitatet...
Og fant den plutselig selv dagen etter
Sitat av Ozzfan Vis innlegg
Og fant den plutselig selv dagen etter
Vis hele sitatet...
Kunne vel plassert den et eller annet sted, meldt den stjålet, og så venta på at noen (feks politi) fant den.
Har man ikke rett til å nekte avhør da? Ville jeg gjort ihvertfall.
Det kommer ihvertfall ikke noe godt utav å la seg forhøre...
Du skulle gjort følgende, bare til tips for de som gjør det framtidig:

- Gjem sykkelen
- Meldt den stjelt
- Hvis du har full kasko så er det bare å brenne sykkelen
- Hvis ikke gjør litt hærverk og parker den et sted der den blir funnet litt vandalisert etter en periode.
Been there, done that!
Sist endret av BaJa; 17. august 2009 kl. 21:38.
Sitat av afen Vis innlegg
De endra reglene på det der, hvis du ikke sier hvem du lånte bort sykkelen til så er det deg det går på
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke fullt så enkelt? Med mindre det har skjedd noe nylig - har du en link eller noe?
Trådstarter
Bilen som fulgte etter meg var sivil... jeg tviler STERKT på at han/den var i tjeneste.
jeg tror også at det var bare en person i bilen.

Jeg vurderte å melde den stjålet, men jeg fikk nerver når jeg begynte å tenke på forsikringssvindel osv.....
Jeg kan ikke nekte å møte til avhør... står at jeg kan bli straffeforfulgt om jeg ikke har gyldig grunn til å ikke komme til planlagt tid.
Sitat av hr1d Vis innlegg
Kunne vel plassert den et eller annet sted, meldt den stjålet, og så venta på at noen (feks politi) fant den.
Vis hele sitatet...
Det er for sent ettersom han allerede har sagt den har blitt lånt bort. Da vil jo politiet kontakte vedkommende som har lånt den. Om du ikke faker dødsfallet på en venn, noe som neppe kommer til å gå bra :-p
apebob: Er det kamera i bilen så blir det verre. Har vært en politi betjent her i området som har avskiltet en bil alene. Kjører du som en tulling så blir det slik.

Du kan vel nekte på at det var du som kjørte, men tviler på at det hjelper.
Ta det som en mann, og gled deg til pallespikring Er heldigvis ikke noe problem å miste såpa i dusjen på Hof Er du heldig så kommer kanskje Røkke inn en gang til også så blir det Pizza på deg også!
Vel, nekter du hele veien, som kommer det til å gå til rettsak, og der har påtalemyndigheten nødt til å bevise at det var deg. Poenget er at det er da du som blir siktet.
drQ
Egendefinert
Sitat av apebob Vis innlegg
Bilen som fulgte etter meg var sivil... jeg tviler STERKT på at han/den var i tjeneste.
jeg tror også at det var bare en person i bilen.
Vis hele sitatet...
En person er mer enn nok. Hadde bilen blålys var den sannsynligvis i tjeneste, siden ingen privatbiler har blålys. Uansett har politiet ikke bare myndighet, men plikt til å gripe inn selv utenfor tjeneste.

Sitat av apebob Vis innlegg
Jeg vurderte å melde den stjålet, men jeg fikk nerver når jeg begynte å tenke på forsikringssvindel osv.....
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis lurt. Selv om det kan svi hardt å bli tatt for grisekjøring med mer, vil nok "tiltak" for å komme seg ut fra det fort bli langt verre dersom man blir tatt.

Skal man melde kjøretøyet stjålet i slik tilfeller vil man jo måtte gjøre det før man kjører. Hvis ikke vil jo opplegget normalt stinke lang vei.

De fleste forsikringsselskap er ikke så veldig happy med å måtte betale ut penger, og har gjerne egne etterforskere. I en slik sak som skissert er det nok ikke umulig at noen av disse ville fulgt opp saken på en måte som neppe ville være gunstig for deg.

Sitat av apebob Vis innlegg
Jeg kan ikke nekte å møte til avhør... står at jeg kan bli straffeforfulgt om jeg ikke har gyldig grunn til å ikke komme til planlagt tid.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Det du kan er å nekte å snakke.
Så er jo spørsmålet hvor troverdig det vil være i lengden.

Saken ser med andre ord ganske dårlig ut...
Sitat av prenix Vis innlegg
Det er for sent ettersom han allerede har sagt den har blitt lånt bort. Da vil jo politiet kontakte vedkommende som har lånt den. Om du ikke faker dødsfallet på en venn, noe som neppe kommer til å gå bra :-p
Vis hele sitatet...
Vet jo det, men var en kar som sa at han burde meldt den stjålet istedenfor å si at en venn lånte den.
Jeg har hørt at er han bare en i bilen, så kan han ikke gjøre noe? er det bare tull?
Forsåvidt noen klassekamerater som opplyste meg dette...
Man må ha videopptak om man bare er en. Har man ikke videoopptak er det ord mot ord. En venn av meg ble tatt. Hadde ikke video, og var bare en politimann. Politimannen kontaktet forsterkninger, men de ble bare forbannet å sa til den ene politimannen at de ikke fikk gjort noe fordi han var alene da han stoppet vennen min.
Sitat av Ozzfan Vis innlegg
Man må ha videopptak om man bare er en. Har man ikke videoopptak er det ord mot ord. En venn av meg ble tatt. Hadde ikke video, og var bare en politimann. Politimannen kontaktet forsterkninger, men de ble bare forbannet å sa til den ene politimannen at de ikke fikk gjort noe fordi han var alene da han stoppet vennen min.
Vis hele sitatet...
Aah, men har aldri sett noen biler i tromsø med cam i?
Bruker de så mye av cam i norske politibiler i det hele tatt?
Si at det var en i nær familie som lånte sykkelen. Etter det jeg har fått med meg i rettslære-timene er man ikke pliktig til å sladre på disse. Husker dessverre ikke loven, men er ganske sikker på dette.
Du er pliktig til å sladre på moren din. Om du ikke gjør det holder du tilbake "bevis", og er derfor medskyldig.
Sitat av drQ Vis innlegg
En person er mer enn nok. Hadde bilen blålys var den sannsynligvis i tjeneste, siden ingen privatbiler har blålys. Uansett har politiet ikke bare myndighet, men plikt til å gripe inn selv utenfor tjeneste.


Sannsynligvis lurt. Selv om det kan svi hardt å bli tatt for grisekjøring med mer, vil nok "tiltak" for å komme seg ut fra det fort bli langt verre dersom man blir tatt.

Skal man melde kjøretøyet stjålet i slik tilfeller vil man jo måtte gjøre det før man kjører. Hvis ikke vil jo opplegget normalt stinke lang vei.

De fleste forsikringsselskap er ikke så veldig happy med å måtte betale ut penger, og har gjerne egne etterforskere. I en slik sak som skissert er det nok ikke umulig at noen av disse ville fulgt opp saken på en måte som neppe ville være gunstig for deg.


Nettopp. Det du kan er å nekte å snakke.
Så er jo spørsmålet hvor troverdig det vil være i lengden.

Saken ser med andre ord ganske dårlig ut...
Vis hele sitatet...
Altså, hvis man er ute å råkjører. Og vet at skilt nr har blitt registrert. Da gjelder det bare ASAP ZULU å gjemme sykkelen og være hjemme før Politiet er hos deg. Når de banker på døra så later du som om om sykkelen står i garasjen og får "sjokk" når den ikke står der. Videre så blir du med politiet for å melde den stjelt. Når det er gjort, så drar du tilbake til sykkelen og brenner den, kaster den i elva, tar den fra hverandre. Opp til deg selv. Personlig er jeg fan av å brenne den. Og da har ikke forsikrings selskapet noe å si. Og det med at de ansetter private etterforskere det gjelder bare store saker. Der det er snakk om store beløp. Mulig de gjør en sånn stikk etterforskning. Men hadde du gjort dette, hadde du vært sikra. Tro meg.... Er billigere for dem bare å utbetale beløpet for en ny sykkel enn å leie etterforskere og sånt!
Jeg er veldig spent på trådstarters svar på hvorfor inlegget hans er nesten ordrett likt som et annet, som påpekt tidligere i tråden, og elegant ignorert av trådstarter.

Forøvrig beskriver x3m187 den antakelig safeste måten å komme seg unna i en situasjon som trådstarter beskriver.
Sitat av emphi Vis innlegg
Jeg er veldig spent på trådstarters svar på hvorfor inlegget hans er nesten ordrett likt som et annet, som påpekt tidligere i tråden, og elegant ignorert av trådstarter.
Vis hele sitatet...
Sjæl.
Enten er du samma person eller så har du veldig lite å skrive om (og liker å "låne"), eller begge tekstene er tatt fra ett annet sted.

Siden den eldre like tråden er fra august og din bruker er opprettet i august (og det at jeg regner med at du ikke er så dum og kopierer en relativt ny tråd rett etter å ha kommet til forumet) og stedsnavnet hvor du er fra er Thailand og stedsnavnet til orginal poster'n er bangladesh (helt random steder i asia) trekker jeg den sluttning at dere er en og samme person.
Grunn: du ble redd for at politiet skulle sjekke pc aktiviteten din og finne ut at brukeren din hadde spurt et spørsmål om å lyve seg unna politiet, så du lagde en ny bruker og stilte det samme spørsmålet. eneste problemet var... at du allerede hadde driti deg ut og spurt om det med orginal brukeren din!!
Og nå er du litt skeptisk til å svare på hvorfor de to trådene er så like, fordi du er redd for at politiet skal treke streker mellom dem og skjønne at du er bakmannen for dem begge.

puh...
Poirot'n tok litt over. Er bare nysgjerrig på hvorfor to tråder er så like
Men trådstarter da..
Du som kaller deg apebob ER en ape. Man stikker IKKE fra purken, din ape.
Jeg ler om du blir satt inn i en "bob" (celle) i 2-3 mnd.
Sist endret av VLK; 18. august 2009 kl. 02:52.
Du får gå å håpe at FRP kommer til makta slik at hele UP blir lagt ned slik at de kan få pistoler og jakte på småtyver fra Romania, og idioter som deg kan kjøre som idioter.

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/...t-2859659.html
Trådstarter
Jeg var ikke bruker her før, kontoen til kompissen min ble brukt til å skrive det første inlegget da jeg var på besøk med han.
Jeg har fulgt med i tråden "Stikke av fra snuten" men ingen svarte...
I stede for å besøke kompissen min gjenn bare for å skrive flere innlegg i den tråden valgte jeg å opprette en ny med min egen konto. happy?
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Altså, hvis man er ute å råkjører. Og vet at skilt nr har blitt registrert. Da gjelder det bare ASAP ZULU å gjemme sykkelen og være hjemme før Politiet er hos deg. Når de banker på døra så later du som om om sykkelen står i garasjen og får "sjokk" når den ikke står der. Videre så blir du med politiet for å melde den stjelt. Når det er gjort, så drar du tilbake til sykkelen og brenner den, kaster den i elva, tar den fra hverandre. Opp til deg selv. Personlig er jeg fan av å brenne den. Og da har ikke forsikrings selskapet noe å si. Og det med at de ansetter private etterforskere det gjelder bare store saker. Der det er snakk om store beløp. Mulig de gjør en sånn stikk etterforskning. Men hadde du gjort dette, hadde du vært sikra. Tro meg.... Er billigere for dem bare å utbetale beløpet for en ny sykkel enn å leie etterforskere og sånt!
Vis hele sitatet...
Du er rimelig på jordet! Branner i motorkjøretøy blir alltid etterforsket av både politiet og av utredere fra forsikringsselskapet.
Har du full kasko - brenn sykkelen, meld den stjelt, og vent på forsikringpengene.
Trådstarter
Sitat av Feint Vis innlegg
Har du full kasko - brenn sykkelen, meld den stjelt, og vent på forsikringpengene.
Vis hele sitatet...
Som sagt folkens... jeg har allerede sagt at en kompiss som har lånt den...
Og dette kommer jeg til å stå for...
Det jeg lurer på er hva som vil skje?
Sitat av apebob Vis innlegg
Som sagt folkens... jeg har allerede sagt at en kompiss som har lånt den...
Og dette kommer jeg til å stå for...
Det jeg lurer på er hva som vil skje?
Vis hele sitatet...
Det som vil skje er at du og kanskje kompisen din vil vikle dere inn i et nettverk av løgner. Dessuten er det straffbart med høy strafferamme å pådra andre mulighet for å bli straffet, slik du har gjørt.

Det beste du kan gjøre er å ta kontakt med politijuristen på saken og høre om du kan slippe siktelse for dette, hvis du kommer med en uforbeholden tilståelse på det opprinnelige forholdet.

Prinsippet med strafferabatt er at jo tidligere du erkjenner skyld, jo mindre straff vil du få. Dersom du setter i gang er helevetes prosess med politi, påtalemyndighet og rettsvesen for noe du enkelt kunne erkjent med en gang, vil du få en svært kraftig reaksjon.
Sitat av apebob Vis innlegg
Som sagt folkens... jeg har allerede sagt at en kompiss som har lånt den...
Og dette kommer jeg til å stå for...
Det jeg lurer på er hva som vil skje?
Vis hele sitatet...
Ville lagdt meg flat og tilstått.
Hvis det sånn at du ikke ønsker å oppgi navnet på kompisen din, vil du bli kalt inn til et rettslig avhør. Dommeren vil der pålegge deg å oppgi navnet på kompisen din.

Du har vitneplikt for domstolen, og vil bli dømt om du skulle velge å ikke svare.

Straffeprosessloven § 137.
Nekter et vitne å gi forklaring etter at dette er pålagt ved rettskraftig kjennelse, kan retten ved ny kjennelse beslutte at vitnet skal holdes i fengslig forvaring til det oppfyller sin plikt. Et vitne kan likevel ikke holdes fengslet mer enn til sammen tre måneder i samme sak eller i annen sak om samme forhold.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Var vel ikke deg som råkjørte i Bergen i går? :P
Sitat av apebob Vis innlegg
Som sagt folkens... jeg har allerede sagt at en kompiss som har lånt den...
Og dette kommer jeg til å stå for...
Det jeg lurer på er hva som vil skje?
Vis hele sitatet...
Omtrent dette:

Politiet vil iverksette et rettslig avhør. Der har du både møteplikt og forklaringsplikt. Du kan påberope deg fritak fra forklaringsplikten, dersom fører er nærmeste familie (Straffeprosessloven §123/§122), men dette kan fravikes av retten i spesielle tilfeller. En trafikksak er sannsynligvis ikke alvorlig nok til å kunne påberope seg fritak for forklaringsplikt uansett, og spesielt ikke når du allerede har fortalt at en kompis var fører.

Så må du eventuelt sitte og lyve i retten under ed. Blir du ikke trodd, blir du dømt for forholdet, pluss saksomkostninger, og muligens også for forsøket på å villede retten. Husk at Politiet vil vitne ufordelaktig om deg, herunder eventuelle andre saker du måtte ha vært borte i. Politiet vil også ha mulighet til å beskrive din kroppsbygning, kjøreutstyr og annet, som vil kunne sannsynliggjøre deg som fører. Man dømmes på indisier i Norge, så det trenger ikke være håndfaste bevis hver gang.

Hadde du vært i syden på det aktuelle tidspunktet og kunne dokumentere dette, ville du selvfølgelig ha gått fri.

Synes du bør stå løpet ut jeg, og nekte hele veien til domfellelse. Det er en måte å lære på det også. Men du bør sørge for at advokaten din er flink.

Edit: Kaunda kom i forkjøpet
Sist endret av capidog; 18. august 2009 kl. 10:49. Grunn: Manglende ,
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Apebob; Har du lyst å oppdatere tråden med hvordan det gikk? Framgangsmåten politiet brukte i saken osv.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Enig! Var spennende :P
Han sitter vel og spikrer paller :P
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av drøfy Vis innlegg
Han sitter vel og spikrer paller :P
Vis hele sitatet...
Han var online på freak.no fire dager siden. Det er tre dager etter at han ble spurt om å oppdatere. Det er mulig trådstarter har oversett dette eller ikke gidder. Er du virkelig interessert i en oppdatering av tråden anbefaler jeg at noen sender en PM til trådstarter.
Update:

Politiet hadde ingen beviser... bare sterke misstanker om at det var jeg som hadde kjørt.
Jeg valgte å sno meg unna hele greia for jeg fryktet å miste lappen.

Det som senere skjedde var at jeg mista lappen for promillekjøring.
Når jeg kom inn til avhør tilsto jeg alt for å slippe noe mer styr, jeg hadde jo trossalt allerede mistet førerkortet så hadde egentlig ikke stort å tape.
1.7 i promille.


Jeg fikk 3mnd ekstra sperrefrist på førerkortet (i tillegg til de 2åra for promillen), og boten ble satt til 18.000kr + 18dager ubetinget fengsel.
Boten ble såpass lav ettersom jeg hadde en meget dyktig advokat, og i tillegg til min livssituasjon.

Hadde jeg ikke blitt tatt for promillekjøringen hadde jeg nokk ALDRIG tilstått...
Sist endret av apebob; 3. februar 2010 kl. 03:05.
Jeg håper virkelig du aldri får lappen. Du er rimelig bra tjukk mellom øra!