Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1895 837557
Har vært ute på jakt noen ganger nå uten suksess og har noen spørsmål:

Har det noe å si om det er mye mose i gresset?

Hvis gresset er veldig høyt (annet enn at det blir vanskeligere å se soppen)?

Og har dere noen gode strategier på å ikke se ut som en fyr på jakt etter fleinsopp når dere går rundt og leter/plukker?
Hva anbefales for å veie tørr flein? Har tenkt til å teste neste uke, men har så små vekter at masse tørr flein i en dunge oppå kan sikkert bli usikker vekt da noe faller av eller toucher bordet osv. Kanskje man kan knuse alt og surre det inn i litt plastfolie eller noe for å få lettest veid det? Noen tips?
Sitat av Juventino1897 Vis innlegg
Hva anbefales for å veie tørr flein? Har tenkt til å teste neste uke, men har så små vekter at masse tørr flein i en dunge oppå kan sikkert bli usikker vekt da noe faller av eller toucher bordet osv. Kanskje man kan knuse alt og surre det inn i litt plastfolie eller noe for å få lettest veid det? Noen tips?
Vis hele sitatet...
Legg soppen oppi et syltetøyglasslokk eller lignende før du veier?
Sitat av Juventino1897 Vis innlegg
Hva anbefales for å veie tørr flein? Har tenkt til å teste neste uke, men har så små vekter at masse tørr flein i en dunge oppå kan sikkert bli usikker vekt da noe faller av eller toucher bordet osv. Kanskje man kan knuse alt og surre det inn i litt plastfolie eller noe for å få lettest veid det? Noen tips?
Vis hele sitatet...
Kan du ikke nulle ut vekta med en plastbolle oppå?
Sitat av LSMA Vis innlegg
Hva vil være forskjellene mellom en trip på beginner dose på cirka 1 gram og en litt mer viderekommen dose på 3-5g?
Vis hele sitatet...
Les deg opp på trip levels (google). 3-5g tørket fleinsopp er en level 4-5 vanligvis. 1g tørket er en level 1-2.,

Kort fortalt mer overveldende trip. CEV (closes eye visuals) blir 3d. Sosialisering ofte fåfengt. Beveger man seg opp mot 5g tørket flein kan man få "breakthrough" der kontakt med entetiteter skjer. Oftest en mye dypere mer "åndelig" trip, men også mindre styring. Soppen tar overhånd og du må bare henge med hvor soppen tar deg i indre landskap, visuelle og følelseslade-.
Er det noen her som har tips til tørking? Jeg tenkte å legge fleinen oppå en vifte under senga mi over natta. Vil dette funke? Har ikke muligheten til å tørke de noe annet sted ettersom de jeg er bor med ikke er så psykedelia-vennlig
Protector of Tellus
Texas's Avatar
Sitat av Grønt&brunt Vis innlegg
Er det noen her som har tips til tørking? Jeg tenkte å legge fleinen oppå en vifte under senga mi over natta. Vil dette funke? Har ikke muligheten til å tørke de noe annet sted ettersom de jeg er bor med ikke er så psykedelia-vennlig
Vis hele sitatet...
Går sikkert fint det. Bare det ikke blir for varmt, soppen mister potens ved varmetørking. Jeg bruker å tørker soppen i romtempratur med god luftsirkulasjon.

Sitat av Ze9rik Vis innlegg
Har vært ute på jakt noen ganger nå uten suksess og har noen spørsmål:

Har det noe å si om det er mye mose i gresset?

Hvis gresset er veldig høyt (annet enn at det blir vanskeligere å se soppen)?

Og har dere noen gode strategier på å ikke se ut som en fyr på jakt etter fleinsopp når dere går rundt og leter/plukker?
Vis hele sitatet...
Mose går greit, ofte kan en finne flein som kommer opp av mosen.
På beiteområder(som er det beste) vokser flein ofte i gresstuer som ikke er beitet helt bort, ellers trives de i kort gress i øpna landskap.
Plukke diskrè ja.. Det fleste skjønner ikke hva du driver med, og om noen mot formodning skulle spørre hva du driver med, kan du svare at du studerer biologi og skriver bachelor om insekters aktivitet om høsten, elns Om du er mobil kan du bruke googlemaps til å finne litt bortgjemte beiteområder der du kan jakte i fred.
Sist endret av Texas; 14. september 2019 kl. 01:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Opptatt Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Var på fleinjakt idag og fant bare 3 flein på et område jeg fant over 30 forrige uke.. Kan det være fordi at det har vært for mye regn?
Protector of Tellus
Texas's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Var på fleinjakt idag og fant bare 3 flein på et område jeg fant over 30 forrige uke.. Kan det være fordi at det har vært for mye regn?
Vis hele sitatet...
Det må litt sol til etter regnet for at det skal bli fart på sakene. opplever det samme her, var en tur i dag og fant lite der det tidligere har vært fin fangst. Det har jo bøttet ned med regn de siste dagene, så får ta en ny tur når sola kommer tilbake.
Hei hei
Har ett spørsmål jeg håper noen kan svare meg på
Jeg har i det siste plukket en del flein på ett sauebeite. Men i går (på samme beitemark) var nesten all fleinsoppen jeg fant veldig mørke og stygge, så råtne ut
De som så fine ut, var også tørrere enn hva jeg er vandt til.

Har nå ikke vært mye regn den siste uka her, men har vært litt små skurer nå og da +fuktighe netter selfølgelig.

Må det faktisk være masse nedbør for att det skal være vits å plukke? :/

Her er noen bilder av de få fine jeg fant ut av mange..

De til venstre er sånn de fleste på beite så ut.

https://imgur.com/gallery/BQjPZoO
Sitat av Kenny199 Vis innlegg
Må det faktisk være masse nedbør for att det skal være vits å plukke? :/]
Vis hele sitatet...
Nei. Høres ut som helt fine plukkeforhold. Du er bare kommer på slutten av en flush. Om fleinen tørker i sol og enda er passelig ung blir den ikke mørk, men lys/gylden.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Nei. Høres ut som helt fine plukkeforhold. Du er bare kommer på slutten av en flush. Om fleinen tørker i sol og enda er passelig ung blir den ikke mørk, men lys/gylden.
Vis hele sitatet...
Okei, vil du forklare nærmere hva slutten av ett flush er?
Takk for svar forresten
Sitat av Kenny199 Vis innlegg
Okei, vil du forklare nærmere hva slutten av ett flush er?
Takk for svar forresten
Vis hele sitatet...
Slutten av en flush betyr den siste delen av soppens fruktlegemets "livstid" da den begynner å råtne og skal bli erstattet med en ny generasjon av soppklynger (en ny flush).
Jeg sliter litt med mark i år, opptil flere ganger nå lagt ut sopp til tørking og etter en stund så ser jeg alltid en eller flere små hvite mark som har kravlet ut av en sopp. I tilfelle har dem jævlane forsynt seg av andre nabosopper og ødelagt dem også... Noen tips eller kjærringråd?
Protector of Tellus
Texas's Avatar
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Jeg sliter litt med mark i år, opptil flere ganger nå lagt ut sopp til tørking og etter en stund så ser jeg alltid en eller flere små hvite mark som har kravlet ut av en sopp. I tilfelle har dem jævlane forsynt seg av andre nabosopper og ødelagt dem også... Noen tips eller kjærringråd?
Vis hele sitatet...
Fant noen mark på siste batch jeg også, ser ut som de dør ganske fort når soppen blir litt tørr. Så lenge det ikke er en hel hær med mark, så tror jeg ikke de rekker å gjøre så stor skade.
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Jeg sliter litt med mark i år, opptil flere ganger nå lagt ut sopp til tørking og etter en stund så ser jeg alltid en eller flere små hvite mark som har kravlet ut av en sopp. I tilfelle har dem jævlane forsynt seg av andre nabosopper og ødelagt dem også... Noen tips eller kjærringråd?
Vis hele sitatet...
Hvorfor mener du at soppen er ødelagt om en mark har kravlet ut av den? Det er veldig vanlig å oppdage mark på papiret etter at soppen krymper under tørking. De spiser ikke opp soppen liksom.
Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Hvorfor mener du at soppen er ødelagt om en mark har kravlet ut av den? Det er veldig vanlig å oppdage mark på papiret etter at soppen krymper under tørking. De spiser ikke opp soppen liksom.
Vis hele sitatet...
Noen av dem har tilsynelatende spist opp sporeskivene inni hatten. Kan vel hende dem var råtne fra før men..

Men når soppen tørker da stikker den marken? Eller blir'n der og tørker i soppen?
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Noen av dem har tilsynelatende spist opp sporeskivene inni hatten. Kan vel hende dem var råtne fra før men..

Men når soppen tørker da stikker den marken? Eller blir'n der og tørker i soppen?
Vis hele sitatet...
Vil tro de fleste marker kryper ut, fordi soppen krymper 10 ganger i størrelsen og presser dem til døden. Kanskje ett par kan forbli igjen og knuses, men det skal ikke ha så mye å si, bare ekstra proteiner.
Hehe, ja der har du et godt poeng :P
Hvor viktig er egentlig rein for at soppen skal vokse?
Flein får et ganske «spesielt» utsende etter de er tørket. Ser andre soppen man finner på samme plass likedan ut tørket?
Tanken er om jeg kan se om noen sopper jeg ikke er 100% sikker på er flein etter de er tørket?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Aya123 Vis innlegg
Flein får et ganske «spesielt» utsende etter de er tørket. Ser andre soppen man finner på samme plass likedan ut tørket?
Tanken er om jeg kan se om noen sopper jeg ikke er 100% sikker på er flein etter de er tørket?
Vis hele sitatet...
Det kan være vanskelig å identifisere sopp når den er tørket, mange av tegnene man ser etter forsvinner her på forumet stiller vi krav om at soppen må være ganske fersk om vi skal hjelpe med identifisering
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det kan være vanskelig å identifisere sopp når den er tørket, mange av tegnene man ser etter forsvinner her på forumet stiller vi krav om at soppen må være ganske fersk om vi skal hjelpe med identifisering
Vis hele sitatet...
Jeg identifiserer soppen selv, men kommer jeg over noen jeg ikke er 100% sikker på og de ser lik ut som flein(når de er tørket). Så lurer jeg på om det er et tegn på at det er flein. Eller ser andre typer sopp lik ut tørket(av de som man finner på beiter)?
De jeg ikke er helt sikker på kan være pga av størrelse og ikke like typisk form på hatten.
Har tenkt at jeg skulle ta med hjem og tørke andre typer for og finne ut av det, men har ikke gjort det enda.
Tenkte kanskje noen andre har tenkt det samme?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Som sagt , det er vanskeligere å identifisere tørket sopp: såvidt jeg skjønner lurer du på om forvekslingsartene ser forskjellig ut når de tørker, eller om det er noen tegn som gjør det lettere å skille soppene fra hverandre når de er tørket?
Og da refererer jeg til tidligere svar: sopp ligner mer på hverandre når de er tørket så det blir enda vanskeligere å skille de forskjellige typene fra hverandre.

Ja soppene ser mer lik ut når de er tørket. Det er ingen tegn som gjør det lettere å se forvekslingsartene når de er tørket. Som sagt er det heller tvert om: alle sopp begynner å miste særtrekk og ser mer lik ut når de er tørket.
Sist endret av Dodecha; 16. september 2019 kl. 18:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Jeg sliter litt med mark i år, opptil flere ganger nå lagt ut sopp til tørking og etter en stund så ser jeg alltid en eller flere små hvite mark som har kravlet ut av en sopp. I tilfelle har dem jævlane forsynt seg av andre nabosopper og ødelagt dem også... Noen tips eller kjærringråd?
Vis hele sitatet...
Du tørker de på litt høyere temp. Hvis du bor i leilighet og har radiator, er det perfekt å legge de oppå der. På et bakepapir selvsagt. Da dør eggene. Eller hvis du har et sånt apparat man tørker frukt/sopp etc med. Du skal opp på ca 35 *C.

Sitat av LSMA Vis innlegg
Hva vil være forskjellene mellom en trip på beginner dose på cirka 1 gram og en litt mer viderekommen dose på 3-5g?
Vis hele sitatet...
3-5g fleinsopp er for de fleste veldig intenst. 1g kan du håndtere, på høye doser blir virkeligheten veldig fragmentert og oppløst. Alle sanseinntrykk er veldig intense. Det er voldsomme sanseforvrenginger.På 1g kan du gå ut og inn av trippen. På høye doser er det ingen steder å få pause Det kan være veldig overveldende. Det er vanskelig å forklare med ord, det må oppleves.
Sist endret av neonero; 16. september 2019 kl. 21:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei, lurer på en ting; Der jeg plukker flein har en del av de blitt gamle og tørket helt inn, men det er ikke antydning til at de begynner å råtne.
Det jeg lurer på er om jeg kan plukke de? Har de fortsatt virkestoff? Tenker at det ikke har noe å si om jeg har tørket de eller om naturen har gjort det? Jeg er 100% sikker på at det er flein
Sist endret av Dodecha; 17. september 2019 kl. 13:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Romerike270 Vis innlegg
Hei, lurer på en ting; Der jeg plukker flein har en del av de blitt gamle og tørket helt inn, men det er ikke antydning til at de begynner å råtne.
Det jeg lurer på er om jeg kan plukke de? Har de fortsatt virkestoff? Tenker at det ikke har noe å si om jeg har tørket de eller om naturen har gjort det? Jeg er 100% sikker på at det er flein
Vis hele sitatet...
Sopp er ferskvare, hadde du plukket epler som hadde tørket inn i solsteken?

Jeg personlig orker ikke å spise gammel inntørket mat (med mindre det er gjort med hensikt, som spekemat).
Anonym bruker
"Selvforsynt Rødmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det mulig å finne flein i fjellheimer hvor det er mye mose (og litt gress), og hvor det beiter sauer?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er det mulig å finne flein i fjellheimer hvor det er mye mose (og litt gress), og hvor det beiter sauer?
Vis hele sitatet...
Ja
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Sopp er ferskvare, hadde du plukket epler som hadde tørket inn i solsteken?

Jeg personlig orker ikke å spise gammel inntørket mat (med mindre det er gjort med hensikt, som spekemat).
Vis hele sitatet...
Jeg vil påstå at det er verdt å ta med noe inntørkede sopp.

De er fortsatt psykoaktive, ikke særlig mindre enn sopp mann tørker hjemme selv.
Naturen har gjort halve jobben for deg liksom.
Hvordan er det å ta flein hyppig? Med lite mellomrom? Vil effekten reduseres betraktelig?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Juventino1897 Vis innlegg
Hvordan er det å ta flein hyppig? Med lite mellomrom? Vil effekten reduseres betraktelig?
Vis hele sitatet...
Særdeles dårlig idè, som med de fleste rusmidler.

Psykedelika er i en klasse for seg selv for man får en høy toleranse for det med en gang som gir seg etter en 3-7 dager. Tar du det hyppig nok vil du måtte ta veldig store doser for å få samme effekt.
Hmm kjedelig da. Prøvde flein på mandag, tok da 1 gram tørket først og merket fint lite, tok 1,5 gram til og ble greit fjern i et par timer. Var litt skuffende, men tror det hadde blitt bedre med større dose. Hadde lyst til å teste en gang til i kveld før jeg pakker bort fleinen en stund. Tror dere det vil funke greit med si f.eks. 3 gram?

Hmm kjipt. Prøvde første gang på mandag, altså 2 dager siden. Da tok jeg 1 gram tørket og merket lite, tok 1,5 gram til og ble ok fjern i 2 timer. Var litt skuffende tur. Tenkte å prøve en gang til i kveld før jeg tok en pause fra flein. Hva tror dere om fungerende dose for å gå grei funk da?

Hmm kjipt. Prøvde første gang på mandag, altså 2 dager siden. Da tok jeg 1 gram tørket og merket lite, tok 1,5 gram til og ble ok fjern i 2 timer. Var litt skuffende tur. Tenkte å prøve en gang til i kveld før jeg tok en pause fra flein. Hva tror dere om fungerende dose for å gå grei funk da?
Sist endret av Juventino1897; 18. september 2019 kl. 18:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitter med en god ladning sopp og funderer på om jeg skal la de delene av hatten som er most/råtten gå i bosset, eller tørke det også.. Det er slimy og lite delikat, men er det funk i det så kan jeg like så greit tørke det, tenker jeg. Noen innspill? Mener å ha lest at virkestoffne sitter i stilken mens hatten er blomsten - bare til pynt. Rett, eller?
Sitat av Juventino1897 Vis innlegg
Hmm kjedelig da. Prøvde flein på mandag, tok da 1 gram tørket først og merket fint lite, tok 1,5 gram til og ble greit fjern i et par timer. Var litt skuffende, men tror det hadde blitt bedre med større dose. Hadde lyst til å teste en gang til i kveld før jeg pakker bort fleinen en stund. Tror dere det vil funke greit med si f.eks. 3 gram?

Hmm kjipt. Prøvde første gang på mandag, altså 2 dager siden. Da tok jeg 1 gram tørket og merket lite, tok 1,5 gram til og ble ok fjern i 2 timer. Var litt skuffende tur. Tenkte å prøve en gang til i kveld før jeg tok en pause fra flein. Hva tror dere om fungerende dose for å gå grei funk da?

Hmm kjipt. Prøvde første gang på mandag, altså 2 dager siden. Da tok jeg 1 gram tørket og merket lite, tok 1,5 gram til og ble ok fjern i 2 timer. Var litt skuffende tur. Tenkte å prøve en gang til i kveld før jeg tok en pause fra flein. Hva tror dere om fungerende dose for å gå grei funk da?
Vis hele sitatet...
Du tok først 1 gram også senere 1,5 gram samme dag?
Når du spiser sopp peaker toleransen din med en gang, det vil si at du får ikke så mye ut av å spise mer senere på samme tur.

Jeg ville ventet til helgen ihvertfall og tatt 1.5 gram da fks. Da skal tolleransen ha roet seg siden mandag. Hvis du tar 3 gram tørket flein(ikke cubensis) når du ikke har toleranse, risikerer du å få en helt annen tur en du fikk på mandag.

Det er ikke proposjonalt når du øker doseringe på sopp. Effekten av 3 gram vs 1.5 gram er mye mer en det "dobbelte"
Hei, er det noen som har bilder av de andre typene fleinsopp vi har i Norge, finner bare bilder av spiss fleinsopp..
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ok, da vil jeg gjerne ha litt hjelp av dere fine folk her med god erfaring

Begynte å lete på vestlandet for ca 2 uker siden, og har vært ute 8-10 ganger og har i praksis ikke funnet noen ting!

Har gått ca 50 000 skritt (så noe har dette jo for seg for en sofagris!) i beiteområder (mest sau, men også kyr/hest), og kun ett sted på ca 20x20 meter har jeg kommet over flein... Her vokste den i områder hvor gresset ikke var beitet så langt ned, og sammen med andre sopptyper. Kikket bare på en 5-6 eksemplarer og bestemte meg for å komme tilbake senere med litt bedre tid - og når jeg gjorde det nå en uke senere så var alt sammen borte. Fant 2 som hadde tørket inn, men resten regner jeg med har råtnet bort... Har regnet MYE (og nå vært noen dager med sol) så jeg regnet med at det skulle ha vært en ny "runde"/flush på gang her; men den gang ei...

Har lest "fotografiguiden" og satt meg ganske godt inn i hvilke indikatorer man bør se etter; men i praksis så finner jeg nada... De aller fleste beiteområdene (dvs. alle utenom dette ene) vokser det INGEN sopp på som jeg kan se overhodet.I dag for eksempel surra jeg rundt i en time på et stort sauebeite og brukte mye tid på å sjekke gresstuster og what not - men så ikke et eneste sopplegeme.

Så, what to do? Bør jeg ta en ny runde på beitene jeg har leitet på allerede; eller er dette ikke vits siden de virker helt døde og jeg bør heller lete etter noen helt nye steder?
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ok, da vil jeg gjerne ha litt hjelp av dere fine folk her med god erfaring

Begynte å lete på vestlandet for ca 2 uker siden, og har vært ute 8-10 ganger og har i praksis ikke funnet noen ting!

Har gått ca 50 000 skritt (så noe har dette jo for seg for en sofagris!) i beiteområder (mest sau, men også kyr/hest), og kun ett sted på ca 20x20 meter har jeg kommet over flein... Her vokste den i områder hvor gresset ikke var beitet så langt ned, og sammen med andre sopptyper. Kikket bare på en 5-6 eksemplarer og bestemte meg for å komme tilbake senere med litt bedre tid - og når jeg gjorde det nå en uke senere så var alt sammen borte. Fant 2 som hadde tørket inn, men resten regner jeg med har råtnet bort... Har regnet MYE (og nå vært noen dager med sol) så jeg regnet med at det skulle ha vært en ny "runde"/flush på gang her; men den gang ei...

Har lest "fotografiguiden" og satt meg ganske godt inn i hvilke indikatorer man bør se etter; men i praksis så finner jeg nada... De aller fleste beiteområdene (dvs. alle utenom dette ene) vokser det INGEN sopp på som jeg kan se overhodet.I dag for eksempel surra jeg rundt i en time på et stort sauebeite og brukte mye tid på å sjekke gresstuster og what not - men så ikke et eneste sopplegeme.

Så, what to do? Bør jeg ta en ny runde på beitene jeg har leitet på allerede; eller er dette ikke vits siden de virker helt døde og jeg bør heller lete etter noen helt nye steder?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ok, da vil jeg gjerne ha litt hjelp av dere fine folk her med god erfaring

Begynte å lete på vestlandet for ca 2 uker siden, og har vært ute 8-10 ganger og har i praksis ikke funnet noen ting!

Har gått ca 50 000 skritt (så noe har dette jo for seg for en sofagris!) i beiteområder (mest sau, men også kyr/hest), og kun ett sted på ca 20x20 meter har jeg kommet over flein... Her vokste den i områder hvor gresset ikke var beitet så langt ned, og sammen med andre sopptyper. Kikket bare på en 5-6 eksemplarer og bestemte meg for å komme tilbake senere med litt bedre tid - og når jeg gjorde det nå en uke senere så var alt sammen borte. Fant 2 som hadde tørket inn, men resten regner jeg med har råtnet bort... Har regnet MYE (og nå vært noen dager med sol) så jeg regnet med at det skulle ha vært en ny "runde" på gang her; men den gang ei...

Har lest "fotografiguiden" og satt meg ganske godt inn i hvilke indikatorer man bør se etter; men i praksis så finner jeg nada... De aller fleste beiteområdene (dvs. alle utenom dette ene) vokser det INGEN sopp på som jeg kan se overhodet.I dag for eksempel surra jeg rundt i en time på et stort sauebeite og brukte mye tid på å sjekke gresstuster og what not - men så ikke et eneste sopplegeme.

Så, what to do? Bør jeg ta en ny runde på beitene jeg har leitet på allerede; eller er dette ikke vits siden de virker helt døde og jeg bør heller lete etter noen helt nye steder?
Vis hele sitatet...
Patience young padawan, you don't find the mushroom, it finds you.
Sitat av Hallingdall Vis innlegg
Hei, er det noen som har bilder av de andre typene fleinsopp vi har i Norge, finner bare bilder av spiss fleinsopp..
Vis hele sitatet...
fleinsopp refererer til psilocybe semilanceata, så det er den eneste "fleinsoppen" uansett hvor i verden man er.
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Patience young padawan, you don't find the mushroom, it finds you.
Vis hele sitatet...
Det var det ikke mye hjelp i

Bør jeg utvide aksjonsradiusen? Så langt ligger de fleste stedene jeg har sjekket innenfor en radius på ca 5 km... Er det bare "lite flein" her i distriktet kanskje? Bør jeg vente på noe spesifikt vær? Bør jeg sjekke samme stedene om igjen senere eller forsøke å finne helt nye steder siden det har vært helt dødt?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det var det ikke mye hjelp i

Bør jeg utvide aksjonsradiusen? Så langt ligger de fleste stedene jeg har sjekket innenfor en radius på ca 5 km... Er det bare "lite flein" her i distriktet kanskje? Bør jeg vente på noe spesifikt vær? Bør jeg sjekke samme stedene om igjen senere eller forsøke å finne helt nye steder siden det har vært helt dødt?
Vis hele sitatet...
Jeg forstår frustrasjonen men man må bare fortsette å lete.
Det har i år vært et par brukere som har tatt veldig fine bilder som kan være til hjelp:

Post 1
Post 2
Post 3

Ellers har du vel lest første par postene i tråden her der jeg prøver å beskrive både steder og soppen i detalj.
Hei,
Lurer på en ting, er det generelt vanskelig og finne flein? Dvs, om jeg planlegger en tur og finner områder hvor sauer beiter langt oppi gåkk, tar det som en dagstur. Hvor stor er sjansen for å finne flein? For å spørre på en litt annen måte til dere som er drevne. Hadde dere garantert funnet flein på en dagstur i Norges natur når tiden er inne, men i ukjent område?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ok, da vil jeg gjerne ha litt hjelp av dere fine folk her med god erfaring

Begynte å lete på vestlandet for ca 2 uker siden, og har vært ute 8-10 ganger og har i praksis ikke funnet noen ting!

Har gått ca 50 000 skritt (så noe har dette jo for seg for en sofagris!) i beiteområder (mest sau, men også kyr/hest), og kun ett sted på ca 20x20 meter har jeg kommet over flein... Her vokste den i områder hvor gresset ikke var beitet så langt ned, og sammen med andre sopptyper. Kikket bare på en 5-6 eksemplarer og bestemte meg for å komme tilbake senere med litt bedre tid - og når jeg gjorde det nå en uke senere så var alt sammen borte. Fant 2 som hadde tørket inn, men resten regner jeg med har råtnet bort... Har regnet MYE (og nå vært noen dager med sol) så jeg regnet med at det skulle ha vært en ny "runde"/flush på gang her; men den gang ei...

Har lest "fotografiguiden" og satt meg ganske godt inn i hvilke indikatorer man bør se etter; men i praksis så finner jeg nada... De aller fleste beiteområdene (dvs. alle utenom dette ene) vokser det INGEN sopp på som jeg kan se overhodet.I dag for eksempel surra jeg rundt i en time på et stort sauebeite og brukte mye tid på å sjekke gresstuster og what not - men så ikke et eneste sopplegeme.

Så, what to do? Bør jeg ta en ny runde på beitene jeg har leitet på allerede; eller er dette ikke vits siden de virker helt døde og jeg bør heller lete etter noen helt nye steder?
Vis hele sitatet...
Jeg plukker også på Vestlandet. Den ene marka som har gitt masse flein tidligere var så og si tom når jeg leitet lørdag sist uke. Tror det skyldes mye regn. Jeg ville prøvd den marka hvor du vet det er sopp etter noen nye dager med sol. Plutselig åpenbarer de seg igjen

En annen mark jeg plukker på var full i flein, både når jeg plukket i regnet sist helg, og når jeg var der i går. I går var det opphold og dagene i før hadde det regnet langt mindre enn uken før. Det er bare å forsøke igjen og ikke gi opp. Jeg har leitet på mange marker uten hell. Finner jeg ikke den ene gangen kommer jeg ikke tilbake ved en senere anledning og leiter mer. Da beveger jeg meg heller videre til en ny mark. Det er nok arbeid å leite den ene gangen, synes jeg.
Hvor vanlig er det å finne bare noen få enslige flein? Der jeg har pleid å plukke før har det vært veldig mye, og som regel er det en del annen småsopp der også. Nå er det helt tomt, så det er tydeligvis noen andre som har funnet plassen. Litt surt, men samtidig fint å tenke på at det er andre som får oppleve noe av det samme som meg.

Uansett, når jeg er på leting etter nye plukkesteder hender det jeg finner en eneste flein på et stort beite. Da regner jeg nesten med at det har vært plukkere der før.
Sist endret av Veggen; 20. september 2019 kl. 01:13. Grunn: Dobbelpost
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av OldSoulAquarius Vis innlegg
Hei,
Lurer på en ting, er det generelt vanskelig og finne flein? Dvs, om jeg planlegger en tur og finner områder hvor sauer beiter langt oppi gåkk, tar det som en dagstur. Hvor stor er sjansen for å finne flein? For å spørre på en litt annen måte til dere som er drevne. Hadde dere garantert funnet flein på en dagstur i Norges natur når tiden er inne, men i ukjent område?
Vis hele sitatet...
Kommer jo litt an på, folk er forskjellige.

Jeg vil si nei, det er en relativt utberedt vekst, men det er jo en helt ny aktivitet for folk flest. Man har ikke noe basis for sammenligning når det kommer til vanskelighet og tidsbruk.

Det flere her er enige om er at når du først finner flein, så tar du omtrent aldri feil igjen, det er litt som å sykle: Fleinsoppen er såpass annerledes enn de fleste andre småsopper. Det enkleste man kjenner igjen foruten utseendet er hvordan den føles å ta på. Det er en solid liten rakker som tåler å bli klemt ganske hardt uten å bli ødelagt, i motsetning til sopp flest som detter fra hverandre om du ser stygt på de.

For å svare på spørsmålene dine: Det er 50/50, det er ingen garanti for at man finner flein på en letetur. Det samme gjelder meg, om jeg går i ukjent område og leter er det ingen garanti for at jeg finner noe.
Selv om jeg besøker steder jeg før har funnet flein er det ingen garanti for at jeg finner noe: De kan ha blitt plukket av andre eller så er det andre vekstforhold dette året.
Til alle som trenger tips til hva å se etter når de leiter etter potente marker å plukke på:

Bildene til Zeptux i innlegget under viser en type siv (Lyssiv, I guess) hvor jeg også har erfart at fleinen liker seg. Jeg plukker på ei mark med mye siv og der er det definitivt mest sopp å finne i sivet, mye mindre i gresset rundt.

Sitat av Zeptux Vis innlegg
Var ute på soppjakt idag og kom over noen flein som vokste i en spesiell gresstust som jeg aldri har funnet flein i før, og ikke hadde peiling om at flein kunne befinne seg der i det hele tatt. Etter det, så begynte jeg å se litt nærmere om at dette kunne være tilfelle i andre lignende gresstuster, og jammen hadde jeg rett! Plukka godt over 100+ sopp ( har ikke telt alle ) på 1- halvannen time. Har lest her før at flein trives veldig godt i gresstuster, og det fikk bevist seg til og stemme veldig godt Slenger med bilde hvordan de så ut så at folk vet hva de skal se etter :
https://imma.gr/73222xc46f7
https://imma.gr/73223xd39bd
https://imma.gr/73224x2dde2
Vis hele sitatet...
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Kommer jo litt an på, folk er forskjellige.

Jeg vil si nei, det er en relativt utberedt vekst, men det er jo en helt ny aktivitet for folk flest. Man har ikke noe basis for sammenligning når det kommer til vanskelighet og tidsbruk.

Det flere her er enige om er at når du først finner flein, så tar du omtrent aldri feil igjen, det er litt som å sykle: Fleinsoppen er såpass annerledes enn de fleste andre småsopper. Det enkleste man kjenner igjen foruten utseendet er hvordan den føles å ta på. Det er en solid liten rakker som tåler å bli klemt ganske hardt uten å bli ødelagt, i motsetning til sopp flest som detter fra hverandre om du ser stygt på de.

For å svare på spørsmålene dine: Det er 50/50, det er ingen garanti for at man finner flein på en letetur. Det samme gjelder meg, om jeg går i ukjent område og leter er det ingen garanti for at jeg finner noe.
Selv om jeg besøker steder jeg før har funnet flein er det ingen garanti for at jeg finner noe: De kan ha blitt plukket av andre eller så er det andre vekstforhold dette året.
Vis hele sitatet...
Takker for svar. Tenker jeg tar meg en dagstur og tar det som en tur, med øynene åpne, så får vi se om fleinen finner meg
Hørte rykter om at fleinsoppen trekker seg tilbake i jorda når det blir varmt? Som vil si at man skal lete om morningen eller kvelden da det er kaldest. Fakta or not?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av GodMorgenJuice Vis innlegg
Hørte rykter om at fleinsoppen trekker seg tilbake i jorda når det blir varmt? Som vil si at man skal lete om morningen eller kvelden da det er kaldest. Fakta or not?
Vis hele sitatet...
Det er bare tullprat. De kan tørke inn i solsteken men sopper har aldri, i hele historien, blitt observert å trekke seg ned i jorden igjen..

Det hele kan avfeies når.man vet litt mer om biologien til sopper: Selve organismen er myceliumet som er under jorda, soppene er bare kjønnsorganet som slipper ut sporer.