Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 5713
Er bdsm lovlig?

La oss si at man må oppsøke lege med skader, f.eks. sår som må behandles eller brudd, etter en sexlek som tok av litt ekstra, og man har tydelige tegn på mishandling på kroppen slik at "ramlet ned trappa" ikke duger.

Kan det da få konsekvenser for noen? Kan legen tilkalle politiet eller saken anmeldes selv om "offeret" ikke ønsker det? Hva med barnevernet, kan de kobles inn i saken hvis det gjelder noen som er foreldre?
BDSM er lovlig ja. Om du har skader på grunn av dette bør du være åpen med legen din om hvordan du fikk de.
Legen kan tilkalle politiet kun hvis det står i fare om liv. Men det blir vel mer en bekymmrings melding. bdsm er lovlig så lenge begge er med på det tenker jeg
Så vidt jeg kunne finne ut er det lovlig så lenge ingen etterlates med betydlige skader eller skader som varer over lengre perioder. Du refererer til bruddskader ol .. høres kanskje ut som strikken er dratt for langt ifht lovlighet. Uten at jeg har noen som helst erfaring eller kilde utover linken her:

http://www.revisef65.org/loven.html
Freak
Susa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Java Vis innlegg
Så vidt jeg kunne finne ut er det lovlig så lenge ingen etterlates med betydlige skader eller skader som varer over lengre perioder. Du refererer til bruddskader ol .. høres kanskje ut som strikken er dratt for langt ifht lovlighet. Uten at jeg har noen som helst erfaring eller kilde utover linken her:

http://www.revisef65.org/loven.html
Vis hele sitatet...
"SM er tillatt så lenge det er gitt samtykke som ikke er trukket tilbake, og ingen påføres skader eller merker som varer utover få dager."
Det skal jo ikke store merkene til før det varer i mer enn få dager.

Jeg synes det er vanskelig å forstå den der linken, for grensen mellom ”skade på legeme og helbred”, som er definisjonen i §229 og ”betydelig skade på legeme og helbred” er ganske uklar for meg. Men det kan se ut til at så lenge man ikke blir nødt til å skulke jobben etterpå så er det greit?

Hva med barnevernet?
Det med barnevernet er jo interessant i seg selv. Det hender jo rett som det er at unger valser inn på rommet til mor og far mens de er midt i akten. Hvordan hadde ungen reagert hvis han/hun spankulerer inn og blir vitne til noe litt mer voldsomt? Selv tror jeg ikke at et barn vil være i stand til å forstå forskjellen mellom litt voldelig hanky-panky og (i mangel på et bedre ord) "vanlig" vold. Hvis foreldrene ikke merker at ungen har sett dem og ungen begynner å snakke om det på skolen eller i barnehagen, regner jeg med at barnevernet vil bli tilkalt men hva som eventuelt skjer videre aner jeg ikke.
Er ikke annet å si enn "Jeg liker av og å praktisere BDSM. I dag falt valget på Strappado bondage. Jeg er underdanig, og ble pisket med et lærbelte".

"Inntil for 1-2 år siden stod BDSM oppført i det norske sykdoms- og diagnoseregisteret. Du ble altså ansett som syk hvis du drev med BDSM, noe som ikke lengre er tilfellet."

Man kan da få gjøre hva man vil på soverommet (ja, det er unntak her, så klart) uten at det skal involveres noe barnevern? Jeg har i alle fall aldri hørt noe om at man skal få problemer med slikt. Leger har sett det meste, og har de ikke sett det du kommer inn med så, ja, kanskje de tenker sitt. Men de har nå faktisk taushetsplikt. Forklar deg og problemet er løst.

EDIT: Lås døra. Send ungene ut for å leke. Problem fixed.
Sist endret av Lucy In The Sky; 24. juni 2013 kl. 12:32.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
De aller fleste som bedriver BDSM er ikke så hardhendte at de ender i benbrudd eller andre større skader. De som liker sterke smerter vet hvordan dette kan oppnås med minimale skader og sår.

Flat ''pisk'' er jo en populær metode. Svir som bare satan, men legger ikke igjen nevneverdige merker på kroppen med mindre du går helt apeshit. Andre flate slåinstrumenter er såvidt meg bekjent også populære. Flat betyr mye mindre sår og blåmerker, men smerten er tilstede.
Sist endret av Bombasa; 24. juni 2013 kl. 12:41.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
De aller fleste som bedriver BDSM er ikke så hardhendte at de ender i benbrudd eller andre større skader. De som liker sterke smerter vet hvordan dette kan oppnås med minimale skader og sår.

Flat ''pisk'' er jo en populær metode. Svir som bare satan, men legger ikke igjen nevneverdige merker på kroppen med mindre du går helt apeshit. Andre flate slåinstrumenter er såvidt meg bekjent også populære. Flat betyr mye mindre sår og blåmerker, men smerten er tilstede.
Vis hele sitatet...
Korrekt svar fra Bombasa.

Her er en nybegynner "guide", eller noe slikt. http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1176154. Selve innlegget er lite utfyllende men det er lagt ved lenker til ulike sider der man kan få litt mer informasjon og lesestoff.
Freak
Susa's Avatar
Trådstarter
Ser poenget til Bombasa, men det er jo en smakssak.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Er bdsm lovlig?

La oss si at man må oppsøke lege med skader, f.eks. sår som må behandles eller brudd, etter en sexlek som tok av litt ekstra, og man har tydelige tegn på mishandling på kroppen slik at "ramlet ned trappa" ikke duger.

Kan det da få konsekvenser for noen? Kan legen tilkalle politiet eller saken anmeldes selv om "offeret" ikke ønsker det? Hva med barnevernet, kan de kobles inn i saken hvis det gjelder noen som er foreldre?
Vis hele sitatet...
Er det ikke primært skuddskader som blir meldt til Politiet da?
Vil tro at du kanskje blir tilbudt psykolog om de mistenker misbruk.
Eller at du selv kan spørre om å forklare deg til psykolog, som kanskje har lettere for å tro på deg.
Ikke vet jeg, men syns det er rart om man blir meldt til Politiet mot sin vilje, når man ikke har gjort noe som er kriminelt.

God bedring.
Igjen;

De eneste unntakene fra taushetsplikten er hvis legen får høre om alvorlige forbrytelser som kan komme til å skje, ikke ting som har skjedd allerede. I denne forbindelse menes farlig med "med fare for liv og helse". F.eks hvis en lege blir fortalt av en pasienen at han/hun tenker å ta livet av en person. Da bør legen legge taushetsplikten til side ettersom andre juridiske bestemmelse "overstyrer" taushetsplikten.

Angående barnevern:

Tilsvarende i barnevernsrelaterte saker: Hvis en lege får mistanke om at et barn lider overlast bør legen melde ifra til barnevernet som så skal undersøke saken videre. Ellers er taushetsplikten 100%. Dog, om en lege får rede på at en pasient misbruker narkotika, hvilket enhver lege forøvrig ofte får rede på, er det ingen utenkelighet at legen skulle "tyste" til politiet om dette. Bare verdt å nevnte, tenkte jeg.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Dog, om en lege får rede på at en pasient misbruker narkotika, hvilket enhver lege forøvrig ofte får rede på, er det ingen utenkelighet at legen skulle "tyste" til politiet om dette. Bare verdt å nevnte, tenkte jeg.
Vis hele sitatet...
Skilles det her mellom "bruk" og "misbruk" ? Eller blir all bruk av narkotika sett på som misbruk og hvis legen finner ut at du har THC i blodet kan han lovlig si ifra om det til politiet?
Når det gjelder lovligheten er det to ting som kan spille inn
- Hvor langt strekker samtykkeretten seg.
- Hvilke saker påtales kun etter anmeldelse fra fornærmede.

Angående samtykkeretten (i mangel av et bedre ord) handler dette dels om å beskytte mennesker fra seg selv, og manipulasjon, og dels om samfunnskostnader knyttet til å behandle deg - hvis du har sagt til partneren din at det er greit om han brekker armen din kan du få et problem med sykepenger...
Å beskytte den underkastende part mot seg selv handler i stor grad om muligheten for psykiske problemer eller ustabilitet - uavhengig av hvordan man ser på BDSM er det nokså spesielt å la det gå så langt at det krever legebehandling.
Det er flere rettsområder hvor dine handlinger ikke skader andre enn deg selv, men de er likevel forbudt. I tilfellet BDSM er man i tillegg over på at den dominerende parten skader en annen person. Uansett samtykke vil det alltid hvile et stort ansvar på den dominerende part i forhold til å kontrollere situasjonen. Strengt tatt, uhell skal ikke skje under en BDSM-sesjon...

Uavhengig av om en BDSM-sesjon bryter loven vil det ha betydning om forholdet påtales uavhengig av anmeldelse. I straffeloven er det noe varierende, men vold er stort sett en forbrytelse som kan politiet kan etterforske på eget initiativ.
Ja, jeg vil tørre å påstå det.

Skulle fastlegen begynne å ta "hemmelige" prøver til narkotikatesting? Særlig når dette er irrelevant for det problemet pasienten skulle oppsøker lege for. Hva skulle hensikten være, da? Å ta lovbrytere? Nei, det ikke en leges jobb å identifisere narkotikabrukere for å få meldt dem til politiet. Jobben er å hjelpe pasienten med det problemet hun/han har oppsøkt sin lege for. Greit, kommer du inn som Geir på 32 år med heroinknekk, et rulleblad lenger enn rullgardinene mine og ei datter på tolv kan jeg ikke akkurat utelukke at det skulle skje noe. Men jeg har aldri hatt tro på barnevernet. De hjalp ikke meg, enda min mor forsøkte alt hun kunne. Det måtte skje noe først, mente de på den tiden. Har ikke sett at de har gjort noen god jobb andre plasser heller. Men det kan jo være bare mine subjektive erfaringer.

Sa at jeg har røyket cannabis til psykologen min, og hun brydde seg ikke stort. Står ikke noe om rusbruk i journalen heller. Igjen, dette er min opplevelse av det hele.
Sist endret av Lucy In The Sky; 24. juni 2013 kl. 13:39.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Har du kontaktet SMil-norge? De kan sikkert gi et klart svar.
Sist endret av CaptainP; 24. juni 2013 kl. 14:02.
Påtale er egentlig ikke et spørsmål, siden det alltid er offentlig påtale ved vold i nære relasjoner.

Så saken blir skillet mellom legemsfornærmelse/legemsbeskadigelse der samtykke er mulig, og grov legemsbeskadigelse der samtykke ikke er straffriende.
Grovt sett er det grovt hvis ett av de følgende er tilfelle:
Mer enn fjorten dagers arbeidsuførhet.
Varig skade/sykdom
Skade på forplantningsevne, inkludert skade på foster.
Si at kjæresten din banker deg opp skikkelig uten at du er med på det, fortsatt lite politiet kan gjøre med mindre du vil lage en sak av det. så du har nok ikke noe å være redd for om du var med på leken
Sitat av Vice Vis innlegg
Skilles det her mellom "bruk" og "misbruk" ? Eller blir all bruk av narkotika sett på som misbruk og hvis legen finner ut at du har THC i blodet kan han lovlig si ifra om det til politiet?
Vis hele sitatet...
Nei.

Helsepersonell har opplysningsplikt til nødetater (politi, brannvesen), dersom man kan avverge alvorlig skade på person eller eiendom, med henvisning til helsepersonelloven sin 31. paragraf: http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-064-006.html#31

Les her for mer info om når lege eller annet helsepersonell kan bryte taushetsplikten: http://tidsskriftet.no/article/858940
Spørsmålet er vel egentlig om du har lov å skade et annet menneske som gir deg tillatelse til det?

Du har ikke lov å ta livet av noen selv om de selv ønsker det, aktiv dødshjelp er fortsatt no go i Norge. Konkuranser i kampsport som proffboksing hvor motstanderne blir knocket ut er ikke tillatt i Norge, her er begge med på det og de har både dommer og medisinsk hjelp med seg.

Nå vet jeg ikke mer om denne saken enn det som har vært gjengitt i avisene, men om dette er et resultat av DBSM er det langt ut over hva almenheten ser på som akseptabelt.
Freak
Susa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Corre Vis innlegg
Spørsmålet er vel egentlig om du har lov å skade et annet menneske som gir deg tillatelse til det?

Du har ikke lov å ta livet av noen selv om de selv ønsker det, aktiv dødshjelp er fortsatt no go i Norge. Konkuranser i kampsport som proffboksing hvor motstanderne blir knocket ut er ikke tillatt i Norge, her er begge med på det og de har både dommer og medisinsk hjelp med seg.

Nå vet jeg ikke mer om denne saken enn det som har vært gjengitt i avisene, men om dette er et resultat av DBSM er det langt ut over hva almenheten ser på som akseptabelt.
Vis hele sitatet...
Gode poeng.

At kvinnen nekter å gi ham skylda, kan tyde på at det har vært en sexgreie som gikk litt over styr - eller at hun er veldig redd. Jeg tipper det første. Jeg vet ikke hvor vanlig det er, men det finnes en del folk som liker å leke med kniver og nåler og spikrer hverandre fast i veggen og denslags. For noen er smerten i fokus, for andre er merker og blod halve moroa.

Jeg er ikke skadet nå altså. Men jeg har lurt på dette noen ganger.
Hobbyist Philosopher
Norsetradamus's Avatar
5 2
Som mange alt har sagt så er BDSM lovlig i Norge. Så fremt du ikke har blitt voldtatt/misbrukt mot din vilje vil dette ikke få konsekvenser. Må du oppsøke legen etter en scene er det dog kanskje lurt benytte sikkerhets ord i fremtiden. Så lenge du ga ditt samtykke har dog ingen noe å frykte fra statens lange arm.
Sist endret av Norsetradamus; 1. juli 2013 kl. 05:23.