Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1236
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Vet ikke om det er i riktig underfora, flytt det hvis det er

Så jeg var så smart i går at jeg gikk inn på kontrollpanelet til routeren (192.168.0.1) Å slo av DHCP mens jeg testet noe greier. Glemte å skru det på igjen, så mistet jeg internett (bare lokal tilkobling eller noe sa det, med sånn gul varselstrekant på nettikonet i tray) Så jeg skulle skru på DHCP igjen fikk jeg ikke tilgang til routeren... Noe som er helt merkelig siden den ligger jo lokalt.

Nå er jeg koblet direkte til nettet, men da kan jo ingen andre i huset bruke internett

Så jeg lurte på om noen vet hva jeg kan gjøre? Har routeren skiftet addresse? I ipconfig står standard-gateway tomt når jeg koblet til routeren med laptop i dag.
Koble maskinen din til routeren og sett opp følgende faste ip-adresse på din maskin;

IP: 192.168.0.10
Submask: 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.0.1

Nå skal du få tilgang til http://192.168.0.1 og kunne skru på DHCP på routeren igjen.
du kan brue reset til "factory settings" og konfigurer på nytt.
Du trenger du fysisk tilgang til routeren, og google deg frem til hvordan du gjør det med akkurat din router, ettersom det finnes mange måter å gjøre det på.
Sett din lokale IP til 196.168.0.66 (f. eks), DNS Primary til 196.168.0.1 og DNS Secondary til 196.168.0.2 - da kan du logge inn på routeren igjen, skru på igjen DHCP og så setter du IP-en din til dynamisk igjen. That's it. Lurer du på hvordan du gjøre dette, så avhenger det av hvilket operativsystem du bruker, men Google vet nok (Søkeord eks: "static ip <os> tutorial OR guide OR how to").
Sist endret av Exmagician; 23. mars 2010 kl. 14:56.
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Trådstarter
Takk for svar, det fikset problemet!