Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1295
Hei!
Tankte meg 4 skjermer på maskinen min da jeg holder på med web-utvikling, photoshop, dreamweaver. Og i tillegg bruker spotify, FTP og surfer på nettet og ser film. Pluss at jeg vil ha det litt for show! hehe

Holder det at jeg kjøper 2 skjermkort som begge støtter 2 skjermer, eller må jeg ha to like og koble disse sammen med SLI eller lignende?

Har ikke noe spesielle krav til skjermer, så jeg kommer til å kjøpe de billigste 24" skjermene jeg kommer over. Har en 23" fra før av som jeg håper jeg kan bruke videre. (Denne har både HDMI, VGA og DVI).

Maskinen
Kjører 64-bit windows 7.
Prosessor: Intel i5

Hovedkortet mitt er av typen ASUS P7P55D.
Har disse slotsene tilgjengelig:
  • 1 x PCIe 2.0 x16 (single at x16)
  • 1 x PCI Express 2.0 x16 slots (@x4 mode, 2.5GT/s)
  • 2 x PCI Express 2.0 x1 (2.5GT/s)
  • 3 x PCI

Skjermkortet jeg har i dag er et NVIDIA GeForce GT 240 som hadde vert greit å kunne bruke videre, men jeg tenker på å bytte det ut da viften bråker noe ekstremt.

Noen som kan forklare meg hva jeg må gjøre for å kunne fyre opp 3 skjermer på maskinen min?
Hva er budsjettet? Et skjermkort fra AMD hadde vært økonomisk og de fleste av de støtter 6 skjermer.

EDIT; Denne f.eks. er ett kupp! Støtter 4 skjermer.
Sist endret av Fekillix; 20. desember 2012 kl. 22:49.
Går nok på et litt stramt budsjett, men koster det peng, så koster det peng.
Må kunne gå an å spille litt på det også.
har du tenkt å spille på alle 4, eller bare 1 skjerm?
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Hva er budsjettet? Et skjermkort fra AMD hadde vært økonomisk og de fleste av de støtter 6 skjermer.

EDIT; Denne f.eks. er ett kupp! Støtter 4 skjermer.
Vis hele sitatet...
1GB VRAM blir noe smått på 4 skjermer.
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
har du tenkt å spille på alle 4, eller bare 1 skjerm?
Vis hele sitatet...
Hadde vert kult å få til å alle 4, men klarer meg med å kun bruke en. Kanskje to hvis det er mulig.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
1gb til hver skjerm er massevis. kanskje gå får en med 2gb eller 3
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Sitat av HanDuck Vis innlegg
1gb til hver skjerm er massevis. kanskje gå får en med 2gb eller 3
Vis hele sitatet...
1GB til hver sjerm er nok ja. Med dette kortet kan du kjøre 4 skjermer og har 3GB VRAM som burde holde
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Hadde vert kult å få til å alle 4, men klarer meg med å kun bruke en. Kanskje to hvis det er mulig.
Vis hele sitatet...
7850 burde klare 2 skjermer greit, men 3 skjermer eller mer, på middels/høy grafikk burde nok ha 7950. selv kjører jeg far cry 3 på fullt på 3840x1280 med ett 7950, men skulle jeg kjørt 5760x1080 (3x 1080p) ville jeg kjøpt ett 7950 til, eller 7970.

Sitat av Zendium Vis innlegg
1GB til hver sjerm er nok ja. Med dette kortet kan du kjøre 4 skjermer og har 3GB VRAM som burde holde
Vis hele sitatet...
dette har bedre kjøling, og ser mye bedre ut
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=760600
er ofte på tilbud til 1995 også
Sitat av Zendium Vis innlegg
1GB VRAM blir noe smått på 4 skjermer.
Vis hele sitatet...
Dæven, trodde jeg linka til 2GB versjonen xD..

Fortsatt et kupp tho.
Så det korte Zendium linket til bør holde for mitt bruk?
Kan gi en 500lapp mer for det kortet fra komplett. Tror det er verd det
Sist endret av fulloggal; 20. desember 2012 kl. 23:19.
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Så det korte Zendium linket til bør holde for mitt bruk?
Kan gi en 500lapp mer for det kortet fra komplett. Tror det er verd det
Vis hele sitatet...
Det kortet vangsfreaken linker til har bedre kjøling og som han sier er ofte på tilbud. Det har også støtte for 2 flere skjermer som kan være kjekt om du finner ut at du skal ha et par skjermer til. Om du ikke vil vente på tilbud på XFX kortet vil det kortet jeg linket til duge.
Sist endret av Zendium; 20. desember 2012 kl. 23:22.
ville nokk ambefale amd serien ja, men om du vil ha eit 660ti f.eks som drar spel heilt fint, samt koster ikkje flesk kan du ta eit grafikkort frå den gamle maskina å putte i, uten å sette opp sli/cfx, og du vil dermed klare å dra 4 skjermer, mitt oppsett er 560ti og 5750 med to skjermer på kvar, fungerer heilt supert!
Kan jeg koble et kort som har PCI Express 3.0 x16 til en PCI express 2.0 x16 port?

Fikk ikke med meg XFX-kortet før nå. Det var jævlig tøfft! Kostet litt da. Men så er ikke skjermkort noe man kjøper hver dag.

Sitat av R0flcopter Vis innlegg
ville nokk ambefale amd serien ja, men om du vil ha eit 660ti f.eks som drar spel heilt fint, samt koster ikkje flesk kan du ta eit grafikkort frå den gamle maskina å putte i, uten å sette opp sli/cfx, og du vil dermed klare å dra 4 skjermer, mitt oppsett er 560ti og 5750 med to skjermer på kvar, fungerer heilt supert!
Vis hele sitatet...
Tenker du på dette kortet?
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=764740
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Kan jeg koble et kort som har PCI Express 3.0 x16 til en PCI express 2.0 x16 port?

Fikk ikke med meg XFX-kortet før nå. Det var jævlig tøfft! Kostet litt da. Men så er ikke skjermkort noe man kjøper hver dag.



Tenker du på dette kortet?
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=764740
Vis hele sitatet...
ja, pci-slots og skjermkort er bakoverkompatible.
xfx-kortet er definitivt verdt penga! hvis du er i tvil kan jeg nevne at du får med fc3, sleeping dogs og hitman absolution i prisen (jeg gjorde hvert fall det for 5-6 uker siden, kampanje som amd kjører).
660ti vil bli litt snaut på grunn av minne, men er absolutt ett godt kort. bare ikke veldig godt egnet til 4 skjermer.
Ok, da står valget mellom disse to kortene:

XFX Radeon HD 7950 3GB GDDR5

Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5

Slik jeg forstod det er XFX kortet litt bedre fordi det har bedre kjøling og har støtte for 6 skjermer.
EDIT: Vil ikke XFX kortet lage mye støy mtp at det har to vifter?
Sist endret av fulloggal; 20. desember 2012 kl. 23:53.
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Ok, da står valget mellom disse to kortene:

XFX Radeon HD 7950 3GB GDDR5

Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5

Slik jeg forstod det er XFX kortet litt bedre fordi det har bedre kjøling og har støtte for 6 skjermer.
EDIT: Vil ikke XFX kortet lage mye støy mtp at det har to vifter?
Vis hele sitatet...
Det vil bråke mindre fordi det har to vifter. Det er fordi to vifter jobber i lag om å kjøle ned kortet og det gjør at viftene kan snurre saktere og derme lage mindre støy
Jeg har XFX Radeon HD 7950 3GB GDDR5, kjører bare en skjerm, men kan bekrefte at det ikke bråker overhodet på Farcry 3 Ultra og Battlefield 3 Ultra. Kjører over mange timer uten støy.
Da tror jeg at jeg sparer penger til det