Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 1197
PC'en henger seg opp når jeg bruker programmer som krever litt ekstra (NERO VISION). Ser da at CPU går opp i 100 %. Etter en stund henger Pc'en seg opp, og kommer ikke tilbake... Noen som kan hjelpe meg?

Har XP.
AMP Athlon 2100 + MMX 3DNow
1024 RAM
Når PCn din bruker 100% eller all CPUen, er det jo klart at den "henger" seg.

Har du klokket PCn din ?
i så fall så kan du klokke den ned igjen.
Hva ligger C' på ? tempraturen spiller også en stor faktor, hvis den er over en viss temperatur, blir CPUen ustabil, tipper på rundt 70C'.
hvis CPUen din ligger på så mye som 65-80c' så kan du kanskje tenke på og kjøpe ny vifte, tror da at dette vil fikse problemet ditt.

Hvis temperaturen ikke er høy, kan det også være at du har installert "bakgrunnsprogrammer" som krever masse prosessorkraft. dette kan du forøvrig sjekke ved og trykk CTRL + ALT + DEL.

Have fun, håper du fikk litt svar her.
Trådstarter
11 0
Hva er å klokke PC'en?

CPU 64 grader
hovedkort 39 grader
HD 34 grader

nå...

kjølevifte CPU 3261RPM...
Sitat av hil.lud
Hva er å klokke PC'en?

CPU 64 grader
hovedkort 39 grader
HD 34 grader

nå...

kjølevifte CPU 3261RPM...
Vis hele sitatet...
Det er å få pcen til å raskere og jobbe hardere enn den egentlig skal, mange pcer takler å gå litt over det som står på dem, men mange enten drar dem for hardt eller at pcen ikke takler det, enkelt forklart, derfor Spelley spurte. Vet du ikke hva det er så har du ikke gjort det.

Har du prøvd å trykke ctrl alt del og se hva som tar mest CPU?
Prøv å støvsug litt inni maskinen din (: ^^
Trådstarter
11 0
Jeg har kjørt både virusprogr., ad-aware og spydoktor. Det er ikke annet som tar CPU... Hvordan få mer CPU-kraft?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Du oppgraderer prosessoren din...
Sitat av adm.inter
Prøv å støvsug litt inni maskinen din (: ^^
Vis hele sitatet...
det er faktisk noe som ikke er lurt i det hele tatt, det kan bygge opp statisk elektrisitet, og rett og slett ødelegge komponentene.

hvis du skal rengjøre pcn din for støv, gjør det det motsatte av og suge, blåse.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av spelley
det er faktisk noe som ikke er lurt i det hele tatt, det kan bygge opp statisk elektrisitet, og rett og slett ødelegge komponentene.

hvis du skal rengjøre pcn din for støv, gjør det det motsatte av og suge, blåse.
Vis hele sitatet...
Har ingenting å sei. Bare la støpselet til pcen stå i. Du bygger ikkje opp så mykje statisk elektrisitet ved å flytte litt luft at det er et problem. Og det blir akkurat like mykje statisk elektrisitet, uansett kva veg lufta beveger seg.
Vidarlo: Nei, men de fleste støvsugere har metalender (når man tar av hodet) og det kan skape statisk elektrisitet. Og det skader aldri å være for forsiktig. Er greiere å bruke litt mer tid enn å risikere at hovedkortet (eller verre) ryker.

Og det er også greit å ta ut støpselet i en times tid først så hovedkortet lader seg ut.


Bruker du Norton forresten? Jeg hadde et lignende problem pga norton.
Ikke ta ut støpselet! Bare skru av bryteren bak på maskinen. Ta kutter du strømtilførsen, men opprettholder jordingen i kabinettet. Dermed får du latet ut statisk elektrisitet ved å berøre kabinettet eller strømforsyningen. Det samme gjelder for så vidt også støvsugermunstykket.
For å lade ut komponentene kan du bare trykke på av/påknappen mens strømmen er brutt. Dermed er det fritt frem. Husk alikevel å unngå mest mulig kontakt med komponentene. Det er skjøre greier.
Som jeg tidligere har diskutert med vidarlo: jeg mener virkelig at dette er oppskrytt! Det skal ganske mye til før man ødelegger noe med statisk elektrisitet. Sorry borry, men jeg holder på det jeg sier her ass.. Men for å være helt sikker, bare ta i en jorda panelovn eller noe. Det gjør susen.
Hva tar 100% av cpu? Er det nero?

Mye sansynlig du har noe dritt paa pcen din.
Reformateren du Det kan kanskje hjelpe.. :P
Ja det kan hjelpe men skaper masse ekstra stress, og dessuten er det verdt ogsaa finne ut hvordan han kan fikse dette til neste gang uten ogsaa reformatere,

Prov spyware doctor. eventuelt en annen versjon av nero
Trådstarter
11 0
Jeg har støvsugd, forsiktig. Tatt ut kjølevifta på CPU og kjøleelementene, rengjort dem forsiktig. KJøleelementene var fulle av støv... Satt alt på plass... Tok strømmen ved å ta ut ledningen... Nå vil ikke maskinen starte...! Den går i 2-3 sekunder for så å dø ut... Helvete! Hva nå?
hmm... har du huska å putte inn alle ledninger... mange pcer starter ikke hvis f.eks en vifte ikke er kobla til, nettopp for att folk ikke skal svi pcen. hvis du har vært veldi uheldig kan det hende at noe har skjært seg men tror ikke det. Til folka som har skrivi om støvsuging, en støvsuger bruker du på gølve. i pcen passer du på å være utlada for statisk elektrisitet og fjerner som oftest bare støv i vifter. hvis du ska fjerne støv mellom kjøleribber kan man f.eks blåse forsiktig eller bruke en spesiell antistatisk klut.
Btw, rengjøring av pcen tror jeg ikke har en dritt å gjøre med det første problemet ditt.
etter hva jeg har oppfattet er nero vision noe cd/dvd brenne greier eller noe... hva det egentli er spiller ingen rolle, bare skaff deg en gratis erstatter på nett.
pcer har heller ikke godt av å ha norton eller norman(ikke lommeboka di heller) det tar opp mye unødvendig maskinkraft(les bortkasta cpu tid). med mindre du benytter dagene på å se på skitne nettsider holder AVG free i massevis, det er heller ikke så plagsomt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Til alle som uttaler seg om statisk elektrisitet.

Statisk elekrisitet er statisk, dvs ikkje i bevegelse. Det oppstår i *hovedsak* på ikkje leiande ting, som glass, plast, tekstil, og ting som ikkje er i kontakt med andre leiande ting.

Tingen med å jorde er å sørge for at alt har samme elektriske potensiale, som er definert som 0. Å jorde metall er veldig enkelt: bare la det berøre noko anna metall som er jorda i ny og ne, eller bruk ledning.

Støvsugerrør er *ikkje* spesielt flinke til å bygge opp statisk elektrisitet.

Og til dei som hevder det er oppskrytt: nei, men mange av feila som kjem er feil som bare viser seg av og til, t.d minnefeil, en blåst transistor i CPUen som gjer at maskina kræsjer 1 gang i måneden o.l. Veldig mange av feila som oppstår kan mao. ikkje tilskrivast ESD direkte, men kan korrelaterast om en har stort nok tal einingar. Det er blitt gjort av m.a Intel.

Og ja, eg har faktisk lest en del om ESD. Og det er idiotisk å ignorere ESD, sidan mottiltaka koster ca. 100,- for resten av livet.
Trådstarter
11 0
Bruker Panda antivirus... PC låser seg med andre omkodingsprogram også... Har prøvd ta andre...
Åssn er tilstanden til maskin nå?
har du stappa i absolutt alt av ledninger og sånt?
Sitat av hil.lud
Jeg har støvsugd, forsiktig. Tatt ut kjølevifta på CPU og kjøleelementene, rengjort dem forsiktig. KJøleelementene var fulle av støv... Satt alt på plass... Tok strømmen ved å ta ut ledningen... Nå vil ikke maskinen starte...! Den går i 2-3 sekunder for så å dø ut... Helvete! Hva nå?
Vis hele sitatet...
Tok du av kjøleren? Da håper jeg at du tok på ny kjølepasta? Hvis ikke er det sannsynligvis der feilen ligger. Bestill kjølepasta og smør på et TYNT lag etter å ha fjernet det gamle. Hvordan fjerne gammel kjølepasta.
Trådstarter
11 0
Ja, starter bare så vidt, for så å dø ut igjen... Ser at viftene går rundt, og at det er lys på hovedkortet...

Ok... Det skal jeg prøve i morgen...!
hvis du har tatt av kjøleribben som er over CPUen, uten og ta på ny kjølepasta, er det nesten helt klart grunnen til at pc`en din går av.

HVis jeg ikke tar helt feil:
HVis det ikke er vakum mellom CPU og kjøler, vil PCen, gå av etter veldig kort tid.
Trådstarter
11 0
Jepp det stemte... Takk!
Men nå er skjermen svart... "No mode" er det som kommer opp...