Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  86 9689
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10142891

"Bratteberg regner med at aksjonen har kostet minst 125.000 å gjennomføre."

Hvordan klarer de å sløse vekk så mye penger på en liten aksjon? Hva går disse pengene til?


Enda en sak: http://www.abcnyheter.no/nyheter/201...ive-bomstasjon

"Bomstasjonen skulle etter planen rives i august ettersom veien er nedbetalt, men Statens vegvesen har bestemt at utgiftene til riving, rundt 45 millioner kroner, skal betales ved å la bomstasjonen være i drift fram til november."


45 millioner på å rive en bompengestasjon? Come on.. Det eneste som koster penger er å legge ny asvalt etter rivingen og det er ikke i nærheten av å koste 45 mill!


I tillegg var det helt enorme summer som ble brukt for å fikse regjeringskvartalet etter bombingen og i tillegg vurderer de å bruke 5-10 MILLIARDER på et nytt regjeringskvartal.. Har ikke det nøyaktige tallet på hva det kostet å få skiftet ruter osv. etter bombingen, men husker det var noe helt sinnsykt og langt ifra det det egentlig hadde trengt å kostet.


Hører om slike vanvittige summer hver dag i media og som entreprenør så må man bare le av hvor lite pengevett politikerne, "ekspertene" i staten og statens vegvesen egentlig har. De kaster seg rundt med penger når de i mange tilfeller kunne brukt halvparten eller kanskje mindre på enkelte saker.


Vet dere om flere slike tilfeller hvor staten overbetaler?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg har lurt på dette selv. Det kan umulig koste 45 millioner for en bulldozer, å kjøre vekk skrotet og legge på litt asfalt. Djevelen ligger som kjent i detaljene, men allikevel, det er vanskelig å forestille seg en sånn sum, langt mindre hvorfor den forsvinner til noe som virker såpass enkelt og hva i helvete den går til.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Undiken Vis innlegg
"Bratteberg regner med at aksjonen har kostet minst 125.000 å gjennomføre."
Vis hele sitatet...
Ja, det krev ein del førebuing, og det krev ein del materiell, og det krev ressursar til gjennomføring og oppfølging.

Eg kan ikkje påstå eg reagerer spesielt på summen i denne samanhengen.
Sitat av Undiken Vis innlegg
45 millioner på å rive en bompengestasjon? Come on.. Det eneste som koster penger er å legge ny asvalt etter rivingen og det er ikke i nærheten av å koste 45 mill!
Vis hele sitatet...
Dei må nok fjerne kablar, fjerne midtrabattar og antakeleg smalne inn vegen til vanleg firefeltsbreidde. I tillegg skal det opparbeidast ein kontrollplass for politiet ved sidan av. Det krevst maskiner og tid. Det er ikkje heilt urimeleg kostnad.
Sitat av Undiken Vis innlegg
Hører om slike vanvittige summer hver dag i media og som entreprenør så må man bare le av hvor lite pengevett politikerne, "ekspertene" i staten og statens vegvesen egentlig har. De kaster seg rundt med penger når de i mange tilfeller kunne brukt halvparten eller kanskje mindre på enkelte saker.
Vis hele sitatet...
Om du vil sjå ekstrem pengebruk, så ta en kik på oljå. Og ha i bakhovudet at det er 78% marginalskatt på petroleumsinntekter.

Heilt ærleg slit eg litt med å verte så veldig opprørt over eksempela dine... Dei verkar kanskje ekstreme, men 45 millioner er i omlag samme størrelsesorden som om ein vanleg lønnsmottakar skulle brukt 20,- på noko - ikkje det heilt store å settje kritisk søkjelys på?
Hvis du er opptatt av hva staten bruker penger på kan du lese dette:

http://sissener.blogg.no/1367928389_..._per_hode.html

10 millioner koster hver stortingsrepresentant i året.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
10 millioner koster hver stortingsrepresentant i året.
Vis hele sitatet...
Bullshit.



Utdrag frå statsbudsjettet. Der kan vi m.a. sjå at Riksrevisjonen står for rimeleg stor brøkdel av totalen (28.6%), og det er ikkje ein kostnad som er lineær med tal stortingsrepresentanter. Og revisjon er jo viktig for å sikre at pengane vert nytta på eit bra vis, eller?

I tillegg ignorerer du det faktum at Stortinget er langt meir enn representantane.

Så heile bloggen du lenker til framstår som rimelig populistisk og overfladisk.
Slashdot: Det du ramser opp der er ikke noe som ville kostet 45 millioner etter min mening! Det høres ut som det kun trengs et par gravemaskiner, en lastebil og en bulldozer for å gjøre jobben spør du meg. Problemet er at Statens Vegvesen må betale skyhøye regninger til ingenørene og leie inn andre entreprenører som skal gjøre jobben. Og disse under-entreprenørene vet å sette sin pris på ting. Statens Vegvesen er nettopp det det heter, STATENS vegvesen. De administrerende i Statens Vegvesen vet at det er staten som betaler og at de selv ikke vil lide noen skjebne uansett pris. Det hadde vært noe helt annet hadde det vært en privat bedrift som sto for jobben.


Finnes garantert verre eksempler enn det jeg ga. Sleng ut!
Sist endret av Undiken; 2. september 2013 kl. 19:06.
For deg, som ikke har kompetanse på feltet, virker kanskje summen høy. Men som det meste annet er det nok masse ting som både tar tid og penger. Prøv og sett deg litt inn i feltet og se på kostnadene, hva de går til og hva som egentlig må gjøres så ser du nok tallene er ganske reelle.
Det offentlige har da aldri vært kjent for å være særlig effektivt. Når det i tillegg gjelder for ting på veien som brukerne betaler så driter nok visse folk bare enda mer i kostnadene. Ikke glem at dagens regjering har det som prinsipp om at minst 15% av hva en nye vei skal kastes bort.
Sitat av Undiken Vis innlegg
Slashdot: Det du ramser opp der er ikke noe som ville kostet 45 millioner etter min mening! Det høres ut som det kun trengs et par gravemaskiner, en lastebil og en bulldozer for å gjøre jobben spør du meg. Problemet er at Statens Vegvesen må betale skyhøye regninger til ingenørene og leie inn andre entreprenører som skal gjøre jobben. Og disse under-entreprenørene vet å sette sin pris på ting. Statens Vegvesen er nettopp det det heter, STATENS vegvesen. De administrerende i Statens Vegvesen vet at det er staten som betaler og at de selv ikke vil lide noen skjebne uansett pris. Det hadde vært noe helt annet hadde det vært en privat bedrift som sto for jobben.


Finnes garantert verre eksempler enn det jeg ga. Sleng ut!
Vis hele sitatet...
Alle skal ha lønning under prosessen, både dei som planlegger og dei som gjennomfører. Leige av maskiner skal betalast samt drivstoff og evt. reperasjon. Vegen må også stengast, og der går det nokk ein del verdi.

Ein kostnad er ikkje berre det som skal betalast, med det er også det av verdi som forsvinner i den perioden.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det offentlige har da aldri vært kjent for å være særlig effektivt.
Vis hele sitatet...
I tillegg har det offentlege ein ting få andre har: dei har ei plikt til å nytte pengane rasjonelt. Om eit privat firma søler bort titals milliarder, så er det knapt nok verdig ei overskrift i VG.

Søler staten bort ein million, så er det krigstyper på forsida (ref. t.d. Lysbakken-saka for ei tid tilbake).

Det ekstreme fokuset kan vere med på å skape ineffektivitet. Sjølv hallar eg litt i retning om at eg driter i det; ein kan ikkje lage omelett utan å knuse egg. Så litt må vi bare godta.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Når det i tillegg gjelder for ting på veien som brukerne betaler så driter nok visse folk bare enda mer i kostnadene.
Vis hele sitatet...
Enten er det kritikk for at det vert bygd for lite motorveg, eller så er det kritikk for at det er for dyre veganlegg. Dobbeltstraff, klassisk hersketeknikk. Kan du underbygge påstanden din?
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Ikke glem at dagens regjering har det som prinsipp om at minst 15% av hva en nye vei skal kastes bort.
Vis hele sitatet...
Så utmålt idiotisk påstand som du kjem med her har eg knapt nok sett på forumet. Kan du underbygge den? Er du i stand til å argumentere for den? Eller er det tomme ord?
Sitat av slashdot Vis innlegg
I tillegg har det offentlege ein ting få andre har: dei har ei plikt til å nytte pengane rasjonelt. Om eit privat firma søler bort titals milliarder, så er det knapt nok verdig ei overskrift i VG.


Søler staten bort ein million, så er det krigstyper på forsida (ref. t.d. Lysbakken-saka for ei tid tilbake).
Vis hele sitatet...
Vel, ok det var kanskje en litt drøy påstand, men se feks på NSB og Ruter som flere ganger har gått på blemmer når det kommer til innkjøp av vogner, eller Statens Vegvesen som bruker utdaterte metoder for bygging av veier, noe som har ført til at to nye veier har blitt ødelagt av telehiv rett etter de ble bygget. Finnes så alt for mange eksempler på slike ting, og når det kommer til det offentlige bør en kunne kreve mer, da det er våre penger de ikke bruker.

Enten er det kritikk for at det vert bygd for lite motorveg, eller så er det kritikk for at det er for dyre veganlegg. Dobbeltstraff, klassisk hersketeknikk. Kan du underbygge påstanden din?
Vis hele sitatet...
Se feks her. En bygger veier stykkvis, noe som tar lang tid og er svært kostbart.

Så utmålt idiotisk påstand som du kjem med her har eg knapt nok sett på forumet. Kan du underbygge den? Er du i stand til å argumentere for den? Eller er det tomme ord?
Vis hele sitatet...
Det var en litt drøy påstand ja, men så lenge regjeringen krever at nye veier skal bomfinansieres er det fremdeles hold i den. Som du ser her går 12,5% av pengene som kreves inn til driftsutgifter hos bompengeselskapene. Og ikke glem at det per dags dato er mange av de store motorveiene som har bomstasjoner. Jeg tviler sterkt på at en vil få noen penere tall når det er snakk om å plassere nesten 20 bomstasjoner rundt omkring i Grenland, og i fremtiden(dersom AP får det som de vil) rundt alle tettsteder og byer som vil ha forbedret infrastruktur.

Veier bør finansieres på billigere måter, enten ved hjelp av noen av de andre bilavgiftene vi har, eller over skatteseddelen.

Se også her, hvordan svenskene får 8 ganger så mye vei som oss for de samme pengene. Greit nok at det er dyrere å bygge her i landet, men ikke så mye dyrere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Vel, ok det var kanskje en litt drøy påstand, men se feks på NSB og Ruter som flere ganger har gått på blemmer når det kommer til innkjøp av vogner, eller Statens Vegvesen som bruker utdaterte metoder for bygging av veier, noe som har ført til at to nye veier har blitt ødelagt av telehiv rett etter de ble bygget. Finnes så alt for mange eksempler på slike ting, og når det kommer til det offentlige bør en kunne kreve mer, da det er våre penger de ikke bruker.
Vis hele sitatet...
Sett i høve til budsjettet er det ikkje så ekstreme overskridingar. Og at vegar får telehiv, NSB feilberegner innkjøp av vogner etc - det er slikt som skjer. Det burde ikkje skje, men det skjer, og ut frå det eg har lese i t.d. Teknisk Ukeblad så er dette noko aktørane tek på alvor, og evaluerer i etterkant, og lærer av.

Forøvrig så er tapet på Yme og vi som dekkjer - gjennom oljeprisen, og gjennom tapte skatteinntekter (marginalskatt på petroleumsinntekter er 78%, og tap kan avskrivast...SPAMdetaljer her.)
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Se feks her. En bygger veier stykkvis, noe som tar lang tid og er svært kostbart.
Vis hele sitatet...
Det har det vore litt støy om i det siste, og det er ein del kritikk som har gått på at løyvingane er for oppdelte, og ikkje sett i eit meir heilheitleg perspektiv. Men ja - her har vi ein god del å hente.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ja, det krev ein del førebuing, og det krev ein del materiell, og det krev ressursar til gjennomføring og oppfølging.

Eg kan ikkje påstå eg reagerer spesielt på summen i denne samanhengen.

Dei må nok fjerne kablar, fjerne midtrabattar og antakeleg smalne inn vegen til vanleg firefeltsbreidde. I tillegg skal det opparbeidast ein kontrollplass for politiet ved sidan av. Det krevst maskiner og tid. Det er ikkje heilt urimeleg kostnad.

Om du vil sjå ekstrem pengebruk, så ta en kik på oljå. Og ha i bakhovudet at det er 78% marginalskatt på petroleumsinntekter.

Heilt ærleg slit eg litt med å verte så veldig opprørt over eksempela dine... Dei verkar kanskje ekstreme, men 45 millioner er i omlag samme størrelsesorden som om ein vanleg lønnsmottakar skulle brukt 20,- på noko - ikkje det heilt store å settje kritisk søkjelys på?
Vis hele sitatet...
45 millioner er mye penger for å rive en liten bomstasjon på gamle E18. Og jeg skulle gjerne sett utregningen din for at teorien din skal være troverdig.
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
45 millioner er mye penger for å rive en liten bomstasjon på gamle E18. Og jeg skulle gjerne sett utregningen din for at teorien din skal være troverdig.
Vis hele sitatet...
Planlegging (folk skal gjerne ha lønn for dette)
Materialkostnader
Utstyrskostnader
Arbeidsfolk (m. Lønn, såklart)

Arbeid: rive, fjerne kabler, fjerne og kjøre bort alt av rester, legge om veien og ny asfalt.

45 millioner høres faktisk ikke så utrolig ille ut i mine ører heller. Såklart er det mye penger, men tror faktisk det blir noe slikt det koster uansett.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Planlegging (folk skal gjerne ha lønn for dette)
Materialkostnader
Utstyrskostnader
Arbeidsfolk (m. Lønn, såklart)

Arbeid: rive, fjerne kabler, fjerne og kjøre bort alt av rester, legge om veien og ny asfalt.

45 millioner høres faktisk ikke så utrolig ille ut i mine ører heller. Såklart er det mye penger, men tror faktisk det blir noe slikt det koster uansett.
Vis hele sitatet...
Du ramser opp en liste over ting du ikke engang vet prisen på. Materialkostnader? Asvalt og nye kabler? Det er fortsatt ikke i nærheten av å koste 45 mill selv med lønn til arbeiderne. Aner du hva du får gjort med kun 1 mill?

De må leie inn en maskinentreprenør som skal rive bomstasjonen og asvalten og en strømforsyningsleverandør som legger om strømkabler..


En lokal maskinentreprenør her fikk gravd ut en skogsholt fullt av store steiner og trær for å lage et flerbruksområde hvor de skulle ha en danseband-festival på. De gravde ut steinene, trærne, transportert vekk alle massene, lagt ny grus og planert hele plassen for 200.000 kr. To mann, 3 ukers arbeid.
Sitat av Undiken Vis innlegg
Slashdot: Det du ramser opp der er ikke noe som ville kostet 45 millioner etter min mening! Det høres ut som det kun trengs et par gravemaskiner, en lastebil og en bulldozer for å gjøre jobben spør du meg. Problemet er at Statens Vegvesen må betale skyhøye regninger til ingenørene og leie inn andre entreprenører som skal gjøre jobben. Og disse under-entreprenørene vet å sette sin pris på ting. Statens Vegvesen er nettopp det det heter, STATENS vegvesen. De administrerende i Statens Vegvesen vet at det er staten som betaler og at de selv ikke vil lide noen skjebne uansett pris. Det hadde vært noe helt annet hadde det vært en privat bedrift som sto for jobben.


Finnes garantert verre eksempler enn det jeg ga. Sleng ut!
Vis hele sitatet...
Også må dem leie folk som skal lage tegninger av hvordan det skal planeres, tegninger hvor ledninger/kabler/rør skal gå, tegninger av "arkitektur" på eventuelle bygninger, landemålere, transportering av utstyr, godkjenninger, det der litt mer enn bare noen lastebiler og en bulldozer.
Sist endret av Bruskork1; 2. september 2013 kl. 21:11.
Sitat av Undiken Vis innlegg
Du ramser opp en liste over ting du ikke engang vet prisen på. Materialkostnader? Asvalt og nye kabler? Det er fortsatt ikke i nærheten av å koste 45 mill selv med lønn til arbeiderne. Aner du hva du får gjort med kun 1 mill?

De må leie inn en maskinentreprenør som skal rive bomstasjonen og asvalten og en strømforsyningsleverandør som legger om strømkabler..


En lokal maskinentreprenør her fikk gravd ut en skogsholt fullt av store steiner og trær for å lage et flerbruksområde hvor de skulle ha en danseband-festival på. De gravde ut steinene, trærne, transportert vekk alle massene, lagt ny grus og planert hele plassen for 200.000 kr. To mann, 3 ukers arbeid.
Vis hele sitatet...
Derfor jeg sier at det kanskje er litt drøyt.

Men for å sammenligne: En i nabogata har arbeida de siste 3 årene med å få gravd ut kjeller for å lage hjemmekino, han har brukt drøyt 16 mil på å lage ett 2 meter dypt hull i bakken, og lagt 10cm med grunnmur.

Men om du er så sikker på din sak, finn frem alle kostnadene selv da, faktisk vis at jeg er feil, ikke bare skriv det.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Også må dem leie folk som skal lage tegninger av hvordan det skal planeres, tegninger hvor ledninger/kabler/rølr skal gå, tegninger av "arkitektur" på eventuelle bygninger, landemålere, transportering av utstyr, godkjenninger, det der litt mer enn bare noen lastebiler og en bulldozer.
Vis hele sitatet...
Ingeniørene. Det er enorme summer bare der, men likevell er 45 mill helt vanvittig for en sånn type jobb.

Husker det var en artikkel for ikke lenge siden om hvor mye penger regjeringen brukte på "planleggere". Kan se om jeg finner igjen den artikkelen!

Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Derfor jeg sier at det kanskje er litt drøyt.

Men for å sammenligne: En i nabogata har arbeida de siste 3 årene med å få gravd ut kjeller for å lage hjemmekino, han har brukt drøyt 16 mil på å lage ett 2 meter dypt hull i bakken, og lagt 10cm med grunnmur.

Men om du er så sikker på din sak, finn frem alle kostnadene selv da, faktisk vis at jeg er feil, ikke bare skriv det.
Vis hele sitatet...
16 millioner for å grave ut en kjeller? Tror den entreprenøren lo hele veien til banken.
Sitat av Undiken Vis innlegg
Ingeniørene. Det er enorme summer bare der, men likevell er 45 mill helt vanvittig for en sånn type jobb.

Husker det var en artikkel for ikke lenge siden om hvor mye penger regjeringen brukte på "planleggere". Kan se om jeg finner igjen den artikkelen!



16 millioner for å grave ut en kjeller? Tror den entreprenøren lo hele veien til banken.
Vis hele sitatet...
Tja, han har rent fjell nedover, og det må gjøres relativt på rare arbeidstider pga. naboklaging, samt at det aldri ble gjort ordentlige avtaler mellom hvordan det hele skulle gjøres.

Og nok en gang, ikke bare entrepenør nei.
Hvor mye koster det å rive et hus? Hvorfor skal det koste en så vanvittig sum å rive en bomstasjon? La oss si at halvparten av de millionene gikk rett til lønninger. 22,5 millioner fordeles dermed over 3 måneder, noe som gir en kostnad på 7,5 mill i måneden. Tjener man 500k i året tjener man ca 42k i måneden. Deler man 7,5 mill på 42k får man omtrent 170.

Så hvordan kan det være forsvarlig at 170 personer jobber fulltid med å rive en enkelt bomstasjon i 3 måneder? Og det er fortsatt 22,5 mill igjen til materiell. Riktignok er dette et elendig regnestykke, men det setter ting i perspektiv. Hvor er regnskapet som kom fram til at dette skal koste vanvittige 45 mill?

Og hvordan er det forsvarlig?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
NopeCoder:
-Gang lønninger med minst to for å få entreprenøren sin pris ut til kunde. Ein person som får 40k i lønn før skatt koster minimum 80k ut til kunde.
-Maskinpark koster penger.
-Transport av maskiner.
-Råvarer.
-Planlegging/engineering.

Du kan antakeleg få eit reknestykke på kostnaden om du kontakter t.d. NCC Roads eller Vegvesenet.
Sist endret av vidarlo; 2. september 2013 kl. 22:15.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Siden det ble mye snakk om rivningen av den bomstasjonen skal jeg også prøve å uttale meg, siden jeg jobber i den bransjen og har litt peil på prisnivået.
Og for meg hører 45 millioner ut som et altfor høy sum for rivningen av en bomstasjon, selv når man prøver å regne med alle utgifter.
Jeg vet at det firmaet jeg jobbet i før reiv 7 bruer langs en europavei for langt under 10 mill (begynner å bli noen år siden så ikke helt sikker på sum). Da måtte veien stenges for natta, fyllmasser måtte kjøres ut for å beskytte asfalten og så måtte brua være nede og alt ryddet vekk innen morgen trafikken startet.
Vil tru at mengden prosjektering vil være nesten mer for riving av bruer enn for en bomstasjon.

Skal sies at det i senere tid har kommet vanvittig med papir arbeid som følger med alt som har med anleggsbransjen å gjøre. Føler selv at jeg bruker mesteparten av tiden min til å fylle ut sjekklister, sja'er og andre skjemaer, noe som bare øker prisene på arbeidet som skal utføres.
Ganger jeg lønnen med to blir det over 80 personer på fulltid i tre måneder. Planlegging/engineering er noe av det nettop disse menneskene driver med. Da står en igjen med maskinpark, transport og råvarer. Det skal altså koste 22,5 mill. For min del går regnestykket enda ikke opp. Det opprettes vel ikke en ny bedrift med nye maskiner hver gang en bomstasjon skal rives?
Her hvor jeg bor, så la de ned bomstasjonen ved en bru som ble finansiert av bompenger. Det eneste de gjorde der var å fjerne de to små hyttene og automatene, og erstattet dette med noen få kvadratmeter med asfalt, så var jobben gjort.

Dette var en jobb som knapt koster 100 000,- bare ved å tenke litt logisk. Hva den kosta fra statens side, tør jeg ikke tenke på.
Sitat av slashdot Vis innlegg
NopeCoder:
-Gang lønninger med minst to for å få entreprenøren sin pris ut til kunde. Ein person som får 40k i lønn før skatt koster minimum 80k ut til kunde.
-Maskinpark koster penger.
-Transport av maskiner.
-Råvarer.
-Planlegging/engineering.

Du kan antakeleg få eit reknestykke på kostnaden om du kontakter t.d. NCC Roads eller Vegvesenet.
Vis hele sitatet...
Maskinpark koster penger? Man kjøper da ikke en hel maskinpark for å rive en bomstasjon. Høres ut som du mener man er nødt å kjøpe gravemaskinene for å kunne rive. Når en entreprenør vinner anbudet er de ansvarlig for å stille med rett utstyr i tillegg til å transportere maskinene. Alle maskinentreprenører har lastebiler eller hengere for å frakte maskinene. Diesel til noen gravemaskiner som skal rive i noen uker koster heller ikke flere millioner kroner. Og hva mener du med "Råvarer"...?
Sitat av Undiken Vis innlegg
Maskinpark koster penger? Man kjøper da ikke en hel maskinpark for å rive en bomstasjon. Høres ut som du mener man er nødt å kjøpe gravemaskinene for å kunne rive. Når en entreprenør vinner anbudet er de ansvarlig for å stille med rett utstyr i tillegg til å transportere maskinene. Alle maskinentreprenører har lastebiler eller hengere for å frakte maskinene. Diesel til noen gravemaskiner som skal rive i noen uker koster heller ikke flere millioner kroner. Og hva mener du med "Råvarer"...?
Vis hele sitatet...
Du har jo ikke peiling på hva du snakker om.
Ja, en maskinpark koster penger. Hvordan trur du en entreprenør kan finansiere innkjøp, vedlikehold og frakt hvis han ikke kan fakturere kunden for det? Som du sier har de forskjellieg firmaene tilgang til de nødvendige maskinene og bilene, men det er absolutt ingen av dem som gjør noe som helst gratis. Ikke et eneste spadetak blir tatt uten at kunden blir fakturert.

Hvis du lurer på hva råvarer er, hva tror du man lager vei av?
Når kan man jobbe på en trafikkert vei, skal man ta det på natta eller dagen? Hvor mye koster sikkerhetstiltakene til de ansatte? De kan helt sikkert ikke stenge hele e18 i anleggsperioden, så sikkerhetstiltakene må være omfattende.

Et annet spørsmål jeg også stiller meg Hvis 45mill er så alt for mye, hva bør noe slik koste syns dere?
Sist endret av Mith; 3. september 2013 kl. 12:43.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
OK, jeg gjorde noe kreizi, men ikke vær nørd da!

Først googlet jeg "45 millioner site:vegvesen.no bomstasjon". Første treff? Håndbok 240 Bomstasjoner (veiledning) - Statens vegvesen (PDF).

Heisann. «2.7 Kostnader». Og «Anneks A Kostnader».

Sitat av Anneks A: Kostnader - A.1: Generelt - Fjerningskostnader
Kostnadene til fjerning av en bomstasjon og istandsetting av området vil variere meget med størrelsen på stasjonen og aktuell etterbruk av arealene. Mens selve fjerningen kan koste i størrelsesorden 3 – 4 mill. kroner, vil istandsettingen av arealet kunne koste anslagsvis 5 – 15 mill. kroner for middels store og store bomstasjoner
Vis hele sitatet...
Dette virket fortsatt litt mye, så jeg ringte Statens Vegvesen (02030 om du er gira).

Han jeg snakket med kjente ikke til alle detaljer om akkurat denne bomstasjonen (de av dere som er sultne nok på budsjettet kan ringe selv), men sa bl.a.:
  • Det er en større bomstasjon, 3 felter hver vei
  • Det kan være snakk om at summen gjelder hele 4 bomstasjoner i området, samt ramper og en kontrollpost som skal bygges
  • Håndboka er 10 år gammel.
De som vil ha detaljer bes kontakte Statens Vegvesen selv, og bli satt over til de som har med denne saken å gjøre. De jeg snakket med var veldig hyggelige, kanskje fordi jeg prøvde meg med høflighet.
I tillegg har det kommet nye forskrifter relativt nylig når det kommer til hva slags masse som skal benyttes og hvor dypt man skal grave for å forhindre bla. telehiv, så hvor mye av det som ligger der i dag som også kan brukes opp igjen er vanskelig å si. Veivesenet har også gjort beregninger som sier at prisen blir en plass mellom 40-45mill, men har nedjustert det ned til ca. 30.
Spørsmålet her blir da hva de 45millionene skal brukes til, ikke om 40-45mill er for dyrt.
Sist endret av Mith; 3. september 2013 kl. 14:14.
Ta dere tiden til å lese denne artikkelen: http://www.na24.no/article3671695.ece

Etterpå spør du deg selv hvorfor du har tenkt å stemme AP eller et annet parti på venstresiden.

Denne saken med bomstasjonen er bare ett av tilfellene hvor det er overforbruk av statlige penger. Sitter en haug med ukvalifiserte politikere å bestemmer hvor pengene skal gå. Vil også minne dere på rulleringen innad i AP som fant sted for ikke lenge siden. De bare bytter om på rollene som finansminister, kulturminister uten at de trenger å ha spesielt god peiling på faget. Kristin Halvorsen som finansminister er jo et rimelig godt eksempel akkurat der!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Undiken Vis innlegg
Denne saken med bomstasjonen er bare ett av tilfellene hvor det er overforbruk av statlige penger. Sitter en haug med ukvalifiserte politikere å bestemmer hvor pengene skal gå.
Vis hele sitatet...
Det er neppe politikarar som har vedtatt noko som helst i den spesifikke saka. Stortinget har derimot sagt at bompengeselskap er ansvarlege for å rydde opp etter seg når drifta opphører.

Vedtaket om bompengetida er truleg eit reint administratitvt vedtak fatta av vegvesenet, og som dokumentert av Jonta så er det ikkje ein veldig urimeleg kostnad.

Før du fortset vil eg oppfordre deg om å kontakte Vegvesenet, for å få eit budsjett for dette. Då vil du ha langt betre fundament for kritikken din.
Sitat av Undiken Vis innlegg
Vil også minne dere på rulleringen innad i AP som fant sted for ikke lenge siden. De bare bytter om på rollene som finansminister, kulturminister uten at de trenger å ha spesielt god peiling på faget.
Vis hele sitatet...
Kvifor trur du ein har eit apparat rundt ministeren? Det er ikkje finansministeren som lager statsbudsjettet for å sei det slik. Det verkar som om du ikkje evner å skilje mellom politisk og administrativ leiing?
Sitat av Undiken Vis innlegg
Kristin Halvorsen som finansminister er jo et rimelig godt eksempel akkurat der!
Vis hele sitatet...
Javel? Kan du vise til konkrete problemer som følgje av at Kristin Halvorsen var finansminister? Og nei - at du er ueinig i politikken er ikkje eit konkret problem. Det er alltid nokon som vil vere ueinige.

Kort sagt; du er ei påstandsmølle i denne tråden, og elsker å kritisere, men kritikken din er ikkje spesielt solid, og virker delvis rimelig latterleg overfladisk. Det er lettare å overtyde folk om du er i stand til å argumentere for påstandane dine.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er neppe politikarar som har vedtatt noko som helst i den spesifikke saka. Stortinget har derimot sagt at bompengeselskap er ansvarlege for å rydde opp etter seg når drifta opphører.

Vedtaket om bompengetida er truleg eit reint administratitvt vedtak fatta av vegvesenet, og som dokumentert av Jonta så er det ikkje ein veldig urimeleg kostnad.

Før du fortset vil eg oppfordre deg om å kontakte Vegvesenet, for å få eit budsjett for dette. Då vil du ha langt betre fundament for kritikken din.

Kvifor trur du ein har eit apparat rundt ministeren? Det er ikkje finansministeren som lager statsbudsjettet for å sei det slik. Det verkar som om du ikkje evner å skilje mellom politisk og administrativ leiing?

Javel? Kan du vise til konkrete problemer som følgje av at Kristin Halvorsen var finansminister? Og nei - at du er ueinig i politikken er ikkje eit konkret problem. Det er alltid nokon som vil vere ueinige.

Kort sagt; du er ei påstandsmølle i denne tråden, og elsker å kritisere, men kritikken din er ikkje spesielt solid, og virker delvis rimelig latterleg overfladisk. Det er lettare å overtyde folk om du er i stand til å argumentere for påstandane dine.
Vis hele sitatet...
Nytter ikke at det er et apparat rundt ministeren når ministeren selv ikke har kunnskap nok på feltet han/hun er satt til gjøre. Det blir som om en helsearbeider skulle vært daglig leder i et snekkerfirma. Kristin Halvorsen har ikke en ordentlig embetseksamen engang og hun er vår kunnskapsminister. Hennes viktigste mantra som finansminister var "Vi skal ta de rike" og det hjalp verken for de fattige eller industriarbeiderplassene.

Det sitter en haug med ubrukeligheter og udugeligheter i sentrale stillinger i forvaltningen i Norge. Det går dessverre utover folket når disse ikke kan gjøre riktige besluttninger.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Undiken Vis innlegg
Nytter ikke at det er et apparat rundt ministeren når ministeren selv ikke har kunnskap nok på feltet han/hun er satt til gjøre.
Vis hele sitatet...
Kan du utdjupe, og ikkje bare gjenta påstanden? Eg har fått med meg at du påstår det, men har ikkje sett argument for det.
Sitat av Undiken Vis innlegg
Det blir som om en helsearbeider skulle vært daglig leder i et snekkerfirma.
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet ikkje eit stort problem. Eg har sett folk som er utdanna innan helse, som har gjort det pokker så bra som spares-seljar på tekniske offshoreinnretninger. Det er hauger av folk som jobber med andre ting enn dei er utdanna til.
Sitat av Undiken Vis innlegg
Kristin Halvorsen har ikke en ordentlig embetseksamen engang og hun er vår kunnskapsminister.
Vis hele sitatet...
Ho har utdanning frå UiO, rett nok ikkje ei høg grad. I tillegg har ho lang erfaring som politiker, og har garantert personer med kunnskaper rundt seg.

Men igjen; kvifor er det problematisk? Kan du vise til konkrete situasjoner, eller er det repetisjon av påstanden din?
Sitat av Undiken Vis innlegg
Det sitter en haug med ubrukeligheter og udugeligheter i sentrale stillinger i forvaltningen i Norge.
Vis hele sitatet...
Kan du dokumentere påstanden din?
Kan du slutte å sitere meg på hver setning i tillegg til å stille samme spørsmålet flere ganger?

Selvfølgelig kan det være problematisk om en toppleder ikke kan det hun er satt til å gjøre! Høres ut som du mener at "Sålenge hun er politiker så kan du få hvilken som helst stilling hun ønsker"
Hun har sikkert mange flinke rådgivere, men som en leder så SKAL du kunne faget ditt. Basta! Det neste du hevder er vel at en postmann kan steppe inn som konsernsjef for statoil.. Uttalelsene dine begynner å bli tåpelige slashdot.

Poenget her er at Kristin Halvorsen ikke engang kan sette opp en regnestykke, så hva i huleste gjorde hun som finansminister? Du påpeker jo selv at hun er "lavt" utdannet. Og hun har ikke de rette kvalifikasjonene til å sitte i slike stillinger.


Sånne politikere finner man flere av på stortinget! Folk blir ansatt ved kameraderi og bekjentskap.
Sist endret av Undiken; 3. september 2013 kl. 19:19.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Enten er det kritikk for at det vert bygd for lite motorveg, eller så er det kritikk for at det er for dyre veganlegg. Dobbeltstraff, klassisk hersketeknikk. Kan du underbygge påstanden din?
Vis hele sitatet...
Tja. Ikke at jeg er uenig med deg, men rent prinsipielt så trenger ikke dette å være to motsetninger. Ting kan da være både dyrt og dårlig.

Sitat av Undiken Vis innlegg
Kan du slutte å sitere meg på hver setning i tillegg til å stille samme spørsmålet flere ganger?
Vis hele sitatet...
Forferdelig når folk ber deg om dokumentasjon til ville påstander, hva?
Sitat av Realist1 Vis innlegg


Forferdelig når folk ber deg om dokumentasjon til ville påstander, hva?
Vis hele sitatet...
Dokumentasjon?
Det er jo bare å ta en titt på ledelsesproblemene i forvaltningen som Jens ikke har ryddet opp i. Rotet i Ahus, problemene i politiet og samferdselen.
De i departementene sitter å leser rapporter utført av andre. De fleste har ingen erfaring av hva som skjer på grasrota. Vil du ha mer dokumentasjon, så fins det nok av lesestoff på akkurat nevnte problemer.
Sist endret av Undiken; 3. september 2013 kl. 19:41.
Sitat av Undiken Vis innlegg
Vil du ha mer dokumentasjon, så fins det nok av lesestoff på akkurat nevnte problemer.
Vis hele sitatet...
Ja, da finner du fram det da. Det burde ikke by på problemer. Du har jo ingen argumenter fra før, så et par linker burde jo styrke denne soleklare saken og kritikken du har. Jeg er spesielt klar for en rapport som viser at Kristin Halvorsen ikke kan regne. Hvordan skal det da bli med Erna, som jo tross alt er dyslektiker?
Du vet at administrasjonen ikke byttes ut bare fordi det kommer ny regjering?
Sist endret av Mith; 3. september 2013 kl. 19:57.
Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, da finner du fram det da. Det burde ikke by på problemer. Du har jo ingen argumenter fra før, så et par linker burde jo styrke denne soleklare saken og kritikken du har. Jeg er spesielt klar for en rapport som viser at Kristin Halvorsen ikke kan regne.
Du vet at administrasjonen ikke byttes ut bare fordi det kommer ny regjering?
Vis hele sitatet...

Har aldri hevdet at administrasjonen byttes ut ved ny regjering. Men at det blir endringer? Ja.
Det som er tåpelig er at folk ikke innser galskapen ved å la nåværende regjering styre.

Her har du litt dokumentasjon å kose deg med kjære Mith:

- http://samferdsel.toi.no/article11743-325.html

- http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.UiYV-T89U64

- http://www.dagsavisen.no/samfunn/nye...emer-ved-ahus/

- http://www.dagsavisen.no/samfunn/ahu...-minimal-makt/

- http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.UiYWXT89U64

- http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.UiYWlT89U64

- http://helenorge.nho.no/osloogakersh...rticleID=12759
Sist endret av Undiken; 3. september 2013 kl. 20:07.
Sitat av Undiken Vis innlegg
Her har du litt dokumentasjon å kose deg med kjære Mith:
Vis hele sitatet...
Hvor er koblingen her til at ministrene er så ubrukelig som du hevder? Og at de ikke kan regne? Og du har ikke svart på hvordan du ser på det fakta at Erna er dyslektiker og hvordan det da må påvirke hele landet og alle departement.
Sist endret av Mith; 3. september 2013 kl. 20:11.
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvor er koblingen her til at ministrene er så ubrukelig som du hevder? Og at de ikke kan regne? Og du har ikke svart på hvordan du ser på det fakta at Erna er dyslektiker og hvordan det da må påvirke hele landet og alle departement.
Vis hele sitatet...
Vet du ikke hvilken dokumentasjon du spurte etter en gang? Prøv å les innlegget mitt en gang til du.

Personlig har jeg ingen formening om at Erna er dysletiker. Det er en stor forskjell på å ikke ha en akademisk utdannelse som Kristin Halvorsen og det å være dysletiker. Prøver du å si at dysletikere ikke er egnet til lederstillinger?
Sitat av Undiken Vis innlegg
Vet du ikke hvilken dokumentasjon du spurte etter en gang? Prøv å les innlegget mitt en gang til du.
Vis hele sitatet...
Jeg vet hva jeg spurte etter, men du leverer jo ikke.
Sitat av Undiken Vis innlegg
Personlig har jeg ingen formening om at Erna er dysletiker. Det er en stor forskjell på å ikke ha en akademisk utdannelse som Kristin Halvorsen og det å være dysletiker. Prøver du å si at dysletikere ikke er egnet til lederstillinger?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg prøver å si at påstandene dine er latterlige, like latterlige som å si at dyslektikere ikke kan være gode politikere og ledere.
Sist endret av Mith; 3. september 2013 kl. 20:23.
Sitat av Undiken Vis innlegg
Dokumentasjon?
Det er jo bare å ta en titt på ledelsesproblemene i forvaltningen som Jens ikke har ryddet opp i. Rotet i Ahus, problemene i politiet og samferdselen.
De i departementene sitter å leser rapporter utført av andre. De fleste har ingen erfaring av hva som skjer på grasrota. Vil du ha mer dokumentasjon, så fins det nok av lesestoff på akkurat nevnte problemer.
Vis hele sitatet...
Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, da finner du fram det da. Det burde ikke by på problemer.
Vis hele sitatet...

Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg vet hva jeg spurte etter, men du levere jo ikke.

Nei, jeg prøver å si at påstandene dine er latterlige.
Vis hele sitatet...

Har levert som forespurt. Du må gjerne fortelle meg at det ikke er problemer i Ahus, politiet og samferdselen i norge. Prøv!
Sitat av Undiken Vis innlegg
Har levert som forespurt. Du må gjerne fortelle meg at det ikke er problemer i Ahus, politiet og samferdselen i norge. Prøv!
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke tenkt å prøve å fortelle deg noen ting, men du svarer jo ikke på det som blir spurt om. Nøyaktig hvordan knytter disse problemene seg til at feks. finansministeren ikke har en høy grad innenfor matematikk eller økonomi? Det er det som er tema for tråden, ikke om det er problemer i Norge, det vet alle at det er.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Undiken Vis innlegg
Har levert som forespurt. Du må gjerne fortelle meg at det ikke er problemer i Ahus, politiet og samferdselen i norge. Prøv!
Vis hele sitatet...
Nei, det har du ikkje.

Det er problemet - du har på ingen måte vist at dei problema er grunna (din påstand) manglande ferdigheiter i departementsleiinga.

Påstanden din var ikkje at ting var suboptimalt i Noreg. Påstanden din var langt friskare enn det.

Forøvrig er kritikken på grensa til dobbeltstraff - er det folk med utdanning er det den politiske eliten; broilarar. Er det folk utan utdanning, så kan dei for lite.
Sist endret av vidarlo; 3. september 2013 kl. 20:38.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg har ikke tenkt å prøve å fortelle deg noen ting, men du svarer jo ikke på det som blir spurt om. Nøyaktig hvordan knytter disse problemene seg til at feks. finansministeren ikke har en høy grad innenfor matematikk eller økonomi? Det er det som er tema for tråden, ikke om det er problemer i Norge, det vet alle at det er.
Vis hele sitatet...
Haha! Finansministeren? Du aner jo ikke hva du prater om mann! Kristin Halvorsen er kunnskapsminister!

For å svare på spørsmålet ditt så har kunnskapsministeren (eller tidligere finansminister) Kristin Halvorsen mellomfag sosialpedagogikk 1,5 år og grunnfag kriminologi 1 år. Hun har med andre ord ingen akademisk utdannelse! Fortell meg gjerne hvordan det kvalifiserer til å være finansminister Mith. Du stiller utrolig mange spørsmål og har utrolig lite peiling generelt.
Norge bruker penger på mye tull as i følge mine egne meninger. Dyre gjenstander til skoler, malerier til flere hundre tusen i fengsler osv. Når de brukte så utrolig mye penger på de grå skiltene foran tobakk så ga jeg litt opp as. Eldre folk får møkkamat og dårlig omsorg på eldrehjem og de kriminelle får kunst til flere hundretusen? På tide å sjekke prioriteringene!

heartslava.
Sist endret av heartslava; 3. september 2013 kl. 20:41.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Undiken Vis innlegg
Haha! Finansministeren? Du aner jo ikke hva du prater om mann! Kristin Halvorsen er kunnskapsminister!
Vis hele sitatet...
Det her er tåpeleg. Det var du som drog inn Halvorsen si tid som finansminister. Skjerpings.
Sitat av Undiken Vis innlegg
Hun har med andre ord ingen akademisk utdannelse!
Vis hele sitatet...
Ho har ei akademisk utdanning etter mine begreper. Men det er irrelevant. Det er du som problematiserte det - spørsmålet er då om det har ført til konkrete problemer, med tanke på arbeidsfordelinga mellom politisk og administrativ leiing. Det er ikkje finansministeren som set opp budsjettet.

Du har vore ute av stand til å konkretisere problemet, utover å gjenta det.
Sitat av Undiken Vis innlegg
Haha! Finansministeren? Du aner jo ikke hva du prater om mann! Kristin Halvorsen er kunnskapsminister!
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke nevnt Kristin Halvorsen i innlegget mitt.
Sitat av Undiken Vis innlegg
For å svare på spørsmålet ditt så har kunnskapsministeren (eller tidligere finansminister) Kristin Halvorsen mellomfag sosialpedagogikk 1,5 år og grunnfag kriminologi 1 år. Hun har med andre ord ingen akademisk utdannelse! Fortell meg gjerne hvordan det kvalifiserer til å være finansminister Mith.
Vis hele sitatet...
Som sagt over her så er det forskjell på politisk og administrativ ledelse og det er du som påstår at de to krever samme type kompetanse. Det stemmer ikke, men du fortsetter å påstå at dette er grunnen til store problemer i Norge. Du påstår også at det er lett å komme med dokumentasjon på disse påstandene, men har ikke klart å vise til noe konkret.
Sist endret av Mith; 3. september 2013 kl. 20:45.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Forøvrig er kritikken på grensa til dobbeltstraff - er det folk med utdanning er det den politiske eliten; broilarar. Er det folk utan utdanning, så kan dei for lite.
Vis hele sitatet...
Ser poenget, men det er jo litt forskjell på f.eks. å ha en finansminister som har i det minste noe relevant utdanning innen enten økonomi eller ledelse, enn en som kommer rett fra sam.pol. inn i som yrkespolitiker da(som man gjerne liker å se for seg broilerne).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Ser poenget, men det er jo litt forskjell på f.eks. å ha en finansminister som har i det minste noe relevant utdanning innen enten økonomi eller ledelse, enn en som kommer rett fra sam.pol. inn i som yrkespolitiker da(som man gjerne liker å se for seg broilerne).
Vis hele sitatet...
For all del, er heilt einig, men med den rolla ministrar har i dag, som rammegjevarar, som har eit embetsverk under seg til å ta seg av detaljane, så ser eg ikkje det som ekstremt stort problem, og eg ser ikkje at AP er verre på det enn andre parti. Kva kvalifikasjonar har t.d. Odd Einar Dørum som samferdsleminister? Eller Kristin Krohn Devold som forsvarsminister?

Så kritikken kan vere legitim, men det er i så fall neppe AP-kritikk slik trådstarter framstiller det som, men heller systemkritikk. Og det er ikkje noko ei ny regjering kjem til å endre stort på.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg har ikke nevnt Kristin Halvorsen i innlegget mitt.
Som sagt over her så er det forskjell på politisk og administrativ ledelse og det er du som påstår at de to krever samme type kompetanse. Det stemmer ikke, men du fortsetter å påstå at dette er grunnen til store problemer i Norge. Du påstår også at det er lett å komme med dokumentasjon på disse påstandene, men har ikke klart å vise til noe konkret.
Vis hele sitatet...
Ganske fasinert over heksejakten du og slashdot driver med, selv om det ikke har noe med det tråden startet med. Nemlig at staten norge kaster fra seg penger i vilden sky uten å egentlig vite verdien på tjenesten de har kjøpt. Men for å gjøre deg fornøyd så skal du få eksempler på politisk udugelighet:

http://www.bygg.no/2013/08/110529.0
http://www.ostlendingen.no/ringsaker...skap-1.6166095
http://www.levangeravisa.no/nyheter/article271327.ece
http://www.abcnyheter.no/borger/borg...ap-om-sykelonn