Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1662
Hei, jeg er en kar som er 24 år gammel og har vært en flittig aktivist på freakforum i flere år nå men velger å bruke denne brukeren for anonymitet

I de siste årene siden jeg var rundt 21 har jeg oppfattet stemmer som til tider prater til meg. Så vidt jeg kan huske var den første gangen dette oppstod når jeg var hos min far + svigermor, ruset på cannabis/hasj og radioen duret i bakgrunnen - det var en fotballkamp eller noe lignende som var i fokus men jeg følte at det jeg tenkte på var det som forble temaet når de pratet (de hørtes forbannet kyniske ut)...

Etter dette forble mange av intrykkene fra den ettermiddagen seg og jeg kunne fortsatt høre mye av det som ble "fortalt", ekstremt mye av dette er noe jeg ikke vil fortelle til andre enten fordi det blir "for søkt" eller personlig.

Kort tid senere tid har dette "utviklet" seg til å bli stort sett en slags hvisking som ulmer i bakgrunner, som sier om noe er gjort rett eller galt (dette er en generalisering) - stort sett sier "de" om det er "bra" eller "dårlig"... Dette forplanter seg i mitt daglige liv enten det omhandler sosialisering rundt andre mennesker, spilling av musikk eller bare drive slaraffenlivet foran pcen...

Det er utrolig mye mer jeg kan si om akkurat dette men jeg lurer på om dette er noe som er "unikt" i den forstand at jeg og et par "håndfulle" andre muligens "lider" av dette...

Har vært litt plaget med noe som kan (og kanskje bør,) oppfattes som hypokondri etter at min mor døde - ble mer opptatt av å være sunn og mange diverse småplager ble satt stort fokus mot. Har tatt både MR, CT og tilogmed en **** steloskopi (slange i rævva) kun for å utelukke sykdommer.

Vet faktisk ikke helt hvor jeg vil med dette annet enn å forhåpentligvis få noe fornuftig "input"... Er det noen som har opplevd dette, med eller uten bruk av diverse psykedelika? Final notice; har ikke ruset meg på annet enn Alkohol, hasj og muskattnøtt...
Sitat av Dr. Pasient Vis innlegg
Hei, jeg er en kar som er 24 år gammel og har vært en flittig aktivist på freakforum i flere år nå men velger å bruke denne brukeren for anonymitet

I de siste årene siden jeg var rundt 21 har jeg oppfattet stemmer som til tider prater til meg. Så vidt jeg kan huske var den første gangen dette oppstod når jeg var hos min far + svigermor, ruset på cannabis/hasj og radioen duret i bakgrunnen - det var en fotballkamp eller noe lignende som var i fokus men jeg følte at det jeg tenkte på var det som forble temaet når de pratet (de hørtes forbannet kyniske ut)...

Etter dette forble mange av intrykkene fra den ettermiddagen seg og jeg kunne fortsatt høre mye av det som ble "fortalt", ekstremt mye av dette er noe jeg ikke vil fortelle til andre enten fordi det blir "for søkt" eller personlig.

Kort tid senere tid har dette "utviklet" seg til å bli stort sett en slags hvisking som ulmer i bakgrunner, som sier om noe er gjort rett eller galt (dette er en generalisering) - stort sett sier "de" om det er "bra" eller "dårlig"... Dette forplanter seg i mitt daglige liv enten det omhandler sosialisering rundt andre mennesker, spilling av musikk eller bare drive slaraffenlivet foran pcen...

Det er utrolig mye mer jeg kan si om akkurat dette men jeg lurer på om dette er noe som er "unikt" i den forstand at jeg og et par "håndfulle" andre muligens "lider" av dette...

Har vært litt plaget med noe som kan (og kanskje bør,) oppfattes som hypokondri etter at min mor døde - ble mer opptatt av å være sunn og mange diverse småplager ble satt stort fokus mot. Har tatt både MR, CT og tilogmed en **** steloskopi (slange i rævva) kun for å utelukke sykdommer.

Vet faktisk ikke helt hvor jeg vil med dette annet enn å forhåpentligvis få noe fornuftig "input"... Er det noen som har opplevd dette, med eller uten bruk av diverse psykedelika? Final notice; har ikke ruset meg på annet enn Alkohol, hasj og muskattnøtt...
Vis hele sitatet...
Hvorfor er du redd for å poste dette fra din "main" bruker?

Hmm, har det kanskje slått deg at du burde legge hasjen/weeden på hylla for en stund? dette kan jo være tidlige tegn på at du holder på å utvikle en psykdom, så er vel greit å ta faresignalene. Ja jeg har opplevd mye rart flere uker etter en skikkelig trip, men da har det jo vært en grunn for det, i ditt tilfelle er jeg ikke helt sikker.
Så lenge det ikke gir deg nevneverdige store problemer i dagliglivet og hvordan du fungerer i kontakt med venner, familie, jobb og lignende så tenker jeg at det ikke gjør så mye? Det virker jo som at du skjønner at dette ikke er reelt, men noe som foregår i hodet ditt. Jeg ville nok vurdert å slutte med alt av rusmidler i en periode for å se om ting bedrer seg.

Har du prøvd å meditere? Bare sitte på en stol og observere tankene dine, lydene rundt deg, pusten din og omverdenen. Prøv å sitt 10 minutter på en stol med lukkede øyne, fokuser på pusten og bare hør om stemmene fortsatt er der da. Dette kan hjelpe.

Om det forverrer seg ville jeg nok forhørt meg med fastlegen, husk at de har taushetsplikt så ingen andre får vite hva du sier til fastlegen din.
Vanskelig for andre å si noe konkret om tilstanden din - men innenfor psykiatrien ville vel dette blitt sett på som hørselshallusinasjoner (stemmer som prater til deg + hvisking som ulmer i bakgrunnen) og vrangforestillinger (det du tenkte på ble temaet + du har en ide om at du kanskje innehar egenskaper/evner som kun du og et par håndfulle andre har(mulig jeg misforstod deg på dette)).
Men, jeg forstår det også slik at det du har skrevet her, bare er et lite innblikk i opplevelsene dine? Ref. "Det er utrolig mye mer jeg kan si om akkurat dette". Er det også slik at du har begynt å forstå verden/fått et innblikk i virkeligheten som få andre har? Jeg spør fordi folk som føler de innehar spesielle evner - ofte også beskriver det som de får en annen og unik virkelighetsforståelse.

Kan det tenkes at disse stemmene du hører - i virkeligheten bare er dine egne tanker? Men av en eller annen grunn så manifesterer de seg som ytre stemmer? Jeg spør som jeg gjør fordi - det er jo helt normalt å ha tanker om og rundt ting man foretar seg. Om det er rett eller galt, om man er fornøyd med seg selv og det man gjorde, om man burde gjort noe annerledes. En indre kritiker - som blir som en slags rettesnor. Jeg har det stort sett hele tiden, det kan være et helvetes tankekjør til tider -som kommer av min egen trang til å vurdere og være kritisk til meg selv. Det kan være tanker av typen "Nei!", "Faen, hvorfor gjorde du det?", "Jævla tulling". Men også positive tanker - av typen "Ja, det var bra!", "Nå ble de imponert av deg" osv.
Men - dette er jo ikke noe man vanligvis hører som ytre stemmer, men mer observerer/"hører" som ens egne tanker.

Jeg vet ikke om dette var akkurat den typen input du var ute etter - men jeg syntes temaer som dette er interessante, så jeg ville vel bare komme med en kommentar.
Sist endret av trallaren; 20. januar 2016 kl. 21:31.
Grunnen til at jeg ikke bruker samme brukerkonto som jeg ville til vanlig er fordi det er noen på foraet som kjenner meg personlig - har virkelig ikke lyst til å begynne å drøfte dette med noen av de...

Hasj/Cannabis har jeg så si lagt på hylla og I de siste to årene bruker har jeg kun brukt det sporadisk (2-7 ganger i året). Har fått noen "bad trips" ut av de gangene men ikke noe som har satt slike spor som de gangene jeg gjorde det før det. Samtidig bør jeg nok nevne at inntaket mitt av alkohol har tatt seg opp rimelig kraftig siden midten av desember, med ca 2-3 halvlitere inntatt per dag i snitt siden da til nå - etter min oppfatning forsterker vanligvis ikke dette de andre signalene men motvirker de til en viss grad.

Kan nevne at jeg har flere ganger følt en viss paranoia for at noen har tilsatt heroin/amfetamin i hasjen eller tilogmed "axe bodyspray" i weeden når jeg har røket tidligere - personlig kan jeg ikke utelukke at noen av disse eventuelle tilsetningsstoffene har påvirket min sinnstilstand til de grader at jeg sitter her i dag..

Meditasjon er noe jeg ikke har gjort på ca 5 år - men er noe jeg vil prøve de neste par dagene, se hvor det tar meg. Takk for tipset

Til daglig forstyrrer det meg aller mest når jeg er alene eller spiller musikk, med eller uten andre (spiller et par instrumenter). Det hender, spesielt i det siste at jeg har omtrent mistet kontroll over hjernen min - tanker dukker opp der de ikke har til vane å gjøre det, ofte får jeg forestillinge om at jeg "utarter" eller oppfører meg som en annen person som jeg husker på, helt plutselig i hodet mitt.

Sitat av trallaren Vis innlegg
Vanskelig for andre å si noe konkret om tilstanden din - men innenfor psykiatrien ville vel dette blitt sett på som hørselshallusinasjoner (stemmer som prater til deg + hvisking som ulmer i bakgrunnen) og vrangforestillinger (det du tenkte på ble temaet + du har en ide om at du kanskje innehar egenskaper/evner som kun du og et par håndfulle andre har(mulig jeg misforstod deg på dette)).
Men, jeg forstår det også slik at det du har skrevet her, bare er et lite innblikk i opplevelsene dine? Ref. "Det er utrolig mye mer jeg kan si om akkurat dette". Er det også slik at du har begynt å forstå verden/fått et innblikk i virkeligheten som få andre har? Jeg spør fordi folk som føler de innehar spesielle evner - ofte også beskriver det som de får en annen og unik virkelighetsforståelse.

Kan det tenkes at disse stemmene du hører - i virkeligheten bare er dine egne tanker? Men av en eller annen grunn så manifesterer de seg som ytre stemmer? Jeg spør som jeg gjør fordi - det er jo helt normalt å ha tanker om og rundt ting man foretar seg. Om det er rett eller galt, om man er fornøyd med seg selv og det man gjorde, om man burde gjort noe annerledes. En indre kritiker - som blir som en slags rettesnor. Jeg har det stort sett hele tiden, det kan være et helvetes tankekjør til tider -som kommer av min egen trang til å vurdere og være kritisk til meg selv. Det kan være tanker av typen "Nei!", "Faen, hvorfor gjorde du det?", "Jævla tulling". Men også positive tanker - av typen "Ja, det var bra!", "Nå ble de imponert av deg" osv.
Men - dette er jo ikke noe man vanligvis hører som ytre stemmer, men mer observerer/"hører" som ens egne tanker.

Jeg vet ikke om dette var akkurat den typen input du var ute etter - men jeg syntes temaer som dette er interessante, så jeg ville vel bare komme med en kommentar.
Vis hele sitatet...
faktisk så er dette akkurat den type kommentar jeg vil ha på dette. Får meg til å tenke på ting en annen måte enn mitt ingrodde selv gjør.

Ja, jeg får ofte følelsen av at det jeg fokuserer på/tenker på er det som er temaet for alle rundt meg og evner som andre ikke innehar er samtidig også noe som streifer meg, ofte i sammenheng med musikk - men samtidig så opplever jeg at jeg kan påvirke andre kun med mine egne tanker og følelser.
På det med evner som noe som alle har eller ikke har, føler jeg at noen vanligvis er flinkere til det ene eller det andre mens den andre parte selvfølgelig ikke er like dyktig.

Tanken(e) om at det jeg tenker kun er "meg selv" har streifet meg flere ganger men de fleste gangene gir det faktisk ikke mening - for det første har jeg flere forskjellige stemmer som prater til meg og de er til tider ikke samsvarende med hva jeg føler - for eksempel kan de/han/hun si at det jeg spiller nå på gitarent er sinnsykt dårlig. Andre ganger føles det som om jeg "overvinner" dette ved å stå på mitt, samtidig er dette utrolig vanskelig til tider.

Kan det hende at jeg "enkelt og greit" har et tankekjør som utspiller seg som flere stemmer/personer?

- Om det er fler spørsmål så fyr løs, personlig får jeg et godt tankekjør av dette.
Sist endret av Dr. Pasient; 20. januar 2016 kl. 21:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ps: Det kommer kommentarer her om at fastlegen har taushetsplikt. Om du forteller til legen at du driver med Alko/drugs så kan du risikere å miste lappen og en haug med andre problemer. bare så du er advart..
Sist endret av thundercat; 20. januar 2016 kl. 21:55.
Amfetamin i hasjen kan vi utelukke med engang. INGEN vil ødelegge hasj med amfetamin


Det er ikke ofte jeg sier dette, men kom deg til legen, få deg noen medisiner.
Jeg antar at denne tråden snart vil bli stengt/slettet grunnet temaets art, men inntil da:

Jeg ville nok også tatt meg en tur til fastlegen, var jeg deg. Han/hun har garantert en ide om hva dette kan være for noe, og ikke minst henvise deg til instanser som kan hjelpe deg videre med å finne ut av dette. Det virker kanskje skummelt og skremmende å skulle innvolvere helsevesenet i dette, men jeg vil si du har en stor STOR fordel av at du skjønner selv at det er noe som skurrer - at du skjønner selv at ting ikke er helt som dem bør være.

Bare det at du klarer å reflektere over det på følgende måte: "Kan det hende at jeg "enkelt og greit" har et tankekjør som utspiller seg som flere stemmer/personer?" viser jo at du har et innblikk i situasjonen som mange andre med liknende opplevelser dessverre ikke har. Hadde nok vært veldig fint for deg å diskutere den typen problemstillinger med en psykiater, fremfor ukjente mennesker på et forum. Du viser jo også ved å opprette tråden at du faktisk har et eget behov for å prate med noen om dette.