Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1696
Hei! Noen juridisk kloke mennesker her i kveld med noen sekunder å avse?

Saken er den at for en tid tilbake ble det bestilt noe fra en norsk nettbutikk som aldri dukket opp. Det skal angivelig ha blitt sendt som B-post, slik at det er ikke noe sporingsnr å oppdrive. Jeg blir holdt ansvarlig, visstnok med loven i bakgrunn da det tydeligvis er mottaker som er den ansvarlige part ved forsendelser.

Dette er nå gått til inkasso, til tross for at man har prøvd å bestride kravet, men rent juridisk kan jeg ikke påberope meg å være den stødigste.

Siste mail inkassoselskapet:

''Pakker fra ****** sendes som brevpost og det er ikke mulig å skaffe dokumentasjon på at brevet er levert. I henhold til norsk lov er det også i utgangspunktet mottaker som er ansvarlig for postgangen (brevpost) så fremt avsender kan sannsynliggjøre at brev er sendt til en adresse de kan forvente å nå mottaker på.''

Er dette korrekt? Faller bevisbyrden på meg, og er det i følge norsk lov virkelig jeg som er den ansvarlige for postgangen?

Sliter litt med hva neste sjakktrekk er, føler det er kjipt å bruke nesten en tusenlapp inkl inkassosalær på ett produkt jeg aldri har sett snurten av..
Sist endret av Julebrus123; 12. januar 2016 kl. 23:10.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Forbrukerkjøpslova §14.

Slik eg tolkar det er det seljar som sit med ansvaret inntil du har fått den fysisk i hende.

Ved sendekjøp går risikoen over på forbrukeren når forbrukeren, eller en tredjeperson forbrukeren har pekt ut som ikke er fraktføreren, fysisk har fått varene i sin besittelse. Risikoen går likevel over på forbrukeren når varene overlates til fraktføreren, dersom det er forbrukeren som har gitt fraktføreren transportoppdraget, og det ikke var selgeren som tilbød dette transportalternativet. Annet punktum berører ikke forbrukerens rettigheter overfor fraktføreren.
Vis hele sitatet...
Eg antar at seljar ga B-post som fraktalternativ, og ergo gjeld avsnittet eg siterte. Eg ville svart med å vise til forbrukerkjøpslova §14.
▼ ... over en uke senere ... ▼
De gir seg ikke, har henvist til forbrukerkjøpsloven paragraf 14. Nå mistet de meg totalt, hele eposten er bare rot... Skjønte fint lite av hva de egentlig ville fram til.

Her er siste svar fra dem etter henvisning til paragraf 14 og whatnot;

"Hei. Vi viser til Ot prp nr 2 (1987-88) som sier: "Skyldneren får risikoen for forsinkelser i postgangen og for at varslene i det hele kommer frem. (…) dette vil kun gjelde dersom varsel er avsendt på en betryggende måte, til en adresse hvor det er god grunn til å regne med å nå skyldneren. Hvis ikke fordringshaveren eller inkassatoren har holdepunkter for at skyldneren kan nås på annen adresse, må det normalt anses tilstrekkelig å sende varselet til den adressen som skyldneren har oppgitt til fordringshaveren. Er ingen adresse oppgitt, må det normalt anses tilstrekkelig å sende varselet til den adressen som er registrert av Folkeregisteret."

Vi viser også til §31 i kjøpsloven som omhandler din undersøkelsesplikt som kunde;
”§ 31. Kjøperens undersøkelse etter leveringen. (1) Etter levering skal kjøperen så snart han etter forholdene har rimelig høve til det, undersøke tingen slik god skikk tilsier.

Her var det snakk om et månedlig abonnement og dersom du ikke mener å ha fått varen til avtalt tid har du som kjøper plikt til å etterspørre varen. Dersom du ikke kan dokumentere dette må også hele saken betales."
Hva er det du ikke har fått?
Hvordan ble dette bestilt?
Ble dette sendt til en adresse du oppgav?
Er selger en bedrift eller privatperson?
Var det du som spesifiserte fraktmetode?
Butikken kan mene hva de vil.. bare fortelle at du nekter å betale noe du ikke har mottatt og så tar du kontakt med inkasso byrået og sier at du ikke vedkjenner deg kravet.. muntlig og skriftlig
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Julebrus123 Vis innlegg
"Hei. Vi viser til Ot prp nr 2 (1987-88) som sier: "Skyldneren får risikoen for forsinkelser i postgangen og for at varslene i det hele kommer frem. (…) dette vil kun gjelde dersom varsel er avsendt på en betryggende måte, til en adresse hvor det er god grunn til å regne med å nå skyldneren. Hvis ikke fordringshaveren eller inkassatoren har holdepunkter for at skyldneren kan nås på annen adresse, må det normalt anses tilstrekkelig å sende varselet til den adressen som skyldneren har oppgitt til fordringshaveren. Er ingen adresse oppgitt, må det normalt anses tilstrekkelig å sende varselet til den adressen som er registrert av Folkeregisteret."
Vis hele sitatet...
Det gjeld altså då inkassovarselet og/eller fakturaen. Mottok du faktura utan å klage?
Sitat av Julebrus123 Vis innlegg
Vi viser også til §31 i kjøpsloven som omhandler din undersøkelsesplikt som kunde;
”§ 31. Kjøperens undersøkelse etter leveringen. (1) Etter levering skal kjøperen så snart han etter forholdene har rimelig høve til det, undersøke tingen slik god skikk tilsier.
Vis hele sitatet...
Kjøpslova er ikkje relevant. Det er forbrukerkjøpslova som gjeld om du som privatperson kjøper eit produkt frå eit firma.
Sitat av Julebrus123 Vis innlegg
Her var det snakk om et månedlig abonnement og dersom du ikke mener å ha fått varen til avtalt tid har du som kjøper plikt til å etterspørre varen. Dersom du ikke kan dokumentere dette må også hele saken betales."
Vis hele sitatet...
Det er fullstendig korrekt. Om du har vore abbonent i eit år, og fått faktura, og ignorert den, og no fått inkassovarsel har du ei relativt dårleg sak. Om du hadde meldt ifrå om at du ikkje mottok bladet hadde dei hatt ei dårleg sak. Det er og vesentleg at det er eit abbonement, fordi det vil sei at dei sender ut mange blad, der alle andre får sine.

Så om du har ei sak eller ikkje kjem i stor grad an på korleis du har oppført deg i forkant av inkassovarselet, og kva omfang mangelen har.