Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 6363
Synes The Secret er en bra bok. Alle som ikke er lykkelig bør lese den. Jeg lurer på om det finnes andre bra bøker som the secret som er verd å lese?
Kanskje gi litt informasjon om hva boka handler om?

Edit: The tenet of the book is that an individual's focused positive thinking can result in life-changing results such as increased wealth, health, happiness and more. The book achieved high sales after being featured in two episodes of Oprah, whereafter the book reached the top of the New York Times bestseller list and the film based on the book reached #1 on the sales charts on Amazon.com.
Sist endret av Astron; 10. mars 2009 kl. 14:14.
Think and grow rich by Napoleon Hill...
The Secret handler om at det er din egen feil hvis det skjer noe ille. Hvis du har problemer, mister jobben, blir sparka ut av leiligheta di fordi du ikke klarer å betale regningene, så er det fordi du ikke har tenkt nok gode tanker. Så lenge man tenker gode og positive tanker, mener forfatteren, så går det deg godt.

Hvis det ikke går deg godt er det din egen feil.

The Secret er altså det amerikanske kapitalistiske marerittet i et nøtteskall. Samfunnet, rasisme, maktforhold og diskriminering finnes egentlig ikke, og hvis det likevel skulle eksistere, så er det din egen feil.

Jeg har forøvrig ikke lest boka.
Trådstarter
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
The Secret handler om at det er din egen feil hvis det skjer noe ille. Hvis du har problemer, mister jobben, blir sparka ut av leiligheta di fordi du ikke klarer å betale regningene, så er det fordi du ikke har tenkt nok gode tanker. Så lenge man tenker gode og positive tanker, mener forfatteren, så går det deg godt.

Hvis det ikke går deg godt er det din egen feil.

The Secret er altså det amerikanske kapitalistiske marerittet i et nøtteskall. Samfunnet, rasisme, maktforhold og diskriminering finnes egentlig ikke, og hvis det likevel skulle eksistere, så er det din egen feil.

Jeg har forøvrig ikke lest boka.
Vis hele sitatet...
Dagens. Jeg spurte ikke hvem som har lest boken eller hva den handler om, er helt greit om ingen har noen bøker å anbefale, er mange anbefalinger på amazon.
Om du liker å bli lurt og velger å tro på all mulig ravende galskap så kan jeg anbefale samtlige av bøkene til Kevin Trudeau. De har navn som Natural Cures "They" Don't Want You To Know About. Og ja, They står faktisk i hermeteign på boka ...
http://www.thesecret.tv/
Makan til søppel,så en gjeng på opera som underviste i The Secret.
Så rart de fleste hadde hatt en dårilg periode i livet,så hadde dem tenk posetivt med The Secret som oppskrift.
Da ble livet bra,helt ening med Don Tomaso dette er amerikanske kapitalistiske marerittet.
Jeg må skyte inn med et innspill her: Boken du nevner er noe av det verste søppelet som jeg har lest. Leste omtrent halve boken (min mor tenkte jeg skulle se gjennom før hun kjøpte den, bokklubb), og den prøver kontinuerlig å overbevise deg selv til å tro på at universet kommer til å belønne deg så lenge du tenker positive tanker.
Selvfølgelig, går du rundt og er negativ hele tiden så tiltrekker du ikke akkurat vennskap eller respekt, men denne boken drar det så langt at jeg blir helt satt ut. Repetisjon, vrøvl og teorier som er helt på bærtur sidestiller jeg med hjernevasking av mennesker som ikke vet bedre. Sant skal sies, mennesker som leser denne boken er gjerne de uten håp, lite disiplin og som ikke vet bedre. Vis meg et eneste intellektuelt menneske som synes denne boken er bra, og med det mener jeg filosofer, samfunnsvitere, matematikere og generelt alle med litt akademisk bakgrunn. Og det gjelder ikke skuespillere og latterlig menneskevennlige personer som Oprah. Tviler du finner noen.

Det jeg derimot har tro på er selvutvikling, og ikke slikt kvasitull. Finn stoff om hvordan du kan forbedre klesstil, kroppsholdning og væremåte. Les deg opp i retorikk og språk og du vil kjapt se en forandring i måten mennesker oppfatter deg på. Som igjen kan lede til personlig suksess. Jeg har ingen konkrete eksempler, men du kan sende en PM til Snerk her på forumet, han har litt peiling på diverse bøker.

Og for å avslutte, her er et lite utdrag fra boken hvor en person uttaler seg om bokens fantastiske egenskaper. (Fritt fra hukommelsen selvfølgelig):

"Jeg leste denne boken på et tidspunkt hvor jeg var deprimert, familielivet stinket, og jeg ble øst ned av regninger. Etter å ha lest boken startet å tro på Universets O hellige makter, tenkte positive tanker og var alltid så glad. En dag begynte det bare å regne inn sjekker i postkassen min, firmaet gikk opp og over himmelen, og jeg fikk damer i bøtter og spann. Og alt dette uten å gjort en eneste ting enn å ha tenkt på Universet som den belønnende faktor."
Les heller Influence: The Psychology of Persuasion som forklarer hvordan forfatteren av The Secret og lignende bøker overtaler leserne til å sluke pisspreiket deres.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Amazon er grei på å finne bøker som likner på hverandre. Amazon er også ganske flink til å fortelle deg om en bok er verdiløs (se reviews)
http://www.amazon.co.uk/Secret-Rhond...6703614&sr=8-1
Trådstarter
De som har lest The Secret og sier at det er en dårlig bok har ikke skjønt poenget og budskapet. Selvsagt er man dum som er brød hvis man tror at hvis man tenker en positiv tanke så vil universet vibrere og flytte på seg for at du skal nå det du vil etc. Det har ikke noe med budskapet å gjøre.

Budskapet i The Secret og i livet vårt er:

The mind is everything. What you think you become.

Budda forstod dette over 2000 år før The Secret ble skrevet, dessverre har ikke folk flest skjønt dette i 2009, derfor er The Secret en god start for folk som er lost.

"Leste omtrent halve boken (min mor tenkte jeg skulle se gjennom før hun kjøpte den, bokklubb), og den prøver kontinuerlig å overbevise deg selv til å tro på at universet kommer til å belønne deg så lenge du tenker positive tanker.
"

Dagens igjen. Er det noen som faktisk har lest boken her inne? Jeg undres hvordan man kan gjøre opp en mening av en bok når man ikke har lest den...
Det siste utdraget av boken sier vel det meste.
Det er verre enn jeg trodde,kommer selvfølgelig aldrig til og lese sånt søppel.

"Jeg leste denne boken på et tidspunkt hvor jeg var deprimert, familielivet stinket, og jeg ble øst ned av regninger. Etter å ha lest boken startet å tro på Universets O hellige makter, tenkte positive tanker og var alltid så glad. En dag begynte det bare å regne inn sjekker i postkassen min, firmaet gikk opp og over himmelen, og jeg fikk damer i bøtter og spann. Og alt dette uten å gjort en eneste ting enn å ha tenkt på Universet som den belønnende faktor."

Budda forstod dette over 2000 år før The Secret ble skrevet, dessverre har ikke folk flest skjønt dette i 2009, derfor er The Secret en god start for folk som er lost.
Vis hele sitatet...
Det er vel du som ikke har skjønt det,og at du blander inn relgiøs filosofi sier vel sitt.
Kansje det er nok tullinger til at at vi får en ny beveglese alla Scientologi.

Makan til hjernevasking,send denne gjengen til til de fattige i afrika og sult og fattidom blir borte.
Da får jo alle det dem vil ha,men denne gjengen er mere ute etter og holde foredrag for rike hollywood kjendiser.
http://www.youtube.com/watch?v=_b1GKGWJbE8
Sist endret av snippsat; 10. mars 2009 kl. 19:13.
Leste the secret, 2 uker sener tok bikkjen serlmord, mistet jobben, NAV omorganiserte, foreldrene mine tapt 3 mill på sub-prime lån.
Ville ikke tatt alt i den boken for god fiskegratteng
Trådstarter
Sitat av snippsat Vis innlegg
Det siste utdraget av boken sier vel det meste.
Det er verre enn jeg trodde,kommer selvfølgelig aldrig til og lese sånt søppel.

"Jeg leste denne boken på et tidspunkt hvor jeg var deprimert, familielivet stinket, og jeg ble øst ned av regninger. Etter å ha lest boken startet å tro på Universets O hellige makter, tenkte positive tanker og var alltid så glad. En dag begynte det bare å regne inn sjekker i postkassen min, firmaet gikk opp og over himmelen, og jeg fikk damer i bøtter og spann. Og alt dette uten å gjort en eneste ting enn å ha tenkt på Universet som den belønnende faktor."


Det er vel du som ikke har skjønt det,og at du blander inn relgiøs filosofi sier vel sitt.
Kansje det er nok tullinger til at at vi får en ny beveglese alla Scientologi.

Makan til hjernevasking,send denne gjengen til til de fattige i afrika og sult og fattidom blir borte.
Da får jo alle det dem vil ha,men denne gjengen er mere ute etter og holde foredrag for rike hollywood kjendiser.
http://www.youtube.com/watch?v=_b1GKGWJbE8
Vis hele sitatet...
1. Hva har jeg ikke skjønt?
2. Hvor blander jeg inn religiøs filosofi? jeg hater både religion og filosofi
3. Budskapet i The Secret er meget bra. Selvsagt kunne de spart seg for mye av det tullet de kommer med, men dette er trolig gjort for at mainstream folk skal lese den og at de kan tjene mest mulig penger. Folk flest hadde neppe lest boken hvis den var helt vanlig og kjedelig oppsatt for hvordan finne lykken. Istedenfor ville de overdramatisere det hele og få alles øyne på boken og filmen. Det klarte de. I alt det unødvendige mylderet i the secret er det en rekke gode poeng og quotes, det holder for meg. De som henger seg opp i at f.eks det er deres egens feil av at folk i afrika sulter etc er så langt ute å kjører at jeg synes synd på dem. Det er lov å tenke litt selv når man leser.

Jeg hadde satt mye mer pris på om The Secret hadde vært helt stueren med enkelt oppsett etc, men heldigvis klarer jeg å se litt mellom fingrene og ta det uviktige som står der med en klype salt.

Har derfor tenkt å lese denne boken: The Secret is largely influenced by Wallace D. Wattles' 1910 book The Science of Getting Rich.
Sitat av Hafrsfjord Vis innlegg
I alt det unødvendige mylderet i the secret er det en rekke gode poeng og quotes, det holder for meg.
Vis hele sitatet...
Dette vil du finne i enhver religiøs tekst eller filosofisk verk. Du trenger ikke en ferdigfordøyd McBook.
Jeg har ikke lest the secret, men har veldig lyst bare for å sjekke hva "all the fuzz" er.
Jeg kan tenke meg sånn ca hvordan den er utifra hva folk her sier så min anbefaling er heller å plukke opp bøker om NLP. Jeg personlig syns NLP er spennende, har bare så lite tid til å lese om dagen.
The Secret er i bunn og grunn god gammeldags magisk tankegang satt i en moderne kontekst. Du kan dermed utvide søket ditt til å gjelde de aller fleste bøker om okultisme. Dersom du ikke ser parallellene mellom The Secret og religiøsitet og filosofi, bør du tenke om igjen...

Kanskje Prometheus Rising av Robert Anton Wilson kan være av interesse for deg:
http://www.amazon.com/s/ref=nb_ss_b_...fix=prometheus
om jeg tenker at jeg skal orde meg noe å røyke på etterpå, så skaffer jeg det, har ikke noe å si om jeg har spenn eller ikke, jeg skaffer det, før eller siden UANSETT! hadde jeg tenkt på å gå å trene like hardt som jeg tenker på weed hadde ikke jeg sett ut som jeg gjør. de omgivelsene du har er de som tilvsvarer tankegangen din. og selvfølgelig dersom du bare tenker dritt så er det ikke så mye som ikke er dritt. men hvis jeg faktisk starter dagen med å se fram til å gå å møte venner og chillen å bare ha det fett. så er dagen min mye bedre enn om jeg bare hadde tenkt på dritt.

det som ødelegger dagen min mest er negative bergensere som ikke tror på noe som ikke er dokumentert. den negative bergenstankegangen, gjør meg provosert, til de grader. deres negative tankegang, påvirker min tankegang, som gjør at jeg ikke har noe til overs for bergensere generelt(men det er mitt problem)
det er viktig at dere bedrevitere fra hele bergensområdet skjønner dette, fordi jeg er møkk lei av å stå å diskutere med fulle bergensere som absolutt tror de vet best. jeg vet ikke hva det er med flertallet fra bergen, men alt det regnværet har visst gjort noe med måten deres å se livet på.

klarer du nå å se forholde mellom tankegang og det jeg skriver? hvis ikke? så ikke håp på å bli noe ivertfall

denne posten var dedikert til RadioSlave

mvh
Sist endret av skeptfisk; 11. mars 2009 kl. 11:47.
Mange som tydeligvis dedikerer poster til meg idet siste, ser ut til at jeg provoserer en del mennesker her. Dog, jeg setter pris på en utfordrene kommentar i tid og ne.
Først skeptfisk, hvorfor et såpass personlig angrep? Fordi det faktisk står Bergen Dagsenter, så betyr ikke det at jeg er fra Bergen? For å tilspisse akkurat dette, så er jeg fra Oslo, student i Bergen, og ikke av norsk etnisitet engang. Så her generaliserer du altfor mye. Du viser jo bare selv at alt du leser tar du for god fisk, hadde ikke forundret meg om du er en av fansene av denne boken.
Hvordan gikk den reglen igjen?: "The Internet, where Men are Men, Women are Men, and little girls are FBI agents".
Med andre ord, ikke tro på alt du leser/hører.
Om vi skal diskutere det rent praktiske ved denne boken, så kan man dra ut at tanken på det positive gjenspeiler seg i dine handlinger. Klart, jeg har selv opplevd at ting jeg har lyst på, og som jeg har hatt produktbilder av på pcen har jeg i senere tid skaffet meg. Fordi bildene har trigget en lyst i meg som sier at jeg skal få tak i gjenstanden før eller senere. Om du er positiv, tenker på at du lyst på kjæreste, trigger dette igjen at du er hyggeligere og i større grad sjarmerende, enn når du kun går rundt og tenker på å voldta mennesker. Dette får å vise til at tanker og underbevisstheten spiller i stor grad rolle på dine daglige aktiviterer og utfallet av omgivelsene rundt deg.

Det jeg derimot er skeptisk til er gjøre dette til en livstro, nærmest en religion og latterlige tanker om at Universet vil belønne deg om du kun tenker positive tanker. Det jeg reagerer på er hvordan boken argumenterer for at dette skal skje selv, hvordan jeg som student skal ut av det blå plutselig får en doktorgrad i sosiologi og samfunnsvitenskap av å kun ligge i sengen hjemme, og at det regner hyggelige brev gamle bekjente med feite sjekker i ved den minste tankelek.
Boken er latterlig overfladisk. Som DonTomaso så treffende argumenterte for tidligere :
The Secret er altså det amerikanske kapitalistiske marerittet i et nøtteskall. Samfunnet, rasisme, maktforhold og diskriminering finnes egentlig ikke, og hvis det likevel skulle eksistere, så er det din egen feil.
Vis hele sitatet...
Brian, en bruker av Amazon har argumentert for bokens svake sider slik:

By Brian - See all my reviews
I'm relieved to see so many bad reviews of this piece of nonsense - proving you really can't fool all of the people any of the time. The marketing strategy is so transparent, package the piece of trivia in a cover so obviously inspired by The DaVinci Code, lace the preface with references to "ancient books of secrets" and throw in the names of long-dead geniuses (who are not likely to sue) for credibility and you have - not a book of wisdom, but a book that will appeal to the suicidal browser in need of rescue. But it falls apart under the gaze of even the least discriminating browser - the "ancient" tome which started Ms Byrne on her "quest" is barely a hundred years old. My grandfather was writing Christmas cracker jokes at that time, hardly in the timeline of the Vedas, Bible or any legitimate writings of the sages. Anyway, if this un-named 100-year-old "ancient" volume is so wonderful and inspiring, why can't she name it? Better still, re-issue it in a Dan Brown-style cover and we can all buy it! And who said Beethoven, Moses, Louis Armstrong and the other famous deadies knew "The Secret"? All we have are random quotes completely out of context, with no mention of a particular secret. Then there is the list of Ms Byrne's "teachers", complete with photos showing the biggest array of teeth since The Osmonds smiled and destroyed Hiroshima. All of her mentors are American motivation "gurus" - and if that doesn't stop you in your tracks, nothing will. One of the "essential laws" of The Secret's philosophy is to, wait for it, Do The Thing You Love! At worst this gives carte blanche to paedophiles, rapists, murderers and Robbie Williams fans. At best it promises that if we want it we can have it - so all who want to be Queen of England, you can have it if you buy Ms Byrne's book, she promises...! Now the book I'd rather read is the one which - instead of advising "do the thing you love" - suggest we "love the thing we do", but that's not going to make a fortune for the likes of Ms Byrne and her grinning gurus. P.S. I tried to give it MINUS stars, but Amazon in their wisdom only allow a one to five rating, so everyone's a winner. Rhonda and her playmates would like that!
Vis hele sitatet...
Nå skal du heller ikke tro at jeg ikke tror på noe som ikke er dokumentert, jeg er selv religiøs og liker å tenke på det fins noe som er høyere stilt en oss. I likhet med med min spirituelle tanke og sjel, så er boken like lite udokumentert og empirisk bevist. Det er bare det at religion, filosofi og kulter har finnes i så mange år allerede, og overbevisst mennesker på det bedre eller verre. Boken er er kun et skall, en lite overbevisende og for meg altfor fjernt rent logisk for å tro på. Den er laget for massene av menneskene uten tro, uten selvinnsikt og egen vilje. Laget for å selge og inspirere den vestlige verden til enda mindre selvinnsikt, og selvfølgelig for et par smarte menneskers rikdom. Klart, vi kan jo stille oss spørsmålet om hvorvidt verden hadde vært et bedre sted om alle hadde tenkt slik, men det er heller urealistisk. Mennesket er egoistisk og handler på grunnlag av det det finner som mest givende. At du kommer med positive tanker hindrer ikke akkurat massevoldtekt i Kenya eller innbrudd hos naboen. Du leser kun boken for gjøre deg selv sterkere/rikere/kjekkere, du har et egoistisk mål bak det hele og ene. Så sånt sett finnes ikke den positive tanke. Det handler om å gjøre om tanker til handlinger til din fordel. Det finnes millioner med gode overbevisninger og inspirerende kilder i verden, og denne boken er bare en barnebok til den verden, laget for å selge til de ukritiske menneskene som skal ha alt inn på den letteste måten.

Klart, det er vanskelig å forholde seg objektivt til denne boken, jeg uttrykker kun min misnøye og dumhet ved denne tittelen. Om du synes innlegget mitt er fjernt, kan man også argumenteres med at boken er minst like fjern og operer på enda høyere nivåer av svadatenkning. At du selv fortrekker forenklinger av ellers vel uttenkte tanker av Platon, Sokrates og andre kjente filosofer får være din sak. Hva boken sier om andre mennesker med negative holdninger husker jeg ikke noe om, men jeg kan tenke meg at det går i retning at du ikke skal bry deg, eller føre personen inn i et positiv tankesett, noe jeg ikke akkurat kan se at du gjør.
Ellers oppfordrer jeg deg neste gang du skal dedikere noe til meg at du faktisk svarer på spørsmålene stilt i posten min, og at du skriver skikkelig. Henvis gjerne til kilder som kan svare til din fordel. Ikke noe er mer irriterende en mennesker som har negative holdninger til sin egen skrivestil. Da kan vi kjøre debatt og ligge på lik bølgelinje.
Hvis du likte The Secret veldig godt, må du lese denne her:

A new earth - Eckhart Tolle

Sitat av Carlsberg Vis innlegg
Think and grow rich by Napoleon Hill...
Vis hele sitatet...
også bra
Sist endret av O.K; 12. mars 2009 kl. 21:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har prøvd å komme meg igjennom The Secret, men den er jo horribelt skrevet, og kjempekjedelig! Men, jeg liker det den prøver å fortelle. Loven om tiltrekkning stemmer jo faktisk, bare ikke helt som boka sier.

Tankesettet i boka er at du får det du ber om i dine tanker, bare du tenker det på rette måten. Dette stemmer, til en viss grad. Hele boka er bare en lang inføring i personlig målsetting, og hvordan du skal klare å holde troa på målet.

For eksempel: Jeg går rundt og tenker at "jeg SKAL finne meg en ny jobb." Du tenker de orda om og om igjen, og de holder deg fokusert på det. Den positive tankegangen du har mot målet ditt og sluttresultatet betyr at har mer pågangsmot i forhold til målet ditt, og at du holder håpet oppe. Du har jo tross alt allerede bestemt deg for at du skal finne en ny jobb.

Går du derimot rundt og tenker "tenk om jeg ikke finner meg en ny jobb," så fokuserer du på det negative, og alle grunnene til at du ikke skulle finne deg en ny jobb. Da blir det enklere å gi opp målet.

Boka må man ta med en stor klype salt, men det den prøver å fomidle på si mystiske og magiske måte er kraftige verktøy i å nå sine mål. Man må jo selvsagt legge litt innsats i å nå måla, og ikke sitte i sofaen og vente på at du skal få resultater, men sånn er det jo med alt i livet. Boka hjelper deg rett og slett å lære fokus.
Det er ganske latterlig at folk tror på tøys, men jeg klarer ikke egentlig å hisse meg opp over at tullinger leser sånt og betaler for det... Det er greiest å se på det som en ekstrabeskatning på folk med svekket indre liv.

Uansett dukker jo konsekvensene opp før eller siden hvis man har lært seg selv opp til overmot via troen på at universet skal trylle frem alt du ønsker og at verden aldri kommer til å bite deg i ræva; Denne tankegangen var i alle fall sentral hos folka som puslet med subprimelån og universet ga dem akkurat det de fortjente. (De mistet alt de eide, de materialistiske livene deres kollapset og en god del av dem bestemte seg for å legge ut på en lengre biltur i garasjen)

Uansett er det ganske morsomt å få noen fordommer bekreftet også i dag når en the secret-tilhenger snakker om buddha, at han hater religioner og filosofi og at folk som innser at secret-svadaets konsekvenser "ikke tenker selv". Filosofien impliserer at alle som er fattige og lider har gjort det mot seg selv.

På en måte er det deilig å være innom nff en gang annenhver dag og lese litt av alle de artige påstandene. Her er håpløst lite gjennomtenkt nyreligiøsitet, irrasjonelle påstander og totalt fraværende forståelse for vitenskap i en herlig suppe som minner meg om at hvis jeg noensinne får sjansen så bør jeg fjerne allmenn stemmerett! Skål
Sist endret av ivioynar; 13. mars 2009 kl. 01:51.
Trådstarter
Sitat av Quazzy Vis innlegg
Har prøvd å komme meg igjennom The Secret, men den er jo horribelt skrevet, og kjempekjedelig! Men, jeg liker det den prøver å fortelle. Loven om tiltrekkning stemmer jo faktisk, bare ikke helt som boka sier.

Tankesettet i boka er at du får det du ber om i dine tanker, bare du tenker det på rette måten. Dette stemmer, til en viss grad. Hele boka er bare en lang inføring i personlig målsetting, og hvordan du skal klare å holde troa på målet.
Vis hele sitatet...
And the Winner is Quazzy. Diplom er sendt i posten, sammen med en utfylt tippekupong og en pose twist.
Two Wolves

One evening an old Cherokee told his grandson about a battle that goes on inside people. He said, "My son, the battle is between two wolves" inside us all.

One is Evil. It is anger, envy, jealousy,sorrow, regret,greed, arrogance, self-pity, guilt, resentment, inferiority, lies, false pride, superiority, and ego.

The other is Good. It is joy, peace, love, hope, serenity, humility, kindness, benevolence, empathy, generosity, truth, compassion and faith."

The grandson thought about it for a minute and then asked his grandfather: "Which wolf wins?"

The old Cherokee simply replied, "The one you feed."
Vis hele sitatet...
..............
Må man lese en bok for å forstå at positiv tankegang gjør at man enklere håndterer livets "up and downs"
En positiv og optimistisk person vil enklere komme frem i livet enn en som er deprimert og pessimist.
Man kommer lengre med positiv energi enn negativ, eller sannsynligheten (med moderasjoner selvfølgelig) er større. I og med positiv tankegang påvirker deg og folk rundt deg mer enn sikkert folk flest tror?

Heh. Kanskje ikke det mest gjennomtenkte innlegget, men vil dere si at det er en hemmelighet eller religiøst på en eller annen måte å si seg enig i at positiv energi\tankegang eller (hva man nå kan kalle det) påvirker personers liv mer enn mange tror\tenker over?
Viss ikke, beviser ikke det at vi har mer kontroll over hvordan våres liv blir gjennom våres "holdninger" eller hvordan vi tenker og innstillingen vi har?
Selv om man finner sikkert nok av eksempler der den mest positive\optimistiske personen har mislykkes og har blitt deprimert osv. Men det spiller en stor rolle i hvordan livet utarter seg, både som enkelt menneske og alle på denne jord. Viss dere forstår hva jeg mener.

På mange måter kan vi skylde på mange av elendighetene vi klager over på oss selv. Nesten uansett hva det skulle gjelde da det er vi selv som styrer hvordan livet våres vil bli, eller kan bli. Både som enkelt person og alle på denne jord? Da det har med innstillingen og holdningen vi selv har.

Eller hva?

Sry, kanskje litt off-topic. Men la merke til noen poster ovenfor som virket skeptisk til hele konseptet. Jeg har ikke lest boken, bare skrev det jeg tenkte på i farten da det virket som at noen bortkastet denne ideen at livet våres blir påvirket av det jeg skrev ovenfor.
Sist endret av sneipen; 14. mars 2009 kl. 22:19.
Jeg har den boken dere snakker om, kan gjerne selge den for en billig penge om noen er intressert.
Lite brukt og er i veldig fin stand
pm me
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Boken kan være veldig god, men må etter min mening tolkes på en måte som forfatteren ikke selv har ment den som. Forfatteren tror på ideen som blir presentert på en bokstavelig måte. Altså, forfatteren presenterer en idé om at dersom du vil ha noe, så tenk på det. Ved nok positiv tankegang skal altså det du ønsker deg og tenker mye på, komme til deg. Det er selvfølgelig totalt sludder, og forfatteren viser (selvsagt) ikke til vitenskap i boken. Det burde være svært åpenbart at dette ikke fungerer, og at teoriene som blir presentert er skapt med det ene mål; å selge. Det som fascinerer meg er faktisk hvor mange som faktisk kjøper dette pisset, og tror på det. Det som selvfølgelig også er totalt idiotisk er hvordan forfatteren har tolket de gamle filosofene, og deres utsagn om en lignende idé. Tro ikke et sekund at disse store personene har samme overfladiske, trangsynte og snevre syn på denne idéen.

På en annen side kan boken ha en verdi dersom man velger å tolke boken (helst dens referanser til gamle filosofer) fra et litt annet perspektiv. Det å tenke positivt, ha drømmer og ambisjoner er nok noe vi alle er enige om er positivt. Å tenke negativt derimot, bærer nok ikke mye nytte. Om denne boken får en til å tenke litt mer positivt på en generell basis, tror jeg det kan hjelpe ganske mange mennesker til å komme seg et steg eller to lenger i livet. Selv tror jeg ikke det er mye som skal til.

Så skal det sies at det fins utallige andre bøker om det å tenke positivt, livet og alt som hører med, så med mindre man sitter fast med denne boken som eneste alternativ, så er den totalt verdiløs.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg leser selv The Secret for tiden, og syns i motsetning til mange andre som har svart på tråden at den er veldig bra. Jeg tror veldig på tankens kraft, mye fordi jeg har vært i begge endepunkter mht psyken. Jeg har vært i en periode hvor jeg hadde det svært bra, og en periode hvor alt var svart. Og når jeg ser tilbake på disse periodene så kan jeg faktisk huske ett fellestrekk. I den gode perioden brukte jeg (litt ubevisst) teknikker som denne boken nevner. Jeg "snakket" hele tiden positivt til meg selv, undervurderte all negativ feedback som ble gitt meg og holdt fokus. I den mindre oppstemte perioden dyrket jeg alt det negative. Gikk til psykolog og drøvtygget alt det negative fra fortid og nåtid, syntes enormt synd på meg selv, og var i det hele tatt lite attraktiv på et følelsesmessig plan.

Det er ikke nødvendigvis at denne boken bringer opp noe nytt for oss. De fleste vet nok at en kan føle seg bedre bare en endrer tankene sine litt. Men for å få til en massiv omstilling så er boken veldig bra å bruke som redskap for å påminne seg selv om dette og få inspirasjon og mot til å holde ut.

Jeg har møtt endel motstand i det siste, men etter at jeg fikk øynene opp for positiv tankegang så har det åpnet opp for enorme muligheter. Jeg har til og med fått et par konkrete resultater. Ett av dem er at jeg fulgte et eksempel i boken om å forestille meg en fjær fra en fugl. Jeg har brukt litt tid på å danne meg et bilde av denne fjæren, og siden jeg har brukt litt tid på det så har jeg tenkt på denne imaginære fjæren stadig vekk. Og for ikke så lenge siden så dukket det opp en fjær rett ved inngangsdøren min -som var lik den jeg hadde sett for meg. Da ble jeg ganske forvirret og forbløffet. Kall det skjebnens lykke, eller kall det tankens kraft. Uansett så er det noe jeg virkelig tror på, og det er det som betyr noe.
▼ ... over et år senere ... ▼
The Power, oppfølgeren til The Secret. Anbefales på det sterkeste!