Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 5096
Ønsker bare en liten diskusjon angående det å drepe dyr for så å skryte av det på f.eks Facebook..

Forstår at bestander må holdes nede for å forhindre utbrudd av div. sykdommer.. men det jeg ikke skjønner er at folk skal skryte av å ha drept dyret på diverse media.

Hva synes du ?
Ikke noe å skryte av, men folk er idioter og vil gjerne få bekreftelse på facebook.
Jeg skjønner ikke folks behov for å skryte av, eller dele ting på sosiale medier i det hele tatt. Hele problemstillingen din fremstår ganske banal når du sier du forstår behovet, vet det skjer, men du vil bare ikke se det, og det har en veldig enkel løsning. Du velger å ikke følge/blokkerer/hva enn funksjon sosiale medier har for at du ikke skal se det personen legger ut. Om man har et problem med jakt er det vitterlig ikke delingen på sosiale medier man burde henge seg opp i.

Sitat av Riverhill Vis innlegg
Ikke noe å skryte av, men folk er idioter og vil gjerne få bekreftelse på facebook.
Vis hele sitatet...
Litt som alle andre innlegg på facebook mener du?
Sist endret av Xasma; 21. oktober 2017 kl. 18:33.
Hvorfor akkurat dette scenarioet du henger deg opp i? Folk skryter gjerne av det de gjør. Pleier du å møte vennene dine på cafe? Da legger du kanskje ut et bilde. Vært på tur til Gran Canaria? Da legger du kanskje ut et bilde. Hvorfor mennesker må dele så mye av livet sitt på Internett kan jeg ikke svare på, men de gjør nå det. Det du egentlig mener med innlegget er at du misliker å se døde dyr i facebook feeden din.
Absolutt noe å skryte av. Flott å skyte en elg, å jakte etter egen mat er absolutt en god prestasjon. Ser på ingen måte problemet.
Elgstammen skal være glad for at det finnes jegere som vil tynne dem ut
Ellers ville det blitt for mange av dem
Og bestanden ville sultet i stedet
Kudos til jegere - både på og av Fjåseboka ! ;-)
Sitat av sinkpad Vis innlegg
... Det du egentlig mener med innlegget er at du misliker å se døde dyr i facebook feeden din.
Vis hele sitatet...
Riktig, hvorfor skryte av å ha drept ett dyr er det jeg vil frem til. Hva gjør at mennesker føler at dem har utrettet noe stort ved å plaffe ned ett dyr? Det er ikke akkuratt en rettferdig kamp mellom dyret og mennesket..

Å legge ut ett cafe besøk med venner på FB ser jeg ikke helt at kan sammenlignes, da missforstår du fullstendig mitt spørsmål.
Sitat av Solarfields Vis innlegg
Riktig, hvorfor skryte av å ha drept ett dyr er det jeg vil frem til. Hva gjør at mennesker føler at dem har utrettet noe stort ved å plaffe ned ett dyr? Det er ikke akkuratt en rettferdig kamp mellom dyret og mennesket..

Å legge ut ett cafe besøk med venner på FB ser jeg ikke helt at kan sammenlignes, da missforstår du fullstendig mitt spørsmål.
Vis hele sitatet...
Du mener: Når man poster noe i sosiale medier, så skryter man av å ha utrettet noe stort. Jeg personlig er ikke enig i det, men la oss si det er sånn. Da mener du også at det å dra på cafe med vennene sine er å utrette noe stort, eller?

I bunn og grunn ser det ut som at det du vil at dette egentlig skal handle om er problemstillingen "Hvorfor liker mennesker jakt"; ikke hvorfor vi legger det ut på sosiale medier.

Det er en relativ kompleks problemstilling, men er jo på lik linje med fisking. Det kan også argumenteres for at jakt er bedre dyrevelferdsmessig enn industriens måte å behandle dyr på. Mange synes også vilt kjøtt smaker bedre enn "oppdrettskjøtt". Det er helt sikkert også en viss tilfredsstillelse ved å ha jaktet på et dyr, kanskje store deler av dagen eller flere dager, og endelig klart å felle dyret. Jeg personlig har aldri vært på jakt annet enn fisking, men jeg må si det er "gøy" å få sin egen fisk og spise selvfiska til middag. Det å være så selvforsynt som mulig er jo også en fordel med tanke på uavhengighet av andre.
Sist endret av Likyhane; 21. oktober 2017 kl. 20:31. Grunn: Skriveleif
Sitat av Solarfields Vis innlegg
Hva gjør at mennesker føler at dem har utrettet noe stort ved å plaffe ned ett dyr? Det er ikke akkuratt en rettferdig kamp mellom dyret og mennesket..
Vis hele sitatet...
Om du først skal gå der - hvordan i all verden hadde en rettferdig kamp vært noe bedre å dele? Et dyr har dødd, og delingen av det har da ingen verdens ting med rettferdigheten rundt døden å gjøre. Men jeg spør deg rett ut - har du et problem med jakt, eller at folk deler deler at de gjør det? For det virker som du vil diskutere jakt, men på en eller annen måte starter med delingskulturen som utgangspunkt, som gjør det hele litt merksnodig.
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Xasma Vis innlegg
Jeg skjønner ikke folks behov for å skryte av, eller dele ting på sosiale medier i det hele tatt. Hele problemstillingen din fremstår ganske banal når du sier du forstår behovet, vet det skjer, men du vil bare ikke se det, og det har en veldig enkel løsning. Du velger å ikke følge/blokkerer/hva enn funksjon sosiale medier har for at du ikke skal se det personen legger ut. Om man har et problem med jakt er det vitterlig ikke delingen på sosiale medier man burde henge seg opp i.



Litt som alle andre innlegg på facebook mener du?
Vis hele sitatet...
Skjønner du ikke folks behov av å skryte og få bekreftelse? Det behovet har du selv, du burde sette deg litt inn i psykologi.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Skjønner du ikke folks behov av å skryte og få bekreftelse? Det behovet har du selv, du burde sette deg litt inn i psykologi.
Vis hele sitatet...
Les innlegget på nytt er du grei, jeg spesifiserer sosiale medier deling. Det er en forskjell mellom å fortelle familie, venner du er med og alt sånt, og å fortelle dine 300-1500 bekjente på facebook at du gjør, eller har gjort noe. Det trenger man ikke å lese psykologibøker for å skjønne.
Sist endret av Xasma; 21. oktober 2017 kl. 21:22. Grunn: wups skrev feil
Jeg ser ikke på det som å "skryte av å drepe et dyr" ved å legge det på ut FB. Det er vel mer for å skryte/vise andre at man har lykkes i noe.

Hvis du er på fisketur og får en laks på 10kg, så ville du mest sannsynlig fortalt det til noen. Du hadde kanskje til og med kommet i lokalavisa. Noen velger å skryte av bragder til kun venner og famile, mens andre ønsker å dele det til hele verden. Hvorfor folk gjør sistnevnte er vel annen diskusjon.
Hvis du spiser kjøtt betaler du strengt tatt for at andre dreper dyr på dine vegne, men nok om det.

Å jakte ned og ta livet av en elg (eller annet vilt) er ofte en intens og krevende prosess, og ikke noe alle og enhver opplever, og i og med at vi lever i et samfunn der mye av vårt sosiale liv leves på nett, vil det for noen være et passende sted å dele sine jaktbragder. Andre igjen holder en mer anonym profil hva deres jakt (og også andre større og mindre viktige hendelser i livet) angår, og nevner det kanskje ikke utover nærmeste familie, jeg kjenner begge typer jegere. Uansett, å drepe et dyr som har levd hele sitt liv i frihet i villmarka med et godt plassert skudd, er mye mer innafor (og også humant) for meg, enn f.eks. å kjøpe kjøtt i butikken, avlet for mest mulig kjøtt på minst areal, men det er en annen diskusjon.
Face problematikken lar jeg ligge, rundt halvparten av oss bruker den aktivt til alt fra cafebesøk til å vise siste jakttur.

Er jakt problematisk for ts? Da regner jeg med du er veganer, og ikke rører burgere, kebaber eller slikt? En elg som lever sitt liv i guds frie natur har hatt ett mye bedre liv enn oksen på bås som blir slaktet slik at vi får burgerne våre.

Rettferdig kamp? Jakt er ikke underholdning, eller manndomsprøve. Jakt handler ikke om å bevise noe, eller å gi dyret like muligheter. Tvert imot så handler jakt om å avlive byttet på en raskest og mest humane måte. Det betyr i praksis et skudd i hjerte/lunge regionen. Raskt, effektivt og humant.

Jakt er matauk, det er tradisjoner fra tusenvis av år tilbake. Det handler om å høste av naturens overflod. Jakt er beskatning og forvaltning. Kjøttet en får fra jakt kan være langt sunnere for oss enn kjøttet fra oksen som er foret opp på kraftfor, og maursyrebehandlet grass. Vi vet ikke hvor bra livskvalitet oksen har, om fôret er av ypperste kvalitet etc. Men vi vet ville dyr har et variert kosthold slik at det vil ikke være unaturlig å tro at viltkjøtt kan ha større forekomster av viktige næringstoffer, mineraler etc.

Jakt er bra for oss, for naturen og for bestanden av ville dyr. Vi mennesker må forvalte populasjonen av vilt slik at viltet har best mulig levevilkår.
Sist endret av frtoretang; 22. oktober 2017 kl. 00:12.
Sitat av Solarfields Vis innlegg
Riktig, hvorfor skryte av å ha drept ett dyr er det jeg vil frem til. Hva gjør at mennesker føler at dem har utrettet noe stort ved å plaffe ned ett dyr? Det er ikke akkuratt en rettferdig kamp mellom dyret og mennesket..

Å legge ut ett cafe besøk med venner på FB ser jeg ikke helt at kan sammenlignes, da missforstår du fullstendig mitt spørsmål.
Vis hele sitatet...
En rettferdig kamp mellom dyr og menneske ville utviklet seg til noe du ikke ville sett, tro du meg..

Det er derfor man bruker ammunisjon med rett anslagskraft , der vi jegere bruker en formel for å finne ut.
At man trygt dreper dyret med et bra skudd..
Jeg vil se for meg dette er utrolig mye bedre enn mange andre former for jakt.

Uansett, jo det er en prestasjon å jakte ned et dyr i mange tilfeller faktisk. Ta deg en tur ut så skal du se, du kommer deg ikke så lett veldig nært på dyr som du skulle tro..

Når det kommer til poenget, er jeg jeger og fisker selv. Og deler aldri bilder av det jeg har skutt eller drept, men deler gjerne bilder fra rundt åstedet med natur eller solnedgang bilde (uten kadaver eller blod)

Og det er nettop for jeg vet det sitter sarte sjeler der ute , som ikke tåler og se et dyr sånn, selv om dette er helt naturlig for meg og andre jegere. Jeg syns, når jegere først skal dele sånn kan de gjerne gjøre det på egne fora, feks i egne jegergrupper.
Sist endret av Incogn1to; 22. oktober 2017 kl. 00:58.
Som ivrig jeger, og våpenkyndig vil jeg gjerne si min mening. Jeg tenker at dette er en lidenskap, en livsstil og en konkurranse mellom mann og natur.

Jeg viser gjerne fram mine bragder på nettet, og ser ikke noe grunn til å ikke gjøre dette. Selve jaktbiten får fram killerinstinktet i meg, og ja, jeg dreper fordi jeg elsker deg og det er gøy. Som regel trenger jeg bare et skudd, og den er død. Ellers er det selvsagt, for dyret, trist at det må lide om det blir skadeskutt. Men tenker at dette er dyrets eget feil, at man ikke, som naturen har skapt oss alle, skjønner at det er game over.

Det er i tillegg god mat, og jeg tviler vel på at du lar være å spise kjøtt fordi dyret har blitt skutt? Her er mye dobbeltmoral, men tenker du er en slik en.

I vår miljø syntes vi synd på slike som deg, som nyter frukter av vårt arbeid, men ikke liker at dyret dør. Jeg tror kanskje du må prøve dette selv for å få et mer nyansert bilde.
Er litt rart at så mange reagerer negativt på noe som er så naturlig som det å avlive et dyr for å stille vår sult. Tenker disse sarte menneskene det samme når de går på Kiwi å kjøper kjøttdeig på tilbud? At kjøttdeigen fra kjøledisken faktisk kommer fra et slaktet dyr? Eller er noen så vant til å kjøpe alt på butikk at de aldri tenker over hvor maten kommer fra, at kjøtt, fisk, fugl og egg er til salgs ene og alene fordi vi er øverst på næringskjeden og at vi spiser slik proteinrik kost fordi det gjør oss godt?
Såpekoker av rang
Må være lov å mene at det er weird og makabert å legge ut bilder der man sitter i knestående ved siden av et blodig kadaver og gliser,
eller posere med raske shades og blodige armer mens man holder en diger laks etter gjellene. Det er harry, kleint og makabert.
Kan heller diske opp et godt måltid og skryte av det under middagen.
Sitat av monoid Vis innlegg
Må være lov å mene at det er weird og makabert å legge ut bilder der man sitter i knestående ved siden av et blodig kadaver og gliser,
eller posere med raske shades og blodige armer mens man holder en diger laks etter gjellene. Det er harry, kleint og makabert.
Kan heller diske opp et godt måltid og skryte av det under middagen.
Vis hele sitatet...
Folk er forskellige, noen synes kanskje jaktbilder er harry, andre synes kanskje på sin side at bildene av deg med sleik og latten din på en cafe er harry og kleint
Såpekoker av rang
Sitat av 4koner Vis innlegg
Folk er forskellige, noen synes kanskje jaktbilder er harry, andre synes kanskje på sin side at bildene av deg med sleik og latten din på en cafe er harry og kleint
Vis hele sitatet...
Har vært med på jakt selv jeg, både småvilt og storvilt, tatt masse bilder også, bare ikke trofébilder med gørra i bakgrunn. Nå er ikke jeg typen du tegner et bilde av her, men kunne jeg velge, hadde jeg lett valgt sleik og latte som profilbilde fremfor en kry positur i lyngen med maltrakterte dyr. Det er noe litt sånn forstyrra og Moland-aktig over det.
Sist endret av monoid; 23. oktober 2017 kl. 06:26.
Ser ingen problem med at en både kan stå der med slæik og latte, samtidig som en stolt viser frem trofeet. På FB er det vel likes som telles?
Hvor mye annet rart er det ikke lagt ut der, i form av både bilder og video'er?

Har ingen motsigelser på at det legges ut.
Du legger ut bilde av noe du liker å gjøre, og føler deg stolt av det?
Sitat av påla Vis innlegg
Du legger ut bilde av noe du liker å gjøre, og føler deg stolt av det?
Vis hele sitatet...
Å skryte kalles det, er vel stort sett hele det FB består av? Og "liker" klikk er viktig?
Sist endret av Jens1; 23. oktober 2017 kl. 17:45.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Er litt rart at så mange reagerer negativt på noe som er så naturlig som det å avlive et dyr for å stille vår sult. Tenker disse sarte menneskene det samme når de går på Kiwi å kjøper kjøttdeig på tilbud? At kjøttdeigen fra kjøledisken faktisk kommer fra et slaktet dyr? Eller er noen så vant til å kjøpe alt på butikk at de aldri tenker over hvor maten kommer fra, at kjøtt, fisk, fugl og egg er til salgs ene og alene fordi vi er øverst på næringskjeden og at vi spiser slik proteinrik kost fordi det gjør oss godt?
Vis hele sitatet...
Det betyr vel i grunn bare at vi har det litt for godt når man kan velge å være veganer..
Sitat av DSlhm Vis innlegg
Det betyr vel i grunn bare at vi har det litt for godt når man kan velge å være veganer..
Vis hele sitatet...
Det ville jeg ikke valgt til mine barn. Ville ikke valgt mangel på flere vitaminer.. Eller, har du tenkt til å jukse?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Det ville jeg ikke valgt til mine barn. Ville ikke valgt mangel på flere vitaminer.. Eller, har du tenkt til å jukse?
Vis hele sitatet...
Det er FUD. Det er fullt ut mulig å ha eit fullverdig kosthold utan å røre animalske produkter.
Det er så redneck å ha et sånt bilde på sosiale medier.

Veldig få vil syns det verken er imponerende eller irriterende, men det er helt ærlig blodharry. Ha heller et bilde av deg med rifla på ryggen med fin utsikt.
Dødskult med elgetrofébilde, da!
Jeg syntes kanskje folk er litt for hårsåre om man ikke takler et bilde av en 'elg som ligger på bakken' (jo, den er skutt og drept, men man kutter jo ikke dyret opp og henger den på display i bildet). Som flere nevner så er det for flere en bragd å felle et dyr under jakt, på lik linje som for andre så er det en bragd å ta en selfie mens man klatrer opp en fjelltopp. Dyret skytes jo ikke bare for at en jeger skal more seg ved å ta livet av et dyr - de gjør bestanden en tjeneste og samtidig får gleden av å tilegne seg sin egen mat.

Til syvende sist så er det jo enten bare å fjerne denne vennen eller fjerne innleggene fra facebook feeden
Grattis, nå vet du hvordan maten din blir til. Ganske mektige saker å innse hva du gjør når du drar kortet på rema. Tenker sånt gir oss litt mer respekt for maten vi spiser. Jeg kaster ihvertfall mindre mat etter å ha sett det samme og senere tok jegerprøven.