Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4501
Noen har misbrukt bankkortet mitt etter at jeg la det igjen hos en bekjent. Vedkommende har blitt tatt i billettkontroll på toget og utgitt seg for å være meg. Av ymse årsaker ønsker jeg ikke å anmelde forholdet. DNB har krevet politianmeldelse og signatur; et krav jeg har valgt å ikke etterkomme da jeg prinsipielt mener at bevisbyrden ligger på deres side. Spørsmålet er da om NSB har rett til å kreve dette av meg.

Nå har saken havnet hos inkasso, men etter hva jeg har lest meg til så kan jeg bestride dette kravet på grunnlag av informasjonen jeg fant her

"Ifølge inkassoloven har inkassobyrået plikt til å vurdere kravets rettmessighet før rettslig inndriving. Dette betyr at inkassobyrået ikke kan gjemme seg bak at "det var dette kreditor ønsket" når de sender et krav til rettslig inndriving, f.eks. ved forliksklage eller utleggsforetning. Dette betyr ikke at inkassobyråets vurdering av rettmessigheten må være riktig, men inkassobyrået bør kunne sannsyliggjøre at de har gjort en vurdering av at kravet har en viss substans.

På samme måte som inkassobyrået har plikt til å vurdere kravets rettmessighet, har de plikt til å vurdere dine innsigelser, d.v.s. innsigelser som du har rimelig grunn til å få vurdert slik lovteksten formulerer det. Dette betyr i praksis at din innsigelse må fremmes på en forholdsmessig saklig måte. Kravet til saklighet er imidlertid forholdsvis beskjedent. Innsigelser som "jeg gidder ikke å betale for denne dritten" eller "dette er for dumt" er ikke saklige innsigelser. Det er rimelig å forvente at en innsigelse har en viss grad av normal høflighet og en forståelig begrunnelse for hvorfor du er uenig i kravet."

Nå ønsker jeg tips fra folk som har greie på juss og inkasso generelt ift. hva jeg skal gjøre videre. Har jeg en bra sak som jeg evt. burde la gå så langt som til forliksrådet/konfliktrådet, eller er jeg juridisk ansvarlig for kravet fra inkasso fordi jeg ikke etterkom kravene fra NSB om politianmeldelse og signatur?
Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at bevisbyrden ligger på NSB sin side. De har tatt en person i billettkontroll og tatt personalia fra vedkommende basert på bankkort som har blitt vist frem. Din påstand er at personen ikke var deg, at legitimasjonen din var stjålet og ble misbrukt. Dette er en påstand du ikke er villig til å underbygge med en politianmeldelse. Du mener likevel at NSB er nødt til å bevise, utover at ditt bankkort ble vist frem, at det var deg de tok.

Hvor langt mener du NSB skal være nødt til å gå for å sikre at de har rett person når bot skrives ut? Hvorfor er det urimelig å kreve at en påstand om at bankkort var stjålet underbygges med en politianmeldelse?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av danielsk Vis innlegg
Dette er en påstand du ikke er villig til å underbygge med en politianmeldelse. Du mener likevel at NSB er nødt til å bevise, utover at ditt bankkort ble vist frem, at det var deg de tok.
Vis hele sitatet...
Deler av det er jo enkelt å svare på: det er ei sivil sak, altså er sannsynsovervekt nok. Politianmeldelse er enkel måte for NSB å eksternalisere delar av problemet: falsk anmeldelse er straffbart.

Men kva veg vektskåla tipper? Eg aner ikkje. Og eg tør ikkje prøve å gjette kva veg den tipper.
Har ikke Politiet tilgang på kameraer på disse stasjonene, eventuelt på selve toget? En etterforskning i følge anmeldelse vil kunne løse saken relativt kjapt.

Ingen kan "tvinge" deg til å anmelde forholdet, men dette er en sånn sak hvor du selv blir pekt ut som den opplagte syndebukken om du ikke gjør det.

NSB og inkassobyrå har allerede innhentet nok informasjon til å kunne føre sak mot deg. Det er min oppfatning av det hele.
Sitat av smurx Vis innlegg
Har ikke Politiet tilgang på kameraer på disse stasjonene, eventuelt på selve toget? En etterforskning i følge anmeldelse vil kunne løse saken relativt kjapt.

Ingen kan "tvinge" deg til å anmelde forholdet, men dette er en sånn sak hvor du selv blir pekt ut som den opplagte syndebukken om du ikke gjør det.

NSB og inkassobyrå har allerede innhentet nok informasjon til å kunne føre sak mot deg. Det er min oppfatning av det hele.
Vis hele sitatet...
Heh, her tror jeg kanskje du har sett litt for mye påskekrim...
1) Kameraer er ikke overalt, og det er ikke gitt at folkene stod i nærheten av et. Om de så gjorde det, så er det ikke sikkert at kjeltringen så rett inn i kameraet fra en vinkel hvor ansiktet kunne kjennes igjen. Og om det likevel skjedde, så er oppløsninga ofte så bedriten at det ikke kan regnes som bevis for noe som helst uansett. Kameraer er kjekke å bruke for å overvåke ting i sanntid, og opptak er nyttige for å se når og hvor mange noen brøt seg inn. Men som identifikasjon er de ofte ubrukelige.
2) Grunnregelen er uansett at opptak skal slettes innen ei uke. Dersom du vet at politiet kommer til å ville se på de kan du ha de en måned. NSB hadde med andre ord sletta eventuelle opptak lenge før saken ble sendt til inkasso.
3) Politiet gidder å legge betydelig med tid og ressurser i å oppklare drap. Småkrimininalitet henlegges gjerne uten etterforskning, noen steder til og med automatisk. Uansett hvilken instruks de har stående, så kan du ta en god faen på at de ikke gidder å gå gjennom kameralogger for en slik sak som det her.
Siden anmeldelse ikke er ett alternativ for deg, så kan du jo fremlegge dokumentasjon på at du var er annet sted når dette forholdet skjedde. Det kan f.eks være elektroniske spor som posisjonslogg fra din telefon hvis du har dette aktivert (Google Maps - din tidslinje)
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Heh, her tror jeg kanskje du har sett litt for mye påskekrim...
1) Kameraer er ikke overalt, og det er ikke gitt at folkene stod i nærheten av et. Om de så gjorde det, så er det ikke sikkert at kjeltringen så rett inn i kameraet fra en vinkel hvor ansiktet kunne kjennes igjen. Og om det likevel skjedde, så er oppløsninga ofte så bedriten at det ikke kan regnes som bevis for noe som helst uansett. Kameraer er kjekke å bruke for å overvåke ting i sanntid, og opptak er nyttige for å se når og hvor mange noen brøt seg inn. Men som identifikasjon er de ofte ubrukelige.
2) Grunnregelen er uansett at opptak skal slettes innen ei uke. Dersom du vet at politiet kommer til å ville se på de kan du ha de en måned. NSB hadde med andre ord sletta eventuelle opptak lenge før saken ble sendt til inkasso.
3) Politiet gidder å legge betydelig med tid og ressurser i å oppklare drap. Småkrimininalitet henlegges gjerne uten etterforskning, noen steder til og med automatisk. Uansett hvilken instruks de har stående, så kan du ta en god faen på at de ikke gidder å gå gjennom kameralogger for en slik sak som det her.
Vis hele sitatet...
I dag finnes det mer kameraer enn det vi er klar over. Det er vertfall helt sikkert. Det er noe av det første politiet søker opp, i tillegg til å spore hvor telefon eller andre smartenheter som kan knyttes til deg befant seg i gjerningsøyeblikket.

MEN! Greit nok. Regner med du er rimelig sikker på at kameraer ikke kan gi en forklaring i saken.

Forutsatt at Politiet ikke kan bevise din uskyld etter en eventuell anmeldelse, er vi tilbake hvor det er DU som blir den store syndebukken av å ikke anmelde. Valget er ditt. Betal, eller anmelde.

Skulle du bli tatt for falsk anmeldelse vil gebyr og straff nå en helt annen høyde enn den som ligger på bordet i dag. Men dette var du sikkert klar over allerede.