Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 8072
Jeg lurer på om har en politi mann lov til å stoppe deg mens han er alene og du kjører bil?
Sist endret av Joker.far; 22. mars 2017 kl. 04:05.
Raskt svar: Ja

Lengre svar: Ja, Politiinstruksen gir åpning for dette.
Fra politiinstruksen.

§ 6-2. Politimannens tjenesteplikt i sin fritid.

En politimann plikter å gjøre tjeneste i sin fritid når:

1. En foresatt beordrer det, med mindre politimannen kan kreve seg fritatt etter arbeidsmiljøloven § 49 nr. 2.
2. Omstendighetene krever at det gripes inn uten opphold for å verne liv, helse eller vesentlige samfunnsverdier.
3. Umiddelbart inngrep anses strengt nødvendig for å:
a. Forebygge eller stanse utførelsen av et grovt lovbrudd, eller
b. Pågripe personer ettersøkt som mistenkt for slike handlinger, sålangt dette ikke strir mot bestemmelser gitt i eller i medhold av lov.

Tjenesteplikt etter første ledd nr. 2 og 3 gjelder bare dersom politimannen er i en slik tilstand at tjenestehandlingen vil kunne utføres på en forsvarlig måte.

Når en politimann har grepet inn i tilfelle som nevnt under pkt. 2 og 3 ovenfor, skal den foresatte underrettes snarest mulig. Hvis han har handlet i et annet distrikt, skal også den stedige politimyndighet varsles om forholdet.
Uvaksinert 👍
Ja, du må også huske på at en politimanns ord er mye mer troverdig enn ditt, så derfor er det alltid lurt å ha dashcam som kan ta opp hendelsen hvis man er så uheldig å treffe på en som skal tøffe seg litt. Så hvis du kjører rundt og tror på de mytene du har hørt om hva politiet har lov til eller ikke så bør du absolutt skaffe deg ett dashcam.
Trådstarter
13 0
Har han liv til å inndra lappen min også hvis han er aleine?
Sitat av Joker.far Vis innlegg
Har han liv til å inndra lappen min også hvis han er aleine?
Vis hele sitatet...
Ja.
En politibetjent har politimyndighet. Alt du trenger å vite om saken står i politiloven.
Sist endret av Myoxocephalus; 22. mars 2017 kl. 16:36.
Svaret er både ja og nei. Først og fremst må det foreligge skjellig grunn til å tro at du har begått et lovbrudd som kan medføre frihetsstraff i 6 mnd eller mer. Med skjellig grunn menes det at det må ligge tungt overveiende grunner (mer enn 50% sannsynlighetsovervekt) til hvorfor du blir stoppet og politiet plikter å informere deg om hva årsaken er. Alle har noe som heter privatliv og det er lover som regulerer dette. En politimann bestemmer ikke over loven.. politiet er til for å sørge for at loven blir opprettholdt. Det vil imidlertid ikke si at en politimann har rett til å søke etter lovbrudd..Enkelt og greit fordi det må først og fremst foreligge en skjellig grunn til mistanke før en etterforskning kan finne sted. Så hvis du blir stoppet av en politimann i en bil som er godkjent uten synlige feil og mangler så må han gi deg en spesifikk gyldig grunn til hvorfor han stoppet deg. Om han ikke klarer å gjør dette så skal det nedtegnes snarest mulig og forkynnes til deg så snart som mulig samme dag. Om politiet stopper deg og du ikke har gjort noe gale så kan du nekte samarbeid. Dette er fordi du da utøver din rett til å ha et privatliv. Å nekte å sammarbeide betyr ikke automatisk at da har man noe ulovlig å skjule..Så havner man i denne situasjonen så er det veldig greit å kunne lovverket.
Sist endret av Politiet; 22. mars 2017 kl. 18:53.
Sitat av Politiet Vis innlegg
Svaret er både ja og nei. Først og fremst må det foreligge skjellig grunn til å tro at du har begått et lovbrudd som kan medføre frihetsstraff i 6 mnd eller mer.
Vis hele sitatet...
Så du påstår Politiet ikke kan ha/ikke må stoppe for trafikkontroll ( ikke over 50% sjangs for at man ikke har med sertifikat/vognkort), alkoholkontroll (ingen grunn til skjellig mistanke om at man har drukekt når de tar stikkprøver), Stoppe deg hvis du kjører uten lys/med feil lys ( ikke potensiell straff på 6 mnd) ?

Sist jeg sjekket gjelder 6 mnd sivil arrest, ikke politi i arbeid.
Sist endret av Dice; 22. mars 2017 kl. 19:08.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Politiet Vis innlegg
Svaret er både ja og nei. Først og fremst må det foreligge skjellig grunn til å tro at du har begått et lovbrudd som kan medføre frihetsstraff i 6 mnd eller mer.
Vis hele sitatet...
Vås. Politiet kan pågripe folk uansett strafferamme. Dei kan stoppe og snakke kven dei vil, uavhengig av brotsverk.
Sitat av Politiet Vis innlegg
Med skjellig grunn menes det at det må ligge tungt overveiende grunner (mer enn 50% sannsynlighetsovervekt) til hvorfor du blir stoppet og politiet plikter å informere deg om hva årsaken er.
Vis hele sitatet...
Vås. Politiet kan komme bort til kven som helst på gata og generelt sett snakke med vedkommande. Dei kan ikkje halde deg tilbake utan viare. I trafikken kan dei stoppe kven som helst i vilkårlege trafikkontroller.

Resten av innlegget er i samme stilen. Grovt misforstått eller direkte feil.
Sitat av Politiet Vis innlegg
Svaret er både ja og nei. Først og fremst må det foreligge skjellig grunn til å tro at du har begått et lovbrudd som kan medføre frihetsstraff i 6 mnd eller mer. Med skjellig grunn menes det at det må ligge tungt overveiende grunner (mer enn 50% sannsynlighetsovervekt) til hvorfor du blir stoppet og politiet plikter å informere deg om hva årsaken er. Alle har noe som heter privatliv og det er lover som regulerer dette. En politimann bestemmer ikke over loven.. politiet er til for å sørge for at loven blir opprettholdt. Det vil imidlertid ikke si at en politimann har rett til å søke etter lovbrudd..Enkelt og greit fordi det må først og fremst foreligge en skjellig grunn til mistanke før en etterforskning kan finne sted. Så hvis du blir stoppet av en politimann i en bil som er godkjent uten synlige feil og mangler så må han gi deg en spesifikk gyldig grunn til hvorfor han stoppet deg. Om han ikke klarer å gjør dette så skal det nedtegnes snarest mulig og forkynnes til deg så snart som mulig samme dag. Om politiet stopper deg og du ikke har gjort noe gale så kan du nekte samarbeid. Dette er fordi du da utøver din rett til å ha et privatliv. Å nekte å sammarbeide betyr ikke automatisk at da har man noe ulovlig å skjule..Så havner man i denne situasjonen så er det veldig greit å kunne lovverket.
Vis hele sitatet...
Feil, svaret er ja. De KAN stoppe noen selv om de er i sivil, og/eller i privatbil. De ulike forutstningene er irelevante for spørsmålet som TS stiller. Vil han ha en diskusjon om han ble stoppet på riktig grunnlag blir jo en helt annen diskusjon, der han først må legge frem det som skjedde. For øvrig er det mye du skriver som er synsing og direkte feil.
[OT: skjellig grunn osv.)

Dette med over 50% sannsynlighet for et lovbrudd er noe som stammer fra reglene om ransakelse i Straffeprosessloven.

Sitat av Lovdata.no
§ 195. Når noen med skjellig grunn mistenkes for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff, kan det foretas ransaking av hans person dersom det er grunn til å anta at det kan føre til oppdagelse av bevis eller av ting som kan beslaglegges eller som det kan tas heftelse i.
Vis hele sitatet...
(Les hele kapitlet for regler om husransakelse og andre relaterte tvangsmidler. Politiloven sier videre noe om hva slags inngripen Politiet kan utøve ellers.)

Hva som skal til for å konkludere med skjellig grunn til mistanke (altså over 50% sannsynlighet for straffbart lovbrudd), er noe den enkelte politimann avgjør ved skjønn. I praksis kan de stoppe og ransake nærmest hvem som helst; det holder å si i ettertid at vedkommende oppførte seg eller sa noe mistenkelig. Jeg kjenner ustraffede folk som har blitt stoppet og ransaket bare fordi de "så litt sånn ut".

I saker hvor de helt tydelig ikke har hatt hjemmel for personransakelse, og inngrepet er utført overfor en person hvis integritet ikke kan betviles, er en beklagelse det beste du kan håpe på.
Sist endret av kallisti; 23. mars 2017 kl. 13:03.
Skal prøve å svar kun på det du spør om:

Sitat av Joker.far Vis innlegg
Jeg lurer på om har en politi mann lov til å stoppe deg mens han er alene og du kjører bil?
Vis hele sitatet...
Ja

Sitat av Joker.far Vis innlegg
Har han liv til å inndra lappen min også hvis han er aleine?
Vis hele sitatet...
Hvis du vedtar, kan han. Hvis ikke, bestrider du besluttingen, og politi jurist vil få saken. Så er det opp til jurist om det skal bli straffesak ut av det.
Sitat av Staut Vis innlegg


Hvis du vedtar, kan han. Hvis ikke, bestrider du besluttingen, og politi jurist vil få saken. Så er det opp til jurist om det skal bli straffesak ut av det.
Vis hele sitatet...
Riktig, vil bare legge til at selv om man bestrider beslaget av førerkortet så vil det fortsatt bli inndratt på stedet, og frem til domstolen har tatt en beslutning.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Ja, en polititjenesteperson har lov til å stoppe deg selv om han/hun er alene. Det er ingen instrukser på at man skal være to til enhver tid for at man skal kunne jobbe. Hvis du er mer interessert i trafikkontroller og regler, les veitrafikkloven

Hvis det gjelder førerkortbeslag, så er det enkelt. Hvis du ikke samtykker til beslag, vil førerkortet fortsatt beslaglegges. Opprettholdelse av førerkortbeslag må derimot sendes til behandling i retten innen 3 uker.
Min far var politimann. Han pleide å si "Jeg er ikke politi med mindre jeg er på jobb. Og om du prøver å voldta noen eller kjøre i fylla".
Sist endret av nehmZ; 25. mars 2017 kl. 18:47.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nehmZ Vis innlegg
Min far var politimann. Han pleide å si "Jeg er ikke politi med mindre jeg er på jobb. Og om du prøver å voldta noen eller kjøre i fylla".
Vis hele sitatet...
Det er jo positivt galt. Politiet vil ikkje ha plikt til å gripe inn i alle situasjoner dei ser - t.d. vil dei kunne ignorere ein nasker rimeleg uproblematisk. Men dei kan ikkje oversjå grov, pågåande kriminalitet som t.d. valdtekt. Dei vil og ha plikt til å gripe inn mot fyllekøyring.

Om ikkje oppfyller dei ikkje tenesteinstruksen:
Sitat av https://lovdata.no/dokument/INS/forskrift/1990-06-22-3963
2. Omstendighetene krever at det gripes inn uten opphold for å verne liv, helse eller vesentlige samfunnsverdier.
3. Umiddelbart inngrep anses strengt nødvendig for å:
a. Forebygge eller stanse utførelsen av et grovt lovbrudd, eller
b. Pågripe personer ettersøkt som mistenkt for slike handlinger,
Vis hele sitatet...

Nasking er ikkje grovt, og går ikkje utover vesentlege samfunnsverdier. Fyllekøyring, valdtekt o.l går soleklart inn under dei bestemmelsane.
Anonym bruker
"Allergisk Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
vidarlo; det er jo akkurat det han sa, han er ikke politimann off duty med mindre noen voldtar noen eller kjører i fylla. Det er også sikkert en generalisert versjon av sannheten.

Jeg tenker at faren hans vet ganske godt hva som står i tjenesteinstruksen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
vidarlo; det er jo akkurat det han sa, han er ikke politimann off duty med mindre noen voldtar noen eller kjører i fylla. Det er også sikkert en generalisert versjon av sannheten.
Vis hele sitatet...
Mulig eg har misforstått det eg siterte då