Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5175
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei hei!
Jeg har Imovane og Sobril på resept for søvnproblemer. Har også Sobril på dagen for psykisk stabilitet.

Nå i det siste har medisinbruken min sklidd ut, og jeg har misbrukt Imovane og Sobril, begge deler.

Kjæresten min tok raskt grep på det og låste inn medisinene i safen, med samtykke fra meg. Hun skal administrere dem for meg.

Jeg trenger ikke Sobril for psykisk stabilitet lenger, den eneste grunnen til at jeg skulle ta det, ville isåfall vært for å sove.

Kjæresten min prøvde å gi meg Sobril igår, men jeg proteserte og sa at jeg ikke vil ha Sobril, jeg vil ha Imovane. Det endte med ingenting, fordi hun vet godt at Imovane kicker hardere enn Sobril, det vet nok de fleste av dere her på forumet også. Det er også helt sant, jeg blir selvsagt mer ruset på Imovane enn på Sobril..

Jeg vil ikke ha Sobril, fordi jeg rett og slett ikke trenger det, og mener at det er å skyte mygg med kanon. Det er jo et benzodiazepin, noe Imovane ikke er.

Så nå vil jeg gjerne spørre her, for å få "bekreftet" overfor henne at jeg selvsagt burde få Imovane istedenfor Sobril for å sove på.

Prøvde å ringe RUStelefonen, men de kom seriøst med ubrukelige svar. "Spør legen om noe mindre vanedannede"... hallo, skal ikke vi få svar på AKKURAT DET VI LURER PÅ? Huff...

Så, hva sier dere?
Anonym bruker
"Allergisk Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg jobber som sykepleier. Er jo såklart legen som bestemmer hvem som skal ha hva og hvorfor. Men har observert at de fleste får imovane for søvn, selv om de evt står på sobril i tillegg. Men du kan jo spørre fastlegen din hva h*n anbefaler for din situasjon? Er jo ulike faktorer som spiller inn, som blir vanskelig å vurdere her. Både doser, hvor lenge du har brukt/misbrukt de, hvor godt de fungerer på deg, bivirkninger osvosv.

Hvis du ønsker noe som ikke er så vanedannende etterhvert, hva med feks Vallergan? Har selv brukt dette med god effekt for mange år siden. Bare et tips. Bruker ingenting å sove på nå, sover som regel godt om nettene.
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svaret ditt.
Ja, det er jo en mulighet å kontakte legen, men på nåværende tidspunkt er det ikke aktuelt å informere ham om at jeg har misbrukt det. Vi har en plan for når jeg skal trappe ned +++, og jeg er veldig redd for å miste reseptene. Det kan sikkert gjøres hvis jeg sklir ut igjen, men det tror jeg ikke skjer, siden kjæresten min heretter kommer til å være mer streng med pillene, holde dem innelåst osv. Regner med du skjønner hva jeg mener.

Vi har noe som ikke er vanedannede fra før, Seroquel. Seroquel fungerer som bare faen på søvn, det skal jeg love deg, men problemet er at jeg blir nesten totalt ubrukelig dagen derpå. Vallergan har jeg prøvd for noen år siden, våkner dessverre med tett nese. Altså, det kan jo virke som at jeg bare er ute etter vanedannede medisiner, men det er jo ikke akkurat slik. Alt jeg vil er å sove og våkne opp i brukbar tilstand, noe jeg gjør med Imovane og evt. Sobril. Dette er noe legen er klar over, han er også klar over at jeg har misbrukt sånt på et annet tidspunkt i mitt liv.

Jeg er i en periode hvor det er viktig at jeg yter godt (av årsaker jeg ikke kan nevne, da det vil identifisere meg). Etter denne perioden skal jeg med glede begynne med Seroquel igjen altså, selv om det gjør meg helt dopa dagen derpå.

Perioden er ikke så lang, det er snakk om slutten av året at jeg og legen skal begynne nedtrapping på Imovane og Sobril.
Du har helt rett. Imovane er langt sterkere en de fleste bzd, som du selv sier. Men hva er egentlig problemstillingen her? Hvorfor beholde sobrilen når du selv sier du ikke trenger den mer? La dama di kaste sobrilen i søpla, på bålet eller w/e

Hvor mange milligram sobril har du vanligvis tatt? Jeg måtte opp i 150 mg for å kunne senke skuldrene etter en lang dag, sobril er på bunnen av næringskjeden av b-preparatene spør du meg, bare å kvitte seg med. Sikkert mange som har god nytt av sobril.

Mange leger vil tro det er bedre at pasienten bruker imovane enn sobril, kanskje på grunn av at sobril såvidt klarer å klamre seg til benzo-tittelen idk. Jeg har brukt imovane i mange år, snart 8. Det har vært relativt problemfritt for min del, selvom enkelte hevder imovane og stilnoct er mer avhengighetskapende enn de tradisjoneller benzodiazepinene, litt usikker på det. Men jeg er preget av rebound, men i en veldig mild grad. Kommer til å ta imovane i mange år fremover ser det ut som.
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ellipsis, er du sikker på at du har forstått meg riktig? Det jeg sier er at jeg ikke vil ha Sobril, fordi det er et benzodiazepin. Jeg mener det er bedre for meg, med tanke på den fysiske avhengighetsfaren, abstinenser osv. at jeg får Imovane (ikke benzo) istedenfor Sobril (benzo). Sobril er fra en freaks synsvinkel ubrukelig til rus, men det er ikke slik at jeg skal ruse meg på noe av medisinene. Jeg skal få sove
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Går på maks 2x 10mg Sobril om dagen, forresten. 1 ved behov til psykiske plager, 1 for søvn i kombinasjon med 15 mg Imovane.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Numb all the way
Freakyme71's Avatar
41 7
Begge er et utrolig herk å blitt avhengig av. Om du bare vil ha noe å sove på så vil jeg faktisk anbefale deg og finne noe mindre vanedannende før du blir lurt ut i den suppa. Prøver ikke komme med noen moralpreken, men jeg er tidligere benzoavhengig. Du vil ikke det. Til nød kan du jo holde deg til Imovane, men ikke hver dag. Om legen din lar deg gå på 15 mg Imovane så gjør han et lovbrudd.

Du sier du ikke skal ruse deg, da anbefaler jeg å bruke noe som ikke gir rus og avhengighet. Lykke til.
Har du prøvd Quetiapin (Seroquel) ? Dette er et C-preparat som har blitt veldig populært å bruke mot søvn de siste årene.
Du får ingen rus (derav ikke noe misbrukpotensiale) men blir ekstremt trøtt. I store doser brukes det for å få kontroll på psykiatriske pasienter.Man kan dog være groggy morgenen etter hvis man tar for stor dose.
Sist endret av pkk1990; 21. oktober 2017 kl. 16:29.
Hei,
Jeg har erfaring med olanzapine som hjelp for søvn. Dette har i perioder hjulpet meg godt da mitt hovedproblem med søvn er overaktive tanker som holder meg våken. Olanzapine hjelper med å skygge litt til for tankene, og dermed sovner jeg lettere. Heller ingen bivirkninger dagen derpå slik det ofte meldes om andre medisiner for søvnvansker.
Anbefaler ikke Imovane over lang tid. Jeg begynte på det i mars (har tatt 7,5 mg. daglig), og nå et halvt år etterpå har det knapt noen effekt. I går tok jeg to stykker uten at det hjalp noe nevneverdig på søvnen.

Har også prøvd å slutte, men da får jeg bare mareritt :/