Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3209
hei,

Jeg har installert vannkjøler corsair h110i på en ryzen 1700x prosessor.
Corsair link verktøyet viser CPU-temperatur på 45-52 grader,
mens BIOS viser CPU-temperatur på 37 grader celsius.
hwinfo viser også 37 grader. Hva er mest rett da?
Stoler kanskje mer på bios og hwinfo

Skjermbilde corsair link(trykk på forstørr for og se bedre):
http://imgur.com/a/Hfz9t

Moderkort er Asus prime x370-pro

Corsair link viser heller ikke mer detaljer om kjøleren en viftehastigheten på ca 2300 rpm, dvs navnet på kjøleren detekteres ikke..

Ser også at Link programmet øverst også viser en temperatur ,#temp1 ,på 37 grader,men det tallet ligger jo under moderkortsinfoen på corsair-link.
Ifølge bios er moderkorts-temperaturen 26-27 grader.
Selve corsair-kjølerhodet på ovensiden av cpu virker litt varm (ikke glohet)selv om begge viftene i kjøleren snurrer.

Er BIOS tallet på cpu-temperaturen mest rett her?

Kan kjøleren være defekt? USB-kablen fra kjøleren er koblet i en usb 2.0 header på moderkortet.
Var det ikke på Ryzen 1700x-1800x hvor rapportert temperatur var feil? Link
hollow's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Var det ikke på Ryzen 1700x-1800x hvor rapportert temperatur var feil? Link
Vis hele sitatet...
Jo-men den er fixet om man har nyere BIOS-og jeg har lagt inn nyeste bios. Så de temperaturmålingene jeg har nå var +20 grader høyere før jeg oppdaterte BIOS.

Det er forskjellen mellom vist CPU temperatur i BIOS og den temperatur corsair link viser som jeg synes er merkelig.
▼ ... noen uker senere ... ▼
hollow's Avatar
Trådstarter
Virker som cpu-temperatur i Bios er temperaturen på selve cpu-socketen. Og ikke cpu-core temperaturen som vises under package-menyen i corsair link, som er ca 45 grader ved idle.
Da jeg kjører cinebench stiger cpu-package temperaturen til 66 grader celsius ved 100% load. Det er vel litt varmt da man har vannkjøler?
Og temperaturen går aldri under 45 grader celsius ved idle.