Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 4052
Hei,

Jeg har hatt statisk IP fra Lyse i noen år. Tidligere router var satt opp til å hente hente adressen fra ISP (Get dynamically from ISP).

Har nå byttet de gamle ASUS RT-66U routerene mine med Netgear Orbi ("mesh"-variant). Her må jeg enten sette opp en statisk IP innstilling eller bruke Dynamisk DNS for å kunne sette opp VPN tjeneste direkte fra router, og her dukker problemet opp.

Jeg har prøvd under "Internet Setup" og velge "Internett IP address" = "Use static IP adresse". Jeg må deretter legge inn følgende informasjon:

IP address = 51.xxx.xxx.xxx
IP Subnet Mask= 255.255.248.0
Gateway IP address= 51.xxx.xxx.1

Jeg har sjekket at IP adresse, og DNS innstillingene stemmer, men så snart routeren aktiveres med Statisk IP så får jeg ikke tilgang til internett.

Jeg har prøvd meg mot Lyse support men de er helt ubrukelig i dialogen og henviser meg til å kontakte Netgear for bistand. Jeg håper derfor noen her inne har noen erfaringer med Lyse og oppsett med statisk IP. Hvorfor fungerer innstillingen for dynamisk allokert IP og ikke innstilling med statisk IP?