Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 3746
Hei,

Jeg skal i sommer bygge meg en hjemmeserver. Den skal brukes til blant annet Plex og skylagring. Fra før har jeg kun et kabinett (NSFX White Phantom), og jeg tenker det er greit å bruke det. Budsjettet mitt er på 5k-6k. Mulig det er urealistisk å få kjøpt deler til totalt under den prisen, men jeg vil gjerne prøve.

Komponenter jeg trenger:
  • Hovedkort
  • Prosessor
  • RAM
  • RAID-kontroller?
  • Harddisker
  • Strømforsyning

Hva slags prosessor bør jeg kjøpe? Jeg har skjønt at Xenon er anbefalt for servere, men er det vits for meg, som er en privatperson, å investere mye penger der? Om hovedkortet tenker jeg ikke annet enn at det (selvfølgelig) skal være kompatibelt med prosessoren. Er det noe mer jeg bør tenke der? RAM tenker jeg skal gå greit. Ser folk skriver at ECC er det man skal gå etter. Tror også harddisker skal være greit. Hva med strømforsyningen? Jeg trenger neppe mer enn 500 W. Har ikke veldig lyst til å bruke mye penger på den, men forstår at man bør gjøre det.

Alle forslag (og spørsmål) mottas med begeistring.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tjah. Plex treng litt cpu, men det tygde 1080p innhald på ein i5-650 frå 2010. Så kjøper du noko som er nyare enn det vil det antakeleg takle 1080p transcoding.

Kor mykje RAM og CPU elles kjem litt an på filsystemet. Eg har ~10TB eksportert via samba og NFS, og det surrer og går på ein Intel Atom med 2GB RAM - som uten store problemer drar 1Gb/s i R/W, med md-raid.

Forøvrig vil eg anbefale deg å sjekke ut f.eks. hetzner. Dei tilbyr billig hosting. Du slepp å tenke på straum og kjøling, og ryker en disk sender du en mail og ber dei bytte disk. Du får og gigabit hos Hetzner...

Tjah. Plex treng litt cpu, men det tygde 1080p innhald på ein i5-650 frå 2010. Så kjøper du noko som er nyare enn det vil det antakeleg takle 1080p transcoding.

Kor mykje RAM og CPU elles kjem litt an på filsystemet. Eg har ~10TB eksportert via samba og NFS, og det surrer og går på ein Intel Atom med 2GB RAM - som uten store problemer drar 1Gb/s i R/W, med md-raid.

Forøvrig vil eg anbefale deg å sjekke ut f.eks. hetzner. Dei tilbyr billig hosting. Du slepp å tenke på straum og kjøling, og ryker en disk sender du en mail og ber dei bytte disk. Du får og gigabit hos Hetzner...
Sist endret av vidarlo; 15. juni 2017 kl. 07:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kjøp en gammel dell workstation på finn.no og kjøp til litt ekstra lagring.
Plex anbefaler 2000 poeng i passmark per hd stream. En i7 2600k har ca 8000 poeng.

Jeg kjøpten en Dell T3500kr for 3500kr for 6 måneder siden, den kjører nå UnRaid 6 med plex, sonarr, radarr og nextcloud. Anbefales.

CPU: Finn noe brukt som scorer rundt 6-8000+ i passmark. Gjerne 4 kjerner. Xeon er ikke nødvendig (kjekt hvis du skal drive med viritualisering)
RAM: Du kommer langt med 8gb (da kan plex bruke ram til transcoding) Ville ikke satset på ecc til den prisklassen du ser på.
PSU: 500w holder som regel lenge til en slik maskin.

Anbefaler å kjøre Unraid på serveren. Enkelt oppsett og VELDIG enkelt å utvide. Du trenger ikke å ha harddisker av lik størrelse.
Sist endret av GreenRay; 15. juni 2017 kl. 10:40.