Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 5056
Noen som har erfaring med solcellepanel (relativt små) som henter energien sin ifra Tritium stenger? eller er det bare jeg som er gått på en bløff..

Solen stråler jo ut mesteparten elektromagnetiske stråler, ultrafiolette, infrarøde etc. mens Tritium stråler ut lys som kommer fra helium-3 som kommer fra de to nøytronene og den ene protonen som deretter blandes med fosfor og lager lys. men vil dette aktivere den fotovoltaiske effekten i ett sol panel og produsere strøm ettersom det ikke er den samme strålingen?
altså poenget mitt er om solceller kan ta opp lys fra andre kilder enn solen.

Beklager for at jeg dro litt langt ut på temaet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sjekk databladet for solcella, og sjå kva bølgjelengder som krevst. Om det er innanfor spekteret tritium sender ut, så vil du få elektrisitet. Men tritium sender jo ut ekstremt lite lys, og det er langt betre å bruke varme og termoelektriske elementer enn lys.

Forøvrig slår det meg at energimengda du vil få er så mikroskopisk at knappcellebatterier som du bytter tredjekvart år må vere eit langt betre alternativ...
Sist endret av vidarlo; 20. april 2017 kl. 14:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ja har tenkt på å bruke disse platene som jeg aldri husker navnet på.. de som lager strøm av at den ene siden er varm og den andre er kald hahah, men jeg bare tenkte at jo større mengde tritiumstenger og flere solcellepanel så kunne det faktisk være verdt det.. etter litt reasearch ser det ut som at tritiums sine lysbølger ligger på 350-800nm som er ifra ultrafiolett til infrarødt. dette kan solcellene plukke opp, men som du sa det er spørs om det er verdt det med lysstyrken.
Sist endret av xx_Narkoman_xx; 20. april 2017 kl. 14:59. Grunn: skrev feil
Peltierelementer er ordet du leter etter.
Og for å pirke litt: Tritium er ikke selvlysende. Det er en betaemitter og kan derfor eksitere et egnet lysstoff, typisk en fluorescent.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
men... kva skal du bruke det til?

Generelt sett? Batteri er betre. Eventuelt solceller + batteri om du har tilgang på lys.
Sist endret av Myoxocephalus; 20. april 2017 kl. 15:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
jeg var bare nysgjerrig på om det gikk, ettersom eg ville prøve å lage en energikilde som ikke var avhengig av solenergi/bevegelseenergi. noe som bare kunne ligge i skoffen å generere strøm å eventuelt lade opp ett batteri og drive en LED :P

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Peltierelementer er ordet du leter etter.
Og for å pirke litt: Tritium er ikke selvlysende. Det er en betaemitter og kan derfor eksitere et egnet lysstoff, typisk en fluorescent.
Vis hele sitatet...
ja det var det jeg aldri husker hahah, takk for rettelsene er ikke helt geni innenfor kemi enda :P
Sist endret av xx_Narkoman_xx; 21. april 2017 kl. 01:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uvaksinert 👍
Spørs vel hvor lønnsomt det er, men det skal jo fungere.
https://www.youtube.com/watch?v=8fOG5IZLECk
Sitat av daffe Vis innlegg
Spørs vel hvor lønnsomt det er, men det skal jo fungere.
https://www.youtube.com/watch?v=8fOG5IZLECk
Vis hele sitatet...
...ifølge en youtubevideo med mer enn 1/3 dislikes, full av mas om "SUBSCRIBE!!!!!", laget av en fyr som åpenbart ikke har særlig peiling, og med et kommentarfelt som ser slik ut:


For all del, ingenting av dette betyr i seg selv at konseptet ikke kan fungere. Men skal du poste kilder for en påstand, så post noe som fortjener den merkelappen.

Nå. Dersom du vil bruke en radioaktiv kilde til å generere strøm, så er det selvsagt fullt mulig.
https://en.wikipedia.org/wiki/Atomic_battery
Som du kan lese av denne artikkelen finnes det også langt mer direkte - og derfor effektive - metoder enn å lage lys ved hjelp av radioluminescens for så å belyse en solcelle som utnytter den fotoelektriske effekten til å lage strøm. Som jeg hintet til i mitt forrige innlegg er tritium en betaemitter.