Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 12689
Jeg er ganske sikker på at telefonen eller leiligheten jeg bor i blir avlytter av min lettere psykopatiske eks kjæreste . Er det noen snille mennesker som kan fortelle meg hvordan jeg skal angripe det problemet ? Hva skal jeg se etter ? Har iPhone, Mac , en høytaler med bluthooth, kan det være via noe av det ? Jeg er ikke særlig teknisk anlagt og aner ikke hva jeg skal gjøre . Setter enormt stor pris på om noen kan gi meg råd .
Anmeld forholdet til politiet.

Hva får deg til å tro at du blir avlyttet?
This is bat country!
gregory's Avatar
Du kan starte med å konfrontere henne med hvorfor hun avlytter deg.
Er din eks kjæreste teknisk anlagt?
Har du delt passordene dine med denne personen?
Har denne personen hatt fri tilgang til din telefon og datamaskin?

Det er vanskelig for Ola Nordmann å kunne avlytte en iPhone. Det er ikke umulig, men mer vanskelig enn en Android.
Jeg vil anbefale deg å resette telefonen din til fabrikkinstilling. (Formatere den/slette alt innhold og starte den som en ny telefon).
Din mac derimot kan ganske enkelt hackes om h*n har hatt fri tilgang til den. Mitt beste tips her er å formatere den også. Om du ikke ønsker dette vil det nok være en god ide å legge inn solid antivirus og scanne den etter software lagt inn av eks kjæresten din. Er din eks veldig teknisk anlagt vil h*n ha mulighet til å skjule slik programvare og jeg vil igjen anbefale formatering.

Generelle tips:
Bruker du ikke WiFi skru av WiFi på telefonen din.
Bruker du ikke bluetooth, skru av bluetooth. Ikke gå rundt med bluetooth på om det ikke brukes. Dette kan føre til en potensiell sikkerhetsrisiko.
Og selvfølgelig bytt alt av passord på alle tjenester. Har du find my iPhone på din telefon og din eks kan din applekonto's passord kan han se hvor du er til en hver tid.
Har din eks tatt over din mac ville jeg ikke byttet passord før den var formatert. Dette hindrer h*n til å finne ut dine nye passord.
Sist endret av Erlpil; 19. juni 2016 kl. 19:48.
Tusen hjertelig takk for svar !! Han har tidligere jobbet i politiet . Men særlig teknisk anlagt er han ikke . Han har sporet telefonen via "find my iPhone " , tidligere, etter det har jeg kun brukt bunnsolide passord , som han ikke har hatt tilgang til . Han har hatt tilgang til Macen min , ikke telefon . Den bruker jeg nesten ikke , å ligger stortsett avslått . Jeg ble litt roligere nå som du sa at det var vanskelig . Men samtidig vet han ting han bare ikke kan vite . Jeg har ikke lyst til å anmelde han , for jeg vil ikke ha mere bråk og vil bare være i fred . Så jeg er skeptisk til å involvere politiet . Kan det ligge en mikrofon ett eller annet sted ? Om det er en mulighet , hvordan kan jeg finne den ? Tusen takk for råd ! Jeg skal følge de til punkt å prikke !
tja, du kan jo sette opp en slags blindtest for å se om han biter på informasjon som trengs avlytting for å vite. men da må du finne på noe du vet han biter på.
En annen ting er jo at venner, slekt eller tilogmed kollegaer kan være ett mellomledd for han uten at du er klar over det.
Du nevner han vet ting han ikke kan vite. Hvordan han evt stalker deg er veldig avhengig av hva "ting" er. Om han vet noe du har sagt for deg selv i din egen leilighet/hus uten andre til stede er nok en mikrofon liggende et sted. Vet han hvor du er til en hver tid er det din telefon han har kontroll over. Vet han hvem du møter, evt hvordan du kler deg i eget hjem er det nok et kamera og evt en mikrofon liggende.

Du skal legge inn en del arbeid for å sette opp overvåkning av hus/leilighet. Regner med at han ikke har tilgang til der du bor lengre. Har han trådløse enheter i huset som spionerer på deg må de være koblet til nettet for å sende han informasjonen siden han ikke kan fysisk hente den. Har du endret passord på tådløstnett og sørget for at det er ikke noe som er plugget med en ethernet kabel i veggen?

Viser det seg at han faktisk har tatt steget og "bugget" huset/leiligheten din vil jeg på det sterkeste anbefale deg å anmelde saken ettersom det er et enorm overtramp av privatlivet. Du skal vite at jeg anser dette som lite sannsynlig, men nå har du i alle fall noen tips til hvordan du kan undersøke det litt nærmere
Åh så godt å snakke med noen som har peiling ! Han vet hvem jeg har snakket med og om hva . Det har gjerne kommet en melding eller en telefon rett etterpå, eller samtidig , så da hadde ikke vedkommende rukket å eventuelt "sladre" , noe jeg uansett tror er helt usannsynlig at mine nærmeste skulle gjort. Så kanskje det er en eller annen form for mikrofon ? Eventuelt via Bluetooth , eller at han har hacket pc'en og Macen , eller har en form for kontroll på bluthooth høytaleren min ? Han vet ikke hvor jeg er eller hvordan jeg går kledd , tror jeg . Hva vil det si å bugge meg ? Nei , han har ikke tilgang til der jeg bor nå . Jeg ser ikke noe mystisk ved den trådløse ruteren . Men okey , da skal jeg formatere , pc , Mac , iPhone , og hive ut bluthooth høytaleren ? Samt opprette nye passord på alt med nett ?
Forsøk å lage en felle aller først der du feks snakker i telefonen med noen og du nevner noe som du vet er feil men som ingen andre kan vite er feilinformasjon. Så kan du forsøke å gjøre det samme på feks face via mac'n men med annen feilinformasjon slik at om ex'n biter på så vet du evt. hva som er kilden.

Når du sjekker routeren din, er det noen kabler ut fra ruteren som du ikke selv har satt dit? Om det er så fjern de(n). Sjekk også innstillingen på ruteren, slik at du vet du bruker den beste formen for sikkerhet, i praksis WPA evt WPA 2. Sett også nytt passord, bruk gjerne noen av de passordtjenestene. Feks lastpass, onepass, keeper, logmeonce, etc. De fleste slike har muligheten til å endre dine passord til sikre passord. Og du kan la tjenesten/programmet generere lange og sikre passord. Bruk feks en slik mulighet også på WIFI passordet.

Etter formatering så bør du forsøke å gjøre nye tester der du fisker etter om exn fortsatt har tilgang til informasjon. Har han det kan det tyde på feks kamere/mikrofon. Det finnes jo slike som sender via 3G/4G så det kan ligge skjult hvor som helst slik at det kan være vanskelig å finne. Det finnes utstyr som peiler etter sendere, mikrofoner etc. Kan kjøpes via nett. Som ellers de beste koster masse og enklere løsninger er rimeligere. Du kan også evt. leie inn sikkerhetskonsulent til å sjekke boligen for bugs (avlyttingsutstyr). Dette koster endel, vanligvis en fast sum for oppmøte/transport av utstyr pluss timesbetalt. Men om du har gjort alt som er foreslått i tråden og du fortsatt føler han vet ting han umulig skulle kunne vite så får du selv vurdere hvor mye det er verdt å evt. få fjernet bugsa.

Mest trolig så er det enten mac, eller iphone som er hacket. Siden han har hatt tilgang fysisk så vil det være svært enkelt å få kontroll over mac'n og relativt enkelt å få kontroll over enkelte versjoner av Iphone.

Du bør ikke bruke ett passord på mer enn en tjeneste. Feks eget passord på epost, eget på face etc. Trenger forresten ikke være høyttalerne dine som er årsaken, det kan være skjulte mikrofoner/kamera i vegg, tak, koblingsbokser, lampeskjermer etc.
Tror du bør sove litt jeg.

Hvis ikke er mltt stalltips at han har Telenor-kontoen din. Er en sinnsyk meny der - logger alle nr og lenge for samtale, sms, mms etc. Når det ble slutt med xsambo måtte jeg bare ringe pg forklare situasjonen og be henne skifte passord. Ble jo riv ruskende gal
Overskuddsmateriell
Når du sier han vet hva og hvem du snakker med, da tenker du på mobilsamtaler?
Er det kun når du er i leiligheten han vet hva du snakker om eller vet han det også om du går på gata eller sitter i bilen?

Ville også vurdert å bytte passord på trådløsnettet. Da vil alle enheter som bruker det måtte settes opp på nytt. Da lukker du ut alle enheter som er koblet til nå som du ikke vil ha inn igjen selv om du ikke ser hvor de er plassert.
Reset ALT av enheter som er blitt brukt på nettet.
En skikkelig "factory-reset"/formatering.
Telefoner, PC, Routere, absolutt alt!
Skift passord på ALLE kontoene dine, og trådløs-nett som du bruker.

Når dette er gjort, og problemet fortsetter kan man begynne å tenke mikrofoner osv.
Det finnes utstyr man kan få kjøpt for å finne skjulte kameraer osv. (litt usikker på mikrofoner), men det kan være dyrt.

Hvis problemet forsetter etter alt dette og du virkelig mistenker han, ville jeg sett på alternativene som gjenstår: anmelde, flytting, eller å konfrontere han.

Håper du finnner ut av dette.
Sist endret av Zylla; 20. juni 2016 kl. 15:07.
Tusen takk for alle råd ! Det setter jeg veldig pris på . Jeg får begynne prosessen , med å lagre dokumenter ett annet sted . Slik at pc ++, kan formateres. Ja, når jeg tenker meg om, har det vært samtalene jeg har tatt hjemme som han "vet om" . Men det er vanskelig å vite om det har noe med saken å gjøre , da jeg utelukkende har de private samtalene hjemme, og de er det eneste jeg har fått reaksjoner på . Ja, "tøffetom", jeg er litt stresset over dette , så går litt utover nattesøvnen . Skjønner godt at du ble gal, jeg taklet ikke dette noe særlig godt før jeg fikk råd her inne ! Er det noe spesielt jeg må gjøre for å skifte passord på det trådløse nettet ? Noen som vet hvordan jeg formaterer en router ?
Du formaterer ikke en router, du bare resetter passord, og sjekker at WPA/2 er valgt som sikkerhet. Bare søk opp navnet på ruteren og modellnummer samt evt. navnet på nettleverandøren din og søk på admin instillinger eller bytte passord.
Sist endret av frtoretang; 20. juni 2016 kl. 19:43.
Sitat av Frøken svime Vis innlegg
Tusen takk for alle råd ! Det setter jeg veldig pris på . Jeg får begynne prosessen , med å lagre dokumenter ett annet sted . Slik at pc ++, kan formateres. Ja, når jeg tenker meg om, har det vært samtalene jeg har tatt hjemme som han "vet om" . Men det er vanskelig å vite om det har noe med saken å gjøre , da jeg utelukkende har de private samtalene hjemme, og de er det eneste jeg har fått reaksjoner på . Ja, "tøffetom", jeg er litt stresset over dette , så går litt utover nattesøvnen . Skjønner godt at du ble gal, jeg taklet ikke dette noe særlig godt før jeg fikk råd her inne ! Er det noe spesielt jeg må gjøre for å skifte passord på det trådløse nettet ? Noen som vet hvordan jeg formaterer en router ?
Vis hele sitatet...
Du kan "formatere" routeren, men i de fleste tilfeller trenger du ikke det. Det holder som regel med å installere firmwaren på nytt igjen.
Denne firmware filen finner du som regel på nettsiden til leverandøren av routeren.

Når du har lastet ned den nyeste firmware-filen, må du åpne nettleseren din for å gå inn på nettsiden/innstillingene til routeren.
Det vil variere fra nettverk til nettverk nøyaktig hvilken URL du må skrive inn.
Men det er som regel en av disse adressene:
http://192.168.0.1
http://192.168.1.1
http://10.0.0.138

(Hvis ikke noen av de adressene fungerer, send meg en PM, så kan jeg hjelpe deg videre.)

Du må deretter logge deg inn på routeren med brukernavn og passord, som også varierer fra router til router. Noen nettleverandører lager et passord til deg (f.eks telenor), som skal være skrevet ned en plass.

PS:
Hvis du skriver hvilken router du har, kan jeg finne en up-to-date firmware til deg, og standard-passordene.
F.eks: "D-link DIR-655" , eller "Zyxel P8702n"
Sist endret av Zylla; 21. juni 2016 kl. 10:23.
Åh , da satser jeg på at jeg ikke må formatere routeren ! Det var veldig snilt ,av deg zylla ! Jeg har en router fra cisco. Trenger du noe serie nummer ? Jeg håpet på at det var nok å formatere pc, Mac , iPhone , og skifte passord på det trådløse nettet? Aiai, jeg må sette meg bedre inn i teknologi , dette er langt utenfor for mine evner .. Jeg vet ikke hva en URL adresse er ��
Sitat av Frøken svime Vis innlegg
Åh , da satser jeg på at jeg ikke må formatere routeren ! Det var veldig snilt ,av deg zylla ! Jeg har en router fra cisco. Trenger du noe serie nummer ? Jeg håpet på at det var nok å formatere pc, Mac , iPhone , og skifte passord på det trådløse nettet? Aiai, jeg må sette meg bedre inn i teknologi , dette er langt utenfor for mine evner .. Jeg vet ikke hva en URL adresse er ��
Vis hele sitatet...
Serienummer trenger jeg ikke, men jeg må vite hvilken Cisco router du har. Cisco er produsenten av routeren, og de produserer ganske mange forskjellige routere. Og alle har sin egen firmware.

Her er en liste over alle trådløs-produktene som Cisco produserer:
https://www.cisco.com/c/en/us/produc...t-listing.html
(Se om du finner routeren din der. F.eks: Cisco WAP4410n)
Det skal også stå skrevet på routeren din hvilken utgave du har.

Jeg skjønner dette kan være vanskelig. Så jeg prøver å forklare ting så enkelt som jeg kan.

PS.
En URL er det du skriver inn i nettleseren din når du skal inn på en nettside. Eks: www.vg.no www.google.com osv.
Noen kaller det URL, og noen kaller det en 'link'. (Kjært barn har mange navn)
Sist endret av Zylla; 22. juni 2016 kl. 10:54.
Du høres ut som en snill og tålmodig sjel , Zylla Når jeg tenker meg om vet jeg selvfølgelig hva en URL er for noe , tror det var at det har vært så mange andre navn og jeg ble nokså forvirret . Jeg har en cisco EPC3940L .
Tusen takk igjen
Sitat av Frøken svime Vis innlegg
Du høres ut som en snill og tålmodig sjel , Zylla Når jeg tenker meg om vet jeg selvfølgelig hva en URL er for noe , tror det var at det har vært så mange andre navn og jeg ble nokså forvirret . Jeg har en cisco EPC3940L .
Tusen takk igjen
Vis hele sitatet...
Har du GET som Internettleverandør?
Nei , jeg har visst ikke det ifølge Get .. Men skal nok finne ut av det .
Hei! Jeg har litt av samme problemet med avlytting (tror jeg) ca. Rundt 17. Juni sluttet jeg å få innkommende samtaler på telefonen og tenkte med engang at kanskje jobben ikke hadde betalt regninga ( da hadde det vell også vært utgående som ikke gikk..)

Så har jeg vært på reise i mellom tiden og har brukt et annet sim kort. Dette var fra 21.6 - 27.6..

Ingen fant ut hva som var galt med telefonen min på jobb.. Har nå gått igjennom alt av innstillinger på telefonen (Apple)
Og fant ut av at alle innkomende samtaler ble viderekoblet til et nr jeg ikke klarer å søke meg fram til..

Håper det er noen på dette forumet som kan hjelpe meg :-)
Takker for alle svar!
Dette kan da umulig være lovlig! En politimann misbruker sin stilling for å terrorisere en tidligere kjæreste? Det er jo en del ting man kan gjøre, men jeg ser ikke hvorfor du skal tvinges til å gjøre alt dette? Skal man tvinges inn i darknettet fordi man har lyst til å snakke om vær og vind? Trenger du egentlig å ha noe som helst med dette mennesket å gjøre? Installer trakkasseringsfilter på tlf, sperr nummeret, plasser eposten hans i spamfilteret og glem hele greia. Skift gjerne passord. Men formatering av harddisker skal være unødvendig. Han kan ha satt opp en falsk basestasjon, men dette krever litt for mye arbeid. Politiet bruker jo keyloggere nå, men det finnes tastaturer som sperrer keyloggerne. Kan ikke tenke meg at sjefen hans lar ham bruke slike for å plage eksen.
Sitat av Fantorangen Vis innlegg
Og fant ut av at alle innkomende samtaler ble viderekoblet til et nr jeg ikke klarer å søke meg fram til..

Håper det er noen på dette forumet som kan hjelpe meg :-)
Takker for alle svar!
Vis hele sitatet...
Må nesten få vite nummeret om noen skal kunne finne frem til dette nr...
Vil anbefale å anmelde. Det kan komme godt med senere hvis trakasseringen eskalerer og det blir truende. Skriv i alle fall logg over alle hendelser, små og store. Spar på eventuelle tekstmeldinger osv. Psykopatiske ekser er ikke til å spøke med.
Sitat av thundercat Vis innlegg
Må nesten få vite nummeret om noen skal kunne finne frem til dette nr...
Vis hele sitatet...
Vet ikke om jeg kan legge det ut her hvor hvemsomhelst kan lese det...
Høres ut som han bruker social engineering til å få tilgang til dine kundekontoer hos tjenesteleverandører. Ring operatøren din og si at INGEN kan gjøre endringer der uten å oppgi ett passord du bestemmer. Du kan også få de til å sjekke hva som har blitt gjort tidligere.
Sitat av Frøken svime Vis innlegg
Jeg ble litt roligere nå som du sa at det var vanskelig . Men samtidig vet han ting ikke lyst han bare ikke kan vite .
Vis hele sitatet...
Sorry for 'of topic', men jeg ble nysgjerrig;
Vet han ting han ikke kan vite?
Kan du utdype?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Turelli .. Ja, han visste hva jeg hadde snakket om og hvem jeg hadde snakket med . Å kunne gjerne sende melding samtidig som jeg snakket med de, der det fremgikk at han visste , hva og hvem . Jeg tør ikke å gjengi ordene hans eksakt . Men det var som at han ville at jeg skulle skjønne det , sikkert for å demonstrere makt eller noe. Jeg har fulgt rådene jeg har fått i tråden . Å jeg kan med hånden på hjerte si at jeg ikke føler med overvåket lengre . Han holder fortsatt på med sporadisk forsøk på kontakt , men jeg merker en markant forskjell, han har ikke overtaket lengre . Jeg synes det skjedde en endring etter jeg skiftet passord på det trådløse nettet , men det blir bare synsing fra min side . Men igjen ! Tusen takk til alle som tok seg tid til å gi meg råd og støtte i en veldig vanskelig tid