Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 12573
Hva betyr cos phi?
Når jeg får oppgitt en cos phi på 0,93 for en motor - er det graden av reaktiv effekt eller er det faseforskyvningsvinkelen den sier noe om?

Hva er formelen(e) for cos phi?
Trådstarter
Googlet har jeg gjort masse av, men det står så mye forskjellig. Flere av stedene jeg har besøkt sier at effektfaktoren(phi) er det samme så virkningsgraden, eller så oppgir de kun ett av alternativene nevnt i første post. Hadde derfor håpet på at noen her kunne fortelle hva som er riktig.
Cos phi som står oppgitt på elektromotorer er virkningsgraden, dvs forholdet mellom tilført og avgitt effekt, noe som også kommer frem i linken til Bruskork1.
cos phi er virkningsgraden, er vel egentlig pytagoras altså katet + katet 2 = hypotensus.
Er ikke faseforskyvningsvinkelen og graden av reaktiv-effekt basically det samme? Trodde større faseforskyvning betydde at man hadde en større grad av reaktiv-effekt? Siden AC-motorer i består av spoler vil jo disse skape en faseforskyvning, som er definert ved cos(phi). Nå er det noen år siden jeg holdt på med elektro, men er slik jeg husker det.
Sist endret av etse; 18. april 2013 kl. 23:31.
Trådstarter
Det er feil at effektfaktoren(cos phi) er det samme som virkningsgrad. På et merkeskilt oppgis det som regel begge to med ulike verdier. Men vet nå at det er forholdet mellom aktiv og tilsynelatende effekt (noe som igjen vil si noe om faseforskyvningen?).
True phreak.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Det er feil at effektfaktoren(cos phi) er det samme som virkningsgrad. På et merkeskilt oppgis det som regel begge to med ulike verdier. Men vet nå at det er forholdet mellom aktiv og tilsynelatende effekt (noe som igjen vil si noe om faseforskyvningen?).
Vis hele sitatet...
Virkningsgrad er jo definert som forholdet mellom faktisk energiytelse og tilført energi, så kan ikke helt se forskjellen mellom det og det du sier her (med mindre jeg forstår "aktiv effekt" feil?).
Trådstarter
Virkningsgraden sier noe om forholdet mellom tilført og avgitt effekt.
Effektfaktoren (cos phi) sier noe om forholdet mellom aktiv og tilsynelatende effekt.

En cos phi på 0,91 vil si at 91% av den tilsynelatende effekten er aktiv effekt, mens 9% er reaktiv(eller surrer jeg helt nå?).

Det jeg ikke forstår er hvorfor det er negativt med reaktiv effekt sett i asynkronmotor-sammenheng.
Slik jeg har forstått det er det jo den reaktive effekten som får rotoren til å rotere.
Grunnen til at den roterer er jo grunnet de magnetfeltene som dannes inne i statoren.
Så vidt meg bekjent er det den reaktive effekten som danner dette magnetfeltet. Slik jeg ser det brukes kun aktiv effekt til å avgi varme i spolene. Hva er det jeg misforstår?
Sist endret av pkk1990; 19. april 2013 kl. 00:11.
True phreak.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Virkningsgraden sier noe om forholdet mellom tilført og avgitt effekt.
Effektfaktoren (cos phi) sier noe om forholdet mellom aktiv og tilsynelatende effekt.
Vis hele sitatet...
Leste ikke hva du skrev godt nok, min feil. Det er selvfølgelig forskjell mellom effektfaktor og virkningsgrad, som du sier.