Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1575
Hvilke regler finnes det for hjemmeautomasjon?
Som snart ferdigutdannet automasjonsingeniør vil hjemmeautomasjon være noe å bruke fritiden på.

Jeg regner med jeg trenger samarbeid med en elektriker, og har minimale muligheter (lovlig) til å endre det elektriske anlegget i huset.

Noen som har erfaring med reglementet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Reglane er NEK400, og du kan stortsett gjere det du måtte ønske så lenge utstyret er godkjent (CE-merka), og ein elektriker står for installasjonen. Med 24V (SELV) kan du utføre installasjonen sjølv, om du føl relevant regelverk (t.d. eigna spenningskjelde, val av materiell etc).
Hei.
Jeg kontaktet en gang et firma i Oslo som driver med CE-godkjenning av elektriske greier. Husker ikke navnet, men konklusjonen ble;
Skal jeg lage mitt eget elektriske apparat, dvs en boks med raspberry pi og et rele, trenger jeg ikke å få den godkjent, men da står jeg til ansvar for alt som kan skje.
Trådstarter
3 0
Takk for innspill

Skal lese metodene for sikkerhetskrav i NEK400.
Blir vel mer enn en RasPi etterhvert!