Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1662
Hei

Har et power supply på 5V 1A. Også har jeg kjøpt inn en helt vanlig iphone data kabel. Klippet kabelen rett ved USB porten. Da har jeg 4 kabler, 2 power og 2 signal. Loddet Rød og Sort(power) rett til 5V med iphonen reagerer ikke og starter ikke og lade. Hvordan får man aktivert iphonen til og starte og ta imot ladning ?

Markus
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Rød er +, svart skal være minus, men tror du trenger to kabler til for å fullføre en "handshake" Vær forsiktig, kobler du noe feil kan du smelte kretser inne i telefonen.

Du må koble grønn og hvit og, USB data, Grønn data +, hvit data -
Sist endret av cos; 17. januar 2013 kl. 17:01.
Trådstarter
Sitat av cos Vis innlegg
Rød er +, svart skal være minus, men tror du trenger to kabler til for å fullføre en "handshake" Vær forsiktig, kobler du noe feil kan du smelte kretser inne i telefonen.

Du må koble grønn og hvit og, USB data, Grønn data +, hvit data -
Vis hele sitatet...
Er du sikker på dette ? Syns det høres litt rart ut og sende spenning inn på data kablene. Det stemmer at jeg har en grønn og hvit som er data.

Jeg åpnet en iphone lader nå, de hadde bare tatt og loddet sammen hvit og grønn data kabel. Også en 470 ohm motstand til pluss 5V. Iphone laderen funker også på android telefoner så det er nok den letteste måten å gjøre det på

Jeg åpnet et iphone lader og der hadde de bare koblet sammen data grønn og hvit. Så var det en motstand på 470 ohm til pluss 5V. Den fungerer på android også, dette er nok den enkleste løsningen.
Alt dette står i linken jeg postet, hvis noe fortsatt er uklart.
kvifor ikkje berre kjøpe ein usb lader på 5v dc og 1a? har sjølv ein belkin lader på 2.2A med usb.
Trådstarter
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
kvifor ikkje berre kjøpe ein usb lader på 5v dc og 1a? har sjølv ein belkin lader på 2.2A med usb.
Vis hele sitatet...
Driver og lager en iphone iphone lader. Tar ut 3,3V fra iphone også bruker jeg en DCDC konverter til 5V og den klarer 1A. Sånn at man kan lade en iphone fra en annen en.
Og dette vet du at går an? Skal ikke si det 100% sikkert, men betviler sterkt at det står spenning på usb-kontakten til iPhonen til enhver tid.
åååja! kan eg spør kvifor i alle dager du skal gjere dette? må då vere billigere å berre kjøpe eit eksternt batteri :P
For å få et Apple produkt til å lades fra et +5V supply må en sette opp en voltage divider inn på datalinjene.
En må derfor sette en 33k resistor til 5V (rød) og en 22k resistor til 0V (svart), koble dem i serie og ta Data+ inn mellom dem, som gir et 2.0V signal inn på Data+, grønn ledning. En må så sette en 33k til 5V og en 47k til 0V og ta Data- (hvit) inn mellom dem for et 2.8V signal inn på Data-.

Dette er måten en sier til iP-d produkter at de kan lade fra en ekstern enhet via USB.
Så vidt jeg husker funker dette ikke med iPod Nano, men med de feste andre, som iPad, Phone, fleste andre iPod'er.

http://bildr.no/thumb/1374807.jpeg

Derimot, hvordan du skal kunne lade en iPhone fra en annen, det aner jeg ikke om er mulig..
Sist endret av DIYElectroGeek; 23. januar 2013 kl. 15:22.
iPhone 30-pin og lightning er designet for å ta i mot strøm, ikke sende strøm. Regner med du trenger å endre på noe kode for å få det til å fungere. Men interessant prosjekt, det skal du ha!

Mulig du kan få noe hjelp fra dette prosjektet. Han fikk iPhone til å lade induktivt (trådløst)
http://www.youtube.com/watch?feature...Qz6vv0s#at=121
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av DIYElectroGeek Vis innlegg
For å få et Apple produkt til å lades fra et +5V supply må en sette opp en voltage divider inn på datalinjene.
En må derfor sette en 33k resistor til 5V (rød) og en 22k resistor til 0V (svart), koble dem i serie og ta Data+ inn mellom dem, som gir et 2.0V signal inn på Data+, grønn ledning. En må så sette en 33k til 5V og en 47k til 0V og ta Data- (hvit) inn mellom dem for et 2.8V signal inn på Data-.

Dette er måten en sier til iP-d produkter at de kan lade fra en ekstern enhet via USB.
Så vidt jeg husker funker dette ikke med iPod Nano, men med de feste andre, som iPad, Phone, fleste andre iPod'er.

http://bildr.no/thumb/1374807.jpeg

Derimot, hvordan du skal kunne lade en iPhone fra en annen, det aner jeg ikke om er mulig..
Vis hele sitatet...

Jeg tror jeg må gjøre det som du sier. jeg har prøvd dette:
Name:  Iphone lader.png
Views: 119
Size:  9,2 KB

Det er sånn en orginal iphone lader gjør så iphonen skal "gjennkjenne" at det er en lader plugget inn. I mitt tilfelle funker det ikke. Iphonen lager den lyden når man plugger i en lader, men den vil ikke ta imot ladning. Den bare holder seg på samme % av batteriet og går værken opp eller ned. Så den får på en måte ladet men den holder seg bare stabilt på den % strøm som jeg startet med. Selv om jeg bruker den iphonen.

Mitt andre problem er at den iphonen jeg tar ladning fra sender bare ut strøm når skjermen er på eller man bruker iphonen. Så fort den går i dvale slutter den og sende ut 3,3V. Så der må man nok inn med en app eller noe.

Sitat av TheWaveable Vis innlegg
iPhone 30-pin og lightning er designet for å ta i mot strøm, ikke sende strøm. Regner med du trenger å endre på noe kode for å få det til å fungere. Men interessant prosjekt, det skal du ha!

Mulig du kan få noe hjelp fra dette prosjektet. Han fikk iPhone til å lade induktivt (trådløst)
http://www.youtube.com/watch?feature...Qz6vv0s#at=121
Vis hele sitatet...
Den var litt kul!

Jeg er egentlig ikke noe fan av iphone, men siden android telefoner ikke har noe 3,3v ut etter hva jeg har skjønt måtte jeg velge iphone bare får å se om jeg kunne få det til.

Men den tråløse overføringen av lading er jo genialt som det er på youtube videoen, men rekkevidden var jo bare på under 1cm. jeg skjønner at virkingsgraden på overføringen går utrolig fort ned desto lengre avstand man har, men er det mulig å få det opp til 1m ? Det går fint for meg å måtte ha ha et power supply på 5V 50A da også på 1m avstand vil motager kretsen bare klare 5V 500mah. Noen som vet om noe fakta på dette ?

Fant en på ebay.

http://www.ebay.com/itm/5V-12V-Wirel...item3cc9d799f2

distance output voltage charging for 4.2 V Lipobattery current

1mm 5V 600mA

2mm 5V 450mA

3mm 5V 360mA

4mm 5V 310mA

5mm 5V 240mA

6mm 5V 210mA

7mm 5V 162mA

8mm 5V 150mA

9mm 5V 132mA

10mm 5V 120mA

11mm 5V 110mA

12mm 5V 70mA

13mm 5V 54mA

14mm 5V 41mA

15mm 5V 28mA

16mm 5V 19mA

17mm 5V 17mA

18mm 5V 10mA

Men kan jeg bruke disse tallene også bare gange strømmen med 100 og det samme med avstanden. Er det noe stråle fare fra noe sånn som dette ?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kom over denne som gjør akkuratt det du prøver å få til http://www.redmondpie.com/this-gizmo...ng-ipad-video/
Sitat av DIYElectroGeek Vis innlegg
voltage divider
Vis hele sitatet...
Også kalt spenningsdeler (Bare for dem som ikke var klar over det)