Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 5826
Har en doning som jeg driver og modifiserer, for jeg skal bruke den i jaktsammenheng. Tenkte aa ha to ekstremt kraftige lys som skal staa paa en en slags kamerabrakett, saa jeg kan lyse dit jeg vil.

Tenkte jeg skulle investere i etpar vanlige hella eller bosch halogen fjernlyssatser fra mekonomen, og bygge disse om til xenon.

Ser at de baade selger lys for h1 og h3 paerer. Og det flommer over av xenonkit paa ebay.

Saa til saken.
Jeg har sett for meg aa kjope en ekstralyssats med stor diameter.
h1 eller h3 ? Her er jeg veldig usikker paa hva som lyser best og lengst..forslag?
Ser de selger 75w xenonkit baade for h1 og h3..fant ogsaa noen faa som selger 100w xenonkit baade til h1 og h3!
Noen som har erfaringer her? Personlig saa har jeg aldri hoert om 100w xenonkit.

Er det noen som har en annen loesning paa dette saa kom med den.
Tenkte jeg skulle faa best mulig lys for minst mulig penger, gidder ikke bruke saa veldig mye penger paa jaktdoningen.

Beklager for skrivingen, jeg har kommet borti noe paa tastaturet saa jeg har mistet mesteparten av tegnsetningen og de norske bokstavene!
Nå har jeg h3 i grøftelys,å h1 i fjern å nær som jeg har satt inn xenon i for et år siden ca,begge disse settene er 55w,å tro meg det holder. 100w har jeg aldri sett,men finnes vel ute der. Så mitt råd,gå for 55w H1 xenon kit du så får du bra med flombelysning når du i tilegg skal kjøpe nye lykter.

Sikkert sett det på ebay selv,men her har du link til samme som jeg har:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/50W-5...Q5fAccessories


Skal sies at jeg har ikke hatt prob med disse xenon kitene siden det ble innstalert for ca 1år siden.
kjøp deg to hella borsch lykter, og kjøp 55w kit på wwme.com . det gir mest for penga spør du meg. er koko billig innpå der. blir det for lite, kan du vurdere 75w , selges på dybviktrading.no iaff. men tror ikke reflektorene liker 75w, de er nok laget for 55....
Litt offtopic, men trykk shift + alt på tastaturet, så får du det norske tastaturet tilbake.
Liten update:

Jeg kjøpe meg 2 x bosch navigator hos mekonomen. De kjørte kampanje med 30% rabatt på disse, så begge to kostet meg 2000.
75w h1 xenonkit fra ebay, kostet meg ca 600 med frakt da jeg fikk fyren til å skrive 20 dollar på fraktpapirene (slapp unna tollen)

Ombyggingen gikk helt perfekt. Eneste å gjøre var å klippe kablene som går ifra pærene til ballasten, slik at jeg fikk tredd disse igjennom di originale ledninggjennomføringen i lykta. Lyset ble helt sinnsykt, aldri sett noe i nærheten av dette lyset noen gang! Kunne lyse opp ei stor myre eller et fjellvann uten problemer, og lyset var så kraftig at dersom det hadde vært et ekorn på myra så kunne jeg ha sett det.

Jeg lo det stå på i 30 minutter mens kjøretøyet stod stille, bare for å sjekke om lykta ble veldig varm - dette funket bra, den var bare lunken og overhodet ikke fare for reflektor. Var 22 spiker da jeg testet dette så det er mulig at det blir værre på en varm sommerdag..

Selgeren på mekonomen sa det var lov med maks 100 lumen om man skal bruke kjøretøyet på vei. Dette oppsettet skal gi over 7000 lumen iflg selgeren på ebay, tilsvarende 600w halogen. (http://en.wikipedia.org/wiki/Lumen_%28unit%29).

Alt i alt er jeg meget fornøyd med utbyttet jeg fikk for under 3k, og vurderer samme operasjon på bilen min, men er redd for at onkel blå vil reagere på dette ?
kan du ikke legge ut noen bilder av hvordan dt ble ? hørtes gromt ut
Er også interessert i noen bilder av hvordan det ble. Har en kammeretat som nettopp har laget en håndlykt med xenon. Han byttet ut innmaten til en litt stor håndlykt med xenon. 12v mc batteri har han i ryggsekken. Lyser vilt bra må jeg si.
Jeg har bare iphone 3gs å ta bilder med, så jeg får ikke ihop noen bilder pr. dags dato. Kan høre med noen kompiser om jeg får låne et kamera i morra

Dere kan jo forresten ta å google halogen vs xenon, er ganske mange bilder ute på google la jeg merke til.
Litt offtopic: 100 Lumen maks? 100 Lumen er ikkje så mye, vil tro at nærlysene på bilen min har 100 Lumen lyseffekt (Halogen - 80W). Langlysene er på 2 x 100W + 2 x 100W (Ekstralys), og dem er laaangt over 100 Lumen, har aldri blitt stoppet i noe kontroll på grunn av lysene.

Møtte en semi her om dagen som hadde 6 x Xenon på taket + 4 x Xenon nede + hovedlyktene, og jeg så lysene oppi himmelen på rundt 2-3 mil's avstand, hva noe sinnsykt å møte på. Hvis det stemmer at det er 100 Lumen maks (som jeg tviler på), så hadde den traileren værtfall 100 gang får sterke lys.

Vet det er regler på at du må montere bryter får hver par ekstralys du setter på bilen, slik at man kan skru av 2 og 2 lys hvis man ønsker det. + at det ikkje er lov å ha ett oddetall lys, som 3, 5, 7... osv, det må være 2, 4, 6.. osv
100 lumen er ikke noe, på biler i dag er det en maks grense på hvor mange lumen man kan ha på fjernlys og nerlys. 50w på nerlys og 55 på fjernlys gir ca 1100 lumen, det som er maks lovelig på exenon er 35W som gir en 2500 lumen, på fjernlys. men det er ingen som sjekker dette. Hvis man bruker en 50W LED vil man få ca 4500-5000 lumen. Så det spøs om man bruker halogen(1100) lumen, exenon (2500) eller LED som ikke finnes på noen biler enda vil man få 5000 lumen.
Sitat av Markula Vis innlegg
100 lumen er ikke noe, på biler i dag er det en maks grense på hvor mange lumen man kan ha på fjernlys og nerlys. 50w på nerlys og 55 på fjernlys gir ca 1100 lumen, det som er maks lovelig på exenon er 35W som gir en 2500 lumen, på fjernlys. men det er ingen som sjekker dette. Hvis man bruker en 50W LED vil man få ca 4500-5000 lumen. Så det spøs om man bruker halogen(1100) lumen, exenon (2500) eller LED som ikke finnes på noen biler enda vil man få 5000 lumen.
Vis hele sitatet...
Det er vel flere variabler som spiller inn her, som kvaliteten på reflektoren, størrelsen på reflektoren, formen på reflektoren, gjennomsiktigheten på glasset, gjennskinnet i glasset.. osv.

Har du noe data på hvor store forskjellene mellom Halogen, LED og xenon er? Hvis man har 100W Halogen vs 100W LED vs 100W Xenon, hvor mange lumen vil hver av dem gi?
Sitat av Masi Vis innlegg
Har du noe data på hvor store forskjellene mellom Halogen, LED og xenon er?
Vis hele sitatet...
Du har et utgangspunkt her: http://en.wikipedia.org/wiki/Luminou...acy#Examples_2
Lumen er mengde og har vel ikke så mye å fortelle i lyktsammenheng, siden lys mengden da skal konsentreres til ett snevrere område.

Candel er intensitet
Lux er mengde pr flate

Finnes noen fine formler her http://www.compuphase.com/electronics/candela_lumen.htm
Sitat av Markula Vis innlegg
...eller LED som ikke finnes på noen biler enda...
Vis hele sitatet...
Dette finnes på de fleste biler som selges nye i dag ikke de aller billigste, men de fleste 2011 mod. premiumbiler har LED kjørelys... Det har forresten også bussene på arbeidsplassen min. Slik LED teknologien er i biler i dag er det mer for å bli sett enn og se selv... De gir ikke spesielt mye lys (lumen), men bruker omtrent ikke strøm, og "pærene" varer i opptil 100 000 timer.
Sitat av MB300Diesel Vis innlegg
Dette finnes på de fleste biler som selges nye i dag ikke de aller billigste, men de fleste 2011 mod. premiumbiler har LED kjørelys... Det har forresten også bussene på arbeidsplassen min. Slik LED teknologien er i biler i dag er det mer for å bli sett enn og se selv... De gir ikke spesielt mye lys (lumen), men bruker omtrent ikke strøm, og "pærene" varer i opptil 100 000 timer.
Vis hele sitatet...
De er bare kjørelys om dagen, opp til 5W men det gir jo ikke nok lys til kveld og natt kjøring, da må man skru på exenon eller vanelige halogen perer. Og LED er den teknologien som gir nest mest lys. Gas utladningspærer kan gi opp til 150lumer/W men den teknologien har folk jobbet med i mange år og kommer ikke til å komme så mye lengere. LED på markedet i dag klarer 130-140 lumen/watt men i fordel mye lengere levetid og genererer nesten ikke varme i det hele tatt
Sitat av Markula
Og LED er den teknologien som gir nest mest lys.
Vis hele sitatet...
Riktignok gjelder dette for spesielt effektive LEDs. Normalt gir LEDs mindre lys enn både gassutladningspærer og lysrør.

Sitat av Markula
LED på markedet i dag klarer 130-140 lumen/watt men i fordel mye lengere levetid og genererer nesten ikke varme i det hele tatt
Vis hele sitatet...
Vel, de generer likevel en del varme. For en LED på 130 lm/W har man at ca 80% av effekten er varmeutvikling. Sammenliknet med vanlige lyspærer eller xenon-pærer er varmeutviklingen i så effektive LEDs lav, men det er fortsatt mye å hente.
Sist endret av Provo; 17. januar 2011 kl. 12:15.
Vel, de generer likevel en del varme. For en LED på 130 lm/W har man at ca 80% av effekten er varmeutvikling. Sammenliknet med vanlige lyspærer eller xenon-pærer er varmeutviklingen i så effektive LEDs lav, men det er fortsatt mye å hente. [/quote]

Ja det er det, maks teoretisk lumen/watt ligger på 668 lumen. Da blir alt energien gjort om til lys men dette kommer nok ikke før om laang tid.
Sitat av excubated Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ja den er kul har den hjemme, lyser utrolig men den genererer rundt 85W med varme. Har en ganske stor kjøleribbe for at Leden ikke skal brenne opp.
Sitat av Markula Vis innlegg
Ja den er kul har den hjemme, lyser utrolig men den genererer rundt 85W med varme. Har en ganske stor kjøleribbe for at Leden ikke skal brenne opp.
Vis hele sitatet...
Hvor stor er kjøleren din? Jeg har fått en peker på 1 kvadrattomme per watt, som blir 645cm2 med 100w-brikka. Det er i praksis bare rundt 16*16cm av ei flat plate, men det blir jo fort mindre om det er kjøleribber involvert.
Sitat av excubated Vis innlegg
Hvor stor er kjøleren din? Jeg har fått en peker på 1 kvadrattomme per watt, som blir 645cm2 med 100w-brikka. Det er i praksis bare rundt 16*16cm av ei flat plate, men det blir jo fort mindre om det er kjøleribber involvert.
Vis hele sitatet...

Kjøleribben er 10*30cm ca også er "ribbene" 4-5cm høye. Så har jeg montert leden på midten av ribben. Denne blir for varm, etter 20min lystid så blir lysdioden en 80 grader og da må jeg skru den av fordi leden tåler ikke mer en 90grader over lengre tid.

Jeg kan ikke fortelle deg at du har regnet feil, men ut av mine erfaringer høres en plate på 16X16 cm alt for lite! en pc prosessor kjøler som skal kjøle ned 95W som det er på mange prosessorer i dag. trengs det 0,5-0,7m3 og dette er med vifte