Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1447
God dag freaks

Har dratt opp en gammel forsterker som jeg har skiftet noen kondensatorer og en transistor i, og nå er det kjempe god lyd i den! Derfor lurer jeg på om jeg rett og slett skal bruke denne i garasjen når jeg skrur. Problemet er det at jeg har noen høytalere som jeg har bygget selv, men som jeg har tatt ut filterene på for å bruke i ett annet prosjekt. Derfor har jeg lyst å lage filtre selv, jeg treneger mer eller mindre alle 3(?) filtrene til mine høytalere som inneholder en bass i bunn en mellom tone i midten og en diskant i toppen.

Hvordan ville dere laget filtrene, aktive eller passive? Gidder noen eventuelt å vise hvordan en bygger opp et filter og hvordan en regner på frekvenser ved bruk av div. filtre?
Xzip's Avatar
Trådstarter
Har lest mye på de sidene der, men har ikke helt klart å regne ut hva kondensator verdi og hva resistans jeg må ha f.eks på et low-pass filter.

Noen som gidder å forklare hvordan jeg regner ut verdier? Både på low- og high-pass filter.