Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3818
Hei, holder på med elektrikerutdannelse og skal mekke litt av hvert når jeg får meg leilighet. Selvfølgelig er det en stund til, men jeg liker å sitte å fikle med ideer fordet.

Tenkte live strømkontroll fra pc.
Kikka en del på smarthus løsninger, men enda ikke funnet en kontaktor/dimmer enhet med usb eller lignende som kan kobles til vanlig pc/windows(helst).
Greia var at jeg tenkte å styre TV, lys, kaffetrakter o.l. apparater fra pc'n.
Hvor da kontaktor/dimmer enheten står plassert i sikringsskapet.

Noen som vet om det i hele tatt finnes et slikt produkt på markedet i dag?
Har googla ganske mye, men ikke funnet noe :S

Takker for svar (y)
du kan prøve deg på en arduino (arduino.cc)
jeg har kode til en enkel web-styring fra den (med tilbakemelding om hva som er av/på) jobber nå også med en "dimme-modul" til den =)
Nå spørs det jo hvor mye du vil legge i en slik løsning.

Men PLS er jo en av de mest fleksible systemene som er.

Ellers har creston meget bra hjemme-automasjon systemer.


Skal du ha litt rimligere systemer, så har du f.eks x10 systemer
Sist endret av Blackkoz; 22. januar 2011 kl. 00:11.
vil tro at pls er noe mer enn hva en lærling/nyutdanna elektriker har råd til, ihvertfall ikke en som er stor nok til å styre hele huset... med en arduino kan man også multiplekse utgangene så man får flere hundre utganger - alt under tusenlappen vil jeg tro... og den er også lett å koble sammen med andre fancy sensorer uten å ha interfacekort til tusenlappene...
HeinzE's Avatar
Trådstarter
Har jeg ikke råd skal jeg få råd, jeg er veldig målbevisst :P
Uansett så snakka jeg jo om live control, da av 230V kurser ikke over 10 A, men såvidt jeg har forstått gir ikke PLS den muligheten?
Kikka også litt på ardino opplegget, kunne kansje kobla opp noen releer til kortet, for så å kjøre 230V kurser gjennom, men jeg vet ikke om dette vil gå som godkjent anlegg, og uansett har vel ikke ardino noen form for live control fra pc'n? Er det ikke bare programmering man laster opp på kortet?
du har jo seriell komm. over usb, og leser du deg opp på processing, kan du lage enkle dataprogrammer som tar seg av den biten... (processing.org tror jeg det var...) hvis du bare bygger det inn i en litt stor koblingsboks og dokumenterer sånn noenlunde, så kan du jo kalle det et SD-anlegg er jo ikke store forskjellen

edit: som jeg sa, jeg har også kode til å kjøre over nettet (enkel web-server) nesten like enkelt.. og da kan du styre det fra hvorsomhelst, eller enda bedre, fra nettleseren på telefonen.
Sist endret av haavardgj; 22. januar 2011 kl. 01:05.
Overskuddsmateriell
Ett USB relay bord vil også gjøre susen:

Har ett slikt sett hjemme med en kontroller og ett relekort, dette funker utmerket

Denne karen skriver feil verdi på pakken så du slipper mva hvis du ber han om det.

USB til RS485 kontroller
USB Rele 1-8
USB Rele 9-16
USB Rele 17-24
USB Rele 25-32
USB Rele 33-40
USB Rele 41-48

Du kan max ha 1200Meter mellom kontrollern og relekortet så bør være mulig å få til det på den avstanden. Mener å huske det står 230V 10A på selve relene men tør ikke garantere dette, kan sjekke over helga.
HeinzE's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Ett USB relay bord vil også gjøre susen:

Har ett slikt sett hjemme med en kontroller og ett relekort, dette funker utmerket

Denne karen skriver feil verdi på pakken så du slipper mva hvis du ber han om det.

USB til RS485 kontroller
USB Rele 1-8
USB Rele 9-16
USB Rele 17-24
USB Rele 25-32
USB Rele 33-40
USB Rele 41-48

Du kan max ha 1200Meter mellom kontrollern og relekortet så bør være mulig å få til det på den avstanden. Mener å huske det står 230V 10A på selve relene men tør ikke garantere dette, kan sjekke over helga.
Vis hele sitatet...
Så meget interesangt ut! Vil nok være fullt mulig å koble opp detta ja, til en billig penge, om det vil gå under godkjent anlegg er jeg fortsatt usikker på, vil ikke ha trøbbel med forsikring o.l. om noe skulle gå galt xD
Tror jeg skal kjøpe disse allerede og leke meg litt med (svakstrøm) :P
Uansett, om noen vet om noe produkt som er mer beregna på området jeg siktet til, tar jeg gjerne tips og linker
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Hvis det skal være forskriftsmessig utført vil jeg tro det letteste er å anskaffe en PLS med tilstrekkelig med utganger. Moeller har vel billige og modulære "smart-releer", men da blir det jo ikke direkte datastyrt. Dog vil jeg tro at det ikke er noe problem med USB relèkort, hvis dette er montert i eget skap, og kabling er i hht. normen. Hvis du skal go for broke kan du jo bestille deg en PLS med noen hundre I/O og koble det opp mot panel, men da må man grave dypt i lommeboken
Vet om en som har det sånn hjemme. Styrer lys av/på/dimmer alle rom, varme i alle rom , steikeovn osv hjemme fra iphonen sin. (vet ikke hvilken app han kjører)
Vel å merke driver han elektriker firma selv og har både peiling og råd til dette.
Vet at han programmerer dette fra pcen, og har en usb kontakt i veggen i stua ved sofaen :-)
Har du peiling på pls og penger så er det mye løye du kan få til, men sånt koster penger.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Her finner du både usb og bluetooth rele..

Ble nysgjerrig på Arduino jeg..
Kan ikke haavardgj fortelle litt mer om det?
Overskuddsmateriell
Sitat av heinemil Vis innlegg
Så meget interesangt ut! Vil nok være fullt mulig å koble opp detta ja, til en billig penge, om det vil gå under godkjent anlegg er jeg fortsatt usikker på, vil ikke ha trøbbel med forsikring o.l. om noe skulle gå galt xD
Tror jeg skal kjøpe disse allerede og leke meg litt med (svakstrøm) :P
Uansett, om noen vet om noe produkt som er mer beregna på området jeg siktet til, tar jeg gjerne tips og linker
Vis hele sitatet...
Er ingen elektrikker på dette men hvordan blir det hvis du kjører svakstrøm på den der og lar utgangene gå til en kontaktor med 24V input? Ser elfa selger mange av den typen.

Det følger ikke med noen software men en kamerat av meg har laget et pl-script som styrer det for meg. er så enkelt så jeg skriver bare "rele.exe 9 on"
så dette kan styres lett av andre programmer eks fra en webserver med PHP

Edit: kan også nevne at RS485 er en gammel standard innen automasjon
Sist endret av Bullhill; 22. januar 2011 kl. 10:06.
Har et k8055 velleman i/o board, som er lett å programere, eks: c++, VB, delphi og noen fler...
sett denne opp mot en trådløs bryter, da slipper du releer og 230V, sikkert ikke mer en 5V. Bare fantasien setter grenser. Skal kanskje prøve på noe av det samme, senere

ellers er arduino MINST like bra (sikkert bedre) men jeg gidder ikke kjøpe ett :P
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Blir meg om mer ivrig på dette jeg

Finner du att jeg må ha lys i stereobenken, over vinylspilleren, og vifte bak forsterkeren.
Dette må jeg jo styre, enten via ir-relekort og Harmony fjernontrollen, elelr via Macen.
Vil ha den styrt via datan helst, men det MÅ være tråløst, helst bluetooth..
Hva er å foretrekke?
Må da finnes noen enke, billige 2 kanals rele med bluetooth? Med programvare for Mac?

ps, er ikke meningen å stjele tråden din heinemil.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Blir meg om mer ivrig på dette jeg

Finner du att jeg må ha lys i stereobenken, over vinylspilleren, og vifte bak forsterkeren.
Dette må jeg jo styre, enten via ir-relekort og Harmony fjernontrollen, elelr via Macen.
Vil ha den styrt via datan helst, men det MÅ være tråløst, helst bluetooth..
Hva er å foretrekke?
Må da finnes noen enke, billige 2 kanals rele med bluetooth? Med programvare for Mac?

ps, er ikke meningen å stjele tråden din heinemil.
Vis hele sitatet...
en arduino kan ta seg av alt det du foreslår der... f.eks. en ren bluetooth arduino, evt en normal med en bluesmirf (bt-modul). du kan også få det styrt av fjernkontrollen ved å kjøpe en rf-mottager.

on topic;

vil tro at det kan bli godkjent hvis det ikke er fare for at noe kan bli slått på utilsiktet.

bare sørg for at det ikke er noe som kan være brannårsak slår seg på uten oversyn. (komfyr, ikke fast montert varme, etc.
HeinzE's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Her finner du både usb og bluetooth rele..

Ble nysgjerrig på Arduino jeg..
Kan ikke haavardgj fortelle litt mer om det?
Vis hele sitatet...
De var jo INSANE dyre de bretta D:


Sitat av Ignifer Vis innlegg
Blir meg om mer ivrig på dette jeg

Finner du att jeg må ha lys i stereobenken, over vinylspilleren, og vifte bak forsterkeren.
Dette må jeg jo styre, enten via ir-relekort og Harmony fjernontrollen, elelr via Macen.
Vil ha den styrt via datan helst, men det MÅ være tråløst, helst bluetooth..
Hva er å foretrekke?
Må da finnes noen enke, billige 2 kanals rele med bluetooth? Med programvare for Mac?

ps, er ikke meningen å stjele tråden din heinemil.
Vis hele sitatet...
Nope, ikke noe problem, ligger jo litt i samme kategori C:



Sitat av Bullhill Vis innlegg
Er ingen elektrikker på dette men hvordan blir det hvis du kjører svakstrøm på den der og lar utgangene gå til en kontaktor med 24V input? Ser elfa selger mange av den typen.

Det følger ikke med noen software men en kamerat av meg har laget et pl-script som styrer det for meg. er så enkelt så jeg skriver bare "rele.exe 9 on"
så dette kan styres lett av andre programmer eks fra en webserver med PHP

Edit: kan også nevne at RS485 er en gammel standard innen automasjon
Vis hele sitatet...
Veldig god idè! Kontaktorer fra elko er jo selvfølgelig godkjent å bruke, og 24V anlegg settes det ingen krav til såvidt jeg vet.

Da blir det Arduino USB Styring(bluetooth/kabla) -> Arduino relèbrett -> elko 24V kontakotorer.
Vil kansje kreve litt mer plass enn en ferdig enhet, men det er vel prisen å betale for å slippe å bli blakk :P
Sist endret av HeinzE; 22. januar 2011 kl. 20:52.
Sitat av heinemil Vis innlegg
De var jo INSANE dyre de bretta D:




Nope, ikke noe problem, ligger jo litt i samme kategori C:





Veldig god idè! Kontaktorer fra elko er jo selvfølgelig godkjent å bruke, og 24V anlegg settes det ingen krav til såvidt jeg vet.

Da blir det Arduino USB Styring(bluetooth/kabla) -> Arduino relèbrett -> elko 24V kontakotorer.
Vil kansje kreve litt mer plass enn en ferdig enhet, men det er vel prisen å betale for å slippe å bli blakk :P
Vis hele sitatet...
ABB og Schneider har jo billige rele/kontaktorer som går på 24V. mange er modulære så det tar ikke store plassen.
HeinzE's Avatar
Trådstarter
Ok, da har vi jo løsningen der
Blir nok til at jeg gjør slik.

Men om det er noen freaks der ute som har snubla over noe komplett godkjent styring (IKKE PLS xD .. med mindre det fungerer LIVE) hadde det vært fint ;P

Vil nok bli dyrere, men sikrere og mye enklere (Y)
Sist endret av HeinzE; 22. januar 2011 kl. 21:34.
du har jo noen smarthusløsninger, f.eks. elko living, som kan styres live fra en iphone/ip*d. dette er litt dyrt, og det blir gjerne mange kabler som skal strekkes opp. du har jo elko wireless, men med en innkjøpspris på ca 2k for en bryter og en dimmemodul blir det fort i meste laget.

gå for løsningen med arduino - transistor - 5v rele - 24v kontaktor, så har du en ganske god løsning. ser at mange leverandører av SD-anlegg/sensorer bruker 24v driftsspenning og 0-5/10V eller 4-20mA signal. dette funker fint med en arduino.

husk å bruke en zenerdiode så du ikke smeller av inn/utganger på arduinoene

se også koden min på arduino's forum: http://www.arduino.cc/cgi-bin/yabb2/...num=1293004458
Sist endret av haavardgj; 23. januar 2011 kl. 00:12.
Sitat av heinemil Vis innlegg
Hei, holder på med elektrikerutdannelse og skal mekke litt av hvert når jeg får meg leilighet.
...
Vis hele sitatet...
Du må tenke i to akser. Først og fremst hvordan du skal kontrollere strømmen din rent teknisk. Kontaktor i sikringsskapet er vel ikke førstevalget i dag hvis man skal prosjektere et nytt anlegg. Det skalerer bedre med kontroll av forbrukspunktene direkte. Det neste du må tenke på er at du nødvendigvis ha noe SW som styrer dette også. Det er alt for mange som har brukt opp fritiden sin på å kode et hjemmeautomasjonsprogram fra scratch, og ender opp med noe halvveis. Men heldigvis finnes det mye ferdig SW der ute, til alle plattformer, i alle prisklasser - herunder opensource. Slike systemer lar deg ikke bare styre strømmen fra din PC, men også via web, smarttelefon (iPhone), SMS eller hva det måtte være.

Som mulig fremtidig elektriker kommer du sannsynligvis ikke utenom å vurdere ELKO Living System (ELKOs bussbaserte "smarthusløsning"). Dyrt, men bunnsolid. Det finnes selvfølgelig slike smarthusprodukter fra enhver elektroleverandør med respekt for seg selv. Men de er sjeldent kompatible. Så et valg av teknologi, blir fort et valg for "evigheten".

Mer på hobbybasis bør du se litt på Homeseer. Dette er en PC-basert hjemmeautomasjonskontroller med en rekke interface-muligheter. Det er modulært i sin natur, med en stor brukergruppe. Dette sikrer kompatibilitet med det meste av styringssystemer med en viss utbredelse som finnes.

Det finnes foreløpig lite hjemmeautomasjonsutstyr til forbrukervennlige priser i Norge. Men CE-merket utstyr basert på Z-Wave (og den eldgamle X10 standarden), er forholdsvis rimelig og mulig å kjøpe på nett fra det store utlandet. Miljøer som har drevet dette rimelig langt her til lands er de som driver med skikkelig hjemmekino, hvor de styrer det meste i kinosalen sin.

En nettbutikk som har drevet med slikt en stund i Norge er Tronika. Kan være grei å bruke til å orientere seg om produktutvalg.

Tenk litt langsiktig. Å mekke til et system som bare du kan betjene vil være en ulempe den dagen du eventuelt skal selge leiligheten igjen. Tenk også på at det kan komme en dag der du ikke bor single lenger, og da må systemet være såpass brukervennlig at det kan brukes av din kjære også.

Edit: haavardgj kom meg i forkjøpet vedrørende ELKO LS.
Sist endret av capidog; 23. januar 2011 kl. 00:35.
Sitat av haavardgj Vis innlegg
gå for løsningen med arduino - transistor - 5v rele - 24v kontaktor]
Vis hele sitatet...
Har tenkt å prøve sånne http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...#ht_2074wt_905

Litt usikker på om utgangene på atmega8 klarer drive de direkte, men tror det burde gå
Sitat av asmika Vis innlegg
...
Litt usikker på om utgangene på atmega8 klarer drive de direkte, men tror det burde gå
Vis hele sitatet...
Det går problemfritt. Som du ser på spesifikasjonene er spenning og strøm innenfor hva mikrokontrolleren klarer å drive. Jeg har selv brukt SSR i en haug med prosjekter.
Sitat av capidog Vis innlegg
Det går problemfritt. Som du ser på spesifikasjonene er spenning og strøm innenfor hva mikrokontrolleren klarer å drive. Jeg har selv brukt SSR i en haug med prosjekter.
Vis hele sitatet...
Nå hadde ikke jeg ennå funnet helt hva en atmega8 kan levere, så hvis du har tallene (ma) både for høy og lav utgang, så vil jeg gjerne se de
Sitat av asmika Vis innlegg
Nå hadde ikke jeg ennå funnet helt hva en atmega8 kan levere, så hvis du har tallene (ma) både for høy og lav utgang, så vil jeg gjerne se de
Vis hele sitatet...
http://www.atmel.com/

Her finner du datablad til alt Atmel produserer. Du får nesten slå opp for din spesifikke kontroller selv.
Sitat av capidog Vis innlegg
http://www.atmel.com/

Her finner du datablad til alt Atmel produserer. Du får nesten slå opp for din spesifikke kontroller selv.
Vis hele sitatet...
Det var det jeg var redd for, har brukt mye tid på det databladet
Sitat av asmika Vis innlegg
Det var det jeg var redd for, har brukt mye tid på det databladet
Vis hele sitatet...
Det er ganske mange parameter du skal ha kontroll på hva mikrokontrolleren kan eller ikke kan levere. Derfor henvisning til databladet.

ATMega8A har max I/O rating på 40 mA. Men dette er absolutt maksimum, og ikke noe du ønsker å basere deg på.

Normalt kan du dimensjonere med 20 mA (både sink og source), men det gjelder også en total begrensning (300 mA) til sammen. Tallene gjelder 5V og normal driftstemperatur.

For ytterligere detaljer, eller hvis du har en annen chip, må du konsultere databladet.
Sitat av capidog Vis innlegg
ATMega8A har max I/O rating på 40 mA. Men dette er absolutt maksimum, og ikke noe du ønsker å basere deg på.
databladet.
Vis hele sitatet...
SSR jeg tenkte bruke skal kunne klare seg med 6 ma, så burde gå greit, takker.