Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1159
Kan ingenting om alt
44 1
Heisann!

Er det noen som vet om det er mulig å lage en form for ventilstyring.
Tenker enten analogt, der et potmeter kjører en motor med reim til ventilen slik at man kan justere den trinnløst.
Eller digitalt slik at man kan velge 10%-20%-30% osv..
Evt. hvis noen andre har en ide som kan virke, det hele bunner i at jeg vil "fjernstyre" en kuleventil.

Er dette et prosjekt som er vits å bryte seg på eller er det bedre å bare kjøpe seg en...
Steppmotor med tannstang og pinjong vet jeg er en ofte brukt kombinasjon for å styre std. kuleventiler..
kanskje noe ala vindusviskersystemet kan brukes, men da må du vel ha noen form for tilbakemelding, enkodere eller endebrytere..

Stort budsjett?
Kan ingenting om alt
Trådstarter
44 1
Usikker på budsjett da jeg ikke har sjekket pris på en ferdig styring... Men skal nok kunne gå noen hundrelapper over bare for utfordringen sin del
Hva skal du bruke det til? noe livsviktig?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Bruk en elektrisk aktuator. tipper det blir den billigeste løsninga.
Du finner noen her, som ser greie ut.
Hvor stor er ventilen?
En kuleventil er lite egnet til struping og mengdejustering da...
Er rørlegger av yrke og som Ignifer sier så er en kuleventil meget liten gunstig til struping .. skaff deg heller en strupeventil med motor (aktuator) eller rett og slett bare se om du finner deg en kontrollventil .. (de er laget for dette formålet)

Ellers er det vel alltids mulig å få til noe bare mann bruker fantasien litt .. kommer litt ann på hvor nøyaktig du må ha det
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Alt dette kommer egentlig an på størrelse, medium, nøyaktighet og trykk....Og busjetet da.
Men vanskelig er det ikke!
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Alt dette kommer egentlig an på størrelse, medium, nøyaktighet og trykk....Og busjetet da.
Men vanskelig er det ikke!
Vis hele sitatet...
Gjør vel det
Men om det er til noe viktig, som krever nøyaktighet ville jeg gått for en kontrollventil, de reguleres nøyaktig selv om du skulle få trykkfall etc.

Ellers så ville en strupeventil funke utmerket til formålet da de har lang vandring på omdreininger i rattet, kan nok fint montere en motor i sammenheng med den og få en gansk nøyaktig ventil
Kan ingenting om alt
Trådstarter
44 1
hmm... trenger ikke være pinlig nøyaktig den skal styre et "sentralvarmeapparat"

Den er festet til et 28mm rør, men det blir aldri noe trykk på den iom. at den kun skal regulere dampmenge.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Om den skal jobbe med damp trenger du ventil beregnet for damp.
Vanlige kuleventiler tåler ikke mer en 80gr.C.

Men trur ikke du vil bruke kuleventlig, da dem er lite egnet til strupejustering.

Skal lete litt jeg, se om jeg finner noe som kan funke.
Skaff deg en strupeventil, de brukes ofte på varmeanlegg
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Det er jo det han trenger, er det han spør om...
Men i og med att det finne 800.000 typer, så kan det være vanskelig.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Ikke noe der som er beregnet på damp. Og dem var lite egnet for ombygging til aktuator.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Ikke noe der som er beregnet på damp. Og dem var lite egnet for ombygging til aktuator.
Vis hele sitatet...
Kan fint bruke en radiatorventil da men...

Men skal du ha ferdigpakke blir det vel noe sånt som dette
http://dk.varme.danfoss.com/xxTypex/...955_SIT20.html
http://dk.varme.danfoss.com/xxTypex/...920_SIT20.html

Er mange typer motor du kan bruke på den ventilen ... vet ikke hva du skal bruke for å styre motoren med men, du får se litt på de forskjellige

Ut over det kan ikke jeg hjelpe .. skal du ha ventiler spesielt egnet kun for damp med meget høy temp så må du nok over på noe i 316-klassen (rustfri syrefast) og da må du også ha motor egnet for damp ... og da begynner det å koste store pengesummer for en liten ventil og motor ... men bare å si ifra om det er det du er ute etter så skal jeg vel finne det til deg
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Send mail til denne gjengen.
Var i kontakt med dem for ei stund siden angående en ventil.
Tipper dem her noe du kan bruke. Spørs jo på prisen da.

Eventuelt herhttp://www.nvg.no/hXGYAnxdvS59.11.idium
Kan ingenting om alt
Trådstarter
44 1
ok,ok
for å komme "back on track" her..
Jeg har en kuleventil, som jeg vil styre trinnløst fra en avstand si 20M..

Aller helst vil jeg at dette skal foregå elektronisk slik at jeg ikke er avhengig av å ha luftlinje(wire ol.)

Den skal ikke temperatursyring kunn manuell(vri/trykkbryter)
Om ventilen er egnet til damp eller ikke er ikke nøye, den fungerer nå.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Å få den til å gå enten av eller på er jo veldig lett, litt værre med trinløs, eventuelt i flere trinn da..
Damp er veldig hart på stål, men det er mulig du har messing?

Må du ha den justerbar? elelr ok med av på?
Kan ingenting om alt
Trådstarter
44 1
Må være justerbar, ivertfall til en viss grad. Kan være trinnbasert med 10trinnf.eks
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
da anbefaler jeg å se litt på elektris aktuator.. eksembelvis fra Elfa..
Lettere det en motor..

http://www.linak.no/products/Linear-Actuators.aspx

her trur jeg det er noen kjekke..