Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2176
Så, en venn av meg har vært en livslang pasifist, og så satt vi og pratet om WW2 Og hvordan nektere kunne risikert å bli henrettet, eller bli tvunget ut i krigenuten våpen. Så snudde temaet: på en skala fra 1 til 10, hvor ille ute hadde min Pasifist- venn slitt om Norge i dag hadde endt opp i krig? Der var vi i mørket. Hva kan en Pasifist forvente seg dersom han nekter å sloss for Norge? Regner med henrettelser ikke lenger er på dagsordenen
Med mindre man er tjenesteudyktig så vil man som pasifist måtte regne med å bli innkalt til sivilforsvaret
Tror det som skjer er at vennen din ville fått tildelt en rolle hvor han ikke ville måtte gå direkte i kamp, for eksempel kjøkkenjobb eller vasking.
Hvordan funker det før en pasifist hvis en selv eller familie blir skutt etter i en krig. Velger en pasifist og ikke kjempe tilbake?
Hacksaw ridge(film) ,7dags adventist som tjenestegjorde som combat medic.

Idag er det mange områder man kan bidra på uten våpen, sivilforsvaret er jo nevnt, men også andre ting som helsevesen vil trenge ekstra hender, logistikk av forskjellige ting, mat produksjon.

I en krig så må man nyttiggjøre seg alle talenter, de som slåss er jo bare en del av dette.

Så i dag så hadde vel en pasifist kort sagt blitt satt til å hjelpe det sivile samfunn. Ut i kamp tror jeg ikke hadde skjedd før fienden sto på døra.
Det er jo ikke sånn at alle får en rolle om det blir krig i Norge. Slik var det heller ikke under 2. verdenskrig.
Hvis Norge noen gang skulle havne i totalkrig, så skal du se at alle som forsvaret kan bruke er de som står igjen som taperne. Jeg vet ikke hva som gjør en mest dum, å tro at krig er som på film eller at det i det heletatt er noe som helst "kult".

Som pasifist har man flere muligheter for å bidra til forsvar. Tviler på at man kommer seg gjennom ordinær førstegangstjeneste som pasifist, men da igjen har du jo sivilforsvaret.
Nå vet jeg at han har fullført førdtegsngstjenesten sin, hans "kall" til å spare liv kom ikke før en del år senere. Vet ikke om det vil ha noe og si. Men uansett. Tusen takk for alle svar. Henrettelse er ikke en av de tinga han trenger å frykte mest, ihvertfall