Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1231
Går GK, får nå valget om hva jeg skal velge av fag til neste år. Jeg er dritt lei matematikk, og har heller ikke lyst til å velge fysikk eller kjemi. Jeg vil velge Økonomiske og Administrative fag, sammfunskunskap, engelsk og rettslære.

Det jeg lurer på er hvilken høyere utdanning jeg kan velge med disse fagene? Og enda viktigere, hva kan jeg jobbe som etter en slik utdanning.

Takk
Du kan jo stort sett utdanne deg til/jobbe med alt som ikke krever spesiell studiekompetanse. Kort sagt alt som ikke er realfag, noen høyere IT-studier, lege, etc. Skulle du plutselig få lyst på slike yrker i etterkant, kan du jo bare ta opp fagene.
mainer's Avatar
Trådstarter
Det er jo ikke bare å ta opp fagene, det tar vel et ekstra år?
Sitat av mainer
Det er jo ikke bare å ta opp fagene, det tar vel et ekstra år?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig. Men hvis du ikke er interessert i realfag, ser jeg liten vits i at du velger dem. Men tenk litt frem, hva kunne du tenke deg å jobbe med, og krever det du har lyst til noen spesielle fag?
mainer's Avatar
Trådstarter
Litt av problemet mitt er at jeg ikke klarer å velge hva jeg vil jobbe som, eneste jeg har som krav er at det er noe jeg liker, og at det gir rundt 350k i årslønn
Sist endret av mainer; 22. mai 2006 kl. 22:16.
Tja, elektriker, tømrer, rørlegger skulle da alle gi GOD lønn, seff ønsker du mengder med penger blir du tannlege.
Sitat av mainer
Det er jo ikke bare å ta opp fagene, det tar vel et ekstra år?
Vis hele sitatet...

Nei, er fult mulig å ta fag hos privatist. I teorien kan du det med alle fagene du har nå også. Da trenger du bare å ta en eksamen i de gjeldende fagene. Dette koster dog ca 300 kr pr fag.
Nå må man jo ta yrkesfag for å bli de yrkene da meitemark, og når du har tatt gk almenn er det kiipt å begynne på nytt gk. Fullfør almenn, er en del du kan velge mellom på høyskoler og universiteter.
Når du skal velge fag er det viktig at du velger fag som støtter deg videre i utdanningen din, ikke fag som du velger bare fordi kompisene dine tar dem, men fag der du vet du kommer til å trives.
Sitat av erix
Nå må man jo ta yrkesfag for å bli de yrkene da meitemark, og når du har tatt gk almenn er det kiipt å begynne på nytt gk. Fullfør almenn, er en del du kan velge mellom på høyskoler og universiteter.
Vis hele sitatet...
Joda, kjipt det, men jeg kjenner en som i den ringe alder av 27 begynnte på gk etter å ha gått noe almennfagaktig og ikke fått seg noe jobb på den måten, samt at jeg her om dagen var innom aetat og overhørte en som hadde fagbrev som tømrer i snakk med de som jobbet der. Markedet i dag SKRIKER etter tømrere, snekkere, elektrikere og rørleggere. Selv her oppe i nord kan det ta et halvt år fra man ringer til snekkeren og til de faktisk har tid til å komme. Det er alt for mange som har sett på at "hey, data er morsomt og der tjener de masse penger" for bare å ende opp i arbeidssøkerkøen sammen med alle de andre som tenkte at data ver fremtiden.
mainer's Avatar
Trådstarter
Sitat av meitemark
Joda, kjipt det, men jeg kjenner en som i den ringe alder av 27 begynnte på gk etter å ha gått noe almennfagaktig og ikke fått seg noe jobb på den måten, samt at jeg her om dagen var innom aetat og overhørte en som hadde fagbrev som tømrer i snakk med de som jobbet der. Markedet i dag SKRIKER etter tømrere, snekkere, elektrikere og rørleggere. Selv her oppe i nord kan det ta et halvt år fra man ringer til snekkeren og til de faktisk har tid til å komme. Det er alt for mange som har sett på at "hey, data er morsomt og der tjener de masse penger" for bare å ende opp i arbeidssøkerkøen sammen med alle de andre som tenkte at data ver fremtiden.
Vis hele sitatet...

Akkurat, jeg liker jo data godt, men det er liten fremtid i det, hvis man ikke utdanner seg som inginør.
Hørte at det gikk et program eller en reportasje om akkurat dette på nyhetene i dag. Der hadde de undersøkt i hvilke yrker det var størst behov for ny arbeidskraft i tidene fremover og kommet frem til at tømrer (eller snekker?) og it var de to gruppene der det var størst behov. Ca. 65% av de spurte bedriftene svarte at de hadde behov for å ansette flere it folk i tiden fremover.

Ta alt med en klype salt siden jeg ikke har sett selve innslaget selv, bare fått det "sitert".
NoRemorse, var noe på tv2nyhetene tror jeg det var, der kalte de det byggfag, vet ikke om det bare betyr snekker eller om det også gjelder rørlegger, elektrikker osv.(noen som vet?)
Men å velge hva man skal bli er vansklig, lurer på det samme selv nå, elektrikker er en av de mange tingene jeg har tenkt på så kanskje jeg skal gå for det hvis det er gode muligheter for jobb. (har montért en stikkontakt på veggen hjemme bla.a)
En annen ting er om jeg etter noen år som elektrikker syns det er like gøy, men men...