Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  123 10587
Og for å presisere, om det var uklart.
Jeg mener det er helt korrekt av Aftenposten å publisere tegningene i sympati med Jyllands-posten nettopp for å få frem at trusler mot pressefolk og aviser er uakseptabelt. Det er jo det det er snakk om her.

Vi er avhengig av en fri presse og ytringsfrihet for å avdekke forhold, både hjemme og ute i verden, som ellers ikke ville bli tatt opp og da mener jeg religion må vike.
Om det var en unødvendig provokasjon av JP å trykke tegningene i første omgang kan vi godt diskutere, men akkurat når det kommer til støtten fra andre aviser og den prinsipielle diskusjonen så er jeg helt sikker på at det er riktig å trykke tegningene.

EDIT: Ser du har svart meg mens jeg skrev dette slashdot. Vil du at jeg skal svare på det innlegget ditt? Jeg tror vi diskuterer litt om hverandre.
Jeg ser heller ikke noe problem i at folk reagerer, men prinsippet står jeg fast ved.
Jyllands-Posten (og andre medier) kan ikke bli tvunget til stillhet.
Sitat av L0rdMeL Vis innlegg
Jeg har samme syn på ytringsfriheten som spetznaz og morgenbladet.
En skal ikke bruke den med den eneste hensikten å provosere eller fornærme andre. Det er ikke det ytringsfrihet handler om.
Ytringsfrihet handler om å kunne si sine politiske meninger innenfor rimelighetens grenser.
For eksempel skriver ikke VG på forsiden sin "Jens Stoltenberg er dum og hele regjeringa hans er håpløs, idioter hele gjengen" selv om de kanskje mener det, fordi de vet det er å gå for langt.
Selv om vi har ytringsfrihet, så er media nødt til å gjøre moralske valg angående hva de velger å publisere. For eksempel offentliggjører en ikke navn på døde mennesker før de pårørende er informert av hensyn til de pårørende. Av samme grunn burde de ikke offentliggjøre slike bilder som er av en fornærmende karakter ovenfor en hel religion. Det er viktig å vise hensyn.
Vis hele sitatet...
Ytringer som ikke støter noen, har ikke behov for beskyttelse. Det er for de ytterliggående ytringer som har behov for ytringsfriheten.
At muslimer går bananas over noen tegninger, er jo ikke et problem med ytringsfriheten, men et problem med muslimene. Hvorfor skal de unnskyldes for sine idiotiske handlinger i alle sammenhenger. Hvorfor i det hele tatt kritisere noen for at de bruker sin rett til å ytre det de ønsker? Hvorfor ikke konsentrere seg om det virklige problemet, som er at muslimer ikke tåler kritikk?
Sitat av Shittles Vis innlegg
http://static01.vg.no/drfront/images/2010-01/15/86-ff295ddd-ca3018ca.jpeg

Dette bildet fikk meg til å se rødt. Jeg har kranglet litt med noen muslimer i det siste, og de fleste sier at vi ikke må dømme et helt "folkeslag" pga handlingene til noen få. Men jeg har fått inntrykk av at mange norske muslimer støtter de som brenner norske flagg, og da gjør jo de akkurat det samme, de dømmer et helt folkeslag pga handlingene til én avis!
Dette er en prinsippsak, vi står fast ved ytringsfriheten og viser at vi ikke godtar islamiseringen som foregår i Norge.

Men for all del, de må bare brenne flagg, det er jo tross alt ytringsfrihet. Men det betyr også at vår "vestlige jihad" gjør fremskritt.
Vis hele sitatet...
Vel da får jeg og du også krangle da, er selv muslim. Men driver ikke å brenner flagg eller tar meg nær av disse tegningene. Profeten praktiserte fred og forståelse og hvis han hadde levt idag, så tror jeg saken hadde vært helt annen. Jeg er også Norsk muslim, jeg ser at mine slektninger ned i Pakistan blir frustrerte og irriterte og spør spørsmålet " Er det sånn nordmenn behandler dere i Norge?" Akkurat som det inntrykket du får av at muslimer i Norge støtter flaggbrenning, så får muslimer i Pakistan inntrykk av at nordmenn hater islam. Noe jeg mener er feil.

Eneste jeg har imot denne saken er at det setter Norske soldater i vanskelig situasjon.

Og til vedkommende som mener at Norge brukes i fredsbevarende operasjoner i Afghanistan. Desverre må jeg skuffe deg, Norske styrker er offensive og har et området de skal holde. Nærmere sagt nord-vest Afghanistan, og i det siste tid så ser man at dette blir vanskligere og farligere enn før.

Et mulig problem som jeg kan se, er at den Norske OMLT (Operational Mentoring Liason Team) som har som oppgave å trene Afghanske hæren blir satt i VELDIG dårlig lys. Når Afghanske tropper finner ut at pressen i Norge utgir bilder av profeten. Og av min erfaring som stammer fra 2009 så er Afghanske soldater veldig troende. Hvordan vil de reagere når de finner ut at dems mentorer faktisk utgir bilder av profeten?

Men hey, hvem bryr seg om er par soldater blir drept. Så lenge vi klarer å pressisere for andre at vi har fri presse?
Sist endret av BaJa; 15. januar 2010 kl. 23:25.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Det der er jeg sååå jevlig uenig i. Hvorfor provosere og irritere så mange, når man ikke trenger?
Vis hele sitatet...
Kansje for å få frem hvordan muslimene egentlig er. Ikke noe kult å oppdage det først når halve norges befolkning er muslimer. Bedre å ta det nå.
Sitat av cazber Vis innlegg
Kansje for å få frem hvordan muslimene egentlig er. Ikke noe kult å oppdage det først når halve norges befolkning er muslimer. Bedre å ta det nå.
Vis hele sitatet...
Savnet en av dere snik-islamisering gutta i debatten. Kjør på, ikke lenge til før nasjonretten i Norge er shishkebab, pliktig bønnerop og stortinget blir et stort moske.

Norgistan
Sist endret av BaJa; 15. januar 2010 kl. 23:34.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Det der er jeg sååå jevlig uenig i. Hvorfor provosere og irritere så mange, når man ikke trenger?

Prisippsak sier du, provokasjon sier jeg. Hvilke hensikt gir det? Vi vet jo at Norske medier er frie. Hva vil vi fram til.

Jeg ser denne saken fra soldat nivå. Fordi da denne saken først starta i 2006 var det? Så husker jeg at jeg snakket med noen Norske soldater så var stasjonert i Afghanistan. Så hadde de det veldig ille, takket være at de bildene ble publisert. Siden det er Norske styrker i utlandet som får gjennomgå.

Unødvendig og barnslig.
Vis hele sitatet...
Tror du ikke mangel på selvironi har tatt unødvendig mange liv, og at det ikke nødvendigvis er greit å hate alle vestlige bare fordi vestlige medier trykker noen tegninger som er støtende mot islam. Mange rasister snakker flytende arabisk, urdu eller et hvilket som helst annet språk, det finnes ikke bare "hvite" rasister. Rasisme er en uting uansett hvem den rammer eller hvem den kommer fra. Og enhver religion som ikke gir rom for andre byr på problemer i dagens samfunn, og dette er noe alle religioner er nødt for å innse, tror det blir vanskelig og omvende verden med blod, og er dette ett ønskelig utfall?
Sist endret av Veggen; 16. januar 2010 kl. 01:12.
Sitat av methewall Vis innlegg
Tror du ikke mangel på selvironi har tatt unødvendig mange liv, og at det ikke nødvendigvis er greit å hate alle vestlige bare fordi vestlige medier trykker noen tegninger som er støtende mot islam. Mange rasister snakker flytende arabisk, urdu eller et hvilket som helst annet språk, det finnes ikke bare "hvite" rasister. Rasisme er en uting uansett hvem den rammer eller hvem den kommer fra. Og enhver religion som ikke gir rom for andre byr på problemer i dagens samfunn, og dette er noe alle religioner er nødt for å innse, tror det blir vanskelig og omvende verden med blod, og er dette ett ønskelig utfall?
Vis hele sitatet...
Jeg har sagt det i mine tidligere innlegg. Eneste grunnen til at denne debatten i det hele tatt intresserer meg. Er fordi det media og polikere gjør her i Norge, får konsenkvenser får andre nordmenn rundt om i verden. Spesielt, at jeg har vært aktiv soldat noen år. Og jeg vet at hvis dette lekker ut i like stor grad som det gjordet for et par år siden. Så vil liv gå tapt, ikke nødvendigvis bare Norske men også utenlandske!

Og dette er bare erting, noen sier prinsippsak. Jeg mener det er unødvenig. Og det rasisme. Rasister finnes i alle farger, er helt klar over det.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Og dette er bare erting, noen sier prinsippsak. Jeg mener det er unødvenig. Og det rasisme. Rasister finnes i alle farger, er helt klar over det.
Vis hele sitatet...
Når ble muslimer en egen rase?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Jeg har sagt det i mine tidligere innlegg. Eneste grunnen til at denne debatten i det hele tatt intresserer meg. Er fordi det media og polikere gjør her i Norge, får konsenkvenser får andre nordmenn rundt om i verden. Spesielt, at jeg har vært aktiv soldat noen år. Og jeg vet at hvis dette lekker ut i like stor grad som det gjordet for et par år siden. Så vil liv gå tapt, ikke nødvendigvis bare Norske men også utenlandske!

Og dette er bare erting, noen sier prinsippsak. Jeg mener det er unødvenig. Og det rasisme. Rasister finnes i alle farger, er helt klar over det.
Vis hele sitatet...
Åh ja, rasisme. #1 go-to-unnskyldning når som helst. Aldri usaklig i det hele tatt.

På en måte skjønner jeg hva du mener, men dersom verden skal fungere bør det bli litt færre folk av typen som går agurk på grunn av en tegning i en relativt uviktig avis på andre siden av verden.

Jeg er delvis enig i begge sider her; på den ene siden går det an å ta hensyn til folks religion uansett hvor dum den er, men på den annen side bør man i året 2010 ha utviklet seg såpass at man ikke føler man må drepe folk på grunn av en grafisk fremstilling.

Hele grunnlaget for karikaturene var jo i utgangspunktet denne "hvis du sier noe vi ikke liker brenner vi ambassaden din og bomber deg"-holdningen mange islamistiske grupper (blant andre) ser ut til å ha.

Og før du flasher rasistkortet igjen, nei, jeg sier ikke at bare muslimer holder på sånn eller at alle muslimer gjør det. "Islam" er heller ikke en rase, bare for å ha nevnt det.
Sist endret av robhol; 16. januar 2010 kl. 13:14.
Sitat av Shittles Vis innlegg
Når ble muslimer en egen rase?
Vis hele sitatet...
Sitat av robhol Vis innlegg
Åh ja, rasisme. #1 go-to-unnskyldning når som helst. Aldri usaklig i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
For det første så var det jeg som brakte rasisme på banen, og grunnen til det er at det er vel rasisme når en gruppe/person dømmer en annen gruppe/person basert på hudfarge eller relligion. Begge sider kan sikkert hevde at motparten gjør akkurat dette, men hva med virkemiddlene som brukes, penn og papir kontra bomber og våpen, og med all respekt for alle som er muslimer, men det er bare noen tegninger, og hvis Alla er så mektig så kan vel han straffe de som straffes bør. Personlig fortrekker jeg penn og papir, men det er bare min mening.

Sitat av x3m187 Vis innlegg
Jeg har sagt det i mine tidligere innlegg. Eneste grunnen til at denne debatten i det hele tatt intresserer meg. Er fordi det media og polikere gjør her i Norge, får konsenkvenser får andre nordmenn rundt om i verden. Spesielt, at jeg har vært aktiv soldat noen år. Og jeg vet at hvis dette lekker ut i like stor grad som det gjordet for et par år siden. Så vil liv gå tapt, ikke nødvendigvis bare Norske men også utenlandske!

Og dette er bare erting, noen sier prinsippsak. Jeg mener det er unødvenig. Og det rasisme. Rasister finnes i alle farger, er helt klar over det.
Vis hele sitatet...

Du som er troende muslim, har det aldrig slått deg at det må være Allah's vilje at tegningene kommer på trykk, ellers ville han vel ha stoppet tegninge fra å bli trykket, eller i det hele tatt tegnet, han er jo tross alt allmektig sett fra ditt trosyn, og like mye tegnerens skaper som din, eller hva?
Sist endret av Veggen; 16. januar 2010 kl. 13:36.
Sitat av methewall Vis innlegg
For det første så var det jeg som brakte rasisme på banen, og grunnen til det er at det er vel rasisme når en gruppe/person dømmer en annen gruppe/person basert på hudfarge eller relligion. Begge sider kan sikkert hevde at motparten gjør akkurat dette, men hva med virkemiddlene som brukes, penn og papir kontra bomber og våpen, og med all respekt for alle som er muslimer, men det er bare noen tegninger, og hvis Alla er så mektig så kan vel han straffe de som straffes bør. Personlig fortrekker jeg penn og papir, men det er bare min mening.




Du som er troende muslim, har det aldrig slått deg at det må være Allah's vilje at tegningene kommer på trykk, ellers ville han vel ha stoppet tegninge fra å bli trykket, eller i det hele tatt tegnet, han er jo tross alt allmektig sett fra ditt trosyn, og like mye tegnerens skaper som din, eller hva?
Vis hele sitatet...
Jeg er på den veldig liberale siden av å være muslim. Føler at du ser ned på meg slik du skriver innlegget ditt.
Om det er guds vilje? Hvordan faen skal jeg vite det?
Og mitt personlige syn er at GUD ikke blander seg inn i vår eksistens og dagens religion har ført til mye krig og faenskap takket være uvitende mennesker som bruker religion som unnskyldning. Men det er en helt annen debatt.

Care faktoren er utrolig lav på de karikaturen tegningene. Jeg har ikke blandet gud inn i noen av innleggene mine. Eneste jeg vil fram til var at det er unødvendig provokasjon som fører til at Norske liv settes i fare av noen kontor rotter her i Norge. For å bevise at vi har fri presse, noe vi alle vet at vi har.

For all del, jeg snur det andre kinnet til. Men ikke alle har like verdier og kultur som oss. Ikke alle bor i et stabilt demokrati, ikke alle har det bra. Derfor får de kanskje ut frustrasjonen på andre måter enn vi gjør her i Norge.




edit: Jeg har IKKE flashet noe rasistkort her. Noe jeg er veldig påpasselig med å bruke er ordet rasist.
Sist endret av BaJa; 16. januar 2010 kl. 15:26.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Jeg er på den veldig liberale siden av å være muslim. Føler at du ser ned på meg slik du skriver innlegget ditt.
Om det er guds vilje? Hvordan faen skal jeg vite det?
Og mitt personlige syn er at GUD ikke blander seg inn i vår eksistens og dagens religion har ført til mye krig og faenskap takket være uvitende mennesker som bruker religion som unnskyldning. Men det er en helt annen debatt.

Care faktoren er utrolig lav på de karikaturen tegningene. Jeg har ikke blandet gud inn i noen av innleggene mine. Eneste jeg vil fram til var at det er unødvendig provokasjon som fører til at Norske liv settes i fare av noen kontor rotter her i Norge. For å bevise at vi har fri presse, noe vi alle vet at vi har.

For all del, jeg snur det andre kinnet til. Men ikke alle har like verdier og kultur som oss. Ikke alle bor i et stabilt demokrati, ikke alle har det bra. Derfor får de kanskje ut frustrasjonen på andre måter enn vi gjør her i Norge.




edit: Jeg har IKKE flashet noe rasistkort her. Noe jeg er veldig påpasselig med å bruke er ordet rasist.
Vis hele sitatet...
Ser ikke ned på deg på noen måte, jeg respekterer deg og din tro, men jeg forstår tydeligvis ikke hvoran en verden med gud eller Allah eller det navnet som gjelder for akeuelle religion. Jeg prøvde bare å tenke slik jeg måtte ha gjort med utgangspungt i at det finnes en skaper.
Sitat av Putas Vis innlegg
Min mening er at muslimene må ha utrolig lite å bry seg om. At de blir så sure og skal brenne flag og true Norge og Danmark med terror for et teit bilde. Uansett hva folk sier til muslimer så tolk de det på feil måte og mener at vi rasister osv, f*** til sure idioter. Det var sånn de kristene hold på for mange hundre år siden da folk ikke viste bedere. Men nå er jo mange muslimer som enda lever i huler i fjellet så er vel kanskje ikke så rart at de driver sånn i 2006 (er vel noe sånn som 1500 tallet for dem, etter dems tidsregning )
Vis hele sitatet...
Mye ironi ute å går her.
Sitat av methewall Vis innlegg
Ser ikke ned på deg på noen måte, jeg respekterer deg og din tro, men jeg forstår tydeligvis ikke hvoran en verden med gud eller Allah eller det navnet som gjelder for den akeuelle religion fungerer. Jeg prøvde bare å tenke slik jeg måtte ha gjort med utgangspungt i at det finnes en skaper.
Vis hele sitatet...
Måtte bare rette skrive feil/mangler.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av robhol Vis innlegg
[...]men på den annen side bør man i året 2010 ha utviklet seg såpass at man ikke føler man må drepe folk på grunn av en grafisk fremstilling.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med at "man bør ha utviklet seg såpass i år 2010"?
Sitat av Joey Vis innlegg
Hva mener du med at "man bør ha utviklet seg såpass i år 2010"?
Vis hele sitatet...
At når man har hatt såpass til sivilisasjon i 2010 år at man har telt år burde man ha blitt såpass moden at man ikke setter jihad på alle som ikke er enig med deg.

"Vi vestlige" skal tydeligvis dø fordi vi mener at ytringsfrihet er en bra ting og at flertallet ikke er muslimer.

Jeg vet ikke HVOR mange ganger jeg har hørt at "alle muslimer er ikke terrorister", og det er jeg enig i. Kanskje ekstremistene burde begynne å tenke litt sånn selv, at alle som bor i vestlige land er ikke anti-islam og at det faktisk er forskjell på oss som bor her også.

Hvis de absolutt føler for å drepe noen pga. en tegning synes jeg de kan dra hjem til h*n som tegnet tegningen og skyte h*n og bli ferdig med den saken.
Ikke putte en bombe i trusa, sette seg på et fly og drepe flere hundre uskyldige mennesker som ikke har noe med saken å gjøre.

Ikke at jeg oppfordrer til å drepe folk for en filleting som en tegning, mange som har laget grovere tegninger av meg enn av Muhammed, men jeg har ikke drept dem av den grunn. Da er det faktisk en personlig fornærmelse, og ikke en fornærmelse av en person som har vært død lenger enn noen faktisk kan huske.
Sist endret av drittunge; 16. januar 2010 kl. 19:54.
Sitat av methewall Vis innlegg
For det første så var det jeg som brakte rasisme på banen, og grunnen til det er at det er vel rasisme når en gruppe/person dømmer en annen gruppe/person basert på hudfarge eller relligion.
Vis hele sitatet...
Rett definisjon av rasisme:
Sitat av http://no.thefreedictionary.com/
subst. m entall rasisme [ɾɑˈsismə] syn som hevder at noen raser er bedre enn andre
Vis hele sitatet...
Rase, ikke religion
Irriterende få som faktisk vet hva ordet "rasisme" betyr.
Jeg er muslim og jeg syns mohammed tegninger er greit så lenge profeten ikke blir hengt ut som en terrorist, med en bombe i turbanen.

Jeg er sikker på at kristne og jøder hadde reagert om muslimer hadde hengt ut jesus som en pedofil man. og forrestn jesus er også en profet i islam han blir kalt for Isa i koranen.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Hemen Vis innlegg
Jeg er muslim og jeg syns mohammed tegninger er greit så lenge profeten ikke blir hengt ut som en terrorist, med en bombe i turbanen.

Jeg er sikker på at kristne og jøder hadde reagert om muslimer hadde hengt ut jesus som en pedofil man.
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende, men om de ville reagert er ikke poenget; saken handler om hvordan man reagerer.

La oss si at en pakistansk karikaturtegner tegner Jesus i et eller annet pedofilt scenario og publiserer det i en landsdekkende avis.

Jeg klarer egentlig ikke se for meg at dette skulle få danskene til å gå i fistel og synkrondrapstrue tegneren mens de brenner pakistanske flagg og ambassader. Kan du?
Sist endret av robhol; 17. januar 2010 kl. 19:25.
Sitat av robhol Vis innlegg
Det kan godt hende, men om de ville reagert er ikke poenget; saken handler om hvordan man reagerer.

La oss si at en pakistansk karikaturtegner tegner Jesus i et eller annet pedofilt scenario og publiserer det i en landsdekkende avis.

Jeg klarer egentlig ikke se for meg at dette skulle få danskene til å gå i fistel og synkrondrapstrue tegneren mens de brenner pakistanske flagg og ambassader. Kan du?
Vis hele sitatet...
Nei, men demostrasjoner som går utover ambassader er vel ingen ukjent greie i Norge? Den amerikanske ambassade har jo fått gjennomgå en del (ikke ufortjent, men det er en annen sak).

Vi har forøvrig heller ingen oversikt over hvordan media i disse landene har presentert muhammed-saken, eller hvordan det generelle synet på verden er hos denne folkegruppen, så vi har liten forutsetning for å sette oss i deres sko og prøve å forestille oss hvordan vi ville reagert.

Ikke det at jeg forsvarer det, men er litt lei av å høre korttenkte utsagn om hvordan Islamister på en eller annen måte skulle være noe mer "barbariske" enn oss, når man ikke har den minste peiling på hva de har opplevd og hvordan syn på verden de har fått tredd nedover hodet i form av propaganda..
Sist endret av fetter; 17. januar 2010 kl. 19:59.
Sitat av robhol Vis innlegg
Det kan godt hende, men om de ville reagert er ikke poenget; saken handler om hvordan man reagerer.

La oss si at en pakistansk karikaturtegner tegner Jesus i et eller annet pedofilt scenario og publiserer det i en landsdekkende avis.

Jeg klarer egentlig ikke se for meg at dette skulle få danskene til å gå i fistel og synkrondrapstrue tegneren mens de brenner pakistanske flagg og ambassader. Kan du?
Vis hele sitatet...
Jeg er imot flag brenning. Jeg trur pakistanere brenner det norske flaget, fordi de vet at det er den beste måtten å blir hørt på. vg ville aldri ha skrevet en artikkel om saken, hvis ikke saken skulle engasjere folk i landet Norge.
Sitat av Shittles Vis innlegg
Rett definisjon av rasisme:

Rase, ikke religion
Irriterende få som faktisk vet hva ordet "rasisme" betyr.
Vis hele sitatet...
Så du hevder at enkelte religioner eller raser ikke er rasistiske når de ser på noen som mindreverdig når de tilhører en annen religion? Tror du virkelig ikke det gjelder mer enn bare farge, selv om selve definisjonen på ordet tilsier dette?

Sitat av Shittles Vis innlegg
Rett definisjon av rasisme:

Rase, ikke religion
Irriterende få som faktisk vet hva ordet "rasisme" betyr.
Vis hele sitatet...
Her er en link til rasismeparagrafen (http://no.wikipedia.org/wiki/Rasismeparagrafen)
kjedelig streiting
Passe idiotisk å publisere disse karikaturene igjen, da det virker som om enkelte gjør det kun for å provosere. Er selv enig i at ytringsfriheten er hellig, men så lever vi heller ikke i en perfekt verden. Tror heller ikke det hjelper så mye for de som blir angrepet eller får ødelagt huset sitt under demoer å få høre at noen andre bestemte seg for å ofre dem for ytringsfriheten.

Foreslår at nestemann som får lyst til å trykke en slik tegning stikker ned til afghanistan eller iran å tar imot litt av pepperen selv.

Og hvis de absolutt skal teste ytringsfriheten hva med å trykke noe annet? Kunne jo tegna mye morsomt og provoserende ved hjelp av figurer som Stalin å Putin feks, eller Hitler og noen flagg.
Jeg har sett mange karikaturtegninger som omhandler holocaust, kristendom, Jesus, Stalin, Putin og Hitler, men har aldri sett at noen har sprengt ambasader, seg selv eller generellt lagt et helvete ut av det, hvertfall ikke som har gått fysisk utover uskyldige.
At dette er deres kultur og levesett skal bli en unnskyldning for handlingene blir for dumt. Vi har da hatt vikinger som plyndret og voldtok, korstog og heksebrenning her i Norge, men dette er ikke noe vi kan akseptere nå, fordi det bryter med alt som heter medmenneskelighet og frihet. Vi lever i et sivilisert samfunn som ikke bare har ytringsfrihet som en del av seg, men som faktisk er bygd opp rundt dette prinsippet.
2. budet sier "Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn", men det er da absolutt ikke legitimt å slå ihjel naboen fordi du hører han rope ut "HERREGUD!!!" mens han napper i silda eller hva enn han gjør.