Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 918
Hei,

forsøker å sette opp et lab-miljø hjemme for testing til fagprøve + CCNA senere. Det er jo slik per i dag, at jeg får internett igjennom et punkt på veggen. Dette leveres av NBMU (studentnett). Jeg ønsker å sette opp en domenekontroller med AD-struktur, som utdeler IP-adresser til disse test-klientene.


Utstyr jeg sitter på nu er følgende.


Rutere:

· Cisco 2800 Series

· Cisco 7200 Series VXR

Switcher:

· Cisco Catalyst 2960 Series

· Cisco Catalyst 2960 Series

· Cisco Catalyst 2950 Series

· Cisco Catalyst 2950 Series

· Cisco Catalyst 2950 Series

(2x 2950 + 3X 2950) layer 2 switcher.

· Svive 8 Port Switch

Brannmur:

· Cisco ASA 5505
o Base lisens, må nok oppgrade til Security- lisens for VLAN Trunking senere. Supporterer bare 2-3 VLAN


Trådløs ruter:

· TP-Link Archer C20 A750

Host PC:

Komplett-PC med virtualiserings muligheter. Har per i dag Windows 10 på denne, og to SSH disker med 225 GB. Kjører VMware Workstation (ulisensiert), kan kjørte VirtualBox & evnt. Hyper-V på én annen host-klient.

Test- klienter:

* Lenovo T440
* Lenovo T440


Poenget er ikke å bruke alt, men jeg vil gjerne implementere én switch i løpet, samt ruteren senere.

Det er jo slik at hvis man setter opp 2 DHCPer i et nettverk, så vil dette skape IP-adresse konflikt. Jeg har søkt opp diverse alternativer, som å skru av DHCPen inne i den trådløse ruteren, men er fortsatt redd for hvis jeg kobler nettverkskabelen inn i veggen, at det skaper trøbbel i hovedswitchen, og sprer seg rundt til de andre som deler denne i studentmiljøet.

Har fått en del forslag igjennom følgende tråd jeg la ut hos Spiceworks litt tilbake i tid:

https://community.spiceworks.com/top...-up-a-home-lab

Det jeg har tenmkt litt på, er å segmentere nettet ved hjelp av VLAN i en switch jeg setter opp.

At jeg setter opp 10.10.10.0/24 f.eks. til labbing og bruker 192.168.0.0/24 til vanlig nett. Evnt. med en ACL som sier: no route 10.0.0.0/8 to *

Det er snart at fagprøven nærmer seg også, så jeg vil gjerne få til dette hjemme, slik at jeg kan teste litt rundt konseptet med DHCP.

Håper jeg kan få litt bistand her, da jeg tror jeg har overkomplisert dette en del mer enn det jeg trenger. Er ute etter all hjelp jeg kan få.

Takk for hjelpen på forhånd.

Mvh

Magne

- -

CUsers\Magne>ipconfig

Windows IP Configuration


Ethernet adapter Ethernet:

Connection-specific DNS Suffix . : umb.no
Link-local IPv6 Address . . . . . : :
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 128.%.%.%
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.%.%.%
Default Gateway . . . . . . . . . : %.%.%.%

Ethernet adapter VMware Network Adapter VMnet1:

Connection-specific DNS Suffix . :
Link-local IPv6 Address . . . . . :
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.138.1
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . :

Ethernet adapter VMware Network Adapter VMnet8:

Connection-specific DNS Suffix . :
Link-local IPv6 Address . . . . . :
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.192.1
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . :

CUsers\Magne>
Hvorfor skal du ha test nettet koblet til ditt private nettverk i det hele tatt?

Dersom du trenger Internett deler du bare fra en annen pc til testnettet.
Fant svaret jeg var ute etter her,

https://www.youtube.com/watch?v=dIFKmJ4wufc