Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 3136
Hei, jeg har brukt mye av tiden i det siste til å studere kryptografi, for å få en bedre forståelse av det. Samt lære hva man kan gjøre og hva man ikkje skal gjøre i kryptografi.

Blant annet har jeg studert algorithmen til DES ( Data Encryption Standard ), og triple-DES ( 3DES ). Jeg har forstått det slik at dobbel kryptering vil bare gi en marginal større sikkerhet, med tanke på at man kan bruke "meet-in-the-middle-attack". Altså har double-DES en kompleksitet på:

Kode

2^56 + 2^56 = 2^57
Så man vil bare bruke dobbel så lang tid på å knekke dobbel kryptering ved bruk av "meet-in-the-middle-attack".

Mens triple-DES vil gi en kompleksitet på

Kode

2^56 + ( 2 * 2^56 ) ≈ 2^112
Men så over til spørsmålet, dette er jo bare et hypotetisk spørsmål da sikkerhet til AES 256 cipheren er såpass god i dag. Men la oss si at det samme skjer i fremtiden med AES 256 som skjedde med DES på slutten av 90-tallet. At AES 256 cipheren blir knekt på grunn av at den har "liten" block-størrelsen, vil det være mulig å gjøre det samme med AES 256 som man gjorde med DES å trippel kryptere den? Eller er det mekanismer i AES cipheren som vil gjøre at noe slikt ikkje gir store gevinsten?

Hvis ikkje, vil triple-AES 256 gi en kompleksitet på:

Kode

2^256 + ( 2 * 2^256 ) ≈ 2^512


Selvsagt er dette veldig avanserte temaer, og jeg forventer ikkje at tilfeldige mennesker på et forum skal komme med det korrekte svaret. Men jeg vet det er veldig mange flike mennesker innen kryptografi her som kanskje kan komme med en form for angrep mot triple-AES. Eller synspunkter rundt dette.
Sist endret av 0xFF; 4. juli 2014 kl. 19:13.
3DES er uansett flawed da den benytter en "felles" nøkkel. DVS er ikke komplexiteten til 3des = "2^56 + ( 2 * 2^56 ) ≈ 2^112"

Var en veldig god "talk" om dette og hvordan MS dret seg ut når de laget krypteringen, men husker ikke hvor den lå ute.